Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Søkte for ett par uker siden, og sendte inn vitnemål og helseerklering idag.

Skal inn til førstegangstjeneste på Madla i Januar, er dette noe særlig problem i sammenheng med opptakene som starter i Januar? Tenker i utgangspunktet at dette burde gå fint, men alltid fint å være sikker.

 

I tillegg har jeg veldig svak pollenallergi (trenger ikke medisin), noe jeg nevnte på skjemaet som måtte fylles ut, er dette noe som muligens kan skape problemer? Ellers er jeg så vidt jeg vet helt frisk.

Endret av Tablespoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Sesjon har forsåvidt ikke noe med flygeropptaket å gjøre. Du blir innkalt til egne tester for flygeropptaket hvis de viser interesse for deg. Bare gjør ditt beste på sesjon, for dine resultater der kan avgjøre om du blir innkalt eller ikke til fase 1 av flygeropptaket. Er vel forsåvidt ikke så mye det går an å forberede seg på.

 

Det aller viktigste hele veien, fra oppmøte på første del av opptaket til du har vingen på brystet er motivasjon!

Lenke til kommentar

Hvordan er dette med karakterer? Ser at jeg må sende inn karakterer fra vg1+vg2. Fikk 2 i R1 og 3 i fysikk 1.

 

Slik det ser ut nå så skal jeg jobbe meg mot 4 i R2 og fysikk 2. Skal også ta opp R1 eksamen til våren, noe som fjerner både eksamenskarakter og standpunkt om det forbedrer(noe det naturligvis skal gjøre).

 

Vil mine karakterer fra vg2 klare å gjøre at jeg ikke kommer videre likevel? Må vel kunne sende inn for vg3 til sommeren når jeg får vitnemålet?

Lenke til kommentar

Hvordan er dette med karakterer? Ser at jeg må sende inn karakterer fra vg1+vg2. Fikk 2 i R1 og 3 i fysikk 1.

 

Slik det ser ut nå så skal jeg jobbe meg mot 4 i R2 og fysikk 2. Skal også ta opp R1 eksamen til våren, noe som fjerner både eksamenskarakter og standpunkt om det forbedrer(noe det naturligvis skal gjøre).

 

Vil mine karakterer fra vg2 klare å gjøre at jeg ikke kommer videre likevel? Må vel kunne sende inn for vg3 til sommeren når jeg får vitnemålet?

Spør på skolen din om å få skrevet ut VG3 julekarakterer, det gjorde jeg.

Karakterer har ikke noe særlig å si for om du blir kalt inn eller ikke, de kjører egne opptaksprøver som blir vektlagt mye mer, om ikke alt. Karakterer er bare for å gi en pekepinn for innsats, motivasjon osv. Folk med 2-3 i snitt har kommet inn før deg =]

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Drar opp denne gamle tråden med et par spørsmål.

 

Er det samme opptakskrav for alle flytyper?

Er det slik at man bare får velge fly eller helikopter når man er ferdig med opptaket og skal begynne selve utdanningen?

 

Eller må man velge løpet for foreksempel helikopter halvveis? Jeg skulle gjerne visst litt mer om dette da jeg starter å forberede meg allerede nå.

 

Hvor mange søkere er det på de ulike flytypene, og hvor mange kommer inn? Kanskje lettere med helikopter?

Endret av hihi1010
Lenke til kommentar

Du får ikke velge selv. Forsvaret plasserer deg der de mener du er egnet, men om du er flink så kan du nok påvirke valget noe.

 

Det er samme opptaksprøver og seleksjonsflygning for alle flytyper.

 

Har en bekjent som Forsvaret helst ville ha på F-16, men han ønsket seg selv til Orion og kom dit til slutt.

Lenke til kommentar

Som OlafG skriver, er det samme opptaksprøver og seleksjon for alle flytyper, med unntak av de spesielle høydekravene for jagerfly (begrensing på lårlengde, rygghøyde og totalhøyde).

 

Når man nærmer seg slutten av seleksjonsflygningen, som er siste fase av opptaket, får man skrive en ønskeliste. Dette blir tatt i betraktning, men det er Forsvarets behov, og dine resultater fra flyskolen (og et par andre vurderinger) som bestemmer hvilken flytype du blir tildelt. Når man får tildelt flytype har variert litt, men de siste årene har man fått tildelt flytype i løpet av første semester på Luftkrigsskolen.

