Gå til innhold

PS3 vs XBOX360 - Hva er best? Dine anmeldelser her!


Ramsey

Anbefalte innlegg

Siden dette er ett spørsmål som ofte går igjen på forumet tenkte jeg at det kunne være nifty og lage en samlet side med info og fakta om begge konsollene. Kom gjerne med innspill, men jeg ber om at dere holder dere på ett saklig nivå og fører ut med seriøse begrunnelser og karakterer.

 

 

Vi tar det første først. Nemlig design og konstruksjon av selve hardwaren.

 

ps3vsxbox360.jpg

 

 

DESIGN XBbox360:

 

- Med ett års forsprang kom den andre generasjons xbox ut med stor brask og brak.

Den leverte grafikk som kun var mulig på de aller beste pcene på den tiden. Uten noen konkurrenter gjorde xboxen inntog på markedet, og det med rette. For her leveres det!

 

- Selve kabinettet på konsollen er firkantet, litt rund om kantene og konkavt utformet. Med sitt iPod hvite material står den virkelig frem på rommet. Plassering av harddisk ligger eksternt på toppen av konsollen for enkel av og på setting.

Når man tar en titt inni konsollen er det hele veldig romslig og man får inntrykk av at med litt bedre planlegging kunne kabinettet, og dermed hele konsollen, blitt litt mindre i størrelse. Altså mye tomrom. Gode plasseringer av usb porter med en bak og to foran. Noe dårlig planlegging med minneporter og minnekort på størrelse med fyrstikkesker. Dette gir noen ymse gufs fra forrige generasjons-konsoller. Men med HDMI for neste genersasjons bildeoverføring er det ikke mer og utsette på input/output. Dette er kronen på verket hva gjelder HD materiale og en ekte HD-Maskin bør ikke være foruten. (Selvom HDMI ble lagt til på ett senere tidspunkt, vil jeg se bort fra det og ta dette med i min samlede vurdering da HDMI-port er inkludert på tidspunktet dette er skrevet)

 

Karakter:

 

Designet er var helt greit i 2005 men i dag virker det bittelitt utdatert. Selvom det gjør dette må jeg si at jeg liker designet på xboxen. Dette trekker karakteren opp. Når det kommer til selve innmaten er det dårlig designet med tanke på RROD, X-Clamp fix og det store kabinettet som er format konkavt, noe som gir mindre plass til delene inni. Man får inntrykk av at det hele er litt slarkete satt sammen, dette særlig i forbindelse med den eksterne strømforsyningen. Dette trekker følgelig karakteren ned en del.

 

Grafikkortet og tre-kjerners cpu leverer kraften vi forventer av neste-generasjons konsoller. Dette er teoretisk en del svakere en playstations CELL-RSX kombo men om dette vil gjenspeiles i betydelig grad gjenstår og se. Alt i alt, bra utseende, noe skrantende utførelse.

 

7/10

 

 

 

DESIGN PlayStation3:

 

 

- PS3 hadde ett noe hardførerlig inntog i neste generasjons markedet. Med en prislapp som var noe hard å svelge for enkelte. Dette samt diskutabelt dårlig promotion førte til at playstation ikke fikk starten den forventet. Til tross for dette var scenen satt og kampen om å kuppe next-gen markedet begynt.

 

- Kabinnetet på ps3 er formet convex. Myk men samtidig skarp. Rette og kuvøse linjer møter hverandre i en symfoni av veldreide former hvor det hele er pakket inn i lekker pianolakkfarge.

Meget lekkert! Når man før øye på innmaten forstår man også den konkave formen på kabinettet. Hardwaren er nøye satt sammen i noe som ser ut som ett nøye tenkt ut puslespill. Det er ikke noe sted plass til en lillefinger engang. Alstå, hardwaren fyller kabinettet til randen. Det hele sitter veldig godt. Intrykket man sitter igjen med er at designet er robust og meget godt planlagt. HDD er plassert internt i konsollen, er enkel å aksessere og nåes under en flik under selve konsollen. det er plassert to usb-porter foran og HDMI, Multi AV og Optisk ut bak. Nok med valgmuligheter for AV entusiastene altså.

 

Karakter:

 

Meget godt design som som fortsat den dag i dag ser like bra ut som når konsollen kom ut i 2006. Ekte design tåler tidens tand, og det må jeg si er virkelig tilfelle her. CELL-RSX komboen overassker gang på gang med bedre og bedre grafikk på spill etterhvert som de utgis. Som med god vin blir ps3 bedre med alderen og etterhvert som utviklerene "brygger" ny materiale tar den nye, små kvantesprang innen software teknologi. Dette reflekteres helt klart i spillene. Her scorer PS3 full pot på både innvendig og utvendig design.

