Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

Snart burde vel de fleste ha en bra nok maskin til Vista. For ørtende gang: den STJELER ikke ressurser fra andre programmer, bare utnytter dem. Med feks 4gb ram.

Jeg har hatt Vista i snart et år nå og hele tiden har det vært det mest stabile systemet jeg har hatt. Og ytelsen i spill er så og si lik XP på dette tidspunktet.

Slutt å spre hat mot vista, skal vedde på at dere som akker dere over denne nyheten faktisk ikke har prøvd vista mer enn 1 dag (og brukte den dagen på å prøve å "fikse" systemet ved å slå av masse services istedenfor å la det optimalisere seg selv).

Jeg inviterer folk til å faktisk prøve det de uttaler seg om skikkelig.

Jeg lot den stå på i ca tre uker og ventet på at den skulle cache ferdig slik at harddisklampen skulle slutte å lyse konstant, og jeg faktisk kunne trykke på startmenyen og ikke vente 15-20sekundet. Dette var med en 200gb 7200rpm harddisk og 6gb ram. Etter det ga jeg opp fordi at systemet sluttet jo aldri å være tregt=et tregt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette er veldig smart, gjør så få endringer som mulig, det er tydeligvis det flertallet ønsker. Nå har de tatt veldig mye dårlig pr med Vista, men fått ryddet opp i mye og økt sikkerheten betraktelig, Win7 kan fokusere på å forbedre bruker opplevesen og vente på at drivere og applikasjoner skal bli oppdatert.

 

Endringer i kjernen vil uansett ikke en sluttbruker merke noe særlig til, kjernen har visse oppgaver og hvis den klarer de på optimal tid er det ikke mye forbedring å gjøre, det er sjeldent grunleggende algoritmer forbedres. MinWin var vel uansett mest ment for å rydde opp i kodebasen slik at det ble enklere å jobbe med, ikke øke ytelsen.

 

Hvis Win7 ender opp med samme system krav som Vista må jo det være kjempepositivt, da burde den jo kunne kjøre på de fleste maskiner som er produsert siden 2006.

Lenke til kommentar

For alt vi vet så kan Vista kjernen være utmerket, bare trenger litt ekstra finpuss. (?)

 

I 2010 så kommer Vistakravene til å være latterlig lave.

 

Det fremgår klart at MS vil selge oss OSer oftere og med færre nyheter og forbedringer for hver gang. Det gir dem høyere inntekter og lavere utgifter. Kundene blir stadig forsøkt loppet mer og får stadig mindre igjen for pengene.

Bare fordi det tok en evighet mellom XP og Vista (altfor lenge) så betyr ikke det at MS har satt opp hyppigheten. I "gode" gamle dager så vi jo OS nærmest annenhvert år. Win 95, Win 98, Win 2000, Win ME, Win XP osv..

 

 

 

XP baserte seg vel på Win 2000 kjernen eller noe sånnt?

Og det kan jo absolutt kalles et "hast OS", som kom ut et år senere enn Win 2000. Allikevel ble det kjempepopulært tilslutt.

 

Så slutt å sytt, og heller vent til OSet kommer før dere bedømmer det nedenom å hjem.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Huh, ser ikke så mye vits i Windows 7 da, kan heller ha Vista SP3 istedenfor, men det er kanskje noe penger å tjene der.

 

Wohoi, så mye Vista hat det er her, sitter på Vista i et år, etter 6 år med XP, Vista er minst på lik linje med XP, hvis ikke bedre. Omg, dager med bugs og ukompatibilitet er over people! At folk gidder å sitte på XP til 2012 når vi har Vista, lol.

Lenke til kommentar
For alt vi vet så kan Vista kjernen være utmerket, bare trenger litt ekstra finpuss. (?)

 

I 2010 så kommer Vistakravene til å være latterlig lave.

Ja, enig, tror dagens Vista-kjerne kommer til å være gjennomoptimalisert om et par år, og at den da ved Windows 7s lansering kjører helt fint på 3 år gammel hardware (det som i dag er en nesten ny PC).

