Gå til innhold

Tråden om Høgskolen i Gjøvik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når er det forresten folk flytter til Gjøvik. Jeg flytter inn 16-17 august helgen, men kjenner så og si ingen, så hadde vært kult å ha noen å møte en dag, så jeg slipper å kjede meg i 2 dager før skolen starter :p

 

Kommer opp helga før skolestart, usikker på om det blir fredag eller lørdag.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men skal hjem etter sommerkurset etter eksamen på fredag. Har bestilt togbilett, så må til Lillehammer først. Noen som har peiling på hva det koster for en bussbilett fra Gjøvik til Lillehammer? Har studentbevis. aa

Endret av SalucoN
Lenke til kommentar

Neh, alle gjør det uansett. Bare dropp seeding så skal du sitte ganske trygt med nedlastingene dine. Uansett står det vel i reglene at du ikke skal dele kopirettighetet materiale, så risken er jo alltid der.

 

Det eneste som kan være problematisk er om du vil hoste en spillsession eller server, da de er ganske strenge på portene. Enkelte programmer som Splashtop vil ikke fungere i blant heller, noe som er litt irriterende.

Lenke til kommentar

Er nok sikkert ikke mer alvorlig enn at man får en advarsel første gang om man først blir tatt for deling av opphavsbeskyttet materiale. Selv kommer jeg nok til å kjøre det aller meste av trafikk gjennom VPN uansett, så slipper man både den problemstillingen og andre problemstillinger som oppstår når man ikke kjenner detaljene angående resten av nettverket.

Lenke til kommentar

Det er vel mulig å plukke opp trådløst på Kallerud, men det er ikke innstallert noe lokalt der. Du får kun ethernet uttak i hybelen. Du kan så klart sette opp eget wifi nettverk gjennom din egen datamaskin eller router, men det er egentlig ikke lov. Dette er igjen noe de ikke kan ta deg på. Hastigheten er varierende ut i fra hvor mange personer som bruker nettet. Det er 1-/1Gbit fordelt på studenthyblene, men realistisk hastighet er mellom 200-900Mbit(Igjen basert på hvor mange som bruker nettet.) Med andre ord vil du aldri støte på problemer med netthastigheten eller stabilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speedtest utført 1. Aug viste 900/900, men da var det jo sikkert ikke så veldig mange på studenthyblene. Når det gjelder routere, både trådløse og trådet, så er det jo noe de ganske enkelt kan ta deg på om de går inn for det. Blant annet kan man filtre for MAC-ranges som normal forbindes av router eller routerhardware-produsenter. Man kan også oppdage routere som bruker NAT ved å observere TTL, som normalt går ned med 1 for hvert ledd en pakke er innom. Samme programvare kan også brukes for å estimere hvor mange enheter som er tilknyttet en router (http://www.sflow.org/detectNAT/). Å ha mer enn en "terminal" (hva enn det skal bety) tilknyttet et uttak er et brudd på leiekontraktens punkt 4.2.1 og 4.2.3 (http://www.sopp.no/dokument/1198/Febr.2014_bilag1_no.pdf). Er jo litt merkelig at man ikke får sette opp trådet nettverk, men det har vel kanskje noe med konfigurasjonen å gjøre? Enten kan det bli tull for flere om DHCP står på, eller så må routeren settes opp på en annen måte en slik den kommer fra fabrikk, noe som sikkert fører til en del supporthenvendelser. 2.4GHz trådløse nett er jo forståelig, da det fort blir mye støy. 5GHz nettverk burde gå fint, men det er desverre ikke så mange "dingser", for eksempel Chromecast, som støtter 5GHz enda, så da ser jeg ikke helt hensikten.

Endret av Sondre K
Lenke til kommentar

Joda, de kan enkelt finne ut av om du har flere terminaler på, men det er så sjeldent at det skjer. Grunnen til at man ikke skal ha flere terminaler, i.e. en switch, er fordi som du sier at det blir mye unødvendig støy på nettet. Dette er ihvertfall det de står fast ved hos it-avdelingen på HiG. Fakta er at en god del personer bruker switch direkte fra uttaket. Kan personlig nevne ihvertfall 5 personer som har dette montert. Personlig går alt gjennom min egen maskin, som jeg bruker som router før resten.