 

10/10

 

 

Neste delen av min anmeldelse tar for seg online-delen og features av konsollene.

 

 

Xbox360:

 

- Det er nå forventet at konsoller spiller av media. Enten det er video, musikk eller bilder.

Dette gjør xboxen veldig bra. Man kan enkelt overføre og avspille media. Enten fra system HDD eller en ekstern usb HDD. Godt playback system hvor det hele er oversiktlig og lett tilgjengelig. Støtte for kodeker er imidlertidig litt manglende. Det er kun nyere divx kodeker som vil fungere, noe som kan være meget hemmende for filmsamlere. Dette trekker ned litt.

 

En ting som også må nevnes er det tacky HD-DVD drevet som ble backet for fullt av Microsoft og xbox. Med dette hadde de en veldig god tjeneste hvor de som ville kunne kjøpe dette tilbehøret og dermed få en billig adgangsbillet til neste generasjons filmtitting. Dette ble brått slutt på når HD-DVD ble dumpet til fordel for Blu Ray media. Om dette er microsoft sin feil at skjedde eller om xboxen kun var en kunde av HDDVD skal jeg ikke ta for meg her. Sluttresultatet var i allefall at en god del konsolleiere satt igjen med en brevvekt til halvannen tusen kroner. Siden vi er ferdig og forbi med denne episoden forlengst skal jeg ikke ta dette med i vurderingen. Men jeg føler at det må nevnes.

 

- Internett. Her går xboxen foran som ett eksempel med god støtte for kommunikasjon mellom brukere. Enten man er in-game eller bare chiller i dashboard. Med full MSN støtte er det enklere enn noen gang å få kontakt med omverdenen. Her kan man kommunisere med både voice og text, med eller uten cam. Det er lett å legge til venner og å kontakte de når som helst. Valgmulighetene er mange og gjennomførelsen er bra.

 

Med innførelsen av Xbox Live kom internettspilling på kartet på alvor. Dette reflekteres i en seriøst bra internett tjeneste men om enn litt påkostet. Mye av internettspillingen er nemlig p2p hvor serverparkene til microsoft belastes minimalt. Man kan da spørre seg hvorfor i allverden dette skal koste penger? Det gjør ikke saken lettere at tjenesten periodisk er preget med seriøs latency. Det føles spesielt surt når dette er en tjeneste man betaler for. Xbox live er meget bra når det funker men småsjeldene problemer og avgifter for internettspilling trekker ned.

 

Karakter 8/10

 

 

PS3:

 

- Som med xboxen støtter ps3 både video, bilder og lyd. Her er det også lagt inn støtte for kodeker i det brede og vide. Av alle divx filmene mine har jeg funnet en eller to som ikke virker. Dette er med andre ord meget bra. Det er en lek og aksessere filene gjennom XMB, som er veldig intuitivt lagt opp. Støtte for Blu Ray HD media filmer og en lang rekke HD audio kodeker trekker opp.

 

- Internett. PS3 har fått mye pepper for sin manglende In-Game XMB. Noe som vil tilsi det og kunne sende meldinger gjennom internett mens man spiller. Denne mangelen fører til en følelse av isolasjon i enkelte spill. I andre spill kan det være meget enkelt å spille med venner, så det er en mulighet at dette er opp til utviklerene i større grad. Uansett hva grunnen er bør dette være pålagt i alle spill. Det spekuleres i om det kommer in-game xmb i nær fremtid men det kan jeg ikke ta med i vurderingen. Mangelen av in-game xmb trekker ned.

 

På PSN har man vennelister, og det er enkelt og legge til nye venner og sende meldinger. Man kan også starte en videochat hvor det hele føles godt gjennomført. Om enn litt enkelt er dette veldig bra. Går veldig fint i tråd med den simplistiske xmb stilen.

 

Det er også lagt til en internett-browser som enkelt lar deg surfe på dine favorittsider. Dette er for de dagene for lat til å løfte seg fra sofaen eller bare vil lese litt i morgenavisen på tven. Denne er ikke ment for noe tungt bruk, da anbefales det heller å installere linux.

web-browser er alltid en velkommen funksjon og løfter mulighetene betraktelig.

