Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

wtf?

 

http://www.aftenpost...ticle786513.ece

 

Det er ikke russetiden som er problemet, det er enkeltpersoner som ikke klarer å beherske seg. Det finnes ikke noe som heter en gruppe "russ". Det finnes bare enkeltpersoner. De må hver og en ta ansvar for sine egne handlinger.

 

Russefeiringen er anledningen for dem enten de opperer som grupper eller som enkeltpersoner så da er russefeiringen enten selve problemet eller en stor del av det.

Ja, russefeiringen bidrar sikkert, men det betyr ikke at det er russefeiringen det er noe galt med. Problemet er folk som IKKE kan beherske seg selv. Skulle vi sagt godteri = forbudt fordi noen feitinger ikke klarer å beherske seg? Skal vi si bilkjøring = forbudt fordi noen tullinger kjører rundt sørpe fulle ? Skal vi forby det å være muslim fordi noen velger å sprenge seg selv i lufta?

 

Russefeiringen er ikke problemet for en russefeiring er jo bare en gjeng med ungdommer som tar på seg røde dresser og fester sammen.

 

"Den kreftsyke piken fikk sprutet eddik i øynene, og sennep og egg smurt over seg. Noen av russen som gikk berserk halte og dro i slangen som fører smertestillende morfin til hjertemuskelen hennes."

 

Jeg skal ikke lyve, sånne folk hører hjemme på en celle.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

wtf?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article786513.ece

 

Det er ikke russetiden som er problemet, det er enkeltpersoner som ikke klarer å beherske seg. Det finnes ikke noe som heter en gruppe "russ". Det finnes bare enkeltpersoner. De må hver og en ta ansvar for sine egne handlinger.

 

Russefeiringen er anledningen for dem enten de opperer som grupper eller som enkeltpersoner så da er russefeiringen enten selve problemet eller en stor del av det.

 

Du kan jo fader ikke linke en artikkel som for det meste handler om svartruss. De er ikke ekte russ. Kun idioter fra yrkesfag som drar det så alt for langt.

 

Jeg synes det for øvrig er utrolig rart at dere drar frem slike eksempler. Det er samfunnets oppgave å ta seg av folk som bryter lovene uavhengig om de er russ eller ikke. Vi kan ikke nekte folk å kle seg i røde bukser å ha de gøy. Vi kan straffe de som bryter de norske lover og det burde vi gjøre. Om de er russ eller ikke har ingen ting med saken å gjøre.

 

Våre lover gjeller for alle som lever i samfunnet og vi kan ikke begynne å straffe en gruppe hardere enn andre grupper. Ei heller kan vi gjøre det ulovlig å være russ. Det vil stride mot alt landet er bygget på.

 

Alle som er russ kan straffe forfølges. Resten er opp til politiet og domstolene.

Lenke til kommentar

Ja, russefeiringen bidrar sikkert, men det betyr ikke at det er russefeiringen det er noe galt med. Problemet er folk som IKKE kan beherske seg selv. Skulle vi sagt godteri = forbudt fordi noen feitinger ikke klarer å beherske seg? Skal vi si bilkjøring = forbudt fordi noen tullinger kjører rundt sørpe fulle ? Skal vi forby det å være muslim fordi noen velger å sprenge seg selv i lufta?

 

Jo det gjør det ettersom det er i russetiden de oppfører seg ekstra ille.

 

Russefeiringen er ikke problemet for en russefeiring er jo bare en gjeng med ungdommer som tar på seg røde dresser og fester sammen.

 

De kan gjerne kle seg i de sinnsykt stygge russedressene og dra på russefester for min del, men det er ikke bare det russefeirngen er. Har du aldri gjennom alle de årene som har gått tatt deg tid til å lese litt om russen? Har du lagt merke til hva enkelte russeknuter går ut på? Slå, bite og lugge andre utvalgte er ting de får merker og knuter for akkurat som de får for å drikke en flaske tran eller spise fem boller med melis og krem uten å slikke seg rundt munnen. Er alle disse merkene like uskyldige? Og hva med vannspruting og eggkasting på folk som ikke er med på leken? Hva med småbarn som blir kastet på vannet? Hva med barn som blir bundet fast til lyktestolper og må stå der til folk kommer og får dem løs? Eller har du ikke hørt eller lest noe om de sakene? Igjen, du kan gjerne lese gjennom denne tråden og sjekke ting det er linket til ang. russen. Sjekk gjerne side nr. 10 og si hva du mener om linkene du finner der.

