Gå til innhold

Kinavarer, er det døden for oss ?


Anbefalte innlegg

Samme hvor du snur deg så er det Kinaprodukter overalt. Om du handler plastleker og nips på Lidl, Biltema, IKEA eller andre steder, det er nå overalt. Noen brukbare andre helt det motsatte. Må vi slutte å plusse på lønna 4-5 % hvert år for å møte konkurransen. Det vil vel ikke vare evig gjør det vel ? Etter en stund krever kinamannen mere lønn eller vil han fortsette å jobbe for luselønn ? Vil den dagen da dette snur komme for sent ? Vil vi jobbe for luselønn for å berge jobbene våre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte ikke på leketøysfabrikker akkurat. Du skjønner hva jeg mener. Stadig billigere blir det vel kanskje ikke. Når handelsbalansen gjør at valutaen mister verdi så blir det vel ikke så billig lenger. Den dagen kan komme. Bare kineserne spiste litt mere ris så du at prisen gikk opp umiddelbart. De er flere milliarder der borte. Vi blir blir som en fjert i verdensrommet i sammenligning. Kineserne bygger landet og de tar seg av ca 60 % av alt stål produsert i verden ( tror ikke jeg tar i for mye ) Hvilke jobber tenkte du på ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Samme hvor du snur deg så er det Kinaprodukter overalt. Om du handler plastleker og nips på Lidl, Biltema, IKEA eller andre steder, det er nå overalt. Noen brukbare andre helt det motsatte. Må vi slutte å plusse på lønna 4-5 % hvert år for å møte konkurransen. Det vil vel ikke vare evig gjør det vel ? Etter en stund krever kinamannen mere lønn eller vil han fortsette å jobbe for luselønn ? Vil den dagen da dette snur komme for sent ? Vil vi jobbe for luselønn for å berge jobbene våre ?

 

Så du meinar at viss dei i kina får meir lønn, får vi mindre jobba og dorlegar lønn?

Trur det heller blir at vi får fleir jobbar og lik lønn eg :)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Norge har idag 2 Billioner Kroner i Olje og pensjonsfondet.

Hvis disse sosialistiske kålhodene har litt hjernemasse, vil vi har brukt 1% på teknologisk utvikling. Spesielt mtp. Romfart.

 

Romfart vil være det viktigste teknologi-produktet for kommende århundre.

 

Ser ut som Kineserne har tenkt på det. long time ago..... eller var det ago long time? :blink:

http://www.sinodefence.com/strategic/manne...-astronauts.asp

:wee:

 

edit grammatikk, og rettelse :blush:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jada chinaboy skal til månen. Kinamannen etablerer seg i Afrika for å få billig råstoff. Olje er neste trinn her. Det rare er at VI har ikke råd til å bruke oljepengene......da går renta opp. Vi har ikke råd til å bruke disse kronene ikke litt engang. Ok hva gjør vi da for å bruke opp pengene. Vi gir pengene bort, det har vi råd til, det påvirker ikke renta. Litt pussig dette. Men det ser ut til at vi får opp renta allikevel. Vi har lånt penger til over pipa på hus alle mann. Ett fritt prisnivå på hus tar knekken på oss nesten. Vi greier det uten oljepengen. Ja du har rett. Litt forskning hadde gjort susen. Teknologi er viktig å utvikle. Hvordan var det mulig da de bygde Bergensbanen at de hadde råd til den dengang ? Det kostet vel mere enn ett statsbudjett da. Nå får vi ikke til noe, når vi er helt nedsyltet i penger. Vi har ikke råd til å bruke disse milliardene. Hva er vitsen med pengene da ??? Kan det være bedre å dosere oljen ut i litt mindre skala ? Disse pengene søles bort tro meg. Å forvalte disse enorme summene er ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Norge har idag 2 Trillioner Kroner i Olje og pensjonsfondet.

Hvis disse sosialistiske kålhodene hatt litt hjernemasse, vil vi har brukt 1% på teknologi utvikling. Spesielt mtp. Romfart.

 

Romfart vill være det viktigste teknologi-produktet for kommende århundre.

 

Ser ut som Kineserne har tenkt på det. long time ago..... eller var det ago long time? :blink:

http://www.sinodefence.com/strategic/manne...-astronauts.asp

:wee:

 

Word. Norge tenker jo omtrent ikke på teknologi i det hele tatt, sørgelig nokk.

Lenke til kommentar

Ja, problemet er ikke at Kina idag lager billige varer som ikke konkurrerer med noe vi produserer i Norge, problemet er at Kina investerer for fremtiden mens vi i Norge lar all infrastruktur forfalle og ikke satser på utdanning og forskning.

 

I Kina øker middelklassen eksplosivt og mange vil være overrasket av hva de ser når det er OL i Beijing. Jeg var der for en uke siden og i Beijing var det nesten ingen sykler i bybildet og bilene var nyere og bedre enn i Oslo. Byen var også renere og penere, da jeg kom tilbake var kontrasten til det forslummede Oslo stor.

