Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men du, jeg vet at mange som er russ gjør dumme ting. Jeg skjønner forsatt ikke hvordan du kan argumentere for å forby "russen". Da er det bedre å gi straff til dem som gjør dumme ting.

 

Hvorfor er det likegyldig at det foregår under russefeiringen når samme eller lignende hendelser skjer hver gang?
Fordi problemet IKKE er russen, men at Norge IKKE straffer kriminelle handlinger som å kaste egg på tilfeldige, sprute vann på familiefar som er ute på tur osv. Dersom Norge straffet folk skikkelig for sånne ting ville de ikke blitt gjort, fordi ingen har lyst til å sitte i fengsel mange måneder bare fordi de gjorde en russeknute.

 

Det faktum at russetiden får folk til å gjøre ting de ellers ikke ville ha gjort er likegyldig fordi dersom straffene i Norge var høyere ville terskelen for å gjøre mange av de tingene som i dag blir gjort steget dramatisk til et nivå som gjør at kun psykopatene ville funnet på noe sprøtt.

 

Nå skal jeg overdrive da, men bare for å forklare hva jeg mener:

La oss si du spruter vann på noen og blir tatt -> Fengsel 3 år

Hetser homofile -> 5 år i fengsel

Kaster egg -> 15 år i fengsel

 

Hvor mange russ hadde gjort de knutene tror du? Ingen er nok svaret du leter etter. Så gjelder det for oss å finne et straffenivå som er så høyt at ingen gjør disse tingene. Hva det er nøyaktig vet ikke jeg. Men som du ser problemet er lave straffer, ikke russen.

 

Hele dette innlegget ditt går ut på at alle de russene som gjør slike ting vil bli tatt. Men det er altså ikke noen selvfølge at alle vil bli tatt, ikke i det hele tatt. Tror du at de vil bekymre seg for å bli oppsporet av politiet dersom de kjører i russebilen og spruter vann på forbipasserende fotgjengere for deretter å rase videre? Tror du at det noen gang er med i planen deres at de skal bli tatt? Som den hendelsen den er blitt linket til der en mann var ute og trillet barnet i vogn (tror det var i fjor) og barne tble utsatt for vannspruting og eggkasting fra russen så slapp de unna og alt faren til gutten kunne gjøre var å dra opp til den videregående skolen og lete etter dem. og hvor mange russ tror du ikke slipper unna og hvor mange tror du ikke vil fortsette å slippe unna med slike ting? I noen saker slik som den med den syke jenta som ble overfallt kommer politiet på sporet av de skyldige, men noen ganger gjør de ikke. Og dersom det skulle vise seg at mange fortsetter å slippe unna selvom det ble strengere reaksjoner på oppførslen deres, tror du det ville hjelpe?

Lenke til kommentar

Skal vi si bilkjøring = forbudt fordi noen tullinger kjører rundt sørpe fulle ?

Nei, men det vi sier er at det er forbudt å kjøre bil i fylla. Kanskje det skulle vært forbudt å være russ i fylla, så hadde de ikke gjort så mye dumt... :hmm:

 

Geir :)

Den logikken blir feil. Nettopp fordi ikke alle russ oppfører seg dumt. Å kjøre sørpe full kan vi forby, akkurat som vi kan forby å være idiot russ. Men vi kan ikke forby det å kjøre, akkurat som vi ikke kan forby det å være russ. Kollektiv avstraffelser passet sikkert bra i sovjet unionen, og selv om Norge begynner å ligne sovjet er vi ikke riktig der enda, og dersom man ikke ønsker og ende opp der er det kanskje en ide å tenke litt annerledes enn det Stalin gjorde. :hmm:

 

Warz :)

 

Ja men du, jeg vet at mange som er russ gjør dumme ting. Jeg skjønner forsatt ikke hvordan du kan argumentere for å forby "russen". Da er det bedre å gi straff til dem som gjør dumme ting.

 

Hvorfor er det likegyldig at det foregår under russefeiringen når samme eller lignende hendelser skjer hver gang?
Fordi problemet IKKE er russen, men at Norge IKKE straffer kriminelle handlinger som å kaste egg på tilfeldige, sprute vann på familiefar som er ute på tur osv. Dersom Norge straffet folk skikkelig for sånne ting ville de ikke blitt gjort, fordi ingen har lyst til å sitte i fengsel mange måneder bare fordi de gjorde en russeknute.

 

Det faktum at russetiden får folk til å gjøre ting de ellers ikke ville ha gjort er likegyldig fordi dersom straffene i Norge var høyere ville terskelen for å gjøre mange av de tingene som i dag blir gjort steget dramatisk til et nivå som gjør at kun psykopatene ville funnet på noe sprøtt.

