Gå til innhold

Feature: Den sjarmerende brødboksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker jeg klarte å knekke to joystikker på c64. Stammen var mykplast og jeg var litt hardhent, var vel også et problem at bryterene var dårlige så du måtte ta i litt.

 

Men det positive var at jeg koblet den ødelgate joystikka til et rele på et elektisk byggesett for å få autofire, funka som bare det, Kunne til og med regulere hastigeten.

Lenke til kommentar

Nevner bare:

 

1581 II (3,2" FD)

Action Replay Mk. 6

 

 

Kom hjem fra barneskolen engang på 80-tallet og der stod den... Har hatt ståkuk siden da.

 

gikk ca et år med spilling før en heiv seg over basic som meget kjapt ble for begrenset. Derfra og ut over årtusenskiftet har det gått i assembler. Det er gøy det!

 

Releasa vår (vi var vel hovedsakelig 2 stk + noen "lamers") første "mega-demo" i 92 tror jeg. var på hele 2 disksider med digitaliser musikk (fikk fatt i en sound sampler) og en rekke "umulige" effekter.

 

best time of my life den tida der!

Lenke til kommentar

Bra artikkel :yes:

 

Fikk aldri diskettsatsjon til min C64 så det ble nervepirrende minutter mens man ventet på turboloaderen skulle lese igjennom de slitte 90 minutters kassettene som appåtil var kopiert på dobbel "HiFi" kassettspiller. Hadde egne bøker til kassettene med indeks over telleverket så man så hvor man skulle slutte å spole.

Noen ganger så stoppet hele innlastingen opp og da var det bare å riste på kassettspilleren eller snu den på hue så kom man videre :!:

Lenke til kommentar

Nå ble jeg nostalgis. :yes:

 

Hadde bare kasettspiller, og en mengde med spill. Mest på opptakskasetter som var "tyvkopiert" fra kompiser. Noen var kopiert på "dobbeltdekker", og da var det frem med skruejern får å justere lydhodet.

 

Strømforsyninga tok kvelden etter noen år med intens spilling. Fikk lånt meg ei som jeg brukte ei stund. Lurer på om det går å skaffe ei slik forsyning i dag? :hmm: Hadde vært morro å se om det sto til liv med gamlekaren.

Lenke til kommentar

Fin artikkel, det er artig å bla igjennom titler på spill jeg ikke har hørt om på mange år.

Noen som husker The Hobbit? Det tok vel rundt 20 minutter å laste fra kassett :D

 

Ja, det gikk med endel joysticks på grunn av spill som Summer/Winter/California-games, hehe.

 

Jeg har ikke C64-en lenger men ZX81 har jeg, når kommer en artikkel om den? ;)

Lenke til kommentar

Takk for positive tilbakemeldinger. Flere av dere spør etter artikler om andre retrosystemer, og ja, så fremt ting går som planlagt vil det dukke opp slike i fremtiden. Men vi må balansere helgestoffet litt, så jeg tør ikke gi noen detaljer om når neste slike sak kommer, og hvilken plattform den vil dekke. Dere får bare følge med. :)

Lenke til kommentar

Husker at Vic20 var populær rett før C64. Glad jeg slapp den dårligere Vic20. Hadde mye glede av å spille spill på kasetter og disketter. Disketter var en stor forbedring, og gjorde det enkelt å piratkopiere spill fra kamerater. For hvem hadde råd til å kjøpe alle spillene en måtte ønske å spille.

 

Noen som husker TurboTape som gjorde innlasting av kassetter hurtigere. Riktig nok måtte en laste inn TurboTape fra kasett før en byttet kassett, men det hjalp faktisk litt på den totale innlastingstiden.

 

Jeg har en cartridge som jeg kjøpte brukt, som het FastLoad også. Den gjorde innlasting fra diskett hurtigere, og den hadde faktisk noen innebygde funksjoner i tillegg den brikken.

 

Diskettstasjonen kostet den gang kr 3000,- ny. En aldri så liten formue.

 

Så mistet jeg til slutt interessen etter en lang tid med mye glede fra C64. Amiga kom men det var også dyrt, så jeg fikk aldri noen interesse for det.

 

Den C64 basic'en var noe herk. Skrev inn ett par tre ferdige sider med kode, og ut kom det kanskje kun en ubrukelig lydsekvens eller noe sånn. LOL

 

Litt snålt at en måtte skrive ting som:

 

load navn ,8,1 for å laste fra diskett (noe sånn mener jeg)

 

load ga deg lasting fra kassett.

 

Det var en egen tastekombinasjon for å avbryte. Den tasten fikk skikkelig bank enkelte ganger, så det endte raskt opp med at en måtte gi den en ekstra snert med fingeren for at den i det hele tatt skulle reagere? Siden jeg kjøpte PC-en brukt, så lurer jeg på om tasten var halveis defekt allerede når jeg tok maskinen i bruk. LOL

 

Det var dager det! :D

 

EDIT: Rettet fra 8,1 til ,8,1

Endret av G
Lenke til kommentar
Noen som husker TurboTape som gjorde innlasting av kassetter hurtigere. Riktig nok måtte en laste inn TurboTape fra kasett før en byttet kassett, men det hjalp faktisk litt på den totale innlastingstiden.

