Gå til innhold

Hvordan skal kritikk være?


Anbefalte innlegg

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, post et bilde i løpet av kvelden så skal jeg gi deg det jeg anser som skikkelig kritikk om jeg får PC-en når jeg kommer hjem i kveld, ellers så gjør jeg det iløpet av morgendagen!

Du har ikke fått PC-en din opp å gå enda?

 

Uansett, når den kommer opp, så kan du jo ta en runde på bildene fra oss du ikke skjønner hvorfor vi gidder; og si din ærlige mening. Om du synes vi suger (foirtsatt?) så er det helt OK; men du må gjerne utbrodere hvorfor - det er stadig nye medlemer som dukker opp og ikke har vært med på våre meningsutveklsinger.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg prøver å fokusere på én eller to ting jeg tror fotografen kan fokusere på for å bli bedre, og formidle det på en måte som gjør at fotografen får lyst til å prøve igjen.

 

Om jeg klarer det er en helt annen sak. :)

Det er jo en god tanke. Hvis du kan kombinere det med med noen ord om hva fotografen har fått til, så er det enda bedre. Hvis fotgrafen har fårr til noe som helst da ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest med BK i dette forumet er at det svært ofte ender opp med PhotoShop-kritikk og ikke Bilde-kritikk. Vel mange her som virker mer opptatt av å vise hvor flinke de er til å trikse i PhotoShop og ikke hvor gode bilder de tar. Mange overdriver dessuten i mine øyne PhotoShop-bruken slik at bildene blir totalt ødelagte.

Lenke til kommentar
Hvordan skal kritikk være?

Mye røffere og hensynsløse enn forumreglene tåler.

Nja. Kanskje vi skulle ha et gradert system der bidragsyterene må krysse av for pisk, spanskrør eller silkehansker?

 

Jeg har ikke sett noen få bildekritikk på dette forumet som det vi fikk på skolen. Sier du fem negative ting om et bilde noen tar her så slipper du ikke unna personangrep anklager. Noe som er vanskelig i situasjoner der folk poster helt rompis bilder.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest med BK i dette forumet er at det svært ofte ender opp med PhotoShop-kritikk og ikke Bilde-kritikk. Vel mange her som virker mer opptatt av å vise hvor flinke de er til å trikse i PhotoShop og ikke hvor gode bilder de tar. Mange overdriver dessuten i mine øyne PhotoShop-bruken slik at bildene blir totalt ødelagte.

Ja - ja - og ja.

 

Det er forøvrig en ting vi ikke må glemme. Like lite som bidragsytere er uerfarne både teknisk og kunstnerisk, så er de også uerfarne i og gi og motta kritikk. Derfor vil kvaliteten på både kritikk og evnen til å motta kritikk på en høvelig måte også være dertil varierende. Det må vi leve med, for her er vi for å utvikle ens egen fototeknikk, kunstneriske talent og evnen til å vurdere andres bilder. Vi lærer oss også å motta kritikk, og læreprosessen går ikke alltid så fort.

 

Jeg tok heller ikke all kritikk så ærefullt i starten. Jeg var vant til å bli kritisert, men ikke vant med å svare på kritikk. Det skyldtes ofte at nye deltakere ikke kjente til meg, og beskyldte meg for å ikke kunne grunnleggende kunnskaper som komposisjon.

En gang postet jeg et ganske eksperimentelt blomsterfoto og fikk beskjed om at jeg hadde null peiling som brukte hard blits på blomster, slik at hele bildet så ut som noen fargeklatter. Jeg ble pottesur. Her har jeg øst av mine geniale kunnskaper om komposisjon, lært forumdeltakere at det finnes mange flere klassiske komposisjonsregler enn det gyldne snitt, og så kommer noen frekkinger og påstår at jeg må lære det selv. Ikke pokker om noen nybegynnere skulle få lov til å kritisere meg for noe som ligger like naturlig for meg som å gå på toalettet. Tullingene hadde ikke nok innsikt til å vurdere mine intensjoner med bildet. Har du hørt på maken til frekkhet?