 

"Den kreftsyke piken fikk sprutet eddik i øynene, og sennep og egg smurt over seg. Noen av russen som gikk berserk halte og dro i slangen som fører smertestillende morfin til hjertemuskelen hennes."

 

Jeg skal ikke lyve, sånne folk hører hjemme på en celle.

 

Og hva med at det er russetiden/feiringen som er anledningen for dem til å ta ekstra av som de sikkert vil kalle det selv? Denne hendelsen kombinert med spebarn i trillevogn som blir oversprøytet med vann og egg slik det er linket til i denne tråden, er det ingen grunn til å reagere når det er i russetiden slike ting skjer?

Lenke til kommentar

Ærlig talt. Russ er russ, selv om svartruss som vanlig er mindreårige (?). Slike uttalelser hører ikke noe sted hjemme.

 

Jeg støtter meg derimot til påstanden om at russefeiringen ikke burde forbys fordi enkelte russ ser sitt snitt til å gå bananas i russetiden. Veldig mange gjør ikke det, og nøyer seg med å feste og ha det moro.

 

At russetiden kunne vært satt til etter eksamen er jeg delvis enig i. Det er ens egen skyld hvis man ikke kan det man skal kunne for å stå til eksamen, og i tillegg har man tid til å forberede seg på uansett hvor hardt man kjører seg ut i russetiden. Om det ville dempet antall negative episoder får bli med spekuleringen.

 

Jeg syns ihvertfall at russetiden er en sinnsykt gøy tid. Drit skjer alltid, og russetiden er dessverre intet unntak. Men dette er ikke en god nok grunn til å forby feiringen som oppleves som en meget positiv og kul tid for de aller, aller fleste. Loven gjelder for alle, og de som bryter den må ta konsekvensene av det, akkurat som ved alle andre anledninger. De aller fleste klarer å kontrollere seg, og derfor bør de også få lov til å feire russetiden.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

wtf?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article786513.ece

 

Det er ikke russetiden som er problemet, det er enkeltpersoner som ikke klarer å beherske seg. Det finnes ikke noe som heter en gruppe "russ". Det finnes bare enkeltpersoner. De må hver og en ta ansvar for sine egne handlinger.

 

Russefeiringen er anledningen for dem enten de opperer som grupper eller som enkeltpersoner så da er russefeiringen enten selve problemet eller en stor del av det.

 

Du kan jo fader ikke linke en artikkel som for det meste handler om svartruss. De er ikke ekte russ. Kun idioter fra yrkesfag som drar det så alt for langt.

 

Jeg synes det for øvrig er utrolig rart at dere drar frem slike eksempler. Det er samfunnets oppgave å ta seg av folk som bryter lovene uavhengig om de er russ eller ikke. Vi kan ikke nekte folk å kle seg i røde bukser å ha de gøy. Vi kan straffe de som bryter de norske lover og det burde vi gjøre. Om de er russ eller ikke har ingen ting med saken å gjøre.

 

Våre lover gjeller for alle som lever i samfunnet og vi kan ikke begynne å straffe en gruppe hardere enn andre grupper. Ei heller kan vi gjøre det ulovlig å være russ. Det vil stride mot alt landet er bygget på.

 

Alle som er russ kan straffe forfølges. Resten er opp til politiet og domstolene.

 

Så svartruss er ikke russ bare fordi det er få av dem? Hva er det egentlig du vil fram til?

 

Når det gjelder hvorfor jeg tar fram disse eksemplene så sjekk svaret mitt over.

Lenke til kommentar

Hva ler du av?

Trodde det var åpenbart.

