Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

Seriøst eg er lite lysten på å lese. Det er absolutt ingenting som sit seg fast. Lite hjelper det at eg har vondt i halsen og feber. Kva kan eg gjere for å "safe" ein 4ar eller 5ar på enklast mogeleg måte? =( Så stygg stygg timing på halsbetennelsen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for filene! Hjelper masse :)

 

Selv har jeg ambisjoner om femmer uten å lese noe særlig, da jeg alltid har hørt at jeg har god språkføring. Blir nok til at jeg skriver en artikkel eller en eller annen drøfting. Det er det jeg behersker best, og da ser jeg ingen grunn til å velge noe annet.

Lenke til kommentar
Joda.. Drøfting er ei ganske enkel sak, men er det 100% sikkert at vi får ei drøfteoppgåve?

 

 

jada slapp av.

 

Og bare for å gjøre alt klart, vi vil få flere oppgaver å velge mellom, men vi skal skrive KUN EN av disse, ikkesant?

 

Det er slik jeg har skjønt det. Altså flere oppgaver, men bare velge en.

Oppgave 4 pleier alltid å være en artikkel, så det blir nok Oppg. 4 i år også =P

 

Hahah, make it two... Oppgave 4 er en slager :D

Lenke til kommentar
Temaet ble påvirkning :D . Mye bedre enn det jeg har hatt i engelsk i hvert fall (bridges, colours...).

 

Hvordan vet du det? Trodde det var hemmelig inntil 22. mai? Ser ikke noe sted på udir at temaet for VKII er Påvirkning... DETTE ER IKKE EN TRÅD FOR 10. klasse!

Endret av Bluetooth
Lenke til kommentar
OPPGAVE 1

Dikteren Henrik Wergeland engasjerte seg sterkt på flere områder i sin samtid.

Presenter Wergeland som språkfornyer, forfatter og samfunnskritiker. Hvilken

tankegang eller ideologi lå bak hans engasjement? På hvilket område mener du

Wergeland gjorde den største innsatsen?

 

Skriv et essay eller en artikkel, og lag tittel selv.

 

Den oppgaven hadde jeg blitt glad hvis jeg hadde fått. :D

Lenke til kommentar
Tydelegvis vart det gjeve ei oppgåve om Wergeland i fjor.

Det medfører riktighet: "Tekst: "W." av Thorvald Steen, fra Lesebook 1994, 1994: Hvilke sider ved Henrik Wergelands liv og forfatterskap kommer fram i denne teksten? Er Henrik Wergeland aktuell i dag? Skriv en artikkel der du svarer på disse spørsmålene".

Lenke til kommentar
OPPGAVE 1

Dikteren Henrik Wergeland engasjerte seg sterkt på flere områder i sin samtid.

Presenter Wergeland som språkfornyer, forfatter og samfunnskritiker. Hvilken

tankegang eller ideologi lå bak hans engasjement? På hvilket område mener du

Wergeland gjorde den største innsatsen?

 

Skriv et essay eller en artikkel, og lag tittel selv.

 

Den oppgaven hadde jeg blitt glad hvis jeg hadde fått. :D

 

His det bare blir slike oppgaver så dør jeg nok. Jeg har null ambisjoner om å pugge en masse tull nå. Satser på en analyseoppgave jeg ass. Analyse av en artikkel, reklame, kilde osv.

Lenke til kommentar
Temaet ble påvirkning :D . Mye bedre enn det jeg har hatt i engelsk i hvert fall (bridges, colours...).

 

Hvordan vet du det? Trodde det var hemmelig inntil 22. mai? Ser ikke noe sted på udir at temaet for VKII er Påvirkning... DETTE ER IKKE EN TRÅD FOR 10. klasse!

Så visst ikke at dette var for VKII :blush: . Har norsk eksamen for 10. klasse.

Lenke til kommentar

Aspic: Jeg føler med deg! Er akkurat i samme situasjon. Går på pencillin nå. Orker nesten ikke å spise noe annet enn suppe, er så gruelig vondt å svelge. Blir jo helt slapp. Er så sykt bra timing akkurat nå :/

 

Men ja, fra off-topic til alvor. Bra å høre at jeg er den ikke er den eneste der ute som ser på forberedelsene som en utrolig turn-off. Er så kjedelig å lese gjennom hele boka med tanke på at det er bare en bitte liten brøkdel man får bruk for i morra. Jeg, for min del tror jeg satser på analyse. Faktaartikler f.eks. i slike tilfeller ender som regel med altfor mye feilgitt informasjon og snakking rundt grøten osv. Og man må ha i baktanke på at sensorene kan være helt inhumane. Men forresten: En stor takk til data_Jepp for filene, skal ta og lese igjennom dette nå.

 

Edit: Og en takk til Ladern :thumbs:

Endret av Maaag
Lenke til kommentar

Husk folkens, at i år er det Wergeland år og i fjor var det Ibsen år.. folk tenker at det kommer en Wergeland oppgave i år, men vær ikke for sikker. i 2006 kom ibsen oppgave (ett år før) og i fjor kom wergeland oppgaven (ett år før). Norsklæreren min ville ikke satset på det.. mn greit å kunne litt for det da! ;)

Lenke til kommentar

Går på pencillin eg og no. Igrunn er det litt skummelt å tenkje på kor mykje EIN dag har å seie for vitnemålet. I alle fall mtp. sjukdom og andre faktorar. :)

 

On: Takk for linken Ladern. Sjølv om det er litt nekt for meg å gå inn på ei riksmålsside ;) Med dette i tankane, er det nokon mogelegheit for å få ei oppgåve som omhandlar dialektar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...