Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som har kjøpt eller testet en bluetooth mus på denne og den interne bt adapteren på maskina? eller funker alle bt mus på den?

 

alle bt mus skal vel i teorien fungere. Selv har jeg en Logitech BT mus, en sånn liten notebook-mus. Funker fjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at gfxkortet røk ble hovedkort og skjerm byttet i dag og noe utrolig kjipt har skjedd: jeg har fått den (i allefall tidligere) kjente pipelyden! Jeg har ikke fult med i utviklingen bak denne defekten, men har man funnet en løsning på problemet jeg selv kan gjøre eller er det bare å kontakte Dell for å få de til å fikse det? Noen som husker hvordan man framprovoserer lyden (var noe med CPUstate eller noe)?

 

Virker også som om A12 biosen kjører vifta konstant, på høy ytelse med bare Opera oppe...

Lenke til kommentar

det er ikke skjermkortene det er noe galt med, men kjøleløsningen (sammen med en bios som ikke klarte å starte vifta i tide). Jeg har også akkurat byttet hovedkort og har nå fått piping fra øvre venster hjørne...

 

Har også opplevd noe annet rart, nemlig at grafikkortet ikke fungerer alltid. Opplevde dårlig FPS i BF2 etter HK-byttet og tittet litt rundt uten å finne noe galt uten å finne noe, så tok jeg en sånn opplevelsesindeks og endte opp med 2.0 i stedet for 4.1, som tidligere, i skjermkortdelen. Har byttet gfxdrivere til de som ligger hos dell sammen med A12-bios. Kortet fungerer som normalt ved en restart men stopper altså opp etter en stund (jeg vet ikke når eller hvordan). Noen som har hørt om noe lignende eller har opplevd dette selv? Blir uansett en runde til med support, men gøy om det kan løses uten nytt HKbytte :D

Lenke til kommentar
Nvidia har så langt ikke gjort noe med skjermkortene ikke funker som de skal. Mange er berørte. Blir interessant og se hva de forskjellige selskapene vil gjøre.

Veeel.. Jeg er ikke så sikker på at nVidia er uskyldig i alle problemene rundt 8400 og 8600 serien. Det er ikke bare en produsent som har hatt og har problemer med disse chipsettene og det store antallet døde grafikkort gjør sitt til at jeg utelukker tilfeldigheter. Sakens kjerne er at de ikke tåler samme mengde varme som andre chipset, jeg tror de fleste produsentene har møtt de orginale kjøleeffektspesifikasjonene fra nVidia.

 

Fyren fra Infolink gjorde en helt grei jobb, men så i etterkant at han har hatt det litt travelt når han har skrudd på plass keyboardet og det bulet litt oppover i midten. Men jeg skrudde selv opp maskinen og fikk lagt alle kablene pent på plass slik som de burde ligge :)

Lenke til kommentar
Nvidia har så langt ikke gjort noe med skjermkortene ikke funker som de skal. Mange er berørte. Blir interessant og se hva de forskjellige selskapene vil gjøre.

 

 

Hei

 

Her er nå inntrykket at det er forbrukerne som skal ta støyten.

 

- bytting av deler, bytting av deler. Noe som vel kan oppleves som rene marerittet er en avhengig av å ha en fungerende pc. På toppen av dette kommer jo sjansen for tap av informasjon/data, og selv om det er forbruker sitt ansvar for å ta backup så synes jeg dette ikke er rett. En må jo nesten ta backup konstant og det tror jeg ikke er forventet eller vanlig blant forbrukere.

 

- oppdateringer som medfører forkortet levetid for batteri da viften går oftere. Økt støy da vifter går oftere. Her er det vel snakk om at man får ett annet produkt enn forespeiet, mange kjøper nok en pc der støynivå er blant de viktige faktorer som avgjør kjøp eller ikke.

 

Regner sterkt med at de vil bli noen rettsaker mellom produsenter her, men det vil vel ikke komme forbrukere tilgode.

Lenke til kommentar

Problemet er at Dell har brukt en coolingpad mellom GPU, CPU og kjøleelementet (usikker på lingoen her), noe som gir mye dårligere varmeoverføring enn feks en kobberplate. Om du tørr (og er villig til å bryte garantien) kan du som jeg har nevnt tidligere bytte padden mot en kobberplate av samme dimensjon. GPU vil kjøles mye bedre og som følge av den økte varmeoverføringen vil CPU gå opp et par grader, men alt i alt vil systemet bli kaldere.

Lenke til kommentar
Problemet er at Dell har brukt en coolingpad mellom GPU, CPU og kjøleelementet (usikker på lingoen her), noe som gir mye dårligere varmeoverføring enn feks en kobberplate. Om du tørr (og er villig til å bryte garantien) kan du som jeg har nevnt tidligere bytte padden mot en kobberplate av samme dimensjon. GPU vil kjøles mye bedre og som følge av den økte varmeoverføringen vil CPU gå opp et par grader, men alt i alt vil systemet bli kaldere.

Den teorien kan man vel si seg enig i, men hvorfor ialledager skiftet han fyren som var innom bare hovedkortet mitt da? Han byttet ikke pad eller kjølesystem, for jeg har nettopp lagt inn en kobberplate selv.

 

Hvorfor tilbakekaller ikke Dell samtlige XPS m1330 om kjølinga ikke er tilstrekkelig? det blir jo voldsomt mange hovedkort å skifte på sikt om ikke feilen rettes :hmm:

Lenke til kommentar
Kjølingen holder jo, men A10 biosen hadde ikke rikitg temperaturkontroll så det ble for varmt. Sa ikke reperatøren noe i fra om at du hadde tuklet med kjølingen? Mener å ha hørt at man mister garantien om man gjør slik.

