Gå til innhold

Tråden om Høgskolen i Gjøvik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at det ikke er noe problem å spørre studentene som har hatt fagene tidligere heller.

 

Forøvrig, et spørsmål anngående fadderuken, er det slik som det var i Bø at det ikke er noen forelesninger da, men bare drikking? Eller er det sånn at det faktisk er forelesning den uken, og at man derfor har noe å gjøre på dagen også?

Spørsmål er ingen problem. Det er flere av oss som begynner på andre året har det meste av materiale som trengs for å bestå første året tilgjengelig. F.eks. har jeg en bunke med 500ish ark på hybelen med relevant materiale til eksamen i programmering(grprog og oop). De fleste obligatoriske innleveringer skal også være tilgjengelig.

 

Som ZeRKoX sier ovenfor så er det skole på formiddagen og festligheter om kvelden under fadderuken. De fleste lærerne tar ikke i så veldig hardt i starten, så det er ikke umulig å følge med på begge deler. Som det muligens er andre steder så pleier festdagen i Gjøvik å være på torsdag på generell basis.

Lenke til kommentar
Spørsmål er ingen problem. Det er flere av oss som begynner på andre året har det meste av materiale som trengs for å bestå første året tilgjengelig. F.eks. har jeg en bunke med 500ish ark på hybelen med relevant materiale til eksamen i programmering(grprog og oop). De fleste obligatoriske innleveringer skal også være tilgjengelig.

 

Som ZeRKoX sier ovenfor så er det skole på formiddagen og festligheter om kvelden under fadderuken. De fleste lærerne tar ikke i så veldig hardt i starten, så det er ikke umulig å følge med på begge deler. Som det muligens er andre steder så pleier festdagen i Gjøvik å være på torsdag på generell basis.

 

 

Godt å høre, det var virkelig det kjedeligste med å starte i Bø, fadderuken var kul på kveldene, men siden det ikke var noen forelesninger eller noe gikk jo flesteparten av dagene med bare på å vente på at det skulle bli kveld :p

 

Ser på timeplanen nå, blir digg å faktisk ha timer hver dag, og lenge!

Dette var jo timeplanen min i Bø første året: https://no.timeedit.net/web/hit/db1/studfagl/ri1856wQ0500Y5QQ25Z547100Zy7Y3741gY69QX61.html

 

Forøvrig, foregår alt i programmeringstimene på datamaskin? Hvilken teksteditor blir brukt i de timene?

 

Sikkert teit spørsmål men:

Jeg må gå til innkjøp av en ny bærbar før jeg starter på skolen, trenger jeg å tenke på noen spesielle specs?

 

Er det Akademika som selger bøker hos dere? Pleier de å faktisk bestille inn de bøkene som trengs så lageret holder til studentene, eller burde jeg kjøpe de før jeg starter på skolen? (foretrekker å kjøpe bøkene mine nye)

 

Når det kommer til mattematikkeksamen regner jeg med at en kan bruke en "minneløs" grafisk kalkulator gjennom hele greia?

 

Hvor lenge kan jeg sitte på skolen utover kvelden før alarmen går, hvis det er alarm hos dere?

 

Sånn, er det jeg kommer på nå i øyeblikket, så skal jeg slutte å plage denne tråden med slike spørsmål :p

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Læreren i programmering bruker Visual Studio C++. Jeg takler ikke denne IDEn. Spesielt ikke med windows sitt ubertrege kompilatorverktøy. Du kan utenom det selv velge hva du vil bruke, men pass på. Læreren i programmering er veldig "streng" og sær i programmeringsvanene sine. Han har sin måte å gjøre alt på. De fleste av de obligatoriske oppgavene, pluss eksamen, er hans programmer strippet ned. Du skal da gjette hvordan han har gjort ting. Når det kommer til eksamen så bruker han som oftest bare en versjon av en gammel eksamen om igjen. Du kan også ta med så mye notater og ark på eksamen du vil. Du er garantert en C i faget. Alle timene i programmering foregår på PC. For å komme tilbake til IDE/tekst editor så kan jeg legge ved hva jeg anbefaler/hva du burde se på:

 

- Netbeans. Jeg liker netbeans best, men her er det ikke noen fasit. Det finnes et flust av IDEs du kan velge mellom. Selv venter jeg på Intellij sin C++ IDE. Du kan også ta en titt på Code::Blocks. Begge disse to er å finne på Linux.

