Gå til innhold

Windows 7 får Vista-kjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til alle som fortsatt argumenterer med at PC-ene blir kraftigere:

 

Produsent M lager bil X med 2000 kg egenvekt, 200 hk og 40 liter bensintank.

Produsent M utvikler en ny bil, V, med 15 000 kg egenvekt.

Noen mener at jaja, utviklingen av motorer går fremover. Dette løser seg fint bare vi får kvadruple motorer med til sammen 1000 hk og 400 liter bensintank. Andre mener det er å løse problemet i feil ende og vil heller ha ned vekta. I mellomtiden kjører produsent A og L rundt med sine sportsbiler med henholdvis 2000 og 1000 kg egenvekt som kjører i ring rundt bil V.

 

Oppgraderer man maskinvare fra 2005-modell til 2008-modell bør det etter min mening gi oss 2008-ytelse, ikke heve ytelsen fra 2002-nivå til 2005-nivå.

Dessuten skal vi huske på at eldre maskiner brukes ennå, f.eks. på skoler, i bedrifter og u-land. Dersom operativsystemene blir mer og mer krevende, vil disse gruppene bli hengende etter. De må benytte foreldet programvare som gjerne er usikker og lite funksjonell. Nyere utgaver av Windows bør bl.a. derfor kjøre tilfredsstillende på noen år gammel maskinvare. KDE 4.0 skal jo faktisk være mindre krevende enn 3.5 (har ikke testet selv), så det fullt mulig.

 

Det blir som å si all digital medie egentlig burde komme i kassett-form, fordi en del eldre mennesker / institusjoner fortsatt bare sitter på VHS-spillere.. Mamma ble fryktelig lei seg da audiokassetter ble sluttet å produsere, men dæven, hun har kjøpt seg en cd-spiller og er veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket så kjørte halvparten av PCene på skolen Win 95 og 98, mens resten kjørte skolelinux. Så disse henger nok igjen så langt bak at det uansett ikke har så mye å si.

 

Det er vel slikt linux er laget for?

Selv om jeg gjerne skulle sett at de kjørte Vista på noen PCer der også.

 

Aiaiai, kan forstå at det er plagsomt ja, forbannet være ikoner i kontrollpanelet som ikke dukker opp før man velger å gå dit

Dette må da være en bug....

Men jeg kunne oppdage at tre av ikonene var hvite i et millisekund før de skiftet til sin orignale form når jeg åpnet det klassiske kontrollpanelet med flere ikoner. De andre gangene derimot, så var det lynraskt (lagret lokalt på RAMen)

 

Oppgraderer man maskinvare fra 2005-modell til 2008-modell bør det etter min mening gi oss 2008-ytelse, ikke heve ytelsen fra 2002-nivå til 2005-nivå.

Det jeg vil frem til er at Vista ikke er tregere enn XP med god nok maskinvare. Det er tregt til et visst minstenivå som man må ha av ytelse. Det er ikke snakk om noe 2005 ytelse.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Til dere yngre leserne angående WinFS: http://en.wikipedia.org/wiki/Winfs#Development

Har liksom vært i utvikling siden det tidlige nittitallet, gitt.

 

Selv kjører jeg XP inntil videre, når jeg er ferdig med skolen (og Adobe-pakken), blir det nok ganske fort Linux på meg igjen. Adobe er eneste grunnen til at jeg gikk tilbake til XP for et par år siden.

 

Edit: Dessuten virker det så utrolig lite nødvendig å måtte oppgradere PC-er i øst og vest. Skal man bare surfe, maile og skrive, f.eks., bør AMD K6-II'en kjøre smooth fortsatt. Seriøst. Legg Linux inn på en og test selv. Hva skal man med 7GHz CPU og 14GB RAM og et skjermkort som trekker 300W?

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar
Nå gir du ingen mening elf_man. Gjør Aero at ikoner tegnes opp tregt?

