Gå til innhold

Konsollvalget, et vanskelig valg. Wii, PS3 eller X360?


Bear^

Anbefalte innlegg

Kudos til Sony for å forsøke å få til en slags utvikling innenfor spillbransjen.

 

I 2009 og 2010 så kommer (flere av) spillene på PS3 som fyller hele blu ray platene, og det blir spennende å se resultatet.

 

Klart man kan lage spill som tar bare et par megabytes og alikevel underholder. Men det er i mine øyne litt kjedelig å klamre seg til DVD. Og ganske historieløst å hevde at "8 GB er nok"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om utviklerene skulle bruke 2 DVD'er er man oppe i 15,6GB eller 31,2GB med 4. Noe av kapisitetet går dog bort i at noe data (i enkelte tilfeller ganske mye) må ligge på hver plate og det er heller ikke alle type spill ideer som kan deles over flere plater, men utviklerene er langt ifra nødvendigvis begrenset til 7,8GB på Xbox360.

 

Jeg mener også at historien ikke er alt som har å si på dette da ting har bremset litt opp. Kostnadene med store prosjekter har nådd det punktet der det er vanskelig å bare å få dekt inn utgiftene og desto mer tjene greit med penger på det. Jeg tror nok vi kommer til å se mer av at blu-ray plata blir fyllt opp med ting som mange språk, bonus materiale (konsept bilder, musikk, video intervjuer etc), ukomprimert/høy bit-rate video og lyd enn faktisk spill data. Store prosjekter som virkelig utnytter kapasiteten til blu-ray blir det nok (og har nok vært med spill som MGS4), men few and far between?

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mange brukere sitter nå som anspente småunger på juleaften for å finne seg en enhet de skal ha, og med 3 valg i dag er dette valget ikke det letteste å ta for man skal bli fornøyd med dette.

 

Poenget med denne tråden er ikke krangling om hardware og den pakken men samling av erfaringer, oversikt over lanserte spill og kommende spill. Håper å skal klare å holde denne tråden litt oppdatert med den nødvendige informasjonen i fronten hele tiden slik at brukere ikke

trenger bla seg milevis gjennom 200 innlegg for å gjøre seg opp en mening.

 

Ganske enkle reglemanger her og, har du ikke enheten, utaler du deg heller ikke om den værken negativt eller positiv. Skal man ha meninger om en enhet må dette foregå på de premisser at den som utaler seg faktisk har enheten det er snakk om.

 

Bidrag til denne tråden kan enten legges inn i selve tråden eller sendes til meg over PM. Skal forsøke å holde den så oppdatert som det lar seg gjøre.

 

Dette er et prosjekt under opparbeiding som jeg håper å få andre forumbrukere med på for å skape en oversiktelig tråd for dem som er i valgets time når det gjelder enhetsvalg

 

Konsollvalget, et vanskelig valg

 

Så skal det velges enhet og valget står per i dag rundt 3 stasjonære og 2 håndholdte enheter og de er som følger:

 

Stasjonære:

 

Xbox 360 (Microsoft)

Playstation 3 (Sony)

Wii (Nintendo)

 

Håndholdte:

 

Nintendo DS (Nintendo)

PSP (Sony)

 

Noen gjennomgående anbefalinger fra andre forumbrukere, med begrunnelse, er:

 

- Velg enhet som vennene har. Dette fordi du både kan bytte spill med vennene dine samt, om enheten støtter online, spille online med vennene dine.

- Velg enhet etter spill som er kommet og spill som kommer. Like viktig å se hva som kommer i fremtiden som det er å se hva som er kommet. Man skal jo ha noe å spille til de man venter på kommer.

- Se etter behovet, skal du bruke den som en flerbruksmaskin eller ren spillemaskin. Se etter behovet hva du trenger i din enhet.

- Lag en liste, lag 2 kolonner på et A4 ark. En for spill som er kommet og en for spill som kommer. Gå gjennom sider (anbefalinger for sider står under) og sjekk opp spill. De du har lyst på skriver du, naturligvis, ned. Gjør dette for vær enhet du skal velge mellom.

