Gå til innhold

Kinavarer, er det døden for oss ?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke orket å lese gjennom hele greia, men sa de noe om hva som er grunnen til at lønningene i Norge ikke går ned når lønningene i Kina går opp. Da vil jo de billigvarene bli dyrere og dette vil føre til et negativt skift i LRAS.

 

Overforenklet er grunnen at økonomisk vekst skaper et positivt skift.

Det er flott for Kina. For dem vil dette føre til et positivt skifte i LRAS. Tror du misforsto meg litt, men nå skal jeg lese igennom Montgomery sin post. Spørsmålet er om det i det hele tatt fører til økonomisk vekst for Norge i fremtiden.

 

Montgomery: Dette leste jeg gjennom også, og det er jeg enig i. Dette betyr at kinas voksende industri er positivt for Norge og verden nå. Det jeg tenkte på var fremtiden. Vi så også at Kina har en veldig voksende tertiær næring. Dette tyder på at lønningene i Kina kommer til å bli drevet opp. Når dette skjer vil konkuransefordelen til Kina minske og de vil eksportere mindre billigvarer og billigvarene blir dyrere. Norge vil dermed ha høyere kostnader for eksporten og BNP-en går ned. Dette fører til lavere lønninger for nordmenn siden dette vil påvirke LRAS.

 

Tror jeg forstår argumentet ditt, men jeg tror jeg misforstår begrepet K/I. Tenkte det var konsumprisindex, men det passer ikke helt. Har økonomi på engelsk og har aldri sett den forkortelsen har blitt brukt.

 

Det er riktig at vi har rik tilgang til oljekapital, men problemet er at dyrere eksport vil føre til et negativt skift i LRAS. Forsøk på å holde lønningene opp vil bli mislykket, fordi dette vil bare påvirke AS og AD. Subsider/lavere skatter øker ikke vår produktivitet, fordi vi har begrenset arbeidstyrke. (dropper argumentet om at lavere skatter fører til et mer effektivt marked)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Montgomery: Dette leste jeg gjennom også, og det er jeg enig i. Dette betyr at kinas voksende industri er positivt for Norge og verden nå. Det jeg tenkte på var fremtiden. Vi så også at Kina har en veldig voksende tertiær næring. Dette tyder på at lønningene i Kina kommer til å bli drevet opp. Når dette skjer vil konkuransefordelen til Kina minske og de vil eksportere mindre billigvarer og billigvarene blir dyrere. Norge vil dermed ha høyere kostnader for eksporten og BNP-en går ned. Dette fører til lavere lønninger for nordmenn siden dette vil påvirke LRAS.

 

Tror jeg forstår argumentet ditt, men jeg tror jeg misforstår begrepet K/I. Tenkte det var konsumprisindex, men det passer ikke helt. Har økonomi på engelsk og har aldri sett den forkortelsen har blitt brukt.

 

Det er riktig at vi har rik tilgang til oljekapital, men problemet er at dyrere eksport vil føre til et negativt skift i LRAS. Forsøk på å holde lønningene opp vil bli mislykket, fordi dette vil bare påvirke AS og AD. Subsider/lavere skatter øker ikke vår produktivitet, fordi vi har begrenset arbeidstyrke. (dropper argumentet om at lavere skatter fører til et mer effektivt marked)

K/I var en kjapp forkortelse av Kina/India. Lå vel latent i bakhode fra da jeg leste rapporten og skrev litt notater. :)

 

Kina vil bruke lang tid for å ta oss igjen, mye pga befolkningsmønsteret. Kinersere er i stor grad låst til der de kommer fra, og har liten sosial mobilitet. Og når de først flytter på seg så har de liten med rettigheter som kommer til å holde igjen lønnsveksten deres. Videre så er kinesisk/indisk industri sterkt klyngepreget ved kysten, og innlandet har en stor arbeidsstokk å ta av når behov for ekstra arbeidskraft melder seg.

 

Hva eksport angår så vil vi dreie næringsgrunnlaget fra industri til service, og ferskvarer i større grad.

Samtidig som vi har kapitalstrøminger fra realinvesteringer i nåværende lavkostland som tillater import.

 

Men som sagt lenge siden jeg har lest rapporten, så er noe ustø på detaljene.

Det er en morsom rapport, skrevet ved SNF (Bjorvatn, Norman mfl) for regjeringen, så har du tid så vel verdt å lese.

Lenke til kommentar

Skal vi si oss enige i at økonomisk utvikling i Kina er bra for Norge i de neste tiårene, men at det vil bli negativt når deres økonomisk utvikling fører til høyere lønninger i industrien? Jeg vil tippe at når Kina's økonomi blir for god vil India ta over for Kina og utsette dette problemet enda lenger. Enig?

Lenke til kommentar
Skal vi si oss enige i at økonomisk utvikling i Kina er bra for Norge i de neste tiårene, men at det vil bli negativt når deres økonomisk utvikling fører til høyere lønninger i industrien? Jeg vil tippe at når Kina's økonomi blir for god vil India ta over for Kina og utsette dette problemet enda lenger. Enig?

 

Hvis dy bytter ut India med tilfeldig lavkost stemmer det nok.

 

Ellers er jeg ikke helt enig i Montgomery konklusjon om hvor lang tid det vil ta før Kina tar oss igjen.

 

I motsettning til andre land vi like å sammenligne Kinas utvikling med, har Kina satset steinhardt på utdanning og ervervelse av kunnskap fra begynnelsen av. De utdanner t.eks. 1 millioner ingeniører i året og har allerede en flere engelsktalende i landet enn USA.

 

Deres skille mellom by og land, og rettighetene de som er født på disse plassene har, vil gjøre at landet i stordel vil både være et i- og u-land samtidig. De kan tidligere enn noe annet sammenlignbart land greie å avskrive sin avhengighet av vestlige kompetanse. De kan være et lavkostland og høykostland samtidig. Dette vil si at de i lang tid kan finansiere import av vestlig kunnskap, som gjør de konkurransedyktig med vesten på lang sikt, med eksport basert på lavkost.

 

En strategi som kan ansees som høyst umoralsk, men ganske genial i sin brutalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...