 

Ok? Du kan gå inn på skjermoppsett i Vista, og sette ned en del effekter som blir brukt. Du kan også velge å go over til et såkalt "classic" skrivebord-oppsett som gjør at vista ser mer eller mindre ut som Windows XP. Dette vil kreve mindre av systemet ditt, og dine kjære ikoner vil poppe opp raskere :)

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om når man åpner filutforskeren i Vista, den ser jo ut som den ramler nedover skjermen mens den tegnes opp.

 

Nå gir du ingen mening elf_man. Gjør Aero at ikoner tegnes opp tregt?

 

Ok? Du kan gå inn på skjermoppsett i Vista, og sette ned en del effekter som blir brukt. Du kan også velge å go over til et såkalt "classic" skrivebord-oppsett som gjør at vista ser mer eller mindre ut som Windows XP. Dette vil kreve mindre av systemet ditt, og dine kjære ikoner vil poppe opp raskere :)

Ah ok, så Vista har lagt inn en pause mellom lasting av ikoner i Aero, smart? Det høres ut som en Aero effekt jeg alltid har ønsket meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Problemet er at Vista bruker mer ressurser, altså maskinvaren må være kraftigere for at ting skal gå like raskt som i XP, ellers går ting saktere. At Vista sløser stort med ressursene er det ingen tvil om. De som er i tvil om dette kan prøve en Linux-distribusjon med Compiz og se at selv med mer avanserte effekter er systemet raskere i bruk, samtidig som det er mindre ressurskrevende.

 

Jeg hadde håpet at ny kjerne skulle gjøre Windows mer stabilt og sikrere, men forbrukerne får vel nok en gang godta det slik som det er.

 

Da blir det nok en gradvis overgang til Linux her i huset.

Hvorfor får folk slike dumme ideer, bare de leser litt negativ omtale av Windows på et forum. Linux er for servere, masochister og "dingser"...

 

jeg kjøper ikke det os'et. Uansett det bør komme bare 64 bit sånn at vi kan ta det neste steget.

Eneste brukbare PC-Windows er Vista 64 da... Du kan ta steget allerede i dag!

Når stakk du hodet sist bort fra Windows? Har du følgt med i det siste?

 

 

XP 64bit (Server 2003) er den beste Windows-versjonen til nå etter min mening. Ivertfall den mest stabile og med best ytelse.

Lenke til kommentar

Hvor mange av dere vet egentlig hva en "kjerne" er?

 

Hvor mange av dere har kompetanse innen coding.

 

Hvor mange av dere tror at:

Tilsvarende kjerne= samme operativsystem pluss noe fiksfaskeri.

 

Er villig til å sette gode penger på at antallet blir lavt i de to øverste og høyt i den siste.

Lenke til kommentar
Ah ok, så Vista har lagt inn en pause mellom lasting av ikoner i Aero, smart? Det høres ut som en Aero effekt jeg alltid har ønsket meg.

 

Det var søtt i begynnelsen, men nå kan du slutte å spille så veldig dum synes jeg. Til og med du har vel skjønt at ikoner finnes i forskjellige størrelser (DPI), og at høyoppløste ikoner tar lengre tid å laste enn lavoppløste? Var da så VELDIG med teskje dette måtte inn...

Lenke til kommentar
At Vista er for svakt levert etter så mange år kan jeg forsåvidt være enig i, og det er klart overpriset, men ser man på selve produktet det er uansett mye bedre enn xp og det fortjener ikke den negative rykteflommen.

Ingen produkter fortjener en falsk negativ rykteflom.

Men på hvilke områder mener du at Vista er overlegent(mye bedre) enn XP?

Lenke til kommentar

Som sagt:

 

Jeg kunne oppdage at tre av ikonene var hvite i et millisekund før de skiftet til sin orignale form når jeg åpnet det klassiske kontrollpanelet med flere ikoner. De andre gangene derimot, så var det lynraskt (lagret lokalt på RAMen)

 

Uansett bedre enn horribelt stygge ikonene XP brukte. Ubrukelige pga dårlig design.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
enig efikkan. XP64bit er det beste de har sluppet til nå.