 

Resurssider for spill:

 

Gamer.no (Omtaler, nyheter, videoer mm)

TotheGame (liste oversikt)

IGN (Omtaler, videoer, previews m.m)

Gametrailers (videoside med reviews, previews, filmer etc)

 

Enhetene:

 

Stasjonære enheter:

 

Xbox 360:

Teknisk:

 

Produsent: Microsoft

Lansert Europa: 2 Desember 2005

Online funksjon: Ja

Innebygget trådløs: Nei (selges separat)

Harddisk: På noen modeller (Premium 20 Gb, Elite 120 Gb)

HDMI: Ja (alle versjonene)

Multimedia avspilling: DVD (Har ekstern HD-DVD enhet, kan kjøpes separat)

Mediasenter: Ja (Streaming fra PC, Windows Mediacenter)

Filformatstøtte:

 

The Xbox 360 console supports the following for AVI:

File extensions: .avi, .divx

Containers: AVI

Video profiles: MPEG-4 Part 2 (Simple Profile and Advanced Simple Profile)

Video bit rate: 5 Mbps with resolutions of 1280 × 720 at 30 fps. See the question about max bit rate, resolution, and frames per second.

Audio profiles: Dolby® Digital (2 channel and 5.1 channel), MP3

 

The Xbox 360 console supports the following for H.264:

File extensions: .mp4, .m4v, mp4v, .mov, .avi

Containers: MPEG-4, QuickTime

Video profiles: Baseline, main, and high (up to level 4.1)

Video bit rate: 10 Mbps with resolutions of 1920 × 1080 at 30 fps. See the question about max bit rate, resolution, and frames per second.

Audio profiles: AAC, 2-channel, Low Complexity

Audio max bit rate: No restrictions. See the question about max bit rate, resolution, and frames per second.

 

 

The Xbox 360 console supports the following for MPEG-4:

File extensions: .mp4, .m4v, .mp4v, .mov, .avi

Containers: MPEG-4, QuickTime

Video profiles: MPEG-4 Part 2 (Simple Profile and Advanced Simple Profile)

Video bit rate: 5 Mbps with resolutions of 1280 × 720 at 30 fps. See the question about max bit rate, resolution, and frames per second.

Audio profiles: AAC, 2-channel, Low Complexity

Audio max bit rate: No restrictions. See the question about max bit rate, resolution, and frames per second.

 

The Xbox 360 console supports the following for WMV:

File extensions: .wmv

Containers: ASF

Video profiles: WMV7 (WMV1), WMV8 (WMV2), WMV9 (WMV3), VC-1 (WVC1 or WMVA) in simple, main, and advanced up to level 3

Video bit rate: 15 Mbps with resolutions of 1920 × 1080 at 30 fps. See the question about max bit rate, resolution, and frames per second.

Audio profiles: WMA7/8, WMA9 Pro (stereo and 5.1), WMA Lossless

Audio max bit rate: No restrictions. See the question about max bit rate, resolution, and frames per second.

 

Kilde FAQ på xbox sine sider

 

 

Kontrollenhet, trådløs: Ja

Feedback: Ja

Bevegelses sensor: Nei

Oppladbar kontrollenhet, trådløs: Nei, kjører på batteripakker

Støtte for mus/Tastatur: (usikker, ikke prøvd dette selv)

Kan bruke 3dje parts ratt/Pedalsett: Ja (Enkelte)

 

Omtaler:

 

Wii:

Teknisk:

 

Produsent: Nintendo

Lansert Europa: 8 Desember 2006

Online funksjon: Delvis (spillavhengig, enheten har ingen medfølgende onlinefunksjon)

Innebygget trådløs: Ja

Harddisk: Nei, har støtte offesielt for 2 Gb SD kort

HDMI: Nei

Multimedia avspilling: Nei (spiller ikke DVD filmer)

Mediasenter: Nei (Uoffesielt ikke fra Nintendo, delvis)

 

Kontrollenhet, trådløs: Ja (flere kontrollenheter)

Feedback: Ja

Bevegelses sensor: Ja

Oppladbar kontrollenhet, trådløs: Nei, kjører på batteripakker

Støtte for mus/Tastatur: Delvis (fungerer for beskjeder)

 

Omtaler:

 

Playstation 3:

NB: Understående informasjon er per 15 Mai ufullstendig ettersom jeg ikke er eier av denne enheten selv. Korrekt informasjon trenges.