 

Det neste blir vel at Apple begynner å legge "Aqua"-skallet sitt (grenseflaten i OS-X) oppå Vista 64-kjernen i steden for 'nix greia de kjører i dag (for da får de 64-bit støtte for Photoshop :tease: )

Lenke til kommentar

Det er kjent at Microsoft nå bruker en annen taktikk. I stedet for å annonsere features veldig tidlig, holder de nå heller kortene tett til brystet. Derfor kan det jo hende noe spennende kommer etter hvert.

 

Likevel er det så mye snakk om stabilitet og stabilisering at jeg nesten lurer på om Windows 7 blir den testede og "ferdige" versjonen av Vista. Lurer på når det blir vanlig å slippe software som er godt testet av QA-folk, det er jo nesten akseptert at operativsystemene ikke blir ordentlig gode før den første, eller andre servicepacken er sluppet...

 

Nå er jo MPX (multi pointer x - flere mus/tastatur på én gang) i X.org, også, som i mine øyne ser mer spennende ut - i hvert fall til Microsoft letter litt mer på sløret.

Lenke til kommentar
Omg, dager med bugs og ukompatibilitet er over people!

Ikke vær så gøyal da. Jeg måtte installere Vista 3 ganger, før den ville prøve å "identifisere" problemet (nettverkskort). Første gangen virka det ikke, det fikk bare et problem og måtte lukkes. Andre gangen så skjedde det samme, men på tredje så virka det. Og som forslag, på å løse problemet, så fikk jeg å koble i nettverkskabelen ... Programmer får bare plutselig, som lyn fra klar himmel, et problem og må lukkes. Litt artig å tenke på egentlig. Hver det skjer noe, så er det noe nytt som er feil :) Installerte XP, og alt virker. Har ikke MS betatestere? Isåfall så kan ikke de prøvd så mye mer enn aero og minesveiper ...

Lenke til kommentar

Jupp.

Trenger dog ikke være Fanboy for å glede seg til noe. ;)

 

Det er vel heller de som prøver å rakke ned på et produkt de ikke vet noe om, bare fordi det kommer fra et merke de ikke liker som kan kalles Fanboys. ;)

 

Ikke vær så gøyal da. Jeg måtte installere Vista 3 ganger, før den ville prøve å "identifisere" problemet (nettverkskort). Første gangen virka det ikke, det fikk bare et problem og måtte lukkes. Andre gangen så skjedde det samme, men på tredje så virka det. Og som forslag, på å løse problemet, så fikk jeg å koble i nettverkskabelen ... Programmer får bare plutselig, som lyn fra klar himmel, et problem og må lukkes. Litt artig å tenke på egentlig. Hver det skjer noe, så er det noe nytt som er feil Installerte XP, og alt virker. Har ikke MS betatestere? Isåfall så kan ikke de prøvd så mye mer enn aero og minesveiper ...

 

Det blir litt trangsynt. Også veldig mange feil og formateringer av Win XP oppover årene.

Selv har jeg hatt mindre problemer med Vista 32bit, og sjokkernede nok litt mindre problemer med Vista 64. (mulig det var pga det var ved et senere tidspunkt)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Mye å glede seg til, for alle M$-fanboys, altså ....

 

:p

 

Vi som bruker Microsoft-produkter ser ikke på oss selv som fanboys. Er vel heller de som bruker alternativene som ser det slik. Dere kan på liv og død ikke la oss bruke produktene uten å prøve å tvinge deres syn på oss..

Lenke til kommentar
Ikke vær så gøyal da. Jeg måtte installere Vista 3 ganger, før den ville prøve å "identifisere" problemet (nettverkskort). Første gangen virka det ikke, det fikk bare et problem og måtte lukkes. Andre gangen så skjedde det samme, men på tredje så virka det. Og som forslag, på å løse problemet, så fikk jeg å koble i nettverkskabelen ... Programmer får bare plutselig, som lyn fra klar himmel, et problem og må lukkes. Litt artig å tenke på egentlig. Hver det skjer noe, så er det noe nytt som er feil :) Installerte XP, og alt virker. Har ikke MS betatestere? Isåfall så kan ikke de prøvd så mye mer enn aero og minesveiper ...

 

Akkurat som om XP var problemetfritt da det ble sluppet i 2001...

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke nyheten i artikklen.

 

MS har aldri påstått at de skulle bytte kjerne, de har bare lekt med å strippe kjernen for alt mulig drit. Proof of consept eller hva dere nå vil kalle det.