Nei, nå må du forklare. Mener du det er helt ok å sprute ned en stakkars familiefar som går en tur med barnevogn og aner fred og ingen fare? Er det helt ok å kline egg og eddik over klæra til en krefsyk liten jente mens hun stritter imot alt hun kan?
Lenke til kommentar
De kan gjerne kle seg i de sinnsykt stygge russedressene og dra på russefester for min del, men det er ikke bare det russefeirngen er. Har du aldri gjennom alle de årene som har gått tatt deg tid til å lese litt om russen? Har du lagt merke til hva enkelte russeknuter går ut på? Slå, bite og lugge andre utvalgte er ting de får merker og knuter for akkurat som de får for å drikke en flaske tran eller spise fem boller med melis og krem uten å slikke seg rundt munnen. Er alle disse merkene like uskyldige? Og hva med vannspruting og eggkasting på folk som ikke er med på leken? Hva med småbarn som blir kastet på vannet? Hva med barn som blir bundet fast til lyktestolper og må stå der til folk kommer og får dem løs? Eller har du ikke hørt eller lest noe om de sakene? Igjen, du kan gjerne lese gjennom denne tråden og sjekke ting det er linket til ang. russen. Sjekk gjerne side nr. 10 og si hva du mener om linkene du finner der.

Hvis noen av russeknutene strider mot norsk lov, noe "slå, bite eller lugge", "vannspruting og eggkasting" på tilfeldige mennesker som ikke samtykker i høyeste grad er kan disse som velger å gjøre disse knutene politianmeldes, dømmes og settes i fengsel. Jeg er helt enig i at disse tingene ikke er greit, men de har INGEN TING med russen å gjøre. Det er bare noen mennesker som har attferdsproblemer som tilfeldigvis går med samme klær som russen og gjerne blir litt galere enn vanlig sånn i mai måned. Vi kan ikke forby russen, det er ingen ting som heter russen. Det er ikke noe å forby. Russen er bare en sum av individer og ikke ett eget individ som sådan. Derfor må vi bare opprettholde lovene. Hvorvidt folk ønsker å kalle seg "russ" eller ikke har absolutt ingen ting med saken å gjøre. Jeg kan fint linke til saker hvor folk er blitt både voldtatt og drept, slåttned og banket til døden av folk som IKKE kaller seg russ. Med den logikken kan vi like gjerne forby det å IKKE være russ, da det faktisk blir utført verre ting av dem.

 

"Den kreftsyke piken fikk sprutet eddik i øynene, og sennep og egg smurt over seg. Noen av russen som gikk berserk halte og dro i slangen som fører smertestillende morfin til hjertemuskelen hennes."

 

Jeg skal ikke lyve, sånne folk hører hjemme på en celle.

 

Og hva med at det er russetiden/feiringen som er anledningen for dem til å ta ekstra av som de sikkert vil kalle det selv? Denne hendelsen kombinert med spebarn i trillevogn som blir oversprøytet med vann og egg slik det er linket til i denne tråden, er det ingen grunn til å reagere når det er i russetiden slike ting skjer?

Selvfølgelig er det grunn til å reagere! Sett dem i fengsel mener nå jeg. Sånn oppførsel er fullstendig uakseptabel!
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Før var vel russefeiringen fordi man nettopp var ferdig med eksamen.. Nå kan man jo være rus, faile eksamen og søren meg være russ året etter også =D

Lenke til kommentar

Hvis noen av russeknutene strider mot norsk lov, noe "slå, bite eller lugge", "vannspruting og eggkasting" på tilfeldige mennesker som ikke samtykker i høyeste grad er kan disse som velger å gjøre disse knutene politianmeldes, dømmes og settes i fengsel. Jeg er helt enig i at disse tingene ikke er greit, men de har INGEN TING med russen å gjøre. Det er bare noen mennesker som har attferdsproblemer som tilfeldigvis går med samme klær som russen og gjerne blir litt galere enn vanlig sånn i mai måned. Vi kan ikke forby russen, det er ingen ting som heter russen. Det er ikke noe å forby. Russen er bare en sum av individer og ikke ett eget individ som sådan. Derfor må vi bare opprettholde lovene. Hvorvidt folk ønsker å kalle seg "russ" eller ikke har absolutt ingen ting med saken å gjøre. Jeg kan fint linke til saker hvor folk er blitt både voldtatt og drept, slåttned og banket til døden av folk som IKKE kaller seg russ. Med den logikken kan vi like gjerne forby det å IKKE være russ, da det faktisk blir utført verre ting av dem.

 

:roll: Jo, det er faktisk noe som heter russ! Det er avgangselevene som for disse russeklærne og russekortene som kan identifiseres som russeklær og kort pga. utsende og om de vil kan de få tak i en masse andre russeeffekter også. Mange av dem kjøper også et vrak av en kassebil og kliner maling utover den for deretter å kjøre rundt på måfå mens de tuter i hornet og spruter med vannvåpen de har kjøpt. mange av dem blåser også i trompeter. Det går fint ann å deffinere hvem som er russ og hvem som ikke er og å si noe annet er blank løgn. Hvem av russen som oppfører seg akseptabelt derimot og hvem som ikke gjør det er en helt annen sak og det er russens oppførsel som diskuteres i denne tråden. Hva er det egentlig du vil diskutere dersom du ikke har noen deffinisjon på russen?