Teknisk:

 

Produsent: Sony

Lansert Europa: 23 Mars 2007

Online funksjon: Ja

Innebygget trådløs: Ja

Harddisk: 40 Gb (Støtter vanlig 2.5" SATA disk)

HDMI: Ja (HDMI Kabel må kjøpes separat)

Multimedia avspilling: Blu-Ray, DVD

Mediasenter: Ja (Streaming fra PC)

Filformatstøtte:

 

Video

 

Memory Stick Video Format

- MPEG-4 SP (AAC LC)

- H.264/MPEG-4 AVC Main Profile (AAC LC)

MP4 file format

- H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)

MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)

MPEG-2 PS (MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3(Dolby Digital), LPCM)

MPEG-2 TS (MPEG2 Audio Layer 2)

AVI

- Motion JPEG (Linear PCM)

- Motion JPEG (μ-Law)

AVCHD (.m2ts / .mts)

DivX

WMV

- VC-1(WMA Standard V2)

 

Bilde

 

JPEG (DCF 2.0/Exif 2.21 compliant)

TIFF

BMP

GIF

PNG

 

Lyd

 

Memory Stick Audio Format(ATRAC)

MP3(MPEG-1/2 Audio Layer 3)

MP4(MPEG-4 AAC)

WAVE(Linear PCM)

WMA

 

Kilde Ps3 online manual

 

 

Kontrollenhet, trådløs: Ja

Feedback: Nei, kommer (Dualshock 3)

Bevegelses sensor: Ja (Sixaxis)

Oppladbar kontrollenhet, trådløs: Ja, kobles med kabel til enhetens USB port

Støtte for mus/tastatur: Ja

Støtte for 3dje parts ratt/pedalsett: Ja

 

Har og støtte for blu-tooth enheter uten bruk av ekstern blu-tooth dongle.

 

Omtaler:

 

Håndholdte enheter:

 

PSP:

 

Produsent: Sony

Lansert Europa: 1 September 2005

Online funksjon: Ja

Innebygget trådløs: Ja

Harddisk/minnekort: Støtte for Memory Stick Pro Duo

Multimedia avspilling: UMD

Mediasenter: Avspilling av media fra minnekort, kan streame fra PC med 3. parts software via innebygd Web Browser

Filformatstøtte:

 

 

MPEG-4

(ingen kilde)

* MP3

* MP4

* ATRAC3plus

* ATRAC3

* WAV

* WMA

 

http://www.us.playstation.com/Support/PSP/..._psp_mu_CF.html

 

Den støtter også følgende bildeformater:

 

* JPEG

* TIFF

* PNG

* GIF

* BMP

 

http://www.us.playstation.com/Support/PSP/..._psp_ph_CF.html

 

 

Touch screen: Nei

Mulighet for oppgradering av Firmware: Ja

Nettleser: Ja

 

Nintendo DS:

 

 

Produsent: Nintendo

Lansert Europa: 11 Mars 2005

Online funksjon: Ja

Innebygget trådløs: Ja

Harddisk/minnekort: Nei, bare uoffisielle løsninger

Multimedia avspilling: Nei

Mediasenter: Nei

Filformatstøtte: Ingen

 

Touch screen: Ja

Mulighet for oppgradering av Firmware: Nei

Nettleser: Ja (må kjøpes separat)

 

Informasjon hentet fra LucarioX's innlegg

Drop wii, den er kanskje morsom, men grafikken er dårlig og kontrolleren er kanskje morsom og intresang, men er stort sett ubrukelig til de fleste spill. Jeg ville gått får xboxen, hvis du ikke har en full HDtv så er det ikke store forskjellen mellom den og ps3 (bortsett fra prisen). Jeg vil si at 360 er det klart beste valget hvis du tar pris og underholdning med i tellingen

Lenke til kommentar

Til tross for "ræva" grafikk så er Wiimoten genial til on rail shooting, også kan man spille gamle klassikere på Virtual Console. Det er ikke slik at alle vektlegger grafikk ene og alene. Og 360 kan ikke spille Blu Ray filmer, og bråker som brøytebilen ute når den leser plate. Ingen er feilfrie, så da er det viktig å legge ut objektiv informasjon av alle konsollene slik at forbrukerne virkelig vet hva som passer DEM, ikke DEG.

