Gå til innhold

Båndtvang som ikke respekteres.


Anbefalte innlegg

Irriterer meg på folk som ikke respekterer båndtvangen i typiske turområder hvor det er mye folk.

Selv føler jeg det ubehagelig når det kommer en hund jeg ikke kjenner rett imot meg, og jeg lurer på hva konsekvensene blir dersom jeg tar saken i egne hender.

Har begynt å gå med pepperspray og skal nå teste ut hvordan dette fungerer i praksis.

Er det noen som har erfaring med bruk av pepperspray mot hund/eier?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ikke bare springe etter en hund bare for å teste sprayen, du må jo i tilfelle vente til en hund kommer bort og hopper på deg... Jeg tror det er hos folk som deg problemet ligger. Hvis en eier vet at han har kontroll på hunden sin og at den ikke er farlig eller hopper på folk, så burde det ikke være noe problem å la den gå fri.

Endret av Ashol
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å bli oppfattet som truende/provoserende.

 

Om du løper rundt med pepperspray i lommen gjør ikke det noe. Men går du med den og evnt sikter deg inn på hunder eller hundeeiere så vil du opptre provoserende og det kan direkte føre til et angrep. Enten av eier eller av hund.

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt og springe etter hunden nei. Om en eier har kontroll på hunden eller ei har ingenting med saken å gjøre.

Det er båndtvang og dersom hundeeier ikke respekterer det kan han holde seg langt borte fra turområder.

Det er et dyr det er snakk om, og jeg har ikke tenkt å vente til en hund evt. hopper på meg eller en unge før jeg dusjer den med pepperspray! Ingen eier kan gi garanti for at hunden ikke kommer til å gå til angrep, og det er eieren som i utgangspunktet ikke respekterer loven med å la den løpe fritt. Derfor er jeg i min fulle rett til å holde hunden på avstand, og da håper jeg at pepperspray kan være tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det høres fortsatt ut som om du skal dusje ned en tilfeldig hund som er på tur med eieren sin, uten bånd.

 

Ja, det er det jeg skal gjøre, dersom hunden kommer løpende mot meg/bort til meg. Det er også i typiske turområder hvor familier ferdes jeg tenker på. Dersom eieren tar sjansen på å bryte loven med ikke å ha hunden i bånd, må han regne med at sånn kan skje.

Det er din egen vurdering om du føler deg truet eller ei, og hundeeier har ingenting han skulle ha sagt når han ikke håndhever båndtvangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det høres fortsatt ut som om du skal dusje ned en tilfeldig hund som er på tur med eieren sin, uten bånd.

 

Ja, det er det jeg skal gjøre, dersom hunden kommer løpende mot meg/bort til meg. Det er også i typiske turområder hvor familier ferdes jeg tenker på. Dersom eieren tar sjansen på å bryte loven med ikke å ha hunden i bånd, må han regne med at sånn kan skje.

Det er din egen vurdering om du føler deg truet eller ei, og hundeeier har ingenting han skulle ha sagt når han ikke håndhever båndtvangen.

 

Eg forstår godt frustrasjonen din. Men eg synes du angriper det på feil måte.

 

Dersom en leken hund kommer løpende mot/forbi deg og får en dusj med pepperspray så er dette provokasjon. I tillegg kan dette føre til at hunden faktisk angriper. Kanskje ikke denne gang, men neste gang er det ikke sikkert den løper lekende forbi, men angripende i mot noen.

 

Ja, det er hundeeieren som ikke respekterer andre og bryter loven. Men det rettferdiggjør ikke det du planlegger.

 

Og når det gjelder direkte effekt av pepperspray på hunder så vil eg tro at dersom det er en aggresiv/angripende hund så vil peppersprayen kun ha provoserende eller ingen effekt. Og sprayer du på eieren så har du pluttselig angrepet "lederen av flokken" og det vil i værste fall føre til at hunden angriper deg. I andre tilfeller så har du nå en hund med en eier som er satt ut av spill.

 

Mao synes eg pepperspray er en svært, svært dårlig ide.

 

Det du bør gjøre er å enten sette fokus på problemet via å bemerke det til de som går uten bånd(til eieren naturligvis), media, vakter eller politiet. Å ta saken i egne hender er ikke akkurat populært eller lovlig.

 

Og så bør du være obs på at båndtvang ikke gjelder i skog og utmark dersom det er snakk om en brukshund eller bufehund.

Lenke til kommentar

Lovlig vil det bli ansett som ettersom jeg føler meg truet og båndtvangen ikke blir håndhevet. Det er ikke snakk om i utmark, men i turområde/løype(by).

