Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker vel med hvilken som helst joystick. Har selv en fra speedlink som fungerer fint etter å ha kalibrert den. Det vanskeligste er vel egentlig å huske hva som er hva på tastaturet, men det er vel heller ikke poenget slik jeg forsto det? Skulle vel bare få "feelingen"?

Lenke til kommentar

Merkelig...godt mulig at det er sant som du sier TG92, men seleksjonsoffiseren på Linderud sa vi burde oppdrive 30-40 timer i simulator for å ha kjent vagt på flyfølelsen og hvordan stikka fungerer.

 

Til Kolmetic; Jeg bruker Logitech 3D Extreme med X-Plane 10 på Mac. Fungerer helt greit. Stikka er billig og veldig plastic-ish, men den fungerer greit og har throttle samt flere programerbare knapper jeg kan bruke til landingshjul, flaps, spoilers osv...

Lenke til kommentar

Når åpner flygeskolen for søknader igjen? Har tenkt å søke nå til vinteren.

Hvordan er det forresten med førstegangstjeneste og flygeskolen? Skal i Luftforsvaret i Januar, må jeg da gjøre ferdig denne før jeg kan starte på flygeskolen, eller kan jeg ta flygeskolen som en del av førstegangstjenesten?

 

Enda en ting, viss jeg til slutt kommer inn og ender opp i F-16 (evt. F-35), hvordan er det å gå over til karriere innenfor sivil luftfart etter plikttjenesten?

Endret av Tablespoon
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er ikke 100% sikker på dette, men årets søkefrist er vel som vanlig 1. Desember 2013. Du trenger IKKE gjennomføre førstegangstjeneste før en eventuell søknad, men dersom du skal inn i januar 2014, så vil du være i førstegangstjeneste under opptaksprosessen som varer fra Februar -> Juli, før man eventuelt begynner på LFS. LFS vil da telle som førstegangstjeneste akkurat som andre former for tjeneste i militæret hvis jeg har forstått dette riktig. Det er ikke noe problem å være med på opptaksprøvene dersom du allerede er i førstegangstjeneste.

 

Dersom du skulle klare deg igjennom hele utdanningsløpet og få vingen, så vil du ha 12 pliktår hvor man må jobbe hos luftforsvaret. Året på luftkrigsskolen i Trondheim teller som ett år, så i realiteten har man vel 11 år igjen. Pliktårene får man i det man tildeles vingen, så helt opp til det tidspunktet så kan man vel trekke seg fra utdanningsløpet (noe som utvilsomt er svært upopulært hos luftforsvaret!). Etter disse 12 pliktårene er man fri til å gjøre hva man selv ønsker resten av livet :)

Lenke til kommentar

Etter disse 12 pliktårene er man fri til å gjøre hva man selv ønsker resten av livet :)

Ja, dette skjønner jeg, men hvordan er det å gå over fra å f.eks fly jagerfly til å gå over til å fly B737 for SAS eller Norwegian? Er det mye styr med sertifikater og slikt, eller er det rimelig rett fram?

Lenke til kommentar

Er nok rimelig rett frem. Litt omskolering og diverse kurs rundt på skoler i Europa som konverterer hobbypiloter med nok flytimer og de riktige sertifikatene til yrkesflygere...kan jeg tenke meg.

 

Det skal nok neppe være vanskelig å få jobb sivilt når du har 12 års flytid i F-16 bak deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Melder meg til slutt inn i forumet, etter å ha fulgt denne tråden passivt siden jeg søkte LFS i fjor! Som mange andre her er jeg videre fra fase 1, og ett skritt nærmere pilotdrømmen :w00t:

 

Ja, dette skjønner jeg, men hvordan er det å gå over fra å f.eks fly jagerfly til å gå over til å fly B737 for SAS eller Norwegian? Er det mye styr med sertifikater og slikt, eller er det rimelig rett fram?

Jeg har selv pratet med en del sivile piloter i både Norwegian og SAS, inkl. noen som har gått over fra jagerfly til sivilt. Om konvertering av sertifikater vet jeg ikke så mye, men jeg vil tro at man må lese seg opp på ATPL-teorien og ta en eksamen, også må man ta type-rating for de flytypene man skal fly. Det pilotene sier om overgangen er at man ikke nødvendigvis stiller noe sterkere som jagerflypilot, og i enkelte tilfeller til og med svakere! I motsetning til en ruteflyger, flyr man som jagerflypilot alene i cockpit, og noen utvikler uvaner som er vanskelige å bli kvitt når man skal begynne å fly som co-pilot... Jeg har selv tenkt at jeg vil gå over til det sivile etter pliktårene om jeg skulle bli jagerflypilot, men som mange piloter også har fortalt meg er det nok mer attraktivt å forbli jagerflypilot med dagens lønnsnivåer i det sivile...

Lenke til kommentar

 

Men til Argiris eller en hvilken som helst annen som har vært gjennom fase 2:

 

I hvor stor grad spiller karakterer fra videregående inn på opptaket? Regner med å bli grillet hardt på motivasjonen (som det står i første innlegget) på enkelte ting som skoleresultater osv.

 

Karakterene fra videregående har ikke så mye å si. Ja, om du har dårlige karakterer så må du være forberedt på å svare på hvorfor under intervjuet, men vær ærlig!

 

 

Seleksjonsoffiseren på del 1 fortalte at LFS beste elev fra i fjor hadde litt over 2 i snitt på vitnemålet sitt. Så karakterer har ikke så mye å si :)

 

Litt over 3, ikke 2. ;)

Lenke til kommentar

Da overdrev han/husket feil. Han sa helt klart og tydelig litt over 2, vi var flere som hørte dette og snakket om det etterpå.

 

Uansett, det er jo imponerende. :)

 

Grunnen til at jeg sier dette er fordi det var meg. Jeg hadde dårlige karakterer fra videregående, og fikk høre det under intervjuet, men man må bare være ærlig og prøv å "begrunne" karakterene dine.

 

Når det gjelder R2 karakter, så synes jeg ikke at en 3'er er dårlig. Det er da selvfølgelig ikke en bra karakter, men jeg hadde 2 selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...