Gå til innhold

Indianerstamme aldri vært i kontakt med mennesker


Anbefalte innlegg

Det verste som kan skje er vel om kristne misjonærer kommer med sin patetiske boka og fyller dem opp med masse piss og vass. GUD er hellig.. du kom fra en som heter gud

 

 

Akkurat sånn som de gjorde mot de andre stammene.,

 

 

EDIT: antropologer også.. ;p

 

 

helt enig, det siste disse stammene trenger er å bli pådyttet våre sinnsvake relgioner (spesielt Kristendom, Jødedom og Islam).

 

Jeg syntes egentlig slike stammer bør få velge selv hvordan de vil leve. Om de sikter på oss med pil og bue når vi nærmer oss så bør vi ta hintet om at disse menneskene vil være i fred. Så kan de bo for seg selv, selv om de "ikke vet hva de går glipp av" fra det morderne samfunn. En gang var vi der vi også på det nivået og vi kom oss videre. De stammene som på den andre siden ikke sikter på oss med pil og bue, kan vi kontakte og oprette komunikasjon.

Oppsumert: La de som vil være i fred få være i fred, de har all rett til å leve slik de vil på sitt ommeråde, og det vil være feil av brasilianske myndigheter "å trenge seg på".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det generelt er ok å leve i slike enkle, små samfunn. Man har alt man trenger, og det er vanskelig å savne eller begjære ting man ikke vet eksisterer. Jeg tror dessuten det er slik mennesket fra naturens side er "ment" å skulle leve; det er iallfall slik vi har levd i noen hundre tusen år eller så, så det skulle ikke forundre meg om det er slike samfunn vi er tilpasset til å leve i.

 

Så la disse menneskene være i fred. "Primitive" folk som kommer i kontakt med vår verden, lider dessuten nesten alltid en trist skjebne.

Lenke til kommentar
Det verste som kan skje er vel om kristne misjonærer kommer med sin patetiske boka og fyller dem opp med masse piss og vass. GUD er hellig.. du kom fra en som heter gud

 

 

Akkurat sånn som de gjorde mot de andre stammene.,

 

 

EDIT: antropologer også.. ;p

 

 

helt enig, det siste disse stammene trenger er å bli pådyttet våre sinnsvake relgioner (spesielt Kristendom, Jødedom og Islam).

 

Jeg syntes egentlig slike stammer bør få velge selv hvordan de vil leve. Om de sikter på oss med pil og bue når vi nærmer oss så bør vi ta hintet om at disse menneskene vil være i fred. Så kan de bo for seg selv, selv om de "ikke vet hva de går glipp av" fra det morderne samfunn. En gang var vi der vi også på det nivået og vi kom oss videre. De stammene som på den andre siden ikke sikter på oss med pil og bue, kan vi kontakte og oprette komunikasjon.

Oppsumert: La de som vil være i fred få være i fred, de har all rett til å leve slik de vil på sitt ommeråde, og det vil være feil av brasilianske myndigheter "å trenge seg på".

 

Jeg tror heller vestlig innflytelse kommer krypende med fattigdom, prostitusjon og alkoholisme.

Lenke til kommentar
Jeg tror heller vestlig innflytelse kommer krypende med fattigdom, prostitusjon og alkoholisme.

Å si at prostitusjon og fattigdom kommer som resultat av vestlig innflytelse er ikke korrekt. Prostitusjon har vært utbredt i de fleste av verdens kulturer og er på ingen måte noe som utelukkende kun foregår i vesten. Og på hvilken måte mener du at fattigdom trenger å være et resultat av vestlig innflytelse?

 

Når det gjelder selve indianerne tror jeg man burde være ytterst forsiktig med å kontakte dem. Som mange andre har sagt før i tråden er nok de potensielle skadevirkningene av introduksjonen av vår sivilisasjon langt større enn de potensielle fordelene.

Lenke til kommentar
Det verste som kan skje er vel om kristne misjonærer kommer med sin patetiske boka og fyller dem opp med masse piss og vass. GUD er hellig.. du kom fra en som heter gud

 

 

Akkurat sånn som de gjorde mot de andre stammene.,

 

 

EDIT: antropologer også.. ;p

 

 

helt enig, det siste disse stammene trenger er å bli pådyttet våre sinnsvake relgioner (spesielt Kristendom, Jødedom og Islam).

 

Jeg syntes egentlig slike stammer bør få velge selv hvordan de vil leve. Om de sikter på oss med pil og bue når vi nærmer oss så bør vi ta hintet om at disse menneskene vil være i fred. Så kan de bo for seg selv, selv om de "ikke vet hva de går glipp av" fra det morderne samfunn. En gang var vi der vi også på det nivået og vi kom oss videre. De stammene som på den andre siden ikke sikter på oss med pil og bue, kan vi kontakte og oprette komunikasjon.

Oppsumert: La de som vil være i fred få være i fred, de har all rett til å leve slik de vil på sitt ommeråde, og det vil være feil av brasilianske myndigheter "å trenge seg på".

 

Jeg tror heller vestlig innflytelse kommer krypende med fattigdom, prostitusjon og alkoholisme.

