Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endelig Norskeksamen 2008 VKII...


Anbefalte innlegg

tror dere det skal mye til for å få en 3er? :p

har ikke klart å øve noe :( og blir bare mer å mer skremt av å lese her inne :p spesielt de 2 forrige innleggene :p litterære perioder osv USJ ;o

Edit: la til litt...

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips til dem som bare ønsker å klare bestått! Ikke sitt deg ned å lær deg alt om de forskjellige periodene hvis du; en aldri har hørt om dem før, to har to til tre i norsk fra før av. Konsentrer deg om sakprosa, lær deg de forskjellige sjangrene. Det blir en fagtekst du skal skrive imorgen, derfor kan man med god tro tippe at sjangeren blir artikkel eller en analyse av en novelle, dikt eller utdrag i fra en roman. En av dem sjangrene jeg har nevnt her vil være tilgjengelig på en av oppgavene du har å velge i mellom, det er en god mulighet til å skrive mye uten å kunne så mye om pensum. Velger du artikkel, ikke kom i morgen og start med "Jeg mener at...". Det neste problemet blir å strukturere teksten, noe jeg sliter med hehe. Se på denne eksamensbesvarelsen som fikk sekser. Jeg vil bare stå jeg. Hehe.

Lenke til kommentar

Jeg får også vite hvilket trekkfag jeg kommer opp i i morgen, i tillegg til at vi får ressursheftet til nynorsken.

 

Når det gjelder fagskrivingen i morgen kommer jeg nok til å lese mest på Wergeland og Welhaven (Begge er 200 år i år), så kan hende det kommer en oppgave om en av dem eller om striden mellom dem. (Står en del bra her: http://www.gmsys.net/teachers/norsk/litter....php#wergeland). Ellers så tar jeg også og leser litt på novelletolkning, og eventuelt også dikttolkning. Språkhistorien tror jeg at jeg så og si kutter helt ut, for selv om norsklærern min har sagt til oss at det er dumt å bare lese på enten litteraturhistorie eller språkhistorie (fordi eksamen skal inneholde et overraskelsesmoment og vi da kan risikere å få opgaver om bare et av emnene) tviler jeg på at vi bare får oppgaver fra språkhistorien.

 

Og ellers tror jeg det er viktig å huske på det som akarno skriver, at det er viktig å lese oppgaveteksten nøye, og besvare alt den ber om. Jeg har blitt trukket på en del heldags/halvdagsprøver fordi jeg ikke hadde lest oppgaveteksten godt nok..

Lenke til kommentar
tror dere det skal mye til for å få en 3er? :p

har ikke klart å øve noe :( og blir bare mer å mer skremt av å lese her inne :p spesielt de 2 forrige innleggene :p litterære perioder osv USJ ;o

Edit: la til litt...

Lover deg, det går nok helt fint! Tror fint du kan få til hva som helst av karakter. Det som er så greit, som noen andre her nevnte, er at du har flere oppgaver å velge mellom, og kan ta det som passer deg best ^^ Jeg vil ha folkefiende og miljøproblematikk osv siden det er noe jeg ellers syntes er interessant osv. Så at du ikke kan alle årstallene og sånn er ikke noe stress, jeg kan de heller ikke! Bare prøver å lære meg de nå - dagen før ;)

 

Og husk at på veldig åpne oppgaver kan du tolke ganske fritt, og velge godt utifra det, så lenge du kanskje nevner det i innledningen. "Jeg har valgt... sånn og sånn.. fordi..." (siste-liten tips fra læreren i dag) :p

Endret av akarno
Lenke til kommentar

hehe takk for psykisk støtte :D

tror/håper jeg klarer det noge lunde greit uten å kunne så veldig mye pensum egentlig, jeg har alltid likt artikler/resonerende tekster best, og når jeg titter på tidligere eksamensoppgaver så er det mange av disse, og i tillegg vedlegg man kan basere en del ut i fra :)

 

tenker jeg skomleser litt på wergeland også, sånn just in case vi får han...