Jeg tror du tenker på forskningsprosjektet Singularity. Det stemmer at det bare er et Proof of consept.

 

Derimot er det ikke det vi prater om her. Microsoft har pratet om at Windows 7 skal få en ny kjerne som heter MinWin. Dette er en høyst reell kjerne ment for kommersielt bruk i et framtidig Windows-OS, inntil nå har vi i hvert fall trodd at den skulle komme i Windows 7. De siste månedene har det kommer to nyheter vi burde skjønt ledet fram til dagens nyhet:

- Det har gått rykter om store forsinkelser av Windows 7.

- Aksjonærene har presset på for å få kortere produktsykluser.

 

Løsningen er åpenbar: Utsette Windows 7 og skyte inn en mellomversjon.

 

Det bryr jeg meg fint lite om da øyet ikke oppfatter mer enn ca 30FPS under gode lysomstendigheter.

Litt OT: Det er nettopp under gode lysomstendigheter at øyet/hjernen er mest sensitiv for hakking. ;)

Lenke til kommentar

Synes dette er et utrolig smart trekk av Microsoft. Nå ble jo Vista utsatt mange ganger før lansering og når det først kom var det full av feil. Ergo, Microsoft lanserte Vista for tidlig men hadde egentlig ikke noe valg, annet enn enda mer dårlig PR.

 

Da betyr jo dette at Windows 7 i praksis er det Vista egentlig skulle bli. Men ettersom det har et annet produktnavn kommer Microsoft unna akkurat dette og kan utvikle OSet videre.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor folk missliker Vista så sterkt! Som vanlig hjemmebruker er jeg faktisk storfornøyd med operativsystemet! Etter å ha hørt dritt om det i over et år fikk jeg min første maskin med Vista for ikke så lenge siden. Hadde jo faktisk begynt å tro at systemet skulle være treigt og elendig som alle sa, dette var ikke tilfellet! Selv er jeg meget positivt overrasket. Her hos meg går alt helt flytende og veldig raskt. Mye raskere enn det gikk med XP faktisk. Til mitt spillbruk har det også fungert utmerket så langt. Aero designet og gadgetene til Vista er jo også av en helt annen verden enn XP. Hadde ikke trodd det skulle være så lekkert og gjennomført før jeg åpnet min rykende ferske maskin med Vista.

 

Nei, etter å ha trodd at Vista var dritt i et helt år og blittt meget positivt overrasket lurer jeg veldig på hva det er dere ikke liker med det? Er selvfølgelig 100% greit for meg at noen er misfornøyde, men jeg trodde faktisk dette var mye dårligere enn det var.

Når jeg nå hørte at Windows 7 skulle bli ganske likt Vista ble jeg jo nesten bare glad. Har jo funket knall her hos meg!

 

Nå skal det sies at jeg ikke er noe spesielt "proff" innen temaet, er vel sikkert ting dere merker og irriterer dere over som ikke jeg har tenkt over engang! :p

Lenke til kommentar

Må jo også huske hvor elendig (mildt sagt) Windows XP var når det kom, var jo ikke før Service Pack 2 kom at folk faktisk begynte å bli fornøyde med Windows XP..

 

Så XP har gått fra å være elendig, til nå å være forgudet av så mange.. Men det er jo fremdeles den samme kjernen, bare i litt oppusset versjon?

 

 

Hvorfor i allverden skal ikke Vista kunne gjør det samme?

Bare ser på Server 2008 som fungerer veldig godt (samme kjerne som Vista SP1), og med litt finpussing på kjernen og muligheten for å enkelt skreddersy hva mann ønsker å få installert av dilldall så tror jeg dette kan bli virkelig bra jeg!

 

 

For se du utelukkende på kjernen, så vil jeg ikke si at Vista SP1 kjernen er så ekstremt dårlig som folk her tydeligvis skal ha det til.

Lenke til kommentar
Så XP har gått fra å være elendig, til nå å være forgudet av så mange.. Men det er jo fremdeles den samme kjernen, bare i litt oppusset versjon?

XP er ikke så ekstremt bra egentlig, det er bare det at Vista ikke er noe bedre, er nok derfor mange "forguder" XP, de største problemene med XP er uansett ikke reparert i Vista.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...