 

Nå skal jeg overdrive da, men bare for å forklare hva jeg mener:

La oss si du spruter vann på noen og blir tatt -> Fengsel 3 år

Hetser homofile -> 5 år i fengsel

Kaster egg -> 15 år i fengsel

 

Hvor mange russ hadde gjort de knutene tror du? Ingen er nok svaret du leter etter. Så gjelder det for oss å finne et straffenivå som er så høyt at ingen gjør disse tingene. Hva det er nøyaktig vet ikke jeg. Men som du ser problemet er lave straffer, ikke russen.

 

Hele dette innlegget ditt går ut på at alle de russene som gjør slike ting vil bli tatt. Men det er altså ikke noen selvfølge at alle vil bli tatt, ikke i det hele tatt. Tror du at de vil bekymre seg for å bli oppsporet av politiet dersom de kjører i russebilen og spruter vann på forbipasserende fotgjengere for deretter å rase videre? Tror du at det noen gang er med i planen deres at de skal bli tatt? Som den hendelsen den er blitt linket til der en mann var ute og trillet barnet i vogn (tror det var i fjor) og barne tble utsatt for vannspruting og eggkasting fra russen så slapp de unna og alt faren til gutten kunne gjøre var å dra opp til den videregående skolen og lete etter dem. og hvor mange russ tror du ikke slipper unna og hvor mange tror du ikke vil fortsette å slippe unna med slike ting? I noen saker slik som den med den syke jenta som ble overfallt kommer politiet på sporet av de skyldige, men noen ganger gjør de ikke. Og dersom det skulle vise seg at mange fortsetter å slippe unna selvom det ble strengere reaksjoner på oppførslen deres, tror du det ville hjelpe?

Du baserer deg på at ikke alle blir tatt og det skyldes selvfølgelig at det er sånn Norge er i dag. Betyr det at det trenger være sånn? Overhodet ikke. I Norge må politiet bruke tid på en rekke tullesaker som ikke hører hjemme i en ordentlig rettsstat. Dersom disse tulleoppgavene ble avviklet ville politiet fått mer tid til å bekjempe ordentlig kriminalitet.

 

Dersom russen VET at straffen for å sprute vann er 3 år så kan jeg love deg at svært få kommer til å tørre det. Poenget her at i dag har samfunnet gitt en svært tydelig melding til russen: vannspruting, eggkasting, "kidnapping" og annet fanteri er GREIT. Vi straffer ikke russen. Siden vi har gitt russen denne meldingen har russen ingen grunn til å ikke ta den på alvor og benytte alle mulighetene de har til å gjøre ting som ellers ville vært på kanten av loven. Vi må derfor endre meldingen samfunnet gir til russen og konstatere at disse tingene er galt og at det vil bli følger.

 

Jeg ønsker meg ikke en sånn stat som vi har i dag, prøv å forestill deg en stat for 99.9% av forbrytelser blir oppklart. Da begynner du å skjønne hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til Glimti tror jeg det meste hadde vært forbudt hvert fall med de argumentene.

Russ pga eggkasting

Alkohol pga slossing og at det skader kroppen

Sukker barn blir hyper og kan skade seg

Sport folk skader seg

Bil folk kan bryte loven å da skade andre

Sykkling, man kan sykle på fotgjengere

osv osv

Lenke til kommentar

Først sier du at Norge bør passe seg for å bli som Sovjetunionen og sier sier du at vi bør innføre tre års fengsel for vannspruting... :roll: Skjønner du ikke at du motiser deg selv? Dessuten baserer du deg igjen på at alle russ som gjør noe ulovlelig vil bli tatt. Jeg er helt enig i at politiet roter rundt en masse latterligheter de aldri hadde trengt, men hvis kun de mest allvorlige forbrytelser skulle prioriteres, tror du at vannspruting og eggkasting ville bli blant dem? Dessuten er det ingen garanti for at alle russ som gjør noe ulovelig ville bli tatt selvom politiet prioriterte anderledes. Når du har en russebil som kjører på veien og russene inni spruter vann eller cola og kaster egg på forbipasserende fotgjengere på fortauet for å å kjøre rett videre har du ingen garanti for at disse russene noen sinne blir tatt. Det er vanskelig å se rett inn i en bil på den måten så sannsyneligvis vil offrene aldri kunne identifisere/kjenne igjen russen. Mange russebiler er dessuten ganske like så det er ikke sikkert at de gjenkjenner bilen heller.