- Kompilator. Windows sin Visual Studio kommer med eget kompilatorverktøy. Det er tregt og jævlig. Jeg anbefaler at du bruker enten Cygwin eller MinGW om du skal programmere på Windows. Dette er prosjekter som jobber for et linux miljø på windows. Med disse tar du i bruk GCC kompilatoren, med litt forskjell på verktøy mellom de. Code::Blocks kommer med MinGW.

- For å komme med et siste punkt. Du kan helt fint bruke Notepad som tekst editor om du vil, men det bringer mye ulemper. IDE programmene har kun integrert kompilatorene og setter i gang prosessen for deg. Samt at de har veldig mange hjelpemidler som gjør livet lettere. Du kan selv lage et batch script som utfører kompileringsprosessen, men det er ikke noe poeng i det.

 

Når det kommer til bærbar pc så ville jeg kjøpt en "dårlig" en nå og heller investert i et skikkelig drog når det trengs. Det første året ihvertfall, så går det ikke så heftig for seg på den grafiske delen. Skaff en lett, tynn og liten laptop som du enkelt kan bære på. Gikk selv til innkjøpt av en multicom gamer laptop, men i mine øyne er det bortkastet. Har du en stasjonær pc utenom så trenger man ikke noe drog av en laptop. Bare pass på at du skaffer noe med en skikkelig prosessor, typ i7. Etterhvert skal det ikke mye til før kompileringstiden går opp og da er det en fordel med litt ekstra kraft.

 

Mjøsbok styrer boksalget og innkjøp, men alt av bøker kan du skaffe selv utenom, digital eller fysisk kopi. I fjor var det ikke nok bøker for alle med en gang, men floken løste seg. Selv har jeg kjøpt en bok i løpet av begge semestrene hittil. De bøkene det kan være greit å skaffe er den til programmering. Matematikkboka er ikke spesielt viktig, men om du er veldig interessert i kodeeksempler, osv. er det en veldig kjekk bok. Boka til spilldesign må du skaffe da eksamen foregår rundt den. Jeg hater den boka, da personen som skrev den oppleves som en enorm klyse. Det er dog min mening.

 

Husker ikke hva grensen for kalkulator var, men selv har jeg brukt en Casio fx-9750GII. Noe som er mer enn nok for eksamen og de meste andre. Er dog ikke helt sikker på hvor de satte grensen for kalkulator.

 

Det ble mye tekst, er ikke i form til å rette eventuelle skrivefeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på å gå informatikk (årsstudium) på hig istedenfor uio, da det virker som om hig er plassen å gå dersom man er interessert i sikkerhet, men har noen spørsmål som forhåpentligvis noen kan svare på...

Er det mulig å internoverføre til informasjonssikkerhet i løpet av første semester? Og er det noen som vet hvordan skolen ser på at du ikke bor i Gjøvik store deler av første semester?

Endret av Quaric
Lenke til kommentar

Aah, godt å høre. Når jeg hadde Java i Bø (som var det som fikk meg virkelig interessert i programmering) så foregikk alt i det første kurset i textpad eller for hånd, fordi vi skulle lære oss logikken uten hjelpemidler. Forsåvidt greit, men er litt kjedelig å gå tilbake til det igjen når jeg nå etter litt tid har blitt vandt til å bruke ordentlig IDE programmer. Selv er jeg egentlig ganske glad i Visual Studio, bruker det til C# så at læreren bruker VS er ikke noe problem for meg. Netbeans traff meg ikke helt, men det er en annen diskusjon :p

 

Da får jeg se hva jeg gjør med bærbar, fullt mulig jeg bare investerer i en ordentlig, får en liten slump penger hjemmefra, og da blir det ikke så dyrt for meg å slenge til litt på toppen igjen og heller investere i noe litt mer kraftig. Men da skal jeg i allefall passe på å slenge på litt ekstra i prosessorområdet :)

 

Bøkene kommer jeg til å kjøpe uansett, kjekt å ha. Men, jeg får da bare passe på å være tidlig ute, vet noen av dere om SOPP bok er oppe før skolen starter offesielt? Regner med å flytte til hybelen 14-17 helgen, skal bo på Kallerud studenthjem. Har jo da et par dager før skolen starter, så hadde vært greit å fått fikset bøker da.

 

Fint, det er samme kalkulator som jeg allerede har, så da trenger jeg ikke å tenke noe mer på det :)

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Lurer på å gå informatikk (årsstudium) på hig istedenfor uio, da det virker som om hig er plassen å gå dersom man er interessert i sikkerhet, men har noen spørsmål som forhåpentligvis noen kan svare på...