 

Jeg tenkte ikke over at det finnes mange som aldri har sett noen av mine bilder før, og at de som vandrer her på forumet ikke alltid har noen interesse for eksperimentell lek. Jeg burde egentlig oversett de kritikkene, og heller latt andre forsvare meg. Slik endte det selvfølgelig, men på veien hadde jeg klart å ødelegge litt av det jeg ønsket å representere her på forumet. Det er heldigvis glemt nå, men jeg har fremdeles et heftig sydlandsk temperament som kan skape klur og krøll, men har lettere for å gi slipp på det.

 

Ingen er perfekte, hverken som fotografer eller kritikere. Etterhvert som tiden går blir vi mer erfarne, og mer i stand til å forstå bilder bedre. Vi blir flinkere fotografer, og vi blir bedre kommentatorer. Innimellom får vi heldigvis nye medlemmer, og da må de gjennom samme prosess. De vil alltid være noen nye som ikke kjenner til meg, og overhodet ikke forstår det jeg holder på med. Det har jeg lært å leve med, og det synes jeg også alle andre må. Jeg er likevel enig med kjeklulf i det han skriver. Kravet til teknisk perfeksjonisme der det ikke er ønskelig har fått prominente bidragsytere til å miste interessen for å bidra i BK. Jeg har også vært inne på den tanken, men hver gang jeg har luftet den tanken kommer det sympatiske innlegg som gjør at jeg lar det være. Alle kan bli frustrerte, og synes at de produserer perler for svin. Det er likevel ikke helt sant, og ser man godt etter kan sikkert flere enn meg oppleve at andre blir inspirert av sine bilder.

 

Men det er likevel viktig å av og til heve pekefingeren mot pixelpeeping og PS-tyrani. Like viktig er det å ikke avskrive dyktige etterbehandlere som uinteressante bildekunstnere. Det avhenger av respekt for hverandres uttrykk. Som oftest er det de med stor interesse for etterarbeide som viser minst respekt for annerledes uttrykk, men det er ikke en ensidig egenskap. Også vi som er annerledes og fotografisk eksperimentelle kan vise en like ensidig forståelse for fotokunst som dem. Det er likevel viktig å si sin mening, selv uten en bachelorgrad i visuell kommunikasjon og kunsthistorie. "I don't know about art but I know what i like" sang Ramones en gang på syttitallet. Det bør være en rettesnor for mange som er redd for å si sin mening om ting som ikke kan vurderes teknisk. Det er til og med nyttig å lese at noen ikke forstår det man holder på med, for ellers vokser hodet gjennom ozonlaget til slutt. Også er det viktig å skryte når man liker noe, for alle fortjener å få vite om de har lykkes med noe for et stort publikum.

Lenke til kommentar
Nja. Kanskje vi skulle ha et gradert system der bidragsyterene må krysse av for pisk, spanskrør eller silkehansker?

Du glemte balltre ;)

 

Det som jeg har lagt merke til i det siste, er at det er flere som ikke leser hele tråden men kun ser på bildet i første post og kommenterer deretter. Det er jo egentlig en riktig angrepsvinkel, fordi man da ikke blir påvirket av hva andre mener. Ulempen er at innimellom så dukker det opp viktig informasjon som vil være oppklarende ... Og at man har allerede fikset på et par ting som har vært diskutert.

 

Hva mener folket om at andre laster ned bildet, modifiserer det og poster det? Jeg selv synes det ofte er nyttig, da det er en rask måte å vise hva man mener.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg prøver å fokusere på én eller to ting jeg tror fotografen kan fokusere på for å bli bedre, og formidle det på en måte som gjør at fotografen får lyst til å prøve igjen.

 

Om jeg klarer det er en helt annen sak. :)

Det er jo en god tanke. Hvis du kan kombinere det med med noen ord om hva fotografen har fått til, så er det enda bedre. Hvis fotgrafen har fårr til noe som helst da ...

Jeg tror det stort sett er nødvendig å nevne det positive for at fotografen skal få lyst til å prøve igjen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tenkt å svare i denne tråden, siden det har vært 3-4 slike tråder fra før av (nesten alle startet av MR. Olsen ;) ).

 

Men jeg klarer ikke å dy meg.

 

Jeg ser en del her skal ha det til at BK skal kun være edder og galle.