 

Og ang. det du sier om kollektiv avstraffelse forståt jeg tankegangen, men dette har det vært en debatt om i flere år alt og russen har ikke forbedret seg det minste gjennom de årene debatt om russefeiringen har rast. Og dessuten ville avgangselever fint kunne klare å feire at de er ferdig med skolen selvom den tradisjonelle russefeiringen ble avskaffet.

Lenke til kommentar

Først sier du at Norge bør passe seg for å bli som Sovjetunionen og sier sier du at vi bør innføre tre års fengsel for vannspruting... :roll: Skjønner du ikke at du motiser deg selv?

Jeg motsier ikke meg selv, som jeg allerede sa til deg er 3 år for vannspruting en overdrivelse, hva det nøyaktige straffemålet bør bli vet jeg ikke. Hvorfor sammenligner jeg med sovjetunionen? Jo, fordi russ som ikke gjør sånne ting skader INGEN. Du har lyst til at fredelige, uskyldige mennesker skal settes i FENGSEL bare fordi de er på feil skole, til feil tid, med feil klær. Og ikke kom her å si at du ikke vil sette dem i fengsel, et forbud betyr i praksis at dem som ikke følger forbudet blir straffet.

 

Dessuten baserer du deg igjen på at alle russ som gjør noe ulovlelig vil bli tatt. Jeg er helt enig i at politiet roter rundt en masse latterligheter de aldri hadde trengt, men hvis kun de mest allvorlige forbrytelser skulle prioriteres, tror du at vannspruting og eggkasting ville bli blant dem?
Retter du nesen mot singapore eller switzerland vil du oppdage at det foregår forbausende lite kriminalitet. Sånn KUNNE det vært i Norge også dersom sånne som deg lot vær å forby ting som ikke skader noen. Når politiet må bruke masse tid på å opprettholde tullelover (ting som ikke skader noen) får de ikke tid til å jobbe med det som betyr noe (folk som skader noen). Så enkelt er det.

 

Dessuten er det ingen garanti for at alle russ som gjør noe ulovelig ville bli tatt selvom politiet prioriterte anderledes.
Så siden noen mordere slipper unna, skal vi gjøre det lovlig å drepe?

 

Når du har en russebil som kjører på veien og russene inni spruter vann eller cola og kaster egg på forbipasserende fotgjengere på fortauet for å å kjøre rett videre har du ingen garanti for at disse russene noen sinne blir tatt.
Det stemmer det, finnes ingen garanti, men folk kan være vitner, noen kan følge etter russenbilen mens de ringer politiet, skiltnr på russebilen kan noteres ned og rapporteres, bilder kan bli tatt som bevis osv.. Det er langt i fra umulig.

 

Det er vanskelig å se rett inn i en bil på den måten så sannsyneligvis vil offrene aldri kunne identifisere/kjenne igjen russen. Mange russebiler er dessuten ganske like så det er ikke sikkert at de gjenkjenner bilen heller.
Ok, så hvis en person kommer med finlands hette inn i en bank og raner er det heller ikke alltid så lett å kjenne han igjen, skal vi gjøre bankraning lovlig?

Og ang. det du sier om kollektiv avstraffelse forståt jeg tankegangen, men dette har det vært en debatt om i flere år alt og russen har ikke forbedret seg det minste gjennom de årene debatt om russefeiringen har rast. Og dessuten ville avgangselever fint kunne klare å feire at de er ferdig med skolen selvom den tradisjonelle russefeiringen ble avskaffet.

Vi må ALDRI, ALDRI debattere russefeiring. Å være russ er en RETTIGHET som norske ungdom har. Det er fascistisk å nekte norske ungdom å være russ. Det er pure ondskap. Det er et kynisk ønske om å ødelegge for andre mennesker. Endret av Warz
Lenke til kommentar

Jeg tror russekriminalitet er hverken er mer eller mindre prioritert av politiet enn annen kriminalitet. Men hvor alvorlig bør politiet etterforske vannsprutingssak.

 

Jeg er ikke imot kollektiv avstraffelse egentlig, ofte er det nødvendig, men jeg syntes at de positive sidene med russetiden veier opp for de negative.

Lenke til kommentar

Jeg tror russekriminalitet er hverken er mer eller mindre prioritert av politiet enn annen kriminalitet. Men hvor alvorlig bør politiet etterforske vannsprutingssak.

 

Jeg er ikke imot kollektiv avstraffelse egentlig, ofte er det nødvendig, men jeg syntes at de positive sidene med russetiden veier opp for de negative.