 

Edit: drømmeoppgave i morgen: du har lest en roman i år, skriv et kort referat, litt om temaet, symboler ol og personskildring av hovedpersonene... er lov å håpe da (A)

men er nok lite sannsynlig mtp at det ikke er alle sensorene som har lest alt alle andre skoler leser :/

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar

Håper ikke eksamen i år blir ekstra vanskelig fordi de vil sette de siste med L-97 på prøve. Jeg har prøvd å lese i boka, men det er nytteløst. Jeg får 5 i både muntlig og skriftlig, og blir mildt sagt sjokkert over at folk her pugger på årstall osv. :dontgetit: . Det gidder jeg rett og slett ikke av prinsipp. Noe så uinteressant? Jeg er nødt til å få en analyse av artikkel eller noe annet som ikke krever forhåndskunnskap. Får jeg ikke det, stryker jeg glatt.

 

Faen ass. Jeg tror jeg skal skaffe noe cyanid til i morgen, slik at jeg kan gjøre kort prosess om dt ikke skulle være noen gjennomførbar oppgave.

Lenke til kommentar

"Endelig" norskeksamen!

Jeg har prøvd i hele dag å pugge store deler av boken, men når den siste setningen på siden er gjennomlest, husker jeg ikke hva som sto i den første. I tillegg var jeg ikke her i fjor, så jeg eier ikke kjennskap til ting som skjedde før romantikken.

 

Jeg, som så mange andre, tror at jeg satser på analyse av en novelle. Har reddet meg i land på det før!

 

Hvor stor sannsynlighet tror dere det er for å få en oppgave hvor du skal skrive en artikkel om noe som anses som et verdensproblem i dag (som f.eks USAs utenrikspolitikk, miljøkampen osv..) hvor du skal argumentere for dine synspunkt? Dette er vel mer en type stil man får på ressursdagen?

Lenke til kommentar

Om det er meg du hinter til, ble jeg kanskje litt uklar. Mener ikke at jeg sitter og pugger årstall på forfattere og tider, og jeg har et greit oversikt over hvem og hva hver periode handler om - men det er *når* de forskjellige var, i hvilken rekkefølge og sammenheng jeg øver meg på - hvordan det ble sånn og hvordan en periode var reaksjonen på en annen o.l :)

 

Hvor stor sannsynlighet tror dere det er for å få en oppgave hvor du skal skrive en artikkel om noe som anses som et verdensproblem i dag (som f.eks USAs utenrikspolitikk, miljøkampen osv..) hvor du skal argumentere for dine synspunkt? Dette er vel mer en type stil man får på ressursdagen?

I følge min store guru (norsklæreren) er det noe vi bør være forberedt på, eller som hun ordla det "det ville ikke overasket meg."

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Læreren min fortalte at så lenge vi skriver 90-95% feilfritt, og lærer reglene for bruk av avsnitt, så er det praktisk umulig å stryke. Vi måtte også huske å ha lengde på tekstene. En tekst på bare 1,5 sider vil få dårlig karakter, uansett hvor velskrevet og innholdsrik den er.

Lenke til kommentar
Når det gjelder fagskrivingen i morgen kommer jeg nok til å lese mest på Wergeland og Welhaven (Begge er 200 år i år)

 

Welhaven er 201 i år han.. Wergeland er 200...

 

Johan Sebastian Welhaven (født 22. desember 1807 i Bergen, død 21. oktober 1873 i Christiania)

Henrik Arnold Wergeland (født 17. juni 1808 i Kristiansand, død 12. juli 1845 i Christiania)

Lenke til kommentar
22. desember 1807 er tilnærmet lik 1808 - det synes i hvert fall norskboken min, som påstår at Welhaven ble født i det herrens år 1808.

 

Min norskbok (Bruer) påstår det samme. :p Ganske så sikker på at jeg leste 1808 og ikke 1807 i dag. Men som Ustedalen nevner så tror jeg likevel det er greit å kunne littegrann om Welhaven og hva striden mellom han og Wergeland gikk ut på.

Lenke til kommentar
Hvor langt bør man egentlig skrive, hvis man har "normal" skrift?

Norsklæreren svarer ALDRI på det spørsmålet og jeg blir gal av det:P

 

Vår norsklærer har sagt at vi ikke bør skrive mer enn 4 sider med 1 og 1/2 i linjeavstand og skriftstørrelse 14. Og helst ikke mindre enn 1 og 1/2 - 2 sider. Så holder du deg mellom 2 og 4 sider tror jeg at det burde gå bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...