Og det er bortimot det dummeste jeg har hørt noen sinne. Dere må huske på at her på dette forumet har vi brukere som tok sitt første 'bilde' i dag, til brukere med 20-30-40 års fartstid innen fotografi.

 

Jeg mener (med pedagogikk som grunnlag og begrunnelse) at kritikk må man tilstrebe å legge på noenlunde samme nivå som fotografen er. I tillegg er det viktig å ikke kritisere for mye på en gang. Dette er ingen konkurranse i hvem som klarer å finne mest 'galt' i et bilde.

 

Det er bedre om de som gir kritikken klarer å fokusere på 1-3 områder som kan forbedres. Om de i tillegg klarer å si NOE fint om bildet (f.eks: "I utgangspunktet et fint motiv, men...") så er det mindre sjans for å "drepe" fotolysten.

 

Poenget er, om en bruker først kommenterer 1-3 ting som kan gjøres bedre eller annerledes, trådstarter tar i mot kritikken (og om mulig utbedrer utsnitt f.eks) og legger inn en ny utgave lenger nede. Neste som kommer og kommenterer kan gjerne da ta for seg nye elementer i bildet som har potensiale o.l. Men det som er viktig er at de faktisk får positiv tilbakemelding i kombinasjon med tips til forbedringer.

 

Poenget med BK er jo at man skal få tips til forbedring, eller få vite at "Nå er du inne på rett vei, dette var kjempebra. Jeg kan ikke se noe som kunne vært gjort bedre". Selvfølgelig vil forskjellige personer komme med forskjellige tilbakemeldinger.

 

Det jeg dermed ikke ønsker å se mer av er kommentarer som:

"kjedelig bilde".

"Kjempeflott"

"Stygt bilde"

"Stygg jente"

Og tilsvarende som ikke tilfører fotografen noe som helst.

Har man ikke mer å si en det kan man la være å svare.

 

Min konklusjon:

-Nivåtilpassing av kritikken er viktig (Dette som PM sier med at man kan forespøre spesifikk kritikk kommer inn her og)

-Det er viktig å gi noen positive tilbakemeldinger også, langt mer viktig for nybegynnerene hvertfall.

-Man trenger ikke slakte ALT på en gang. Det er lov å kutte de i småbiter over tid. Det er mye lettere å fokuserer på 1-3 ting om gangen enn 5-15 store og små ting.

 

Tror jeg avslutter det her.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Du har mye rett i det du skriver, Beej. Det er bare en detalj jeg er direkte uenig i. Det bør ikke være lov å skrive at et bilde er stygt, dårlig etc, uten å samtidig vise til hvorfor det er det. Kritikk skal være konstruktiv, spesielt negativ kritikk.

 

Liker man et bilde stiller det seg annerledes. Mange skriver i pm til meg at de liker det og det bildet, men våger ikke skrive det i full åpenhet. De er redd for å virke dumme når de ikke kan forklare hvorfor de liker det. Det er dumt. Liker du noe, så skriv det. Ofte har også jeg skrevet at jeg liker noe, uten å utdype det mer. Det er ment som en oppmuntring, og det fortjener de fleste.

 

Det er derfor jeg til stadighet siterer The Ramones. Det er viktig at også de uten en avansert smak kan få uttale seg om et bilde. Liker du noe, skriv det. Liker du ikke noe, uten å kunne forklare hvorfor, bør man la være å kommenter. Det har nemlig to forskjellige effekter på bidragsyteren. Et lite smil, uten nærmere forklaring, vil føre til at man får inspirasjon til å fortsette. En ikke-konstruktiv kritikk kan føre til at man mister lysten.

 

Ingen kommentar kan også føre til at man mister lysten. Det er spesielt trist hvis det faktisk er mange som liker bildet, uten at man er klar over det. Da blir man desillusjonert, selv om bildet er kjempegodt. Derfor kan ikke negativ og positiv kritikk uten nærmere forklaring kan derfor ikke sammenlignes. Av den grunn kommer jeg ofte med en liten "dette liker jeg", uten noen utdyping. Jeg har ikke alltid tid til å skrive utfyllende, men vil likevel fortelle at jeg synes bidraget er bra. Er det så galt, da? Det virker som om fotografene er glade for å lese at jeg liker bildet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kritikk er egentlig veldig enkelt. Den som ber om kritikk legger alle veier åpne. Og da er det fritt frem for alle. Så når den som skal gi kritikk må forholde seg til hvilke følelser egne ord skaper i den som ber om den så er vi ute å "kjører", og da slutter kritikken å være en spore til forbedring og heller blir en måte å behandle individer på.