 

PSN som er navnet for internetttjenesten er gratis og følgelig satt veldig stor pris på. Denne tjenesten begynte med litt latency problemer men har tatt seg opp betraktelig i det siste, og er nå en fullverdig, om ikke diskutabelt bedre tjeneste en XBL. Det oppleves sjelden lag, og om det er trøbbel med sentralserverene, ordnes det alltid opp i løpet av kort tid. Dette er på lik linje med XBL en seriøs tjeneste. Det at den er gratis trekker karakteren opp betraktelig.

 

Karakter 9/10

 

 

Nå til den siste delen av denne anmeldelsen. Denne kommer jeg sikkert til å få mye pepper for, så dette er ikke for de hårsåre.

 

 

XBOX360

 

- Her startet det veldig bra fra launch. Spillene var mange og de var gode. Enten det var plattform eller shoot em ups, Xbox hadde de. Her er det mye og velge mellom.

Den siste tiden har vi fått en overbelastning av FPS spill. So forsåvidt er kult, men ikke for alle. Spillkatalogen er på dette punkt ganske stor men exclusivene lar vente på seg. Det finnes inget spill som har ett absolutt må ha faktor. Vi venter på NINJA GAIDEN 2, GEARS OF WAR 2, TOO HUMAN, FABLE 2, HALO WARS og ett knippe andre spill. Dette er uten tvil meget gode spill men om de er verdt å kjøpe en konsoll for er ikke opp for meg og vurdere. Det er det for deg, leseren.

Uten å la personlige preferanser overta her kan jeg likevel konkludere med at spill assortomentet har blitt tynt i det siste. Om dette grunnes ensporet satsing på typisk hollywood action spill eller manglende satsing generelt er ikke lett å si. Resultatet blir uansett det samme. Utvalger er ikke så stort lenger sett i lys av konkurrerende konsoller. Men det finnes helt klart mange spill til denne platformen, og er man mere action-orientert er det nok å velge mellom.

 

Karakter 7/10

 

 

PS3

 

- Som med xboxen hadde ps3 en relativt god start hva gjelder utvalg av spill. Det var ikke like bra som på xboxen rundt launch men dette har endret seg betraktelig. I dag står disse konsollene omtrent side om side hva gjelder utvalg med ps3 et lite hestehode foran. Spillutvalget er mere variert og dekker flere sjangere. Exclusiver som METAL GEAR SOLID 4, FINAL FANTASY 13, KILLZONE 2, GOD OF WAR 3 og flere andre spill i million klassen lover godt for ps3 eiere nå, og utover året ut til neste år. Dette er spill som har høstet ros verden over og som nesten garanterer en skikkelig spillopplevelse.

 

Karakter 9/10

 

Hadde dere spurt meg for ett år siden hadde denne delen sett helt annerledes ut. Men vil lever i nuet, og akkurat nå ser Ps3 milevis bedre ut på exclusiver som kommer. Når det er sagt er det fortsatt mye bra i multi platform spill. Disse har jeg ikke tatt med i vurderingen siden dette først og fremst gjelder konsoll vs konsoll, og da også exclusives vs exclusives. Men hvis man leter etter en billig inngang til å spille disse er xboxen fortsatt ett seriøst alternativ. Det man må tenke på da er at man ikke får spille veldig store ps3 eksklusiver. Noe som er verdt og vurdere.

 

 

Konklusjon:

 

Xbox360: 7/10

 

PlayStation3: 9/10

 

 

Uansett ønsker jeg dere lykke til med valget av konsoll og håper jeg med dette har gitt litt nyttig info om pro og cons på konsollene.

 

Vet at det er litt manglende med info her og der.. Legger kanskje til litt mer etterhvert ;)

 

-Ramsey

Endret av Ramsey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har designe med konsollvalg å gjøre? Skal man sitte å se på konsollen eller skal man spille på den? Jeg gir døyten i om den så ser ut som en smørbrødgrill bare den leverer underholdning til meg.

 

Dette er vel strengt tatt ikke noe annet enn en oppsummering hvorfor trådstarter synes PS3 er best. Og hvor er Wii i alt dette? Enheten som har solgt mest av alle er vel beviser nok på at ting som designe, onlinedel og en lineup av eklusiviteter ikke nødvendigvis er eneveisbillet til himmelriket.

Lenke til kommentar

Trådstarter er nok litt for glad i PS3'en sin for å gi en objektiv sammenligning av disse konsollene, og tviler også på at noen her på forumet er egentlig nøytral nok til å gjøre akkurat denne jobben.