 

Kan ta et enkelt eksempel, jeg rangerer X360 som lavere enn PS3 og Wii. Men det betyr ikke at andre gjør det. Det handler rett og slett om subjektivt syn. Denne tråden er ment for å være veiledning blant alle maskinene som er i markedet, ikke hva som er bedre enn andre.

 

Til slutt, helt subjektivt, jeg ser ingen underholdningsverdi på 360, fordi PS3 er like fullkommen multimedia maskin og støyer i tillegg vesentlig mindre. Om du digger grafikken til X360 og FPS (som er en høy sannsynlighet for de som liker 360) er helt greit for meg, men det blir feil å komme med utsagn om hva folk bør eller ikke bør skaffe seg basert på din subjektive mening - rett og slett fordi det ikke sikkert er riktig valg for dem.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Drop wii, den er kanskje morsom, men grafikken er dårlig og kontrolleren er kanskje morsom og intresang, men er stort sett ubrukelig til de fleste spill. Jeg ville gått får xboxen, hvis du ikke har en full HDtv så er det ikke store forskjellen mellom den og ps3 (bortsett fra prisen). Jeg vil si at 360 er det klart beste valget hvis du tar pris og underholdning med i tellingen

 

Grafikk er ikke alt, selv den dag i dag gir Ocarina of Time og Super Mario 64 meg mer underholdning en supergunnerne på X360en min.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mulig det er tatt opp tidligere i tråden, men hvilke konsoller gir best bilde kvalitet, regner med det står mellom 360 og ps3. Tenker da på i spill.

 

Finnes det noen tester som er gjort på dette, regner med det er mange fans som mener den ene er bedre enn den andre uten å satt seg skikkelig inn i det.

 

Om man feks ser på Call of Duty 4, finnes det forskjeller på de 2 konsollene da, grafikk messig?

Lenke til kommentar

De grafiske forskjellene varierer mellom Xbox 360 og PS3. Det finnes ingen fasitsvar på hvilken konsoll som har best grafikk enda og det er i størst grad opp til utviklerne. Om du virkelig bryr det så mye om det grafiske at det vil avgjøre konsollvalget mellom Xbox 360 og PS3 vil jeg anbefale deg å sette opp en liste over alle spill du har lyst på som har kommet ut og er multiplattform, og så skjekke hvem av de som er portet og har dårligst kvalitet. Så kan du velge konsoll basert på hvem som har MPS som ser best ut. Nå vet ikke jeg om du er ute etter en konsoll, eller om du bare er interessert i å se de grafiske forskjellene, men om du leter etter det førstnevnte, så bør du ha andre prioriteter enn grafikk når det gjelder valget.

 

Ellers er det en grei tommelfingerregel at PS3 har en god del spill som er portet fra Xbox 360, slik som The Orange Box, Oblivion osv. Dette gjelder som oftest de litt eldre spillene da.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei godtfolk!

 

Jeg har bestemt meg for å investere i konsoll, og jeg har (dessverre) Wii fra før. Så valget står da selvfølgelig mellom PS3 og Xbox 360. Jeg har venner som har begge konsollene, og jeg har prøvd de, og jeg synes egentlig konsollene er jevngode.

 

Jeg er en blanding mellom filmfrelst og en hobbygamer, men er også interessert i å ha ett bra community rundt meg. Jeg har noen flere venner med Xbox enn PS3 pluss at jeg vet at communitiet på Xbox er bedre enn PS3, derfor burde Xbox passe bra på det området. Men så er det jo også slik at jeg også investerer i ny TV, og da hadde jo Blu-ray på PS3 vært genialt iom. at jeg liker å se film med godt bilde og god lyd. Når det gjelder spillutvalget, så er ikke det det viktigste for meg. Mange av spillene er på begge konsollene, mens noen andre er exclusive, men sånn er det.

 

Jeg trenger virkelig litt hjelp her... :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...