 

Var vel innom to typer turboloader, en som man skrev inn et pilsymbol og L for å laste. Mener å huske det var en slik cartridge-ting. Så var det jo GRL Turbotape der man brukte SYS-koder. SYS53110 var det vel for å starte lastingen om hukommelsen min ikke surrer.

Lenke til kommentar

De variantene var ukjent for meg. LOL

 

Den jeg hadde var en kopi fra en kamerat. Det var kun en sekvens på lydbåndet som en startet med load slik en gjorde med alle andre kassetter, så var det slik at når den var ferdig så fikk du enten beskjed, eller den sluttet å blafre fargespill over skjermen (husker ikke helt hvilken), og så byttet du kassett og fyrte igang den komprimerte lydsekvensen, som utgjorde selve spillet med å trykke på Play-knappen.

 

Spillet måtte da være bearbeidet (komprimering for lyden; Jeg vet ikke om det var algoritme, eller om det simpelt hen kun var skviset ekstra lyd inn på kortere tape-bit) på forhånd av noen slik at det lot seg lese av TurboTape.

 

En annen bi-effekt var at en kunne få haugevis av spill inn på ett 120 minutters bånd. Slike bånd var seige for kassettspilleren å dra rundt husker jeg. Da orginale bånd kun var 15 minutters (når en tar med begge sidene). De båndene var svindyre å kjøpe blanke, så det var like greit å kjøpe kortest mulig type i en musikkbutikk istedet for å spare penger. De lengste båndene en kunne få (til musikk) var omtrent ubrukelige for C64 kassettspilleren.

Endret av G
Lenke til kommentar

Var det ikke også en cartridge som ble kallt Freezeframe? Husker ikke hva den var til.

Brukte også å kortslutte et par pinner i cartridgesloten med en saks eller binders. Noen ganger slo det gnister når man bomma på pinnene, men brødboksen tålte det. Har problemer med å minnes hvorfor man av og til gjorde dette.

Lenke til kommentar
Var det ikke også en cartridge som ble kallt Freezeframe? Husker ikke hva den var til.

Brukte også å kortslutte et par pinner i cartridgesloten med en saks eller binders. Noen ganger slo det gnister når man bomma på pinnene, men brødboksen tålte det. Har problemer med å minnes hvorfor man av og til gjorde dette.

 

pin 1 & 3 ;-D

 

Grunnen til at en gjorde dette var hvis en ikke hadde cartridge mer reset knapp på. Dette soft restarta 64'a og minneresidente programmer ble liggende i minnet (f.eks. turboloadern) så en slapp å laste de inn på nytt.

 

var også mulig å bruke denne teknikken til å komme inn i softwaren for å rippe/hacke eller cracke den. Men var mest vanlig å bruke en cartridge med reset og en eller annen slags innebygd maskinkode monitor.

Lenke til kommentar

En flott artikkel om Commodore 64! :thumbup:

 

Selv er jeg ihuga Commodore fan og ivrig samler. Commodore maskinene var revolusjonerende for sin tid og riktig priset i forhold til konkurrentene (som også hadde mye bra produkter). Selv ble jeg frelst når min far kom hjem med C64 en kveld etter jobb. Mer om det kan dere lese på mine websider:

 

http://retro.lonningdal.net

 

Jeg er som sagt samler så hvis du har noen av spillene på ønskelisten min så må dere ta kontakt:

 

http://retro.lonningdal.net/home.php?page=C64Want

 

Leter også etter diverse hardware, en pen Amiga 1000, en pen og boxed 1541 floppy, en 1084S eller tilsvarende monitor (hvis du bor i Bergen så jeg kan hente), Kim-1 board computer (den første hvor 6502 prosessoren ble brukt) og ikke minst SX-64 den bærbare.

 

Commodore gikk dukken (som noen har nevnt her) pga grådige ledere og jeg vil påstå mangel på Jack Tramiel, mannen som startet det hele. Uten hans "business is war" motto og tilhørende markedsføring så tapte Amiga marked på en måte som ikke var nødvendig. Pengene som skulle vært brukt for å markedsføre Amiga havnet dessverre i lederenes lommer og hele greia gikk i dass... Synd... Men legenden lever videre og vi kan jo glede oss over et fantastisk rikt utvalg av spill og det er bare å fyre opp Vice emulatoren og laste ned noen images hvis noen skulle ha lyst til å snuse på nostalgien igjen. :)

Lenke til kommentar
Nå ble jeg nostalgis. :yes:

 

Hadde bare kasettspiller, og en mengde med spill. Mest på opptakskasetter som var "tyvkopiert" fra kompiser. Noen var kopiert på "dobbeltdekker", og da var det frem med skruejern får å justere lydhodet.

 

Strømforsyninga tok kvelden etter noen år med intens spilling. Fikk lånt meg ei som jeg brukte ei stund. Lurer på om det går å skaffe ei slik forsyning i dag? :hmm: Hadde vært morro å se om det sto til liv med gamlekaren.

 

Det er jo lett som bare det. Det skal stå på Consolen hvilken spenning den skal ha, og polariteten på pluggen, kanskje tilogmed du kan lese hvor mye A/h (Ampere/time) den bruker. Så er det bare og kjøpe en universel strømforsyning der du kan regulere Volten...

Også må du sørge for at pluggen passer.

 

Ingen sak og gjøre dette...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...