Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trur nok Det eneste er stakkarene som kommer opp i matte. Synes også vi må få bukt med de jævla svindlerne aka russedress.no og russeservice.no... De kommersialiserer russetiden til det kvalmende, og "bestikker" russepresidentene til å få russen med på arrangementer mot en økonomisk godtgjørelse i baklommen. Disse selskapene har også i interesse å blåse russetiden opp mest mulig, og gjerne forlenge den til langt inn i april.

Det går jo ikke an å si noe generelt om hva som er verst å komme opp i. Folk liker forskjellige ting. Eksamenslesing er eksamenslesing uavhengig av fag.

For øvrig enig med det hva disse sidene angår. Det er kvalmt.

 

"Eksamen" i dag er i tillegg plankekjøring. Datamaskiner og alle mulige kilder..

Alt er nå relativt. For en som går på universitetet virker nok videregåendeeksamen som plankekjøring. For en på videregående kan det nok være ganske så forskjellig.

Diskusjonen dreier seg ikke om eksamen i videregående skole, men jeg må bare legge til at den ordningen er tullete. Få en slutt på "Alle mulige hjelpemidler", spør du meg.

Lenke til kommentar

Med datamaskinbruk kreves det langt mer kildekompetanse, samt at all bruk av Internett er avslått, så du må selv stå til ansvar for medbrakt materiell på maskinen. Dog er ikke hjelpemidler på eksamen diskusjonens kjern!

 

Edit: Skriveleif

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Hadde russetiden vært etter eksamen hadde jo ingen vært der, da hadde det jo vært sommerferie. Er jo skolen som legger rammen rundt russetiden.

Nettopp. Det er derfor vi bør putte eksamnene før 17-mai og russetiden etterpå. På den måten vil aktiviteten være mye lavere, fordi i perioden 1-16 mai må de jobbe hardt foran eksamnene sine. Og etterpå vil folk stikke på ferie og lignende. Alle offesielle feiringer vil bli etter 17 mai.

Lenke til kommentar

Russ er kos.

Plager ikke meg noen ting.

Hører vel musikk såpass høyt at jeg kan høre hvilken låt som spilles fra 3-5 busser hver natt, men det plager meg ikke det grann. Syns det er bare kos.

 

Flytte den hadde kanskje ikke vært dumt.

Vet ikke om det har blitt snakket som mye om i politikken, men vet at det ble tatt opp av nåværende Akershus Unge Høyre leder på Høyres landsmøte i fjor.

Lenke til kommentar

Skal man kutte ned på pensum også da, slik at man kan ha eksamen tidligere? Husker fra min tid på videregående at det var mer enn nok å gjøre, og at eksamensstart rundt 20. mai var tidlig nok. Ikke var det noe problem med russeferinga i forhold til dette heller. Det er jo ikke de siste ukene rett før eksamen man skal tilegne seg all kunnskap.

Lenke til kommentar

Hadde russetiden vært etter eksamen hadde jo ingen vært der, da hadde det jo vært sommerferie. Er jo skolen som legger rammen rundt russetiden.

Nettopp. Det er derfor vi bør putte eksamnene før 17-mai og russetiden etterpå. På den måten vil aktiviteten være mye lavere, fordi i perioden 1-16 mai må de jobbe hardt foran eksamnene sine. Og etterpå vil folk stikke på ferie og lignende. Alle offesielle feiringer vil bli etter 17 mai.

Da ødelegger man jo russetiden da. Da har jo ikke russen noen skole å samles på eller noen klasser å feire med. Tror dette kun er en god ide om man vil russetiden til livs, noe jeg ikke gjør.

Lenke til kommentar

Russ er kos.

Plager ikke meg noen ting.

Hører vel musikk såpass høyt at jeg kan høre hvilken låt som spilles fra 3-5 busser hver natt, men det plager meg ikke det grann. Syns det er bare kos.

 

Flytte den hadde kanskje ikke vært dumt.

Vet ikke om det har blitt snakket som mye om i politikken, men vet at det ble tatt opp av nåværende Akershus Unge Høyre leder på Høyres landsmøte i fjor.

 

Hva er kos med vannspruting og eggkasting? Og hva er kos med at russetiden alltid fører med seg en masse hendelser man kunne vært foruten?

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Hva er kos med vannspruting og eggkasting? Og hva er kos med at russetiden alltid fører med seg en masse hendelser man kunne vært foruten?

I mine øyne har ikke det noe med russetiden å gjøre.

Det er bare en unnskyldning for at noen retards skal oppføre seg dårlig.

Uansett så er ikke det en opplevelse jeg har av russ så for meg er russ bare hyggelig.

Jeg har ikke opplevd noe sånt fra russ i Asker, Bærum eller Oslo.

Lenke til kommentar

Kansje du kunne underbygge det da!?

Feks så skriver hvert fall budstikka som er lokalavisen i Asker og Bærum ofte om russebråk på kvelden, mens jeg har aldri opplevd at de har skrevet om en fest som holdt folk våkene.

 

Edit: kan jo legge til at HenrikC (som er russ) her på forumet ble kastet egg på av noen unger her en dag. Men hvis det hadde vært motsatt så er jeg rimelig sikker på at det hadde kommet i avisen.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Vet ikke om det har blitt snakket som mye om i politikken, men vet at det ble tatt opp av nåværende Akershus Unge Høyre leder på Høyres landsmøte i fjor.

 

Heisann P.

 

Nei, jeg tok det ikke opp i fjor mener jeg å huske, men Unge Høyre klarte samlet å få vedtatt dette på landsmøtet for 2 år siden. Da gikk blant annet et annet AU-medlem fra Akershus Unge Høyre opp på talestolen og pratet for saken.

 

Det betyr at Høyre er det eneste partiet på stortinget som har vedtatt at man er for å flytte russetiden til etter eksamen, og at eksamen skal være før 17. mai.

 

Jeg hadde forøvrig leserinnlegg på trykk om temaet i alle lokalaviser i går og i forigårs.

 

(På fjorårets landsmøte snakket jeg om å fjerne NRK-lisensen. Det gikk også bra.)

 

Sebastian

http://seblog.no/

Leder i Akershus Unge Høyre

Endret av sebnl
Lenke til kommentar

Det er jo ikke lett å bevis at media skriver om alle sakene som kommer ang russebråk ol.

For da må man jo nesten vite om alle tilfellene som skjer i løpet av en russetid og sammenligne med antall ganger media tar det opp.

 

Men jeg tviler på at en avis hadde giddet å trykke det at noen hadde kastet egg på en annen person. Skal man liksom skrive artikler om at folk skriver med "ringe på og stikke av" også.

 

Uansett syns jeg russen får ufortjent mye negativ oppmerksomhet fra pressen.

 

@sebnl oki, da er det sikkert bare jeg som er sløv :p

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...