 

Personlig så ser jeg denne tråden som ganske dødfødt, kommer bare til å ende med tårer. Finnes lignende info tråder i både MS og Sony forumet, gå dit å les istedet for hvis man ønsker info om den enkelte konsoll.

Lenke til kommentar

Xbox 360

+ Konge spillutvalg

+ Herlig håndkontroller

+ Xbox Live

+ Støtter musikk som du kan spille mens du spiller for eks GeoW eller noe annet

+ Gears Of War <3

+ Flotte menyer

- Støyen "men den driter jeg i"

- Ser litt stygg ut

 

Karakter: 10/10

 

Playstation 3

+ MGS 4

+ Blu-Ray

+ Stor harddisk

+ Nettleser

+ Omtrent støyfri

+ Herlig kontroller, spesielt DualShock 3

+ Vanvittig flott å se på

+ Enkel meny, og som du kan forandre på ved å laste ned themes osv

- Litt dårlig med kommuniaksjon mellom dem du spiller med, savner xmb eller hva det kalles, avspilling av musikk mens du gamer...

 

Karakter: 10/10

 

Vil si jeg liker begge 2 like mye, 2 supre konsoller i mine øyner!!!

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Lurer faktisk på om det er noen her som gir ps3'en sin nattakyss før de legger seg :wow:

Det burde være påbudt :p

 

Selv tar jeg den med i senga... Teddybjørnen er lagt på hylla!

Bare den kommer igjen nå snart, så får jeg sove også. Søvnløs i 3 måneder..

 

Min kjempe korte anmeldelse, siden jeg ikke orker å skrive noe mye nå:

 

360

Altfor mye støy, kjempe gode spill, dårlig designet: 7/10

PS3

Stille, ikke så mange spill, litt ubehagelig kontroll, ingen rumbel: 8/10

 

service messig vinner 360 by far! fikk igjen maskina mi etter 5 dager da jeg sendte den inn på elkjøp. Med min ps3 har det nå som sagt gått 3 måneder.. Det er selvfølgelig litt elkjøp sin feil, men mest Nordisk Film sin.. skal også nevnes at den er amerikansk, så kan vel være at det tar ekstra lang tid pga det..

Lenke til kommentar
Med innførelsen av Xbox Live kom internettspilling på kartet på alvor. Dette reflekteres i en seriøst bra internett tjeneste men om enn litt påkostet. Mye av internettspillingen er nemlig p2p hvor serverparkene til microsoft belastes minimalt. Man kan da spørre seg hvorfor i allverden dette skal koste penger? Det gjør ikke saken lettere at tjenesten periodisk er preget med seriøs latency. Det føles spesielt surt når dette er en tjeneste man betaler for. Xbox live er meget bra når det funker men småsjeldene problemer og avgifter for internettspilling trekker ned.

 

Karakter 8/10

 

Tjenesten til Microsoft er ikke preget av periodisk seriøs latency, slik du skriver. Det er en feil påstand. Jeg bruker rimelig antall timer på Live i uka og kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen. Nok om det, nå til noe langt viktigere:

 

At du ikke forstår hvorfor Microsofts tjeneste koster penger, er du ikke alene om. Men som bruker setter man pris på det, bokstavelig talt. Og det er ikke umulig å finne ut av hvorfor det koster noen kroner i året:

 

Alt som havner på Xbox Live skal godkjennes av Microsoft, en slags siste kvalitetskontroll på at det holder mål og passer inn deres tjeneste. Det er en ting.

 

Videre har de en haug med folk ansatt på heltid som har som jobb å gå igjennom alle klager som dukker opp - det være så enkelt som at en spiller rapporterer en annen for å slenge dritt, oppføre seg særdeles usportsllig, eller at noen mener en annen har et støtende nickname, f.eks rasistiske tinge eller navn av mer seksuell karakter. Små ting vil du kanskje mene, men det er med på å holde det innen rimelighetens grenser. Hver eneste lille filleklage blir faktisk sjekket og fulgt opp for å se om de holder vann, og eventuelle nødvendige skritt blir tatt fra MS sin side overfor de folka det gjelder. Mer alvorlige klager kan være ting som går på seksuelle hentydninger fra voksne til barn via chat eller under spilling på server eller sending av slike bilder eller videosnutter/chat. Jeg har personlig fått sett hvor pen, kvisete og hårete rompe en amerikaner hadde under et slag Uno med Live kameraet på. Ikke koselig, men i og med at jeg ser flere nakne manne- og kvinneromper hver eneste dag på jobben, så takler jeg det fint :) Niesen min på 7 hadde kanskje ikke hadde syntes det var så kult. I tillegg har MS folk som spiller rundt på diverse servere i diverse spill for å sjekke hvordan stemningen er, mere type stikk-kontroller med andre ord. Hvis f.eks det er voksne folk på en server og grisepraten går, bryr de seg ikke om hva som skjer. Men hvis det er blanding, voksne og barn så kan de gripe inn. Med tanke på hvor mange som spiller på Live daglig, så er denne oppfølgingen fra MS noe som koster de. Jeg betaler gladelig for en slik tjeneste Microsoft gjør her.

