Gå til innhold

Hvordan skal kritikk være?


Anbefalte innlegg

Den dagen STØVKORN er en gjennomtenkt del i et landskapsbilde med rene områder skal jeg personlig betale flyreisen det krever å møte de som mener det, og tuppe de i baken.

 

Hehe, det kan bli dyrt for deg. Sjekk bl.a. ut disse to: Mike and Doug Starn

 

Jeg som er litt treg?

 

jeg synes at enkelte blir vel pirkete. Si at Arne Bjerke har tatt et bilde han synes er bra. Så henger folk seg opp i et lite gjerde. Det er alt man snakker om. Hjelper det han noe særlig? Sier det noe om resten av bilde?

 

Jeg mener et klart nei. Dere vet hvilket bilde jeg sikter til, men det gjelder stort sett over hele linja. Ærlige tilbakemeldinger er vel og bra, men for mye pirk synes jeg ikkje er det. Men det er bare min mening.

 

Og jeg vet at konkurranser i Norge gjør nettopp dette. Har aldri blitt mer sjokkert over å høre ka en jury klarte å lire av seg. Og ka de mente var bra. Jeg ser ofte mye bedre bilder her, enn de som vant gull i den største norske konkurransen.

 

Selv om at du ikke lengter etter noen virkelig gode bilder så betyr ikke det at andre ikke gjør det. For å få et perfekt bilde, må ALT teknisk sitte, dvs at et nermest utbrent gjerdet, som popper opp i en kant, og som ikke tilfører noe kun negativitet, må fjernes.

 

Pirk er det som skiller et bra bilde, fra et BRA bilde.

 

vel. skal man først pirke, så kan man i alle fall slenge på noe som er fint og? Det blir som norske talenter på TV. Liten vits å kun sette fokus på det negative.

 

Kan jo bruke gelenderbildet som eksempel. Det kom to kommentarer inn, det ene sier:

 

Umiddelbart tenker jeg at du må få vekk gjerdet nederst til høyre.

Fine farger, flott himmel. Hvor er det tatt?

 

Så kommer det en til, som påpeker feilposting, og som sammtidig understreker at kommentar nr. 1 stemmer, ikke noen ordentlig BK.

 

Og da, etter min bok, oppfyller det kravet ditt:

 

vel. skal man først pirke, så kan man i alle fall slenge på noe som er fint og?

 

Kritikken kommer ut ifra hvem som gir kritikk, ikke fotografen. Vil ikke fotografen ha pirk, så bør han si fra, og/eller bare godta det som kommer. Jeg vil ha pirke-kommentarer på mine bilder, og da er det normalt å gi det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bedre å få en mening om et bilde enn å ikke få det. Mange som er nye og leverer et dårlig bilde får ingen kommentarer i det hele tatt. Det er sannsynligvis ikke det man ønsker, siden de fleste ønsker å lære noe av forumet.

 

Av og til opplever jeg at BK er veldig feigt. Med jevne mellomrom liker jeg å legge ut provokasjoner, bilder som er så kunstneriske at det blir litt rart for unge mennesker som ikke har tilbrakt for mye tid i kunstmuseer. Det er morsomt å lese tråden av og til, men noen ganger blir det helt stille. På meg virker det som litt feigt. Det virker som om at de som ikke liker et slikt bilde ikke våger å si sin mening. Er det fordi det er så mye enklere å fortelle en person at bildet hans er uskarpt, enn å fortelle at man ikke forstår eller liker bildet i det hele tatt?

 

Det å lodde en slik stemning var grunnen til at jeg la ut mitt siste bidrag. Jeg står fullt inne for bildet, men det er ikke uten grunn at jeg la det ut her. Jeg hadde ikke noe håp om at mange skulle like det, men det kunne ført til en lærerik diskusjon mellom forummedlemmer med forskjellige meninger. Slik blir det neppe denne gangen, selv om det har fungert før. Synes dere det er dumt eller unødvendig å diskutere bilder på den måten? Med det ønsker jeg å finne ut om det er lite interesser for ukommersiell kunst her på akam, eller om det bare er kommersielle uttrykk som mote, reklame, presse og action som betyr noe for forumets medlemmer.

 

Jeg selv liker ikke tanken på at foto blir så ensrettet at det fjerner seg selv fra samtidskunsten. Er det jeg som er for pretensiøs når jeg ønsker det, og er det slik at vi helst bør konsentrerer oss om tekniske disipliner enn kunst? Forventer jeg for mye av forumet?

