Gå til innhold

Kinavarer, er det døden for oss ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NASA utviklet mirobølgeovnen bla. ære være dem for det. Feilen men disse billige Kina varene (og fra andre steder ) er at råstoffet som vi snart har brukt opp her på jorda brukes til å pøse ut billige varer til det Amerikanske og det Europeiske marked. Det er konkurranse ingen tvil. Søpla og forurensinga får de også med på kjøpet. Kullkraftverk på hver bakketopp for å produsere disse tingene. Det kan ikke vare evig. De sørger for at alt sotet skygger for sola....klimaet vil vel stabiliseres da kanskje......

At Amerikanerne har sine handelsavtaler med dertil metoder og trusler er en ting. Kineserne vil slett ikke bli noe dårligere. De vil bli værre...

Lenke til kommentar
Jordens ressurser vil ikke vare evig. Metallene vi har hentet opp fra jorden i årtusener vil ta slutt en gang. Vi må før eller senere lære å resirkulere råvarer.

Eller Romfart? ;)

Skulle til å si det samme. Hva med å grave etter mineraler og metaller på månen og mars ;) Men da må vi først satse på romfart. Hjelper lite når vi engang kommer dit at vi er tom for jern som er bundet opp i spiker og biler, så vi ikke har noe igjen til å bygge romskip og lignende med.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kinavarer er døden for norsk industri. I Norge satses det en stor del på automatisering av oppgaver som ikke er lønnsome å gjøre manuellt her i Norge. Og jeg tror ikke det kommer til å stoppe med det første.

Så jeg tror at vi i Norge kommer til å ende med å være opratører for automatisert industri om noen tiår, i motsettning til land som Kina etc. som allerede har en så stor arbeidstyrke at det nermest er fler arbeidsledige enn arbeidstakere. Der vil det nok fortsatt satses en del på manuellt arbeid. Resultatet av det (hvis min visjon viser seg å være sann) vil være at vi i Norge har en hypermorderne industri med stor lønnsomhet og lite forrurensing men land som Kina, India etc. fortsatt vil lene seg på manuellt arbeid i stor grad.

 

Videre vil vi kunne selge de erfaringene (teknologi) vi har gjort på å automatisering av f.eks. kvalitetskontroll på fisk (det er faktisk under utvikling i dag). Dessuten vil automatisering føre til høyere kvalitet (i mange tilfeller, men ikke alle, større gjentakelses nøyaktighet og ikke minst større hastighet.

 

Så jeg tviler sterkt på at Norge kommer til å bukke under for lavkost land som Kina og India.

Lenke til kommentar
Forresten, god jobb med å ignorere hele den biten om havbruk som kom under den delen du siterte?

 

Hva om at du lager en egen romfartstråd hvor du presenterer noen overbevisende argumenter om hvorfor du mener det er så viktig?

Romfart, når nevnte jeg det? Synes havbruk er et utmerket område vi burde få topp kompetanse på og som vi kan leve av i fremtiden.
Lenke til kommentar
Så jeg tror at vi i Norge kommer til å ende med å være opratører for automatisert industri om noen tiår, i motsettning til land som Kina etc. som allerede har en så stor arbeidstyrke at det nermest er fler arbeidsledige enn arbeidstakere. Der vil det nok fortsatt satses en del på manuellt arbeid. Resultatet av det (hvis min visjon viser seg å være sann) vil være at vi i Norge har en hypermorderne industri med stor lønnsomhet og lite forrurensing men land som Kina, India etc. fortsatt vil lene seg på manuellt arbeid i stor grad.
Hadde du skrevet dette for over hundre år siden kunne jeg vært enig, men idag har vi vel knappt industri igjen i Norge.
Lenke til kommentar

Skal Norge virkelig klare å konkurrere med Kina, må vi fjerne en del inngrodde mentaliteter.

 

 

Et par forslag:

Vi kan ikke sutre over en 12 timers+ skift

Lønnen kan ikke dobles med 34343% etter kl 6.

Kaffen er ikke gratis

Sykemelding er kun når man er døende :wee:

Vi kan ikke streike pga. mangel på toalettpapir.