 

Jeg savner en slik tjeneste på PSN, men Sony's "fravær" gjør jo at det ikke koster. Men det er ikke bedre, tvert imot. Det er mangelfullt. At Microsofts tjeneste oppeleves som langt mer stabil og har mye større og bredere innhold er heller ingen bakdel.

 

 

Dine tanker om spillutvalget til de to konsollene er i beste fall humoristiske.

 

Jeg er fornøyd med begge konsollene, men på bakgrunn av forskjellige ting. Men onlinetjenesten og spillutvalget setter jeg langt foran hos Xbox 360. Spillutvalget til PS3 kommer seg for hver måned nå, så det ser jeg ikke så mørkt på med tanke på PS3's levetid. Men onlinetjenesten... puff.

Lenke til kommentar

Spilt mye Xbox og ps3, selv[/i] preferer jeg PS3 men skal på ingen måte tvinge dette synet på noen andre. når folk raker ned på at ps3 h ar dårlige hånkontroller, er vel dette kun utifra vane og preferanser. For å kunne gi en objektiv artikkel på dette temaet burde vi finne en mann som har bodd under en stein med impuls bøkene (norskbøker for vgs.) for og så, gi han en liste med rene fakta på begge konsollene, har man prøvd begge, har man sansyneligvis en viss mening om hvilken man like

 

Drit i det.

 

 

Umulig og gi 100% objektive sammenlikninger uansett pungtum.

Lenke til kommentar

Uff, jeg blir kvalm av all fanboyismen som har kommet frem i denne tråden. Dere vet hvem dere er! Slutt å plag oss normal folk som faktisk vil ha det gøy med flere konsoller.

 

Kort anmeldelse:

 

x360

+ Fantastisk spillbibliotek.

+ Nevner spilla igjen, det er jo det som virkelig teller.

+ Nok av kraft.

+ HERLIGE kontroller, selv om D-paden sannsynligvis ble designet av en med 10 tommeltotter.

+ Flott online i form av live.

 

- LIVE er ikke alltid så stabilt som en kunne ønske, rundt juletider f.eks forstod jeg ikke at jeg gadd å betale.

- Stygt design

- RROD, generelle tekniske problemer.

- Mangler blu-ray,

- Ikke alle konsollene har HDD.

- Litt vel mange shootere ...? Jeg digger det, men litt lite variasjon ... ja.

- Støy ... Men det driter jeg i.

 

9/10. Dette fordi det fantastiske spillbiblioteket ganske greit overskygger de forskjellige småfeila som finnes.

 

PS3:

 

+ Ser kul ut stående

+ HDD på alle konsoller

+ Nok kraft

+ Blu-ray

+ Trådløs kontroller

+ Gratis online

+ Stillegående.

 

- Dyr

- Dårlig spillutvalg, mest mtp. kvalitet men også variasjon. Kommer sikker til å bedre seg veldig, men nå er det I DAG vi snakker om, ikke spill som kommer som kanskjeee blir helt sinnsykt bra.

- Litt skuffende online. Mindre stabilt, pluss ingen ing-game xmb.

 

Som sagt er spillutvalg suverent viktigst når en skal velge konsoll. Siden det er et faktum at min PS3 jevnlig står og støver, mens 360-en blir flittig brukt, så sier egentlig det sitt.

 

Karakter blir derfor = 6/10.

 

 

Er forøvrig 1000% enig med alt Dr. Peedee skriver.

 

Men må spørre:

 

Ikke koselig, men i og med at jeg ser flere nakne manne- og kvinneromper hver eneste dag på jobben, så takler jeg det fint :)

 

Hva er det du jobber med :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...