 

men du er enig med tanken min at disse menneskene bør få være i fred ? enten det er relgionene eller andre ting (som du nevnte) som kan gjøre det vanskelig eller ødeleggende for de.

 

Vi brukte tross alt flere tusen år på overgangen fra et så primitivt samfunn til vårt eget, det er sikkert lettere sagt enn gjort å gjøre det over natten.

 

Dessuten er det sinnsykt kult å vite at det fremdeles finnes mennesker i verden som tror at verden er noen tusen mål stor :D

 

jepp jeg syntes også det er fasinerende å tenke over at det finnes så primitive eller enkle samfunn den dag i dag.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Å si at prostitusjon og fattigdom kommer som resultat av vestlig innflytelse er ikke korrekt. Prostitusjon har vært utbredt i de fleste av verdens kulturer og er på ingen måte noe som utelukkende kun foregår i vesten.

Du har rett, det er ikke et unikt vestlig fenomen. Men det er et fenomen i den vestlige kulturen også. Så kan man diskutere om det er en "vestlig" kultur som omgir disse indianerne, eller om Sør-Amerika har en egen kultur. Uansett: En eller annen ekstern innflytelse vil det nok være snakk om.

 

For denne stammen er ikke en slik "kultur", det er et jegersamfunn. Der finnes ikke "prostitusjon" i tradisjonell forstand fordi det ikke metter noen munner. Prostitusjonen oppstod når menneskene ble bofaste og noen kunne skaffe seg mer (av mat eller andre verdier) enn de selv trengte, og dermed hadde noe å bytte bort mot tjenester som for eksempel sex. Hvilket ikke betyr at et stammesamfunn ikke kan ha tvang av seksuell og annen art. At for eksempel stammene bestemmer hvem som skal gifte seg kan etter våre normer være et eksempel på tvang, men er en nødvendighet blant nomader.

 

Og på hvilken måte mener du at fattigdom trenger å være et resultat av vestlig innflytelse?

Nå var det ikke meg du spurte, men: Det trenger det ikke, men svaret er det samme: I denne sammenheng vil det være en eller annen innflytelse, vestlig eller ikke, som definerer fattigdommen, fordi det er i forhold til omgivelsene og forventningene at de vil bli definert som fattige. Fattigdom er et relativt begrep. Disse indianerne er allerede fattige etter vestlig standard, allikevel har de alt de trenger. Men så snart sivilisasjonen kommer bringer den med seg tilbud om varer og tjenester som de blir avhengig av (direkte som av alkohol, eller indirekte), og som de ikke har råd til fordi de ikke har noe overskudd å bytte vekk. Og dermed blir fattigdommen konkret, selv om behovene er kunstig skapt.

 

Når det gjelder selve indianerne tror jeg man burde være ytterst forsiktig med å kontakte dem. Som mange andre har sagt før i tråden er nok de potensielle skadevirkningene av introduksjonen av vår sivilisasjon langt større enn de potensielle fordelene.

Det er nok det beste ja.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=501421

 

To viktige ting som kommer fram her: For det første skal forskerne ikke kontakte indianerne direkte.

 

For det andre sier Lars Løvold fra Regnskogfondet mye fornuftig som jeg er enig i: "- De burde så absolutt få lov til å leve alene, avsondret fra det andre livet. De bidrar til å bevare et biologisk mangfold, der de viderefører sine kunnskaper og livsform. Vi ser på dem som primitive, men de lever et godt liv med høy livskvalitet. De har nok mat og trenger ikke å jobbe så mye. De har god tid og masse sosialt overskudd, når de da ikke blir plaget av aggressive representanter fra storsamfunnet, sier Løvold."

 

Det er en gammel myte at jegere/samlere skal ha det så trist og hardt i hverdagen, som Løvold påpeker ovenfor. Et kjent essay som tar et oppgjør med denne forestillingen finner man her: "The Worst Mistake In The History Of The Human Race" - Jared Diamond

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Litt off topic, men Jared Diamonds "Guns, germs and steel" er anbefalt lesning for de som vil lære mer om uviklingen fra stammesamfunn til industrisamfunn, og ikke minst hvorfor det skjedde noen steder og ikke andre.

 

Off topic 2: Jeg har brukt jeger/samler-kost som diett/slankekur ved to anledninger, etter at noen anbefalte en bok om en slik diett. Det vil si å spise kjøtt og fisk, frukt, bær og salat, men unngå poteter, ris og andre karbohydratkilder samt melkeprodukter. Det går det helt fint an å leve på. (Og man slipper å telle kalorier og veie halve brødskiver. Sunn fornuft er alt du trenger. Ulempen er at det er dyrt.) Nå slipper jeg å fange maten selv, på den annen side var det kanskje nettopp det jeg kunne trenge, istedet for å sitte pal foran PC-en.

 

Tanken om at indianeren egentlig vet om sivilisasjonen, men velger den vekk, har mye for seg. Som jeg sa tidligere i tråden: Sivilisasjonen når ikke inn i regnskogen fordi de ikke har noen nytte av den. Nomader og jeger/samlere velger bare unntaksvis å bli bofaste, langt oftere blir de tvunget, og de gangene de gjør det er det slett ikke til det beste for dem.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...