Arbeidsplassen må ikke betale lønnen din fordi du får barn.

Sykepenger er ulovlig

Kristin Halvorsen må stenges inn i en glattcelle, minst 50år ;) <---joke

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vil vi jobbe for luselønn for å berge jobbene våre ?

Nei!

 

Kort fortalt så vil Kina og India på sikt nærme seg våre lønninger. I en peride så vil lønnsveksten vår avta, mens deres vil øke desto raskere.

Samtidig er gevinsten vår, at vi får tilgang til relativt rimligere varer fra disse landene.

Kilde: SNF

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Forresten, god jobb med å ignorere hele den biten om havbruk som kom under den delen du siterte?

 

Hva om at du lager en egen romfartstråd hvor du presenterer noen overbevisende argumenter om hvorfor du mener det er så viktig?

Romfart, når nevnte jeg det? Synes havbruk er et utmerket område vi burde få topp kompetanse på og som vi kan leve av i fremtiden.

 

Whops, bare jeg som rota med den romfartsreferansen.

Lenke til kommentar
Skal Norge virkelig klare å konkurrere med Kina, må vi fjerne en del inngrodde mentaliteter.

 

 

Et par forslag:

Vi kan ikke sutre over en 12 timers+ skift

Lønnen kan ikke dobles med 34343% etter kl 6.

Kaffen er ikke gratis

Sykemelding er kun når man er døende :wee:

Vi kan ikke streike pga. manglende toalettpapir i dassen.

Arbeidsplassen må ikke betale lønnen din fordi du får barn.

Sykepenger er ulovlig

Kristin Halvorsen må stenges inn i en glattcelle, minst 50år ;) <---joke

 

Vil vel heller si at flere av disse punktene heller er gode argument mot økonomisk globalisering i seg selv! Når det gjelder det med lønn når man har fått barn, så har man ikke det i Japan og Singapore, og man ser jo hvordan det går med fødselstallene her. Det spørs om et slikt samfunn som Vaio skisserer uansett kan overleve, da det rett og slett vil bli født alt for få barn i et slikt samfunn. I et par slike land hevder jo folk selv at de knapt har tid og ork til å ha sex, slik som i Singapore. Når det gjelder lange arbeidsdager, så har man det i Japan, uten at økonomien der er så enormt mye mer effektiv en i andre rike land av den grunn.

 

Det er jo også mulig at man hadde fått lettere for å konkurrere ved å landsforvise folk som Vaio, fordi man da hadde fått et mye sunnere samfunn å leve i.

Lenke til kommentar
Det er jo også mulig at man hadde fått lettere for å konkurrere ved å landsforvise folk som Vaio, fordi man da hadde fått et mye sunnere samfunn å leve i.

McFly...

Jeg er møkka lei dine vissvass..

Først så slenger du dritt (Som ble fjernet av en moderator), og nå går du helseløs igjen.

Lenke til kommentar
Skal Norge virkelig klare å konkurrere med Kina, må vi fjerne en del inngrodde mentaliteter.
Hvorfor i alle dager skulle vi skru klokken 100 år tilbake og begynne å produsere ting vi ikke har produsert på årevis?

Et Mentalitet er ikke noe man kan produsere? Kan vi? :blink:

Lenke til kommentar

Vi skal ikke langt tilbake i tid før lørdag var arbeidsdag her i landet. Det blir en stund til sånn som det er nå. Dette blir som med en som har hatt Rolls Royce, han starter med å sykle før han setter seg i en folkevogn. Å få redusert comfort og levestandard er ikke alle som takler. Jeg trekker frem Kineserne nå og kritiserer (Synd med jordskjelvet de nettopp hadde) men litt fokus på dette tåles.

Nå kommer bilene de har laget, kopiert fra alle naboland. Dette med å kopiere har andre gjort også. Men skal de fleste Kinesere ha en bil hver, hvordan blir det ? Det må ny teknologi til forholdsvis fort. Vi må kanskje grave litt dypere i pengeboka for å bevare det vi har nå. Men først må huslånet vi ikke har råd til betales først. Er det rart at vi kjøper det de produserer. Ikke rart i det hele tatt. Vi sparer oss fant det er det vi gjør

Lenke til kommentar
McFly...