Lenke til kommentar

Speedtest utført 1. Aug viste 900/900, men da var det jo sikkert ikke så veldig mange på studenthyblene. Når det gjelder routere, både trådløse og trådet, så er det jo noe de ganske enkelt kan ta deg på om de går inn for det. Blant annet kan man filtre for MAC-ranges som normal forbindes av router eller routerhardware-produsenter. Man kan også oppdage routere som bruker NAT ved å observere TTL, som normalt går ned med 1 for hvert ledd en pakke er innom. Samme programvare kan også brukes for å estimere hvor mange enheter som er tilknyttet en router (http://www.sflow.org/detectNAT/). Å ha mer enn en "terminal" (hva enn det skal bety) tilknyttet et uttak er et brudd på leiekontraktens punkt 4.2.1 og 4.2.3 (http://www.sopp.no/dokument/1198/Febr.2014_bilag1_no.pdf). Er jo litt merkelig at man ikke får sette opp trådet nettverk, men det har vel kanskje noe med konfigurasjonen å gjøre? Enten kan det bli tull for flere om DHCP står på, eller så må routeren settes opp på en annen måte en slik den kommer fra fabrikk, noe som sikkert fører til en del supporthenvendelser. 2.4GHz trådløse nett er jo forståelig, da det fort blir mye støy. 5GHz nettverk burde gå fint, men det er desverre ikke så mange "dingser", for eksempel Chromecast, som støtter 5GHz enda, så da ser jeg ikke helt hensikten.

Slenger meg på:

Er det folk som har blitt tatt for å ha swicher/rutere i studentboligen? Evt hva har "straffa" vært da?

Vurderer selv å fikse meg en løsning, 1 ethernett utakk er jo snaut.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke forstyrrer nettet for andre så blir ikke paragrafen om forbud mot switcher håndhevet. Bare ikke sett opp en managed switch så går det som regel helt fint.

 

Hvert år tar vi en håndfull brukere, som regel fordi de har satt opp en router og koblet LAN-porten i veggen, og dermed begynt å dele ut IP-adresser ut på resten av studentbynettet. «Straffen» da er at vi sperrer nettet til vedkommende fjerner utstyret og kommer til IT-tjenesten for å skrive under på at det er gjort.

 

Trådløsroutere har vi fra dette semesteret av bedre mulighet til å «ferske», så det kan godt hende at vi kommer til å gjøre et par raid.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke forstyrrer nettet for andre så blir ikke paragrafen om forbud mot switcher håndhevet. Bare ikke sett opp en managed switch så går det som regel helt fint.

 

Hvert år tar vi en håndfull brukere, som regel fordi de har satt opp en router og koblet LAN-porten i veggen, og dermed begynt å dele ut IP-adresser ut på resten av studentbynettet. «Straffen» da er at vi sperrer nettet til vedkommende fjerner utstyret og kommer til IT-tjenesten for å skrive under på at det er gjort.

 

Trådløsroutere har vi fra dette semesteret av bedre mulighet til å «ferske», så det kan godt hende at vi kommer til å gjøre et par raid.

Ok, takk :)

Noe spesiell grunn til at dere vil ha bort trådløsroutere annet enn mer støy på 2.4Ghz nettet?

Eller er det bare fordi folk ikke klarer å sette det opp skikkelg?

Lenke til kommentar

Ok, takk :)

Noe spesiell grunn til at dere vil ha bort trådløsroutere annet enn mer støy på 2.4Ghz nettet?

Eller er det bare fordi folk ikke klarer å sette det opp skikkelg?

 

Grunnen er støy på 2.4 GHz-nettet, ja. Vi kan ikke garantere at folk får trådløsnett hvis vi må konkurrere med alle privat-WLAN-ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...