 

SELVSAGT utføres det generelt mye mer vold og kriminalitet generelt enn hva det utføres av russe, men det er ikke det som diskuteres her. Russetiden var sikkert en morsomhet før, men i de siste årene har det utviklet seg til å dreie seg mye, mye mer om å lage hærverk, sprute vann og kaste egg på folk samt for flere av dem å angripe folk på ulike måter. Kaster du en unge på vannet eller binder ham fast til en lyktestolpe med ekstra kraftig teip er du kul. Å hetse samt plage homofile har gitt ekstra status blant russen i årevis. Men er det en positiv utvikling? Når det går mer og mer den veien, er det ikke kansje en grunn til å reagere mot russefeiringen generelt!?

 

Selvfølgelig er det grunn til å reagere! Sett dem i fengsel mener nå jeg. Sånn oppførsel er fullstendig uakseptabel!

 

Og når det er for å få status under russefeiringen, er det grunn til å reagere da og? Selvom ikke alle disse hendelsene gjenntar seg så gjør enkelte av dem det nettopp pga. russestatus.

Lenke til kommentar
:roll: Jo, det er faktisk noe som heter russ! Det er avgangselevene som for disse russeklærne og russekortene som kan identifiseres som russeklær og kort pga. utsende og om de vil kan de få tak i en masse andre russeeffekter også. Mange av dem kjøper også et vrak av en kassebil og kliner maling utover den for deretter å kjøre rundt på måfå mens de tuter i hornet og spruter med vannvåpen de har kjøpt. mange av dem blåser også i trompeter. Det går fint ann å deffinere hvem som er russ og hvem som ikke er og å si noe annet er blank løgn.
I virkeligheten finnes det ikke noe som heter russ. Det er bare en definisjon som mennesker har funnet på for å gruppere en rekke individer med felles trekk/interesser. I virkeligheten finnes det bare individer, ingen ting som heter russ. Så kan man spørre seg, skal vi forby det å være avgangselev, gå i røde bukser og kjøre rundt i en stygg kassebil som er malt rød med masse slagord?

 

Hvem av russen som oppfører seg akseptabelt derimot og hvem som ikke gjør det er en helt annen sak og det er russens oppførsel som diskuteres i denne tråden. Hva er det egentlig du vil diskutere dersom du ikke har noen deffinisjon på russen?
Det er ikke interessant å diskutere det du omtaler som "russen" da dette kun er en samling individer. Det blir litt som å si at vi skal forby skog men ikke trær. Det henger ikke på greip.

 

SELVSAGT utføres det generelt mye mer vold og kriminalitet generelt enn hva det utføres av russe, men det er ikke det som diskuteres her.
Dersom dette er tilfellet bør vi jo dersom vi bruker din logikk forby det å IKKE være russ da dette gjennomsnittlig fører til mye grovere forbrytelser.

 

Russetiden var sikkert en morsomhet før, men i de siste årene har det utviklet seg til å dreie seg mye, mye mer om å lage hærverk, sprute vann og kaste egg på folk samt for flere av dem å angripe folk på ulike måter. Kaster du en unge på vannet eller binder ham fast til en lyktestolpe med ekstra kraftig teip er du kul. Å hetse samt plage homofile har gitt ekstra status blant russen i årevis. Men er det en positiv utvikling? Når det går mer og mer den veien, er det ikke kansje en grunn til å reagere mot russefeiringen generelt!?
Jeg tar stor avstand fra personer som utfører slike handlinger, men det har ingen ting med russ å gjøre.
Selvfølgelig er det grunn til å reagere! Sett dem i fengsel mener nå jeg. Sånn oppførsel er fullstendig uakseptabel!

 

Og når det er for å få status under russefeiringen, er det grunn til å reagere da og? Selvom ikke alle disse hendelsene gjenntar seg så gjør enkelte av dem det nettopp pga. russestatus.