 

Det er mulig at mange av oss forventer feil ting av forumet.

Lenke til kommentar

helt ærlig har jeg sluttet å se på dine, Anew og Tom's bilder når ting er litt hektisk, nettopp fordi jeg har erfart at jeg e lite jeg kan si om de, lite jeg forstår. det du la ut nå derimot fikk jeg lyst til å kommentere.

 

Nå skal de sies at hver gang jeg tar en BK runde, så vil det ALDRI stå igjen en tråd uten noen svar. Jeg syns det er viktig at alle får i alle fall et svar, spesielt de nye. Jeg vet selv hvor irritert jeg blir når det har gått 24 timer og bildet mitt ikke har fått noen kommentarer, og ligger langt nede, til fordel for alle andre.

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke forstå noe for å enten like eller misslike det. Jeg har for liten musikkteoretisk ballast til å forstå Schönbergs tolvtonemusikk skikkelig, men jeg har da mine meninger om det når jeg hører det likevel. Det gjelder om å ikke være redd for å drite seg ut med å ikke like noe som "sikkert er genialt", eller fordi man liker noe som alle andre kommer til å hate. For meg er en slik tråd ment å lokke frem slik følelser hos deltakere, slik at de kan få litt trening i å diskutere andre ting enn fokus og horisonter.

 

Hvis du hadde lyst til å si noe om bildet mitt bør du gjøre det, uansett hva det måtte være du føler for det. Sjikane er selvsagt ikke lov, men jeg regner med at du holder deg for god til slik.

 

Edit: Noe du faktisk har gjort, ser jeg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

jeg slakter selv bilder, men prøver i alle fall samtidig å forklare på en fin måte ka som er feil. eks på dette er akvariet bildet f.eks, som var et helt messed up bilde.

 

olsen. jeg er ikkje her for å krangle med deg, selv om det kanskje virker sånn.!! :-)

 

God helg!

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

Tja, jeg kan jo si litt om hva jeg tenker siden jeg er helt ny her. Jeg er veldig amatør og fotograf på hobbybasis, men vil allikevel ha kritikk. Det heter jo bildekritikk. Den må dog være konstruktiv. Jeg lærer masse av å lese kritikk av andres bilder også. Allikevel behøver jo ikke alt slaktes. Når man kommenterer noe man ikke liker, bør man samtidig nevne noe om hvordan det kunne vært gjort annerledes.

 

Det viktigste poenget mitt er at man fint kan kritisere et bilde, men allikevel være positiv og oppfordre til å prøve igjen. Ingen er noen gang ferdig utlært, vel?

 

 

Så, kanskje jeg skal ta mot til meg en dag, og legge ut noen bilder...

Lenke til kommentar

Foto.no har formulert det veldig godt:

Dette er bildeKRITIKKen. Du må regne med at bildet ditt kan bli slaktet - men husk at det ofte er den type kritikk som er mest verdifull - man blir ikke bedre fotograf av å kun motta klapp-på-skulderen-kommentarer. Ta ikke en negativ kommentar som en personlig fornærmelse!
Lenke til kommentar

Vel. Selv prøver jeg å gi en noenlunde balansert kritikk, selv om jeg føler meg litt for snill av og til. Det er greit å påpeke tingene som er bra med et bilde først, slik at fotografen får litt selvtilitt. Når de gode tingene er påpekt, kan man bevege seg nedover til de ikke fult så gode tingene, eller slakten. Alt ettersom.

 

Legger jeg ut et bilde, pleier det å være fordi jeg er fornøyd med det. Da er det greit når andre kan påpeke feil jeg ikke har sett, eller ting jeg ikke har tenkt over, eller vært klar over, slik at det neste bildet jeg legger ut er litt bedre enn det forrige. Er det dårligere så gjør det ikke så veldig mye heller, så lenge jeg kan få vite HVA som er dårlig med det.

 

Liten poke til PM der :wee:

Lenke til kommentar

Som noen andre påpekte så er dette faktisk bildekritikk, og da skal det tåles litt kritikk. Den må derimot være konstruktiv, og ikke demotiverende.

Den beste kritikken ville vel være når man sier det positive ved bildet, så det som ikke er så positivt, og deretter kanskje prøve å forklare hva som kan gjøres for at det blir bedre. Det siste gjelder vel kanskje for amatører, som meg.

 

Hvis man ikke kommenterer det dårlige teknisk sett, så vil jo ikke fotografen forbedre seg nevneverdig på den biten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...