Gå til innhold

Sikker/feilfri massekopiering fra 1 harddisk til 1 annen.


Anbefalte innlegg

Ok, enkelt sagt ønskes å få utført følgende i 1 operasjon via et pålitelig program:

 

1. velge ut(manuelt) enkelte filer/kataloger til kopiering (10-300+ GB i slengen) fra hdd1

2. få de kopiert til den andre disken(via PATA/SATA-bussen/internt eller evt USB)

3. få sjekket filene på deres nye plassering, om noen har blitt korrupte/småfeil etc, og helst også få dette korrigert(eller enda bedre, at det ikke blir feil i første omgang)

 

4. og også gjerne få laget en slags (liten!)gjenopprettingsfil, ala CRC(??), som senere(etter noen måneder/år) kan matches mot filene for å se om noe har endret seg/blitt feil, og så få korrigert dette via metadata(?) på gjenopprettingsfilen.... hvis noen skjønner hva jeg mener her ?

(har ikke alle de tekniske begrepene helt på plass, men... anyway)

 

Er vel nr 1-3 som er mest aktuelt - nr 4 er mer ønske'drøm'...

- For ordens skyld; dette er ikke snakk om diskcloning eller backup/imager, men rettfram filkopiering.

Det viktigste er at de kopierte dataene ikke avviker fra originalen.

 

(har opplevd at ved store datamengder går noe gæærnt og enkelte filer blir korrupte selv om kopieringsjobben har gått 'bra'/blitt fullført - feks mp3filer fått div forstyrrelser i lyden, videofiler med varierende bildefeil osv...)

 

SPØRSMÅL:

- hvilke programmer finnes det(såvel gratis som profesjonelle) som har slike funksjoner ?

- hvilke av disse har man erfaring med, eller meninger om egner seg best ?

- andre kommentarer/forslag ?

 

 

Et mulig alternativ er kanskje ordinær kopiering via utforsker(som før), men at man da kan ha et program som sammenligner de kopierte filene med originaldata for å finne om/hva som har gått feil (og kopiere disse pånytt)

 

*

 

PS: i samme slengen - finnes det noe program som lar deg se og manipulere metadata i bildefiler ?

Feks endre/slette navnet på digitalkameraet som tok bildet osv... ?

Endret av ullteppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du kan trenge Teracopy :new_woot:

 

Frst og fremst: Det er gratis. Det finnes en pro-versjon også, men man bør klare seg lenge med gratis-versjonen.

 

Når du har installert den, så kan du høyreklikke på filer og mapper og legge de til i lista over filer som skal kopieres. Destinasjonen velger du senere når du er ferdig med å plukke ut filer.

 

Minuset er at programmet er i beta-stadiet (versjon 2b3), men jeg har brukt det nesten en måned og har ikke opplevd noen som helst problemer.

 

Programmet er så kjekt blant annet fordi det cacher opp filer slik at filkopieringen blir mer effektiv enn windows sin innebygde.

Når programmet kopierer, så låser det ikke windows utforsker (slik som kopieringa i windows gjør) så man kan gjøre andre ting samtidig, ettersom hvor ressurskrevende det måtte være da.

Og så har programmet noen rutiner for feilsjekking på kopierte filer, men dette vet jeg ikke hvordan man skal kunne teste ut i praksis.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Høres ut som du kan trenge Teracopy :new_woot:

 

Frst og fremst: Det er gratis. Det finnes en pro-versjon også, men man bør klare seg lenge med gratis-versjonen.

 

Når du har installert den, så kan du høyreklikke på filer og mapper og legge de til i lista over filer som skal kopieres. Destinasjonen velger du senere når du er ferdig med å plukke ut filer.

 

Minuset er at programmet er i beta-stadiet (versjon 2b3), men jeg har brukt det nesten en måned og har ikke opplevd noen som helst problemer.

 

Programmet er så kjekt blant annet fordi det cacher opp filer slik at filkopieringen blir mer effektiv enn windows sin innebygde.

Når programmet kopierer, så låser det ikke windows utforsker (slik som kopieringa i windows gjør) så man kan gjøre andre ting samtidig, ettersom hvor ressurskrevende det måtte være da.

Og så har programmet noen rutiner for feilsjekking på kopierte filer, men dette vet jeg ikke hvordan man skal kunne teste ut i praksis.

 

Takk for svar!

 

Har forsåvidt sett dette progr(Teracopy) før, og det har noen av de ønskede egenskapene.

MEN, den feilsjekkingen det er snakk om der, er kun dersom fila IKKE har blitt kopiert...

 

- Jeg trenger noe som også kontrollerer/sammenligner etc de _kopierte_ dataene med originalene.

 

Og freeware beta osv kan jo ha en del uheldige/ukjente bugs, i forhold til mer etablerte eller kommersielle programmer...

 

Andre forslag ? :)

Endret av ullteppe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...