Så lenge det de gjør er lovstridig (moralskt uakseptabelt) bør vi reagere kraftig.
Lenke til kommentar

I virkeligheten finnes det ikke noe som heter russ. Det er bare en definisjon som mennesker har funnet på for å gruppere en rekke individer med felles trekk/interesser. I virkeligheten finnes det bare individer, ingen ting som heter russ. Så kan man spørre seg, skal vi forby det å være avgangselev, gå i røde bukser og kjøre rundt i en stygg kassebil som er malt rød med masse slagord?

 

Selvsagt finnes det russ! Hva er det egentlig du vil diskutere i denne tråden om du ikke har noen deffinisjon på hva/hvem russen er? Det er jo nettopp russefeiringen og et mulig forbud av den tråden dreier seg om. Når det er sagt mener jeg "avskaffet" ville vært et bedre ord enn "forby".

 

Man trenger ikke å være russ dersom man ikke vil. Alle avganselever er ikke russ, men de fleste. Det å være russ eller ikke er helt valgfritt.

 

Det er ikke interessant å diskutere det du omtaler som "russen" da dette kun er en samling individer. Det blir litt som å si at vi skal forby skog men ikke trær. Det henger ikke på greip.

 

Det er som sagt nettopp russefeiringen det diskuteres i denne tråden så da er det ingen ting å diskutere.

 

Dersom dette er tilfellet bør vi jo dersom vi bruker din logikk forby det å IKKE være russ da dette gjennomsnittlig fører til mye grovere forbrytelser.

 

Nei, der tar du kraftig feil! Med den logikken du fører i dette avsnittet burde USA ødelegges ettersom det er så mye mer kriminalitet der enn det er i andre I-land. Afrika burde ødelegges det og ettersom det er så mange flere brudd på menneskerettighetene der og så mye mer fattigdom men man finner andre steder. Men det blir bare avsporing og tåpeligheter ettersom denne tråden dreier seg om russefeiringen og ikke hva som skjer utenom russefeiringen.

 

Jeg tar stor avstand fra personer som utfører slike handlinger, men det har ingen ting med russ å gjøre.

 

Jo, nettopp fordi de går langt lengre i russefeiringen enn hva de gjør ellers.

 

Så lenge det de gjør er lovstridig (moralskt uakseptabelt) bør vi reagere kraftig.

 

Det var ikke det jeg spurte om, men hvordan vi bør forholde oss til at det er i russefeiringen det skjer.

Lenke til kommentar

I virkeligheten finnes det ikke noe som heter russ. Det er bare en definisjon som mennesker har funnet på for å gruppere en rekke individer med felles trekk/interesser. I virkeligheten finnes det bare individer, ingen ting som heter russ. Så kan man spørre seg, skal vi forby det å være avgangselev, gå i røde bukser og kjøre rundt i en stygg kassebil som er malt rød med masse slagord?

 

Selvsagt finnes det russ! Hva er det egentlig du vil diskutere i denne tråden om du ikke har noen deffinisjon på hva/hvem russen er? Det er jo nettopp russefeiringen og et mulig forbud av den tråden dreier seg om. Når det er sagt mener jeg "avskaffet" ville vært et bedre ord enn "forby".

 

Man trenger ikke å være russ dersom man ikke vil. Alle avganselever er ikke russ, men de fleste. Det å være russ eller ikke er helt valgfritt.

Poenget jeg prøver å komme fram til er at man ikke kan forby russ. Det er et tulleforslag. Skal jeg si deg hvorfor? Fordi jeg kan, som 40 åring, ta på meg rød bukse, kjøre rundt i rød kassebil, sprute vann på små barn og kaste egg på tilfeldige forbipasserende. Jeg kan lese listen over "russeknuter" og utføre dem alle som en. UTEN å være russ. Så hva er det vi egentlig skal forby? Avgangselever? Og PS: det å være "russ" er HELT valgfritt.

 

Dersom dette er tilfellet bør vi jo dersom vi bruker din logikk forby det å IKKE være russ da dette gjennomsnittlig fører til mye grovere forbrytelser.

 

Nei, der tar du kraftig feil! Med den logikken du fører i dette avsnittet burde USA ødelegges ettersom det er så mye mer kriminalitet der enn det er i andre I-land. Afrika burde ødelegges det og ettersom det er så mange flere brudd på menneskerettighetene der og så mye mer fattigdom men man finner andre steder. Men det blir bare avsporing og tåpeligheter ettersom denne tråden dreier seg om russefeiringen og ikke hva som skjer utenom russefeiringen.

