Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tolkningsoppgave uten tvil på meg, kan ikke nok litteratur- eller språkhistorie til å skrive gode artikler om det temaet. For første gang gir jeg faktisk litt blanke i eksamen, - kommer inn på det jeg skal uansett (65+ poeng selv med 3-4 på norsken i worst case scenario). Nå gjelder det bare å holde ut de siste dagene som er igjen.

Lenke til kommentar
Noen som har skjema man kan følge for å tolke dikt, novelle og sakprosa/reklame (tenker da på hvilke punkter man skal se etter, hvilke typer argumentasjon som brukes osv osv...?)

Jeg skriver ned en for tolking av en novelle som jeg kan legge ut her etterpå.

For tolking av de andre sjangrene, må andres hoder trå til.

Lenke til kommentar
Essay- og kåserioppgaver kommer ikke i morra - de er forbeholdt friskrivningen på mandag.

Aha. Hvilke andre type tekster kan man skrive på mandag?

Artikler og resonerende tekster.

Vet ikke om det er vanlig å gi noveller? Har kun skrevet én novelle i løpet av mine tre år på videregående.

 

Forøvrig er kåseri den sjangeren jeg liker best. Skal jeg skrive noe, så skriver jeg helst essay eller kåseri, under den forutsetning at oppgaven som blir gitt er god og inspirerende.

Lenke til kommentar

Vi får heller ikke skrive på PC. Håper nesten det blir tatt med i vurderingen om man har skrevet på PC eller ikke. Grunnen til at vi ikke får skrive på PC, er at vi er for mange elever (5 paralellklasser) i forhold til datarom. Syntes den forklaringen er litt tynn, vi skrev nemlig på PC på sidemålseksamen (som vi ble ferdige med til jul :))

 

Satser på en tolkningsoppgave i morgen, enten av artikkel eller novelle. Om det ikke kommer, spør jeg om noen har et tau til overs.

Lenke til kommentar
Ville basert meg på det de andre her sier, 2-4 sider..

Selv sier alle norsklærerne på skolen min at man ikke bør skrive under tre sider. Det virker også som de slavisk følger den regelen og gir såvidt ståkarakter til de som skriver ca tre sider. Derfor tar jeg ingen sjanser.

 

Men likevel, har man gjentatt seg noen ganger uten å egentlig ha noe nytt å tilføre, er det ganske dumt å fortsette.

Lenke til kommentar
Ville basert meg på det de andre her sier, 2-4 sider..

Selv sier alle norsklærerne på skolen min at man ikke bør skrive under tre sider. Det virker også som de slavisk følger den regelen og gir såvidt ståkarakter til de som skriver ca tre sider. Derfor tar jeg ingen sjanser.

 

Men likevel, har man gjentatt seg noen ganger uten å egentlig ha noe nytt å tilføre, er det ganske dumt å fortsette.

Ahh crap. Godt mulig du har rett, sensorer kan jo hva alle slags meninger - man aner jo ikke hvor de er fra.

 

Fjordårets tråd skremte meg også, tror jeg skal holde megunna å lese i den så jeg ikke blir helt vrak.

Lenke til kommentar
Vedder på at det blir to tolkningsoppgaver. En hvor vi skal kommentere synspunktet i en artikkel eller lignende, og en hvor vi skal tolke et dikt/en tekst.

 

Det tror jeg også, og der ender jeg opp med å kommentere hovedsynspunkt.

 

Jeg leste nettopp tråden fra i fjor.

 

Og nå er jeg redd. Det virker som om mange fikk dårlige karakterer. Folk som har fem i staddpunkt fikk 3 f.eks.

 

Håper de ikke er like strenge i år, og at de gir oppgaver det er mulig å skrive noe på.

 

Ifjor var det veldig "rare" oppgaver, tilogmed "plankeoppg." var underlig.

 

Edit: I fjor var sensorene under tysk eksamen svært strenge, og la lista veldig høyt... Jeg for min del fikk 4 i standpunkt, og 2 på eksamen, klagde på denne og endte opp med 3.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...