Gå til innhold

Anmeldelse: Grand Theft Auto IV (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå består nå heldigvis Gamer.no av flere skribenter og en omtale er en persons mening. Jeg tror ikke det er samme skribent som har anmeldt f.eks Gears of War som har anmeldt GTA 4, men det vet jeg ikke.

 

Blir totalt feil å sammenligne omtaler som har fått 10 med GTA 4 som har "bare" fått 9, så fremst de omtalene skrevet ikke er skrevet av samme skribent som ga GTA 4 "bare" 9.

 

Er forøvrig tøft at Gamer.no's skribent å faktisk ikke bare skryter spillet opp men og nevner de negative, få som de enn er, sider av spillet. Kudos.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor disse spillene gamer har gitt 10'er til, har fått patcher senere. De skal jo være "perfekte". Det ser ut som skribenten har prøvd å finne en minste grunn for å trekke GTAIV fra 10ern og velger komplett å se bort i fra helheten i spillet.

Lenke til kommentar
Men det er ikke til å komme unna at spillet har noen problemer. Mangelen på lagrepunkter underveis i oppdragene, kombinert med krevende oppdrag som tar lang tid å spille gjennom samtidig som de avsluttes med vanskelige sekvenser, er det største av disse, og den viktigste enkeltgrunnen til at spillet ikke får full pott.

 

Anmelderen er tydelgivis ikke enig i det. For meg ser det ut som "noen problemer" som gjør at spillet ikke er perfekt, og kan dermed ikke oppnå 10/10.

Lenke til kommentar

Dette sier Gamer.no om karakterdelingen:

 

9 - "Klassisk"

 

Et spill som får denne karakteren, vil bli husket i lang tid framover. Det er på alle måter en svært sterk prestasjon, og det makter å bevege oss på måter som får oss til å fryde oss - konstant. Vi regner med at disse spillene snart vil bli å regne som klassikere, og gameplayet som er å hente her, forventer vi vil forbli svært engasjerende i lang tid fremover. Hvis disse spillene har feil og mangler, er de uvesentlige for helheten.

 

Verd å merke seg det siste faktisk.

 

Dette sier de om karakteren 10:

 

10 - "Genialt"

 

Et spill som får denne karakteren, har klart å bevege oss på måter vi bare kunne drømme om, det har dratt oss inn og gjort oss til frenetiske forkynnere av spillets guddommelige styrker. Dette er spillene vi virkelig elsker, dette er spillene vi kjøper to eksemplarer av bare for å ha et av dem i en vakumpakket pose slik at det ikke blir tilstøvet. Dette er spillene som gjorde oss til spilljournalister i utgangspunktet.

 

Ikke mye forskjell mellom 9 og 10 spør du meg.

Lenke til kommentar
Poenget er vel ikke om spillet fortjener 10/10 eller ikke, men at gamer.no har slengt rundt seg med 10/10 i det siste, og det til spill som hadde mange flere feil enn GTA IV.

Jøss, er å gi en 10'er det siste halve året det samme som å slenge rundt seg med 10'ere i det siste. Skal si.

Lenke til kommentar

Ser det ja, men så er vi igjen tilbake tilbake til det samme. Hvis GTAIV har fått 9/10 burde jo enkelte spill som har fått 10ere gå ned hvertfall 1-2 karakterer. Og som igjen en annen nevnte at savesystemet på lost oddyse er verre enn gtaiv, men fortsatt får 10ern?

Lenke til kommentar
Wow, det er faktisk den dårligste karakteren jeg har sett noen gitt spillet.

Fant dette spillet mye bedre enn SA som fikk 10

 

Jeg syntes det er så lite nytt i GTAIV at det godt kan få 9 / 10 rett og slett fordi det er så lite nyskapende i dette spillet sammenlignet med de tidligere spillene.

Lenke til kommentar
Klønete sikte/coversystem og forferdelig bilkontroll tar mye av moroa ut av spillet. Noen vil kanskje si at det er litt av GTA sjarmen, men det hjelper lite for folk som aldri har spilt GTA før.

Må dessverre informere deg om at du suger i spill. Dersom du ikke får til sikte/coversystemet i GTA så kan du bare gi opp med en gang. Bilkontrollen er ikke forferdelig, det er en vanesak, jeg kjører nå som en konge. Det er ingen satt standard på dette, og at GTA velger å gjøre kjøringen litt annerledes enn i andre spill gjør meg ingen verdens ting.

 

Et siktesystem og bilkontroll kan jo fint være både dårlig og klønete uten at det betyr at man ikke får det til. Du er vel klar over at det kan være andre grunner til å mislike hvordan et system er implmentert enn at man ikke får til å gjøre det bra?

 

AtW

Lenke til kommentar

:!:

 

Må bare si at jeg må le litt i disse nattestider når jeg leser denne tråden. Jeg blir til stadighet overrasket hvor personlig noen tar det at GTA IV fikk 9/10 og ikke 10/10. Virker som de tar det som et personangrep at noen har andre meninger enn de selv. Voks opp små barn og innse dere ikke har rett hele tiden. Ta en kjærlighet på pinne.

 

Huff...

Lenke til kommentar
Hvis det går ann å klage på GTA IV ikke noe nytt så har dere forventet for mye, grafikken skal være nesten fotorealistisk, mobilen suger, noe som jeg synes GTA tok ett steg høyt, kult å bruke den til å gå å drikke, dates osv!!