Vel, det var din logikk jeg brukte til å vise det eksempelet og du har nå brukt din logikk til å foreslå at vi forbyr både USA og Afrika. Det viser hvor absurd logikken er.

 

Jeg tar stor avstand fra personer som utfører slike handlinger, men det har ingen ting med russ å gjøre.

 

Jo, nettopp fordi de går langt lengre i russefeiringen enn hva de gjør ellers.

Ditt poeng er at når en gruppe russ er sammen går enkelte personer LENGER enn de gjør dersom de er alene. Dette kallse for gruppementalitet. Det samme gjelder for enkelte fotball supporter team. Skal vi forby fotball supportere fordi de går lengere enn de gjør dersom de drar på fotball kamp alene? Siden fotball supportere lettere som gruppe går til angrep på hverandre skal vi forby f.eks at 10 fotball supportere eller fler befinner seg innenfor samme 50 meters omkrets f.eks? Eller skal vi sette grensen litt lavere, 5 fotball supportere kanskje? Det er ikke godt å si hva som er forsvarlig.

 

Problemet med denne logikken er at du går utifra at ingen mennesker kan tenke, men gjør ting basert på hvor mange likesinnede den har rundt seg. Dess flere, dess verre ting vil personen utføre.

 

Selv om prinsippet kan stemme, blir det moralskt riktig å forby personer å være sammen? Er det ikke bedre da og ta de enkeltpersonene som ikke tåler sosial kontakt og som regelrett "klikker" i samtlige vinkler?

 

Så lenge det de gjør er lovstridig (moralskt uakseptabelt) bør vi reagere kraftig.

 

Det var ikke det jeg spurte om, men hvordan vi bør forholde oss til at det er i russefeiringen det skjer.

Min mening er at det er likegyldig hvorvidt det foregår under russefeiringen. I mange muslimske familier foregår det tvangsekteskap. Skal vi forby muslimer eller skal vi forby tvangsekteskap?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget jeg prøver å komme fram til er at man ikke kan forby russ. Det er et tulleforslag. Skal jeg si deg hvorfor? Fordi jeg kan, som 40 åring, ta på meg rød bukse, kjøre rundt i rød kassebil, sprute vann på små barn og kaste egg på tilfeldige forbipasserende. Jeg kan lese listen over "russeknuter" og utføre dem alle som en. UTEN å være russ. Så hva er det vi egentlig skal forby? Avgangselever? Og PS: det å være "russ" er HELT valgfritt.

 

Jo, det kan man. Når det gjelder russen så er det avgangselever fra videregående som kan få kjøpt effekter som kun lillegger russen som feks. russeklær og russekort. De får i samvær med politiet gjøre klart hvor mange russetreff og hvor disse kan finne sted i det offentlige. (Skjønt de selvsagt kan samle seg utenom det også). Så er det slik at russetoget og russetalen får plass i 17 Mai-toget. Så jo, du kan abbsolutt finne definisjonen på hva russ er. Om du som voksne kler på deg en rød, blå ekller svart kjeldress og kliner maling utover den, klipper ut kort i de samme fargen av plast for så å lime et bilde på deg og skrive noe på for så omsider å kline maling utover en kassebil og rase rundt med vannspruting, eggkasting, trompeter, horntuting og høy musikk så har du ingen ting med den tradisjonelle russefeiringen å gjøre.

 

Det går ann å forby import av russeeffekter og det går ann å legge ned forbud mot disse russetreffene i det offentlige som ordnes med politiet og det går ann å fjerne russeinnslagene fra 17 Mai-programmet. Så ja, det går ann å avskaffe russefeiringen.

 

Og ja, selvsagt er det valgfritt å være russ. Det var jo det jeg skrev selv.

 

Vel, det var din logikk jeg brukte til å vise det eksempelet og du har nå brukt din logikk til å foreslå at vi forbyr både USA og Afrika. Det viser hvor absurd logikken er.

 

Jeg bare prøvde å vise deg at din forståelse av logikken er fullstendig feil. Og du missforstår den fortsatt. Men same det da dette blir en avsporing av tema.