Å bemerke det til eier har jeg gjort uttalige ganger, og da får jeg stort sett flåsige kommentarer igjen, evt. at eier overhører det totalt. Nei, dette er jeg mektig lei av. Jeg får panikk når hunder kommer meg imot. Jeg har retten på min side, og vil nå teste dette ut. Det at hunden kan komme til å angripe viser bare at eier ikke har kontroll. Det kan oppstå mange situasjoner utenom min pepperspraybruk som en hund finner provoserende uten at eier merker det. DET ER JO BLANT ANNET DERFOR BÅNDTVANG ER INNFØRT FOR SVINGENDE!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehehehe. Jeg er spent på hvordan dette kommer til å gå, enten kommer du hjem med bittskade eller et blåøye? :p

 

Men helt seriøst, du overdriver nok her ja. For å gi deg noe å gå på, se på kroppsspråket til hunden. Har den tunga hengende ut av kjeften, øra er på halv åtte og halen går i propell = ikke bekymre deg. Dette er en lekende hund som utforsker og ikke har noe vondt i tankene.

 

Først når den kommer løpende med et mer fokusert blikk, stiv kroppsholdning og kanskje munnen lukka, da kan du bekymre deg litt. Mest sannsynlig jakter den på måken eller rotta bak deg.

Lenke til kommentar

Dersom trådstarter faktisk er redd for hunder så er det ikke så enkelt.

 

Tips da kan jo være å prøve å omgås hunder i trygge omgivelser og kanskje lære seg hundenes kroppsspråk. Da er det lettere å se om hunden som kommer løpende kommer fordi han skal leke eller krangle.

 

Men som du sier, trådstarter, så er det båndtvang. Men å bruke pepperspray mener eg er feil måte å gjøre det på. Hva med å ta kontakt med en hundeklubb i nærheten for å høre med de hva som kan gjøres? Eller lokale politikontoret? Eller canis.no?

Lenke til kommentar

quote name='nomore' date='20/05-2008 : 12:27' post='11197432']

 

Tips da kan jo være å prøve å omgås hunder i trygge omgivelser og kanskje lære seg hundenes kroppsspråk. Da er det lettere å se om hunden som kommer løpende kommer fordi han skal leke eller krangle.

 

Dette kan nok være en måte å løse problemet men.. Saken er den at jeg ikke har lyst å omgås hunder, ser heller ingen grunn til at jeg skal måtte bruke min fritid på å lære hunder å kjenne.

Hadde det ikke vært båndtvang ville jeg holdt meg borte fra steder jeg vet at det ferdes løse hunder.

Men ettersom det er hundeeier som ikke gjør som han skal synes jeg det er helt urimelig at jeg ikke kan gjøre som jeg vil eller har rett ti. Er hunden i bånd går det helt greit, men kommer den løpende på egenhånd får jeg panikk, og da føler jeg for å ta aksjon.

 

Dersom det er noen som har prøvd pepperspray mot hunder og vet litt hvilken reaksjon en kan forvente vil jeg gjerne høre om det.

Det at hunden kan komme til å angripe vet jeg, og det er en sjanse som må tas. Da vil og sannsynligvis hunden måtte bøte med livet, og hundeeier bør ha lært leksen til neste gang.. Tror imidlertid at det vil bli så ubehagelig for hunden at den løper bort. Kanskje den tar avgårde slik at det blir problemer å finne den igjen?

 

Uansett er jeg villig til å teste dette ut da jeg mener jeg er i min fulle rett til det. Å snakke med hundeklubb, politi osv. har jeg tildels prøvd, men det hjelper ikke. De som ikke bryr seg om båndtvangen i utgangspunktet, er som regel så arrogante at det er kun når det går direkte ut over dem selv/hunden deres at de forstår at det finnes folk som ikke aksepterer dette.

Hvorfor skal hundeeierene få styre på som de vil?

Lenke til kommentar

Hvis trådstarteren virkelig har problemer med hunder er ikke pepperspray det rette. Hunder tåler dette bedre en mennesker. Noen hunder vil antageligvis ikke reagere i det hele tatt.

 

Derfor anbefaler jeg deg å kontakte personer som kan hund og lære deg litt om signaler hunder gir fra seg bl.a. knurring, bjeffing, logrende hale, øyekontakt, etc. Dette kan gjøre at du vil føle deg litt tryggere når du går forbi løse hunder. Dette fritar ikke hundeeiere for å bruke bånd (det skal de), men kun for å få noe mer kunnskap (det er alltid en eller annen som ikke bruker bånd).

Lenke til kommentar

Det hadde vært mye lettere å overholde båndtvangregelen hvis den ikke var overalt. Hunder trenger å få ferdes fritt, hvis den blir stengt inne hele sitt liv er det større sjangs for at den blir agressiv. Regelen er så urettferdig og lite gjennomtenkt. Det er greit nok at det er båndtvang i nabolag og på strender og parker o.l. men når den skal gjelde over hele landet blir det for dumt. Her i Tananger er det feks store kyst/klippeområder som er hundrevis av meter fra nermeste hus. Riktignok er det mange folk som går tur her, men de kan du se på avstand. Hvis du kjenner hunden din så kan du rope den til deg til de har gått forbi. Det er rett og slett ufornuftig og tåpelig av staten å pålegge båndtvang feks her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...