 

Hvert år er det ca. 1000 søkere. Antallet som fullfører varierer, men i mitt kull var vi 10 stk. Som regel får de beste elevene førstevalget sitt, og som oftest er førstevalget jagerfly. Men det er ikke nødvendigvis lettere å få helikopter enn jagerfly av den grunn. Det er som regel ca. 5-6 plasser på jagerflyutdanning i USA, som alltid blir fylt opp. Resten av flyelevene blir fordelt på helikopter og flermotor, og med kun 10 elever å ta av, blir det ikke mer enn ca. 2 personer på hver av de to linjene.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

2j48pz8.png

Har funnet at dette er kravet ved seleksjon. Er vi da HELT sikre på at jeg ikke klarer det?

 

Synstesten min sier følgende:

høyre øye: Sph -0,25

Venstre øye: Cyl -0,5. Aks 20

 

Hvordan relateres dette til tabellen over?

 

 

Hei, jeg vil anbefale deg å søke og la evt. FMI bestemme dette under opptaket.

 

Du har absolutt ingenting å tape :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann

 

Jeg ringte luftforsvaret og spurte en rekke spørsmål:)

Jeg går i andre klasse på vidregående og han sa at jeg burde søke dette året altså innenfor 1. desember noen som vet hvorfor?

 

Hvertfall på siden av skolen driver jeg med det store, er snart ferdig med PPL-H. Håper på eksamen i slutten av juli.

Så at det var noe snakk om PPL-A og da tenkte jeg jeg kunne informere litt her.

Etter det han jeg snakket med sa har du absoulutt ingen fordeler for å komme lettere inn dersom du har PPL-A/H. Militæret har sine helt egene tester på om du kommer inn eller ikke. En ting er at man kan se at du har brukt endel tusenlapper og at de ser interessen din. Hvis det står valg mellom en som ikke har PPL-A/H og en som har PPL-A/H syntes jeg jo at det er merklig hvis de ikke velger personen med PPL-A/H. men men......

 

Jeg kommer til å søke forsvaret og satse alt jeg eier og har på helikopterpilot, dette er drømmen!

For de som vil inn i denne drømmen vet jeg at du må være veldig motivert, veldig sikker og ikke gi opp!!!!

Jeg vet at jeg har greie karakterer men matten min er dårlig og jeg er spent på de første testene som blir gjort, matte og IQ testene. Norsk og engelsk skal nok gå greit:)

 

Til alle som vil bli dette, søk, jobb hardt, offre masse, ha alltid tanken i hodet om at du skal klare det!!!

 

Må være et utrolig morsommt og bra yrke.

Og tenk hvor mye penger de bruker på deg, utdannelse osv.. du sitter i null med studiegjeld og får betallt!!!!!!!!!!

 

MVH

 

Nicolai Kaas Iversen en ivrig en på 17 år:)

hvilken karakter har du i matte?

Lenke til kommentar

Mattekarakteren har ikke så mye å si. Det er folk som har kommet inn som har hatt karakter 2 i matte, og som har hatt karakter 6 i matte. :)

 

Men det er greit å ha litt forståelse for grunnleggende mattekunnskaper før du tar evnetestene. Det er ikke noe særlig høyt nivå, stort sett bare oppgaver med multiplikasjon og divisjon hvis jeg husker rett.

 

Du søker forresten på flygerutdanning, ikke spesifikt helikopterflyger (eller annen retning), så får du sette opp en ønskeliste hvis du kommer gjennom.

 

Å ha flyerfaring har også veldig lite å si. De fleste som søker (og kommer gjennom) har ingen tidligere erfaring.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

Jeg har nylig bestått fase 1 og skal møte opp til fase 2 i Juni.

 

Jeg lurte bare på hvor mange det vanligvis er som søker og kommer gjennom.

Hadde vært fint om noen kunne svart på ca. Hvor mange som søker, Hvor mange som kommer gjennom fase 1, Hvor mange som kommer gjennom fase 2 og hvor mange som blir tilbudt plass :)

 

Vet selvsagt at det nok er veldig annerledes fra år til år, men hvis noen hadde hatt en liten anelse på hvor det pleier å ligge rundt hadde det vært fint. Bare nysgjerrig :wee:

Endret av Zaki Khan
Lenke til kommentar

Tallet varierer litt, men jeg kan ta tallene fra mitt opptak (2013):

 

Innledningsvis var det 965 søkere. Av disse er det en del som ikke får møte på Fase 1 av medisinske grunner, rulleblad, etc., så antallet som møter opp på Fase 1 er litt lavere enn dette. Ca. 200-250 kom videre til Fase 2, og av disse var det 24 stk som fikk starte på Luftforsvarets Flygeskole i Bardufoss for siste del av seleksjonen. Av de 24, var vi 10 elever som til slutt kom gjennom og fikk tilbudt plass på flygerutdanningsløpet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...