 

Ditt poeng er at når en gruppe russ er sammen går enkelte personer LENGER enn de gjør dersom de er alene. Dette kallse for gruppementalitet. Det samme gjelder for enkelte fotball supporter team. Skal vi forby fotball supportere fordi de går lengere enn de gjør dersom de drar på fotball kamp alene? Siden fotball supportere lettere som gruppe går til angrep på hverandre skal vi forby f.eks at 10 fotball supportere eller fler befinner seg innenfor samme 50 meters omkrets f.eks? Eller skal vi sette grensen litt lavere, 5 fotball supportere kanskje? Det er ikke godt å si hva som er forsvarlig.

 

Problemet med denne logikken er at du går utifra at ingen mennesker kan tenke, men gjør ting basert på hvor mange likesinnede den har rundt seg. Dess flere, dess verre ting vil personen utføre.

 

Selv om prinsippet kan stemme, blir det moralskt riktig å forby personer å være sammen? Er det ikke bedre da og ta de enkeltpersonene som ikke tåler sosial kontakt og som regelrett "klikker" i samtlige vinkler?

 

Du må gjerne prøve å annalysere fram mitt poeng, men det virker ikke helt som du forstår det. ALLE utfører ting de aldri ville gjort ellers under russefeiringen uansett om det er å gå gjennom en taxi som venter på grønt lys, drikke en flaske vin på ti minutter, binde barn fast til lyktestolper eller sprute vann og kaste egg på prostituerte som bor på gaten. Noe av dette er uskyldig morro som alle er med på mens noe av det ikke er. Og uansett om du snakker om folk som til vanelig oppfører seg fint eller om du snakker om folk som er bråkmakere til vanelig så utvider de grensene og går mye lenger i russetiden og konsekvensene ser du hvert eneste år. Har du bladd gjennom tråden og lest relevante artikkler? Og hva med hettsing av homofile som alltid styrkes under russetiden? Bare å overse det og?

 

Min mening er at det er likegyldig hvorvidt det foregår under russefeiringen. I mange muslimske familier foregår det tvangsekteskap. Skal vi forby muslimer eller skal vi forby tvangsekteskap?

 

Hvorfor er det likegyldig at det foregår under russefeiringen når samme eller lignende hendelser skjer hver gang?

Lenke til kommentar

Ja men du, jeg vet at mange som er russ gjør dumme ting. Jeg skjønner forsatt ikke hvordan du kan argumentere for å forby "russen". Da er det bedre å gi straff til dem som gjør dumme ting.

 

Hvorfor er det likegyldig at det foregår under russefeiringen når samme eller lignende hendelser skjer hver gang?
Fordi problemet IKKE er russen, men at Norge IKKE straffer kriminelle handlinger som å kaste egg på tilfeldige, sprute vann på familiefar som er ute på tur osv. Dersom Norge straffet folk skikkelig for sånne ting ville de ikke blitt gjort, fordi ingen har lyst til å sitte i fengsel mange måneder bare fordi de gjorde en russeknute.

 

Det faktum at russetiden får folk til å gjøre ting de ellers ikke ville ha gjort er likegyldig fordi dersom straffene i Norge var høyere ville terskelen for å gjøre mange av de tingene som i dag blir gjort steget dramatisk til et nivå som gjør at kun psykopatene ville funnet på noe sprøtt.

 

Nå skal jeg overdrive da, men bare for å forklare hva jeg mener:

La oss si du spruter vann på noen og blir tatt -> Fengsel 3 år

Hetser homofile -> 5 år i fengsel

Kaster egg -> 15 år i fengsel

 

Hvor mange russ hadde gjort de knutene tror du? Ingen er nok svaret du leter etter. Så gjelder det for oss å finne et straffenivå som er så høyt at ingen gjør disse tingene. Hva det er nøyaktig vet ikke jeg. Men som du ser problemet er lave straffer, ikke russen.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

enig med Warz der, der er ikke russen man må forby, russeferingen er det eneste jeg ser frem til med vidergående, det er kriminelle handlinger, som netopp Warz sa, som å kaste egg på randoms, skyte paintball på forbipasserende, som det som skjedde nylig her i stavanger ei russejente ble blind på det ene øyet fordi hun ble truffet av paintball fordi noen russ syntes det var sykt morsomt å skyte på andre russ mens de kjørte forbi. staten skulle gått inn for å få strengere straffer for kriminelle handlinger istede for å investere i masse tull som ikke gjør stort nytte for samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...