 

Kort sagt: Jeg har intet ansvar for dine følelser, men det har jaggu du!

Lenke til kommentar
Ingen kommentar kan også føre til at man mister lysten. Det er spesielt trist hvis det faktisk er mange som liker bildet, uten at man er klar over det. Da blir man desillusjonert, selv om bildet er kjempegodt. Derfor kan ikke negativ og positiv kritikk uten nærmere forklaring kan derfor ikke sammenlignes. Av den grunn kommer jeg ofte med en liten "dette liker jeg", uten noen utdyping. Jeg har ikke alltid tid til å skrive utfyllende, men vil likevel fortelle at jeg synes bidraget er bra. Er det så galt, da? Det virker som om fotografene er glade for å lese at jeg liker bildet.

 

For så vidt et godt poeng, jeg var i tvil om jeg skulle sette noe 'positivt' på den listen eller ikke ;) Jeg oppfatter det ikke som galt, selv. Men grunnen til at jeg plasserte det der var egentlig gjennomtenkt.

 

Jeg plasserte det der fordi at det hender man tar et godt bilde uten å faktisk selv kunne sette fingen på hva som gjør bildet bra. Da er det kjekt om noen klarer å påpeke dette. Men det bør jo selvfølgelig ikke være slik at dersom man tar et bra bilde så får man ingen kommentarer. Det er jo demotiverende, som du sier. Ingen tvil om det.

 

Jeg burde gjerne ha utdypet det i mitt første innlegg, men jeg lar det stå som det er, så beholder diskusjonen den røde tråden :)

 

PencilCase:

Jeg er litt uenig i det du sier av diverse åpenbare (?) grunner.

Er du en nybegynner og fornøyd med et bilde, legger det ut og vil ha tilbakemeldinger osv så er det direkte ødeleggende dersom man ikke tar hensyn til individet i tilbakemeldingene.

 

At noen ber om kritikk betyr ikke at du automatisk har (etisk) rett til å være knusende negativt om alt. Det bør være en balansegang. Klarer man ikke finne en balansegang så bør man vurdere om man skal gi kritikk i det hele tatt.

 

Vi prøver å fokusere på konstruktiv kritikk her, det er hvertfall slik jeg har fått det for meg. Konstruktiv kritikk innebærer at vi må påpeke det som trekker et bilde ned, men det kan gjøres på mange gode måter som fører til oppmuntring og inspirasjon. Utelukkende negative tilbakemeldinger uten noen form for refleksjon fra avsender kan være ødeleggende. Da er det ikke lenger konstruktiv kritikk.

 

Det bør være mulig for de aller fleste å enten være i stand til å sette seg inn i situasjonen til fotografen (nivå, kunnskap, selvtillit osv), eller å rett og slett la være å svare dersom de ikke er i stand til å formidle budskapet på en skapelig og hensynsfull måte.

 

 

Ja, jeg mener man skal trå 'litt' forsiktig her. Dette da det er mye lettere å ødelegge enn å bygge opp en person. Jeg har her valgt å fokusere på nybegynnere hovedsaklig, dette da det de som trenger 'mest' hjelp, og som tar 'mest skade' mtp feil tilbakemelding.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

En nybegynner bør ikke møtes med en skikkelig slakt. Det må alltid være konstruktivt. Det å fullstendig gi blaffen i andres følelser er direkte i strid med vanlig folkeskikk, så jeg håper ikke det er i nærheten av hva penalet egentlig mente.

 

Jeg vil i alle fall gi beskjed om at alle typer kritikk er verdifull for meg, selv en tommel opp eller ned. Det forteller meg ganske mye mer enn hvis noen kommer med forslag som vil ødelegge hele tanken bak bildet. Derfor er alle velkommen med sine enkle og lite utdypende meninger om alle mine bilder. Det er viktig for meg å vite at jeg setter i gang følelser hos folk, gode som dårlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...