 

For folk som har integrert skjermkort/lydkort så kan nok det hende. For oss som krever litt mer av systemet vårt så er dette i praksis ikke et alternativ, da driverstøtten for XP64 ikke akkurat er banebrytende stor, selv i disse dager.

 

elf_man:

Jeg synes nå ikke det var søtt fra begynnelsen. Men fint at du konkluderer med det samme som meg, at Vista er vesentlig tregere, uansett årsak som skulle rettferdiggjøre det.

 

Ikke legg ord i munnen på meg! Jeg har aldri sagt at vista er vesentlig tregere enn XP, tvert i mot så er min erfaring stikk i strid med det du sier! Må du skjerpe deg!

Lenke til kommentar
enig efikkan. XP64bit er det beste de har sluppet til nå.

 

For folk som har integrert skjermkort/lydkort så kan nok det hende. For oss som krever litt mer av systemet vårt så er dette i praksis ikke et alternativ, da driverstøtten for XP64 ikke akkurat er banebrytende stor, selv i disse dager.

Mener du at Nvidia ikke lager drivere for XP 64bit?

http://www.nvidia.com/object/winxp64_175.16_whql.html

oops... tom. WHQL.

 

Ellers tror jeg du bare har en forkjærlighet for Vista og ikke ønsker å se at "nyvinningene" ikke er til det beste.

 

Jeg har forøvrig alltid kjørt Classic i XP også, men jeg synes alikevel at XP er et bedre alternativ enn Vista med Classic.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mener du at Nvidia ikke lager drivere for XP 64bit?

 

Jo, en sjelden gang i blant kommer det drivere til XP64, men ikke i nærheten like ofte som det kommer til XP/Vista. Og som en ivrig spiller er jeg glad i oppdateringer som kan fikse potensielle problemer jeg har. Og finner du mange creative drivere til XP64? I rest my case..

Lenke til kommentar
Jeg ønsker meg alltid et funksjonelt og rent grensesnitt. Jeg synes det mister det funksjonelle når det blir for "brukervennlig".

 

Tiltredes. Funksjonelt og rent grensnitt er også det mest brukervennlige.

 

Ellers er jo dette en gledens melding, kanskje kan vi se en framtid uten Windows med 90 % markedsandel på desktopp/bærbar om noen år.

 

Og misforstå meg rett, Vista er et godt fungerende OS (jeg bruker det ikke, men har ikke problemer med å innrømme at Vista er bra nok og på mange områder bedre enn XP), og det vil ikke være dårlig hardware som er problemet for Windows 7.

 

Se bare på reaksjonen hos mange på at MS tydelig fortsetter å "flikke på" et i utgangspunktet monolittisk OS, selv om det er tydelig at flere og flere av de krevende brukerne ønsker et modulært OS med tilspasningsmuligheter (nå snakker jeg ikke om gamere, de fleste der er ikke krevende brukere, bare hardwarekrevende). Også i "emerging markets", hvor salget primært vil være lavspesifisert hardware, vil modulære OS ha en betydelig fordel. Det er nesten et spørsmål om ikke MS gir Apple og Linux-miljøet en gavepakke i bestrebelsen mot relativt kortsiktig profitt. Men bare fremtiden vi gi svar.

 

Det er også en klar trend mot andre typer system enn den tradisjonelle PC-en. Disse vil ofte ikke ha samme høye specs av prismessige årsaker. I dag må MS fore slike med "spesialutviklede" versjoner, noe de klart kunne klart seg uten ved å gjøre OS-et mer modulært.

 

For min del betyr dette at veien over til 100 % Linux blir stadig kortere.

Lenke til kommentar
Ellers tror jeg du bare har en forkjærlighet for Vista og ikke ønsker å se at "nyvinningene" ikke er til det beste.

 

Jeg har forøvrig alltid kjørt Classic i XP også, men jeg synes alikevel at XP er et bedre alternativ enn Vista med Classic.

 

Om jeg har forkjærlighet spiller vel ingen rolle. Hadde XP vært så mye bedre som du skal ha det til hadde jeg vitterlig brukt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...