Det er nesten bare negative sider med russetiden egentlig. Gruppepress, masse drikking, mange som gjør dumme ting, sløsing av penger, bortkastet dyrebar tid før eksamen, osv... For min del kunne hele russefeiringen gjerne vært droppet helt, men poenget er ikke om russefeiringen er positiv eller negativ, dette har egentlig lite med saken å gjøre. Jeg er enig at vannspruting ikke er en veldig viktig sak, men dersom Norge ikke var et bakvendtland ville politiet hatt masse ressurser tilgjengelig slik at de til og med kunne ta seg av sånne saker de få gangene de ville skjedd.

 

Å være "for" kollektiv avstraffelse faller på sin egen urimelighet så skal ikke kommentere den.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Hvor allvorlig bør de etterforske spebarn og småbarn som blir tilklint med vann og egg, barn som blir bundet fast til lyktestolper og parkometre med kraftig teip eller som blir kastet på vannet? Hvor alvorlig bør de etterforske fontener som aklltid blir fyllt med såpeskum, trafikkskilt som blir ramponert eller elever som blir overfallt?

 

Hvilke positive ting er det russefeiringen har som veier opp for de negative?

Lenke til kommentar

Hvor allvorlig bør de etterforske spebarn og småbarn som blir tilklint med vann og egg, barn som blir bundet fast til lyktestolper og parkometre med kraftig teip eller som blir kastet på vannet? Hvor alvorlig bør de etterforske fontener som aklltid blir fyllt med såpeskum, trafikkskilt som blir ramponert eller elever som blir overfallt?

 

Hvilke positive ting er det russefeiringen har som veier opp for de negative?

Spebarn og småbarn som blir tilklint med vann og egg er jo en ganske alvorlig sak og bør komme før 70-90% av dagens lovbrudd. Samme gjelder for øverig de andre nevnte tingene. Fontener bør eies av private (offentlig skal ikke eie fontener) så da blir det hærverk på privat eiendom og det bør selvsagt straffes med erstatning/fengsel.

 

Russefeiringen har lite eller ingenting som veier opp for det negative, men det er en SUBJEKTIV mening som du og jeg har. Vår mening skal ikke bety så mye at vi rotter oss sammen og forbyr russefeiringen som ANDRE kanskje synes er kjempeflott og som ANDRE har gledet seg til siden ungdomskolen.

Lenke til kommentar

Jeg drar ikke alle under en kam som du sier, men jeg sier at når det er så mange negative og alvorlige hendelser ved hver eneste russefeiring så er det på tide å avskaffe det. Og ikke kom å si at avgangselevene ikke kan feste og feire at de er ferdig med skolen uten å være russ.

 

Ikke kom her å si at de idiotiene som gjør noe galt, ikke kan gjøre noe galt uten å være russ. Russetiden har for det meste positive sider, men det er alltid noen som ødelegger, slik er det med alt.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar

Et innlegg som inneholdt så og si kun personangrep og ikke snakket om sak er slettet fra tråden. Det er lov å bli provosert, eller oppgitt over andres meninger, eller å være blodig uenig, men hold debatten saklig og på sak istedenfor person.

 

Send meg en PM om det skulle være noe.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det går det vel egentlig ikke an å forby russefeiringen. Den består jo bare av folk som gjør litt rare ting, går med spesielle bukser, kjører shabbye gamle biler og drikker seg ekstra mye full.

 

"Beklager, men det er forbudt å gå med rød bukse med tekst på og drikke istedenfor å øve til eksamen."

 

Er det ikke noe som skurrer?

 

Det er jo heller ikke sånn at staten har noe å gjøre med russearrangementene og butikkene, så det hadde ikke gått an å gjøre noe med dette heller.

Endret av Aceface
Lenke til kommentar

Jeg drar ikke alle under en kam som du sier, men jeg sier at når det er så mange negative og alvorlige hendelser ved hver eneste russefeiring så er det på tide å avskaffe det. Og ikke kom å si at avgangselevene ikke kan feste og feire at de er ferdig med skolen uten å være russ.

 

Ikke kom her å si at de idiotiene som gjør noe galt, ikke kan gjøre noe galt uten å være russ. Russetiden har for det meste positive sider, men det er alltid noen som ødelegger, slik er det med alt.

 

Nei, de skaper sikkert mye elendighet utenom russefeirngen også. Om man absolutt vil være en bråkmaker trenger man ikke russefeiringen for å være det. Men det er et faktum at alle som deltar i russefeiringen bruker det som et påskudd til å gå ekstra langt uansett om de er bråkmakere til vanelig eller ikke og det er vel ikke noe samfunnet bør oppmuntre til, eller hva!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...