Jump to content

SirGalrim

Medlemmer
  • Content Count

    666
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

About SirGalrim

  • Birthday 01/01/1982

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Jaaaahhhhh! Dette var årets "rykte" hittil! Større enn Civ V til og med. (Det viste jeg jo ville komme før eller senere.) Håper dette stemmer. Da skal jeg for første gang på mange år sette av mange timer på dataen til min gamle favorittsjanger igjen!
  2. Akkurat samme spillfølelse gjelder ikke for meg i alle fall. De er jo mange mekanismer der som svært forskjellige fra HOMM. Man styrer jo bare en helt og ikke et rike med byer og ressurser. Spilte hovedspillet, var artig, men langtrekkelig grinding. Har fint stått over tillegspakken. ;-)
  3. Hva med et skikkelig Might & Magic RPG igjen?? Syntes vi har ventet passe lenge nå. Og en skikkelig Heroes of M&M også forøvrig. Femeren var ikke mye tess. I alle fall ikke story-messig.
  4. Ja!!! Det var jo forventet. Men allerede til høsten var overraskende. Regner med at det er skikkelig gjennomarbeidet uansett. Gledegruer meg! (Grue-aspektet fordi spillet kommer sikkert til å sluke dyrebar tid.)
  5. Ja her var det mye rart for å si det mildt! Foretrekker lett Gamer.no sin liste over denne! ;-)
  6. Jeg ser spillet får en god karakter, og positiv heading, men selve teksten i anmeldelsen innbyr ikke til spilling for min del. Faktisk fremstår spillet mer som et langt gjesp - dette har vi sett før. Om så er tilfellet eller om det er anmelderen som ikke traff spikeren helt på hodet vet jeg selvsagt ikke. Jeg håper på det siste.
  7. Dette er egentlig så selvsagt at det er overflødig å lage en egen artikkel på det. Dog kan jeg forstå at dere er lei av at folk griner, syter og kommer med useriøse anklager når dere legger ned mye arbeid. Men slik er nå engang verden, særlig nettverden. Det vet dere da. Bit tennene sammen og stå på videre. Gamer.no er tros alt en av de beste og mest seriøse spillsidene som finnes på nettet!
  8. Hoho. Blizzard vet å ta seg betalt ja. ;-) Lurer på når man må begynne å betale ekstra for bugfixes for sin klasse?
  9. Uansett hvor riktig denne angivelige prosentandelen er sier den ingenting. Man kan like fort tolke det dithen at alle disse personene angriper person isteden for sak da de ikke har argumenter på sak. I så fall er det ikke fortfateren som er problemet, men de som kommenterer.
  10. Flott artikkel! Kan ses i forlengelse av diskusjonen her i sommer. Jeg tror det er bra for spillmediet som sjanger med flere refleksjoner, kommentarer og mer kritikk av denen sorten. Både for de som skal utvikle mediet videre og for oss som forbruker mediet. Jeg har ikke spilt Fable 2 så det er vanskelig til å ta stilling til det som blir trukket frem. Fable 1 skuffet med fordi jeg hadde alt for høye forventninger. Men i lys av denne kommentaren blir det mer spennende å forsøke Fable 2 siden jeg får en annen sort av referanseramme å bedømme spillet etter.
  11. Dataspill som medium har nok enda ikke kommet ditt at budskapet i spillet i seg selv er avgjørende for folk om de vil kjøpe spillet. Her er det nok en glidende skala fra bøker, film og til spill for generelt viktigheten av budskapene for forbruker. Innen litteraturen forventes det gjerne at verket skal ha en form for budskap, ellers er det kiosk litteratur. Tidvis strekker kanskje anmeldere vel langt for å finne et budskap. For filmmediet har sjeldent kinofilmene vekt på sitt budskap, det er underholdning. Unntaket er selvsagt dokumentarer. I spillmediet har man ytterst få spill som tar seg sikte som hovedmål å være samfunnskritiske og komme med budskap. Derimot betyr ikke det at underholdningsspill er uten meningsinnhold. Skapere av spillene vil farge spillet med sine holdninger uavhengig om det er intensjonen eller ikke. Grunnlaget for analyser for spill kan derfor ikke være basert på om dette var intensjonen fra spillskaperne. Dersom slik var tilfelle vil ikke en bokanmelder behøve å foreta noen analyse heller, han kunne bare spurt forfatteren hva han egentlig mener. Spørsmålet er om da forfatteren en gang hadde trengt å skrive boken sin? Analysen må være basert på det som faktisk formidles, ikke hva skaperen ønsker (eller ikke ønsker) å formidle. Derfor er analyse i spill også et viktig aspekt av en spillanmeldelse. Det er underlig å se at så mange her har aversjon og frykt for at spillene deres er noe mer en bare ren underholdning. Det er helt greit å brukes spill som avkobling, det er ingen som tar fra dere det. Det kan man gjerne bruke andre medier som har enda mer meningsinnhold til også. Men det betyr ikke at verket (her spillet) er fritt for meningsinnhold. Dette bør komme frem i anmeldelser for de som er interessert i det. Jeg opplever at analyser av budskap har vært verdifullt selv om jeg kun ønsket å bruke et kunstverk som underholdning. Analysen får meg gjerne til å bli klar over en underliggende tematikk i verket som jeg kanskje ellers ikke la merke til etter min hunger for underholdning. Dette kan jeg enten gi blaffen i, eller jeg kan tygge mer på tematikken i bakgrunnen mens jeg nyter underholdningen. Underholdningen jeg fortærer påvirker meg enten jeg vil eller ikke. Derfor er anlysen viktig for å ha et kritisk utgangspunkt for påvirkning fra kunsten. Den skal være en bevistgjøring på hvilke verdier som ligger i kunsten, og så må jeg selv seg meg enig i den anlyse og ta stilling til de verdier og budskap som formidles meg. Er det faktisk slik at det kun er 5 spill i året som kommer ut som har noe som helst form for kulturell formidling/budskap, ja da mener jeg det er noe alvorlig galt med mediet. Er 99% billig kisokunderholdning? Er vi spillere så aptaiske at vi tillater at vi bruker spoass mye tid på har null kulturell verdi? Er ikke spill kultur allikevel? Jeg tror anerledes. Spill, og dataspill derav, er kultur, selv om det har en realtiv stor andel billigunderholdning også. Da er det behov for kulturellanlyse. Dette skal ikke ta overhånd for dagens «forbrukerveiledning» i spillanmeldelse, men er et viktig supplement til anmeldelsen.
  12. At Gamereactor vinner for andre året viser jo hvor tåpelig denne prisutdelingen er.
×
×
  • Create New...