Jeg er møkka lei dine vissvass..

Først så slenger du dritt (Som ble fjernet av en moderator), og nå går du helseløs igjen.

 

Det er jo umulig å få deg til å svare seriøst på noe, så du får de svarene du fortjener! Du har jo fortsatt ikke begrunnet hvorfor samfunnet skal bli bedre om sosialklientene spiser gress istedet for å gå på trygd.

 

Ellers er min kritikk rimelig seriøs. Saken er den at et så stresset samfunn medfører så mange negative ting, at den økte velstanden den økonomiske globaliseringen fører med seg rett og slett ikke er verdt det.

Lenke til kommentar
Ellers er min kritikk rimelig seriøs. Saken er den at et så stresset samfunn medfører så mange negative ting, at den økte velstanden den økonomiske globaliseringen fører med seg rett og slett ikke er verdt det.
Det er det du sier, men du sitter altså likevel i et komfortabelt rom og surfer på Internett. Burde ikke du flytte til en jordgamme i en øde dal og leve av det du selv dyrker og fanger... og ikke bare sitter her og bløffe om at du er mot noe du jo ikke klarer deg uten?
Lenke til kommentar
Det er det du sier, men du sitter altså likevel i et komfortabelt rom og surfer på Internett. Burde ikke du flytte til en jordgamme i en øde dal og leve av det du selv dyrker og fanger... og ikke bare sitter her og bløffe om at du er mot noe du jo ikke klarer deg uten?

 

Nå ble jo datamaskiner og internett i stor grad utviklet før den økonomiske globaliseringen hadde kommet så langt som den har kommet idag. Det er faktisk mulig å ha et industrielt samfunn og også mange former for kapitalister uten å handle med land som Kina. Jeg snakker ikke om å legge ned kapitalismen, handel eller noe annet, bare å innføre restriksjoner på handel med land som Kina, under forutsetning at slik handel gjør slike tiltak som Vaio foreslår nødvendige. Det å få en DVD spiller ekstra er ikke verdt det om man må gå rundt på jobben med ræva full av seig skit fordi arbeidsgiver ikke gidder å sponse dasspapir.

Lenke til kommentar
Nå ble jo datamaskiner og internett i stor grad utviklet før den økonomiske globaliseringen hadde kommet så langt som den har kommet idag. Det er faktisk mulig å ha et industrielt samfunn og også mange former for kapitalister uten å handle med land som Kina. Jeg snakker ikke om å legge ned kapitalismen, handel eller noe annet, bare å innføre restriksjoner på handel med land som Kina, under forutsetning at slik handel gjør slike tiltak som Vaio foreslår nødvendige. Det å få en DVD spiller ekstra er ikke verdt det om man må gå rundt på jobben med ræva full av seig skit fordi arbeidsgiver ikke gidder å sponse dasspapir.
De har de siste årene hatt en utrolig utvikling av levestandarden i Kina takket være globalisering. Du ønsker altså å sette en stopper for dette? Hva tror du kineserne sier til slike forslag?

 

Det med dopapiret skjønte jeg ikke, men du har visst noen skrudde ideer. :roll:

Lenke til kommentar
Det med dopapiret skjønte jeg ikke, men du har visst noen skrudde ideer. :roll:

 

LOL :D

 

Sjå nokon postar over, Vaio skrev noko om dasspapir :p

 

Eg trur vi i Noreg kom til å finne nye arbeidsplassar etterhvert, dersom kinesarane tek over fliere av våre funksjonar. Velstandsaukinga kjem nok til å fortsette i begge landa - skjønt om den synk litt her, gjer jo ikkje det så mykje heller. På den annan side er eg ikkje framand for proteksjonisme for å beskytte noko av vårt eige marked - hvis det er nokon varar vi av ein eller annan grunn har meir lyst til å produsere her enn å importere frå Kina, synest eg vi skal ha den moglegheita.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...