Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

Eg er heilt einig. Eg har aldri før valt tolkingsoppgåver, men er greit å kunne litt om det uansett. Berre nett for å ha breiast mogeleg spekter, slik at ein faktisk kan velje mellom oppgåvene, og ikkje vert tvinga til å skrive om den einaste ein kan :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk Data_Jepp. Da er det jo mulig at jeg også kommer til å få lest litt før eksamen starter.

 

Det viktigste en pugger på er vel egentlig Henrik Wergeland i og med at det er Wergelandsår i år. En bør kunne de forskjellige litterære periodene og deres kjennetegn og noen kjente norske forfattere og hva som kjennetegner de. Analyser er også en fin ting å kunne bare fordi at det ikke krever all verden av andre kunnskaper for å skrive bra.

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Ja, prøver selv å få en viss oversikt over alle periodene. Om jeg ikke kan nok til å skrive en artikkel basert på kunnskapene, tjener jeg nok på å trekke inn relevante kunnskaper til tolkinga. Innen dikttolking er det vel lurt å kunne tungetaledebatten osv. Anbefaler å lese på den om noen satser fullt og helt på tolking.

Lenke til kommentar
En person du bør sjekke ut ekstra nøye er Henrik Wergeland.

 

Henrik Arnold Wergeland (født 17. juni 1808

 

Det er altså Wergelandår i år. I fjor var det Ibsenår, og de fikk oppgave om Ibsen på eksamen ;)

 

Jeg tenkte på det samme.. Men jeg har hørt at det var om wergeland for 2(?) år siden eller noe, og dermed er det flere som tror at det ikke blir wergeland i år...

 

Edit: Fikk høre dette av en annen, som hadde snakket med en norsklærer:

han sa at wergeland var ifjor, så det får vi høyst sannsynlig ikke. og at det alltid kommer en oppgave om realisme, og en om hvordan det skal gåå med språket vårt, så pleier det å komme noe med aasen og knutsen

utenom det kommer det ALLTID et par oppg med vedlegg, så man klarer de uansett...

Endret av kakemonster7
Lenke til kommentar

Det er sant. Våren 2006 ble denne oppgaven gitt.

 

OPPGAVE 1

Dikteren Henrik Wergeland engasjerte seg sterkt på flere områder i sin samtid.

Presenter Wergeland som språkfornyer, forfatter og samfunnskritiker. Hvilken

tankegang eller ideologi lå bak hans engasjement? På hvilket område mener du

Wergeland gjorde den største innsatsen?

 

Skriv et essay eller en artikkel, og lag tittel selv.

 

Æsj. Er ingen forfattere nevnt to ganger på så kort tid? Hva tror dere? Tenkte egentlig å lese ganske mye mer på Wergeland fordi jeg følte meg sikker på at det kom til å komme om han.

Endret av PavelN
Lenke til kommentar

Først og fremst, takk til data_jepp :)

 

Men er dere sikre på at det sansynligvis ikke vil komme en oppgave om Wergeland? Jeg hadde liksom planlagt å konsentrere puggingen 90% rundt han.

 

I stedetfor, eller i tillegg til Wergeland, hva burde jeg som er innbitt norskfag-hater lese på? Har tenkt å lese gjennom dokumentene til data_jepp, men tenker på et spesifikt tema jeg kan fokusere på, som vi mest sansynlig vil få en oppgave om.

 

Og bare for å gjøre alt klart, vi vil få flere oppgaver å velge mellom, men vi skal skrive KUN EN av disse, ikkesant?

Lenke til kommentar
Først og fremst, takk til data_jepp :)

 

Men er dere sikre på at det sansynligvis ikke vil komme en oppgave om Wergeland? Jeg hadde liksom planlagt å konsentrere puggingen 90% rundt han.

 

I stedetfor, eller i tillegg til Wergeland, hva burde jeg som er innbitt norskfag-hater lese på? Har tenkt å lese gjennom dokumentene til data_jepp, men tenker på et spesifikt tema jeg kan fokusere på, som vi mest sansynlig vil få en oppgave om.

 

Og bare for å gjøre alt klart, vi vil få flere oppgaver å velge mellom, men vi skal skrive KUN EN av disse, ikkesant?

 

Kanskje språkhistorien? om språkets historie (dansk, dansk-norsk, nynorsk, dialekter osv).. Også disse berømte reformene (1907,1917,1938).. Er jo ikke så reint uvanlig at det kommer om aasen og knudsen...

 

edit: Ja, vi får vel 5 oppgaver, og skal kun skrive én!

Endret av kakemonster7
Lenke til kommentar

Det er vel alltid en oppgave hvor en skal fremlegge synspunktene til skribenten av en vedlagt artikkel? Det er nok den eneste muligheten jeg har for en 5-6. Vi hadde vel fjorårets eksamen eller året før der igjen, som prøveeksamen. Ble en grei femmer. Da var oppgaven å fremlegge synspunktene til en fremmedspråklig magister i sosialantropologi. Null stress.

 

Det kommer vel en slik oppgave hver gang?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på analyse og tolkning egentlig? Det pleier å komme sånne oppgaver tror jeg.

 

ingen forskjell... og det er vel 99,9% sikkert av vi får både en oppg. der vi skal kommentere hovedsynspunkt, og den analyse/tolkningsoppg. Disse krever nok derimot mer for å få en bra karakter, da man ikke trenger forberede seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...