Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hamsun-år i 2009 da, så det er en sjanse for at det dukker opp noe i den retning. Men det hadde vært 10 ganger enklere om de hadde kjørt reprise på Wergeland i år :p

 

Personlig ender jeg nok opp med en dikt/novelle-analyse eller en litteraturhistorisk oppgave, satser på at vi får noe som er 100+ år gammelt for det er mye enklere. Eller noe norrøne greier, fantastisch.

Lenke til kommentar

Kom over dette forumet: http://www.skole.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1403

Scroller du litt ned ser du to fine eksempler på novelleanalyse :)

Creds til de!

 

Forresten: Til dere som satser på analyse kan det også være lurt og kunne litt smått om litteraturhistorien dersom vi ikke får en novelle/et dikt fra nåtiden. Dette kan jo bidra som et pluss for sensor :)

Endret av Maaag
Lenke til kommentar
Hva med Olav H. Hauge, født 18 august 1908?

 

Skulle akkurat til å nevne han. Parallellklassens norsklærer meldte Olav H. Hauge i enkelte dalstrøk innafor i morgen. Men, som vi vet kan både meteorologer og norsklærere ta feil. La oss håpe det!

Hauge = merkelig!

"Sleggje", anyone?

Lenke til kommentar
Går på pencillin eg og no. Igrunn er det litt skummelt å tenkje på kor mykje EIN dag har å seie for vitnemålet. I alle fall mtp. sjukdom og andre faktorar. :)

 

 

Er også med i Pencilin-klubben :) Halsbetennelse, men føler meg helt fin i halsen forutenom litt snørr og dritt!

 

her er en god oppskrift på novelle-analyse, men du må vite hva de forskjellige tingene betyr på forhånd da.

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...st&id=48368

 

Kommer selv til å satse på en slik oppgave. Jeg vet INGENTING om Wergeland, jeg vet ikke hva han har skrevet, gjort, sagt osv. Kun at han var på 100-lappen (eller var det 1000 lappen) for noen år siden? :p

Lenke til kommentar
Hmm. Skulle ønske jeg var god til å skrive kåseri og essay, men der må jeg si meg sjanseløs, så jeg tviler på at jeg kommer til å ta noe stunt der nå på slutten. Litt dumt at jeg aldri fikk prøvd meg ordentlig på de sjangrene tidligere. :(

Hoho.. Du tenkjer på resursheftedagen? :) Er det ein eksamen eg ser fram til så er det akkurat den. Kåseri er noko av det kjekkaste å skrive imo. Overdriving, lett og munnleg driv og ikkje minst masse ironi :)

 

Vi får vite det i morgon 14:55. :)

Lenke til kommentar

Jupp, får vite hva jeg kommer opp i i skriftlig i morra. I tillegg får jeg ressursheftet i nynorsk.

 

Personlig har jeg alltid styrt unna kåseri og essay, for jeg føler det er litt for risikabelt. Man kan nå de store høyder og bunner for å si det sånn. Dessuten er de tekstene mer avhengige av smaken til den som leser.

Lenke til kommentar

Dette kan bli spennende, håper på "en folkefiende" eller annet snop i morgen. Har selv ikke SJANS å lese gjennom pensum, da vi på MK går gjennom to års pensum på ett år for å "ta igjen" AA. Sitter her med 2 bøker, Tema 2&3, men finner det mye mer nyttig å lese gjennom årets powerpointfiler o.l. fra forelesninger.

 

På et annet tema, jeg er latterlig lite nervøs. Vanligvis mer nervøs til en enkel prøve, mens her er det den siste og endelige til et STORT fag. Jaja, får satse på at det ikke blir panikk på kvelden.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke er så veldig nervøs er at man kan velge, og man trenger ikke kunne alt, slik man må til en historieprøve.

 

Men det jeg er redd for er at det ikke kommer noe om det jeg har lest på (må jo velge bort noe, og noe leser jeg mindre på), og dette er eksamen som teller kjempemye. Værre er det med privatisteksamen jeg skal ha 2.mai.

 

Uansett, jeg har ihvertfall fulgt halvvegs med i timen, og jeg øvde en del til tentamen.

Håper det kommer noe om Ivar Aasen, litterære perioder(renessansen,barokken osv),formingen av rettskrivingen på 1900 tallet eller dialekter. For det er disse tingene jeg kan best.

 

Kan jo ha uflaks og.

Lenke til kommentar

Håper på det samme, og pugger en del årstall i forhold til hva som skjedde i literaturen på den tiden osv, slik at jeg ikke driter meg ut på det.

 

Det jeg også må huske i morgen (og som kan være et tips), er å sørge for at ALT i oppgaven er blitt besvart, og at man gjerne kan bruke referanser til vår egen tid og andre stykker/forfattere opp gjennom tidene. Det tror jeg funker bra, og har vist seg før at var det som skulle til for at jeg skulle ha en femmer.

 

ed: og miljøproblematikk hadde vært kos!

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...