 

Det eneste store offentlige satsingen i Norge de 10 siste årene er faktisk et operabygg. Det blir ikke mye å leve av i fremtiden av det.

Lenke til kommentar
Bare for å pirke, men vi er ikke i USA. Pensjonsfondet - utland er på 0.000002 trillioner kroner = 2 billioner kroner.

 

Verdi - Europa - USA

10^6 million - million

10^9 milliard - billion

10^12 billion - trillion

10^15 billiard - quadrillion

10^18 trillion - quintillion

 

Ikke rart de får på seg å skryte i USA...

Lenke til kommentar
Norge har idag 2 Trillioner Kroner i Olje og pensjonsfondet.

Hvis disse sosialistiske kålhodene hatt litt hjernemasse, vil vi har brukt 1% på teknologi utvikling. Spesielt mtp. Romfart.

 

Romfart vill være det viktigste teknologi-produktet for kommende århundre.

 

Ser ut som Kineserne har tenkt på det. long time ago..... eller var det ago long time? :blink:

http://www.sinodefence.com/strategic/manne...-astronauts.asp

:wee:

Reduksjon av forbruk, og resirkulering er de viktigste satsningsområdene i tiden som kommer.

 

 

Når det gjelder Kina, så har landet hatt (og har fortsatt) en formidabel velstandsøkning, noe som fører til høyrere levestandard, og som på sikt kan gjøre kinesiske arbeidere mindre konkurransedyktige. Jeg tror India etterhvert vil ta over som ledende lavkostproduksjonsland.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar
Reduksjon av forbruk, og resirkulering er de viktigste satsningsområdene i tiden som kommer.
Mener du virkelig at vi skal leve av resirkulering i Norge etter at oljen tar slutt? Det høres like lite bæringsdyktig som sosialister som tror vi kan leve av å skatte hverandre.

 

Nei, jeg mener ikke at vi skal leve av resirkulering, men jeg mener at en bærekraftig utvikling er et premiss for et fungerende og stabilt samfunn. Det kom ikke helt klart fram i innlegget mitt, men jeg mener at resirkulering og teknologi som kan redusere forbruk er felt vi burde prioritere høyere når det gjelder forskningsmidler, og ikke romfart. (Vi burde og prioritere forskning høyere enn hva vi gjør i dag.)

 

Dette her blir veldig OT. Når det gjelder hva vi skal gjøre når oljen tar slutt, så mener jeg at vi burde satse på havbruk. Dette er  forøvrig noe vi fint kan gjøre samtidg som vi pumper opp olje.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar

Du har et godt poeng trådstarter. GDP=C+I+G+(X-M)

 

Hvis eksporten fra Kina blir dyrere vil dette føre til at GDP bli lavere fordi M (imports) øker. Dette vil føre til en skift i aggregate supply og dermed arbeidsledighet. Hvis vi bare putter mer penger inn i økonomien fører vi bare til en inflasjonspiral, så det er dumt. Det beste er vel å sette ned renten.

 

Noen andre som har noen forslag til å ordne opp problemet.

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener ikke at vi skal leve av resirkulering, men jeg mener at en bærekraftig utvikling er et premiss for et fungerende og stabilt samfunn. Det kom ikke helt klart fram i innlegget mitt, men jeg mener at resirkulering og teknologi som kan redusere forbruk er felt vi burde prioritere høyere når det gjelder forskningsmidler, og ikke romfart. (Vi burde og prioritere forskning høyere enn hva vi gjør i dag.)
Så når forskning går på sparebluss i Norge og vi endelig skal investere litt synes du det bør være inne resirkulering og ikke innen noe vi kan leve av i fremtiden?
Lenke til kommentar
Nei, jeg mener ikke at vi skal leve av resirkulering, men jeg mener at en bærekraftig utvikling er et premiss for et fungerende og stabilt samfunn. Det kom ikke helt klart fram i innlegget mitt, men jeg mener at resirkulering og teknologi som kan redusere forbruk er felt vi burde prioritere høyere når det gjelder forskningsmidler, og ikke romfart. (Vi burde og prioritere forskning høyere enn hva vi gjør i dag.)
Så når forskning går på sparebluss i Norge og vi endelig skal investere litt synes du det bør være inne resirkulering og ikke innen noe vi kan leve av i fremtiden?

 

Hvofor skal vi ikke kunne tjene penger på å selge teknologi som reduserer forbruk (både ressursbruk og konsum av energi), og som øker effektiviteten av resirkulering. Jeg synes du er ganske naiv om du ikke tror at det er et stort marked for slik teknologi. Forresten, god jobb med å ignorere hele den biten om havbruk som kom under den delen du siterte? 

 

Hva om at du lager en egen romfartstråd hvor du presenterer noen overbevisende argumenter om hvorfor du mener det er så viktig?

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...