 

 

Er grafikken i GTA IV fotorealistisk?

Da må jeg virkelig ha gått glipp av noe :p

 

Nå er det jo ikke grafikk jeg tenker på når jeg mener at GTAIV byr på veldig lite nytt sammenlignet med tidligere spill da..

Lenke til kommentar
Vanskelighetsgrad er én ting, men du har også oppdrag som starter med lange kjøreturer, og det er virkelig ingen fornuftig grunn til at man skal kjøre samme vei om og om igjen fordi man sliter med noe senere i oppdraget. Andre oppdrager er bygd opp slik at du kan gjøre det perfekt hele veien, og så dø på grunn av en liten feil på slutten (nevnte et eksempel på dette i omtalen). Slikt er dårlig spilldesign, punktum.

Grand Theft Auto 4 (og egentlige samtlige spill i serien) er et helt spesielt spill. Størsteparten av grunnen til dette er måten Rockstar North har klart å integrere spilleren på. I GTA4 er vi en aktiv deltager i mye større grad enn i VELDIG mange spill der ute. Hele bruker-interfacet er bygget med nettopp det målet. I GTA har man ikke en pause-meny hvor man i ro og mak kan velge seg et våpen man ønsker å bruke. Man har ikke helsepakker man kan dra frem når det måtte passe for å fylle på helsen. Man har ikke muligheten til å skifte klær når og hvor man måtte ønske. I GTA er alle handlinger på en eller annen måte refleksjoner av hvordan de samme handlingene blir utført i virkeligheten. Lurer du på hvilken låt som spilles på radioen, nytter det ikke å trykke på Select og se tittelen dukke opp i HUDen. Derfor gjør det heller ikke det i GTA4. I GTA4 må jeg ringe et telefonnummer med mobilen min, uten at tiden i spillet stopper opp fordi jeg drar frem telefonen min, for så å lese en SMS for å få vite tittelen på låten. Denne type bruker-interface gir spilleren kraftige assosiasjoner til virkeligheten, og hvordan man i virkeligheten ville løst lignende oppgaver. Dette hjelper i stor grad til å bryte ned muren mellom virkelighet og "spill", og hjelper spilleren til å vurdere situasjonene i spillet, som om de i større grad var "ekte". Narrativet i spillet er også bygget opp rundt nettopp dette bruker-interfacet. Mange av oppgavene man må løse i spillet, løses som de ville blitt gjort i virkeligheten, uten at man kan "jukse", som man kan i mange andre spill. Vil jeg eksempelvis reise til den andre siden av byen, nytter det ikke for meg å trykke "Warp", eller noe lignende. Jeg må simpelthen spasere, kjøre, fly, eller i beste tilfelle; ta drosje.

 

I tidligere spill har man ikke hatt muligheten til å ta "retry", etter å ha feilet i et oppdrag. Først i GTA4 har man den muligheten. Til tross for å være et urealistisk valg, har Rockstar North klart å integrere den på applaus-verdig måte. Igjen via mobiltelefonen. Enkelte personer er allikevel ikke fornøyde. De vil ha muligheten til å hoppe over de delene av oppdragene de finner mindre underholdende så lenge de har gjort de før. Det ønsker skjønner jeg godt, når såpass mange andre spill gir brukeren nettopp den muligheten. I mange tilfeller er jeg selv glad for å slippe slike deler, om jeg oppriktig synes de er unødvendige. I GTA4 er jeg ikke av helt samme oppfattelse. Alle konsekvense i GTA4 er på en eller annen måte realistisk på den måte at den i stor grad gjenspeiler virkeligheten. Dør du, ender du opp på sykehuset. Blir du arrestert, ender du opp i politistasjonen/fengsel. Derfor liker jeg at realismen blir opprettholdt også i oppdragene. Hver seksjon av oppdrag, er allikevel en del av oppdraget, til tross for hvor enkel eller unødvendig tidkrevende den måtte være. Nettopp dette gjør følelsen av å klare et oppdrag så mye mektigere, spesielt når narrativet i seg selv er så belønnende. Hadde jeg hatt muligheten til å fortsette hvor jeg slapp, hver gang jeg døde (et høyt antall ganger altså), ville ikke den samme følelsen av integrasjon i spillet, blitt ivaretatt. Derfor synes jeg heller dere bør klage på strukturen i oppdragene. At de heller kunne blitt delt opp i flere seperate oppdrag, om dere synes de blir for lange å prøve om igjen. Men å kalle det dårlig spilldesign synes jeg blir for dumt. Løsningen du heller ville hatt (og som jeg antar at du derfor mener er GOD spilldesign) ville jo undergravt hele spillerintegrasjonen som Rockstar North har jobbet BEINHARDT for å ivareta (de gikk tilogmed så langt som å kalle mini-kartet for GPS, for å skape en større paralell til virkeligheten).

 

Det må nevnes at jeg selv har blitt lettere irritert av å måtte gjenta lengre etapper tidlig i oppdrag etter å ha dødd. Men den lette irritasjonen er ingenting målt opp mot den gigantiske følelsen av integrasjon som spillet gir meg.

 

Ellers er jeg uenig i karakteren. Om ikke dette spillet fortjener 10 av 10 mulige poeng, synes jeg at vi som faktisk er forkjempere for spillmediet, stiller for store krav til hva som er en knakende god interaktiv opplevelse. Dette spillet er på alle mulige måter fantastisk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...