Jeg har aldri hatt BIOS A10 på maskinen, jeg hadde A07 da den klikka. Så jeg ser ikke helt for meg at det var A10 som ødela min :!:

 

Reparatøren sa ingenting på at jeg selv hadde skiftet: harddisk, prosessor, minne, wlan-kort og også satt inn turbomemory-modul. Han kunne fint se at det var lagt uorginal kjølepasta også, men jeg hørte ikke et eneste ord om noe fra han.

Lenke til kommentar
Kva er symptomane når skjermkortet døyr? Trur eg har fått det same.

striper/prikker i alle regnbuens farger før BIOS post, dvs med det samme du slår på maskinen, kan komme å gå litt i begynnelsen, men blir permanent etterhvert :)

Då har eg nok det skjedd ja.

Lenke til kommentar
Kjølingen holder jo, men A10 biosen hadde ikke rikitg temperaturkontroll så det ble for varmt. Sa ikke reperatøren noe i fra om at du hadde tuklet med kjølingen? Mener å ha hørt at man mister garantien om man gjør slik.

Jeg har aldri hatt BIOS A10 på maskinen, jeg hadde A07 da den klikka. Så jeg ser ikke helt for meg at det var A10 som ødela min :!:

 

Reparatøren sa ingenting på at jeg selv hadde skiftet: harddisk, prosessor, minne, wlan-kort og også satt inn turbomemory-modul. Han kunne fint se at det var lagt uorginal kjølepasta også, men jeg hørte ikke et eneste ord om noe fra han.

kjekt å vite, mulig jeg gjør noe lignende selv da:)

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte biosen min fra A07 (eller noe) til A12 fordi jeg syntes vifta gikk litt mye og det stod noe om thermal update i beskrivelsen. Nå høres maskina mi ut som et uvær. Ikke nok med det, syntes den virker varmere også. området under touchpaden er så varmt at det gjør vondt å holde hånda der. Har HK A01.

 

Er dette grunn nok til å kontakte dell og be om service?

Hatt maskina siden november og har alltid reagret på at vifta går urimelig mye.

Lenke til kommentar

Hallo folkens.

 

Fikk min M1330 i går, og har allerede lagt inn XP. Har eksperimentert litt med forskjellige skjermkortdrivere, og lydkortet krevde litt knoting før det fungerte - ellers er jeg meget fornøyd med laptopen.

 

Når det angår temperaturer har jeg selvfølgelig vært rimelig uheldig.

Har idle-temperaturer oppi 75 grader på GPU, og under load tør jeg nesten ikke se på. Det går iallefall over 90, men jeg stoppet programmet for å hindre svidd GPU.

 

Etter å ha sjekket ut problemet er det tre løsninger.

1. Bytte ut den termiske puten mellom GPU og kjøleløsningen med en kobberbit

2. Få innstallert den nye A02 kjøleløsningen istedetfor A01

3. Flashe til nyeste bios, som gjør at vifta går kontinuerlig (starter når GPU er over 50 grader, og når er den ikke det?)

 

Jeg bestemte meg for å kontakte dell ang. problemet. Den norske supporten hadde ikke mye å si, og jeg ble fort satt over til engelsk support.

 

Denne karen forstod egentlig ikke hva problemet mitt var, for maskinen min fungerte jo - det var ingenting som var defekt. Jeg prøvde å forklare han at det var et tidsspørsmål om når PCen kom til å ryke, så jeg foreslo at de kunne bytte kjøleløsningen min med den nyere. Han setter meg på vent, og sier senere at A02 kjøleløsningen ikke vil passe til min laptop, selv om jeg personlig har lest at mange andre i statene har fått den nye kjøleløsningen etter å ha levert laptopen til service. Jeg forklarer så at jeg kan løse problemet med "kobbermodden", men da ryker jo garantien. Etter å ha blitt satt på hold i 5 minutter til kommer han tilbake, og har funnet "løsningen". Å legge inn nyeste bios, som egentlig bare gjør at vifta går kontinuerlig. Jeg prøver å forklare at det ikke er noen god løsning, da det fører til mye ekstra støy. Dessuten hjelper det ikke på temperaturer under load, for da går vifta uansett. Han forteller at dette ikke er noe problem. Om hovedkortet ryker skal de sette inn et nytt, og betale alle omkostninger. Akkurat det svaret jeg ville ha... :roll: Jeg har tidligere erfaring med servicefolk som har laget noen "pene" riper, faktisk sprekker også (strammet skruene alt for hardt), etter hardwarebytte. Det sier seg selv at jeg ønsker å unngå dette.

 

Løsning min blir nok å bryte garantien med en kobberplate. Uansett har jeg allerede brutt garantien. Han spurt meg om jeg hadde lagt inn noen annen software. Jeg fortalte at jeg fremdeles kjører Vista, men har planer om å gå over til XP. Det burde jeg ikke gjøre sa han, for da ryker garantien... ;)

 

Jeg synes dette er rimelig snodig. Dell foretrekker å betale i bøtter og spann for å bytte hovedkortet først når feilen har skjedd, istedetfor å bytte kjøleløsningen min før det skjer. Heldigvis for Dell sin skyld sparer jeg dem en del penger ved å legge inn kobberplaten - selv om det egentlig er imot deres egen vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...