Er det mulig å internoverføre til informasjonssikkerhet i løpet av første semester? Og er det noen som vet hvordan skolen ser på at du ikke bor i Gjøvik store deler av første semester?

 

Informatikk har de samme tre fagene første semester som de aller fleste bachelorene her. Det bør dermed ikke være noe problem å bytte etter første semester, om det er plass. Om det mot formodning ikke skulle være mulig å bytte etter første semester, velger du "IMT1132 - Risikostyring: metodikk og standarder" som valgfag, så prøver du å bytte etter andre semester.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan fortelle litt om Teknologidesign og Ledelse på HiG?

 

Jeg sliter med å finne informasjon om studiet, og er interessert i alt fra studiemiljø og alder på studentene til hvor bra og seriøst dette studiet er.

 

Takker for alle svar! :)

 

Lenke til kommentar

Raskt spørsmål. Vet noen av dere om skolen abonnerer på digitale versjoner av ymse aviser, feks aftenposten, dagensnæringsliv. Altså vanlige aviser i tillegg til "forskningstridsskrifter"? Evt også som studentene har tilgang til.

Var så deilig å sitte å lese aftenposten, dagens næringsliv og morgenbladet på høgskolen sine kontoer, slik at man slapp å abonnere på det selv.

Lenke til kommentar

Raskt spørsmål. Vet noen av dere om skolen abonnerer på digitale versjoner av ymse aviser, feks aftenposten, dagensnæringsliv. Altså vanlige aviser i tillegg til "forskningstridsskrifter"? Evt også som studentene har tilgang til.

Var så deilig å sitte å lese aftenposten, dagens næringsliv og morgenbladet på høgskolen sine kontoer, slik at man slapp å abonnere på det selv.

http://www.hig.no/biblioteket/tidsskrifter, se her :)

Lenke til kommentar

Starter selv ved Programvareutvikling til høsten. Hybel ved Sentrum studenthjem er overtatt og ellers er vel alt stort sett klart i orden og klart til skolestart for min del.

Hvordan har fordelingen for hvor kommer fra vært tidligere år? Mange lokale eller er det en del fra hele landet? Selv er jeg fra Trøndelag og kjenner ikke en sjel som skal starte på Gjøvik.

Lenke til kommentar

Starter selv ved Programvareutvikling til høsten. Hybel ved Sentrum studenthjem er overtatt og ellers er vel alt stort sett klart i orden og klart til skolestart for min del.

Hvordan har fordelingen for hvor kommer fra vært tidligere år? Mange lokale eller er det en del fra hele landet? Selv er jeg fra Trøndelag og kjenner ikke en sjel som skal starte på Gjøvik.

 

Aner ikke hvordan det er til vanlig, men hei på deg. Starter også på programvareutvikling til høsten, og er trønder selv. Går nå på sommerkurset, her er det i hvertfall folk i fra hele landet, men betraktelig flere fra østlandet enn resten av landet, men så bor mesteparten i Norge på østlandet også da...

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre at den kom i posten. Sendte mail om den i går. I og med at den har pinkoden du trenger for å logge på studentweb. eller, trenger og trenger, den du burde ha. De er tydeligvis ikke helt ferdig enda, for når jeg lurte meg inn på studentweb sto det ingenting der.

 

 


Meg:

Hei

Jeg skal starte hos dere nå i høst på spillprogrammering, jeg har godtatt plassen og fått tilsendt bekreftelse samt studentavis.
Det jeg lurer på er når jeg kan regne med å få tilsendt giroen med infoen om semesteravgiften, slik at jeg kan semesterregistrere meg o.l.

Gleder meg til å starte
Mvh

 

Svar:

Hei!

Fakturaen og annen info sender vi herfra i løpet av neste uke, velkommen hit!

Fortsatt god sommer!

 

Edit: Det er jo info og slikt da, så ikke akkurat studentavgiften, men info om hvordan du betaler den og info om bruk av studentweb og slikt sikkert. Ble tilsendt det når jeg gikk i Bø første året også, så det er sikkert sånn at de som starter som nye studenter for det tilsendt, mens dere andre ikke gjør det.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Når er det forresten folk flytter til Gjøvik. Jeg flytter inn 16-17 august helgen, men kjenner så og si ingen, så hadde vært kult å ha noen å møte en dag, så jeg slipper å kjede meg i 2 dager før skolen starter :p

 

Jeg skal opp igjen 15. etter en uke hjemme, kan finne på noe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...