Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel det å kunne skrive en stor stil på hovedmålet som er den største oppgaven. Den skal være sakpreget. Så skal du skrive en historie-tekst på sidemålet.

 

Les på kommaregler, bøying av verb/substantiv/adjektiv, språkvirkemidler(ironi, overdrivelse osv) og øv deg på å skrive variert. Hvis du bruker for mye "det var" i teksten, dropper du automatisk ned fra toppkarakter, det kan jeg garantere deg...

 

Oppgavene kommer vel onsdag?

Lenke til kommentar
Det er vel det å kunne skrive en stor stil på hovedmålet som er den største oppgaven. Den skal være sakpreget. Så skal du skrive en historie-tekst på sidemålet.

 

Les på kommaregler, bøying av verb/substantiv/adjektiv, språkvirkemidler(ironi, overdrivelse osv) og øv deg på å skrive variert. Hvis du bruker for mye "det var" i teksten, dropper du automatisk ned fra toppkarakter, det kan jeg garantere deg...

 

Oppgavene kommer vel onsdag?

 

Glemte å skrive at det er eksamen for 3. år videregående. Oppgaven får vi samme dag; på torsdag.

Lenke til kommentar

En person du bør sjekke ut ekstra nøye er Henrik Wergeland.

 

Henrik Arnold Wergeland (født 17. juni 1808

 

Det er altså Wergelandår i år. I fjor var det Ibsenår, og de fikk oppgave om Ibsen på eksamen ;)

 

Edit: Noen som har noen tidligere norskeksamenere liggende? Finner ingen på udir.no. Tviler sterkt på at de føler for å være spesielt kreativt i år iom. at dette er siste året R94 blir brukt.

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Ut i fra de eksamens oppgavene vi har fått til tentamen tidligere år, så er det alltid en plankekjørings oppgave som sikrer deg en 4er :p

 

Er det ingen som har noen flere tips, kan jo umulig pløye igjenom 3års pensum, og så skrive en mangesiders stil om en liten del av dette emne... Ber til gud om enn plankekjøring :p Kommer det en plankekjøring hvert år?

 

En tolk novella elns blir også sieg, men kommer den en der du må kommentere hovedsynspunktene i en eller annen tekst blir jeg glad :D

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Sitter og øver på den samme eksamenen nå, altså norsk hovedmål, VK2.

Vet ikke akkurat om du kan forvente en plankekjørringsoppgave, eller om det er noe spesifikt

du kan øve på, slik at eksamenen blir plankekjøring.

 

Min forberedelse til eksamen går ut på å gå grundig gjennom hele litteraturhistorien, for deretter å pugge hele greia. Videre å bli ekspert på sakprosaanalyse, som, nå for tiden, alltid gis som oppgave. Jeg planlegger også å sette meg grundig inn i språkdebatten. Virker kanskje litt vel iherdig, men jeg jobber for 6'er, så jeg har ikke noe annet valg.

Lenke til kommentar

Var kanskje vel negativ i mitt forrige innlegg... Eksamen kan bli mer fornøyelig dersom en er litt smart og forbereder seg på bestemte ting. Ser at noen har foreslått Wergeland som mulig tema for oppgave, noe som ikke virker så dumt. Som jeg sa i forrige innlegg, er sakprosaanalyse tydeligvis i vinden hos utdanningsdirektoratet, i og med at disse har vært en gjenganger de siste årene. Ser en på de siste eksamensoppgavene, ser en at perioder som renessansen, klassisismen, barokken og bla. realismen har vært ikke-tilstedeværende, psykologisk-logisk å lese på disse periodene da kanskje?

Lenke til kommentar
Det jeg mente med planke oppgave, er at man gjerne får en novelle/dikt o.l som man skal tolke. Det trenger man ikke akkurat å ha lest hele pensum for.

 

Slike oppgaver har i hvert fall vi fått på tidligere tentamner, som har vært basert på gamle eksamens oppgaver.

 

Dersom novellen eller diktet ikke er skrevet i samtida, forventes det nok at en fester det til en spesifikk litterær periode. Og til det krever det sjangerkunnskaper. Men, det er vel når en beveger seg mot 5'eren og 6'eren at den kunnskapen kreves, derfor har du vel forsåvidt rett - med tanke på å nå 4'eren (og kanskje 5'eren) kan en i slike oppgaver oppnå en ganske god karakter uten å vise så alt for mye kunnskap.

Lenke til kommentar
som kynisk 89 nevner er sakprosa-analyse i vinden. Her får man vel gjerne et avis-innlegg og må kommentere hovedsynspunkt? Dette blir for meg en plankeoppgave som vil sikre 4 eller 5...

 

Tenker akkurat det samme - at det blir sakprosaanalyse tar jeg for gitt. Jeg vedder også mye på at det blir nettopp et avisinnlegg som skal kommenteres, har noen noen gang blitt bedt om å analysere noe annet? Setter en seg da inn i appelative språkfunksjoner, altså virkemidler i argumenterende tekster, ligger en godt an...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...