Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en ting jeg egentlig har lurt på veldig lenge;

 

Etter feltøvelsen på Kjevik kommer denne fryktede uttakskommisjonen. Mitt spørsmål angående dette er om man kan bli tilbudt eller be om vanlig befalssutdanning om man ikke får tilbudt plass på flyveskolen, uavhengig om man i det hele tatt har søkt befalsskolen eller ikke? (Har da altså ikke søkt, mine karaterer fra vgs var ikke gode nok for de )

 

Jeg hørte fra en kompis at siden man allerede har kommet gjennom en ganske heftig selektering, så vil Forsvaret gjerne beholde så mange de kan. Har ikke fått noen konkrete svar om dette i ettertid, selv om jeg har henvendt meg til offiserene på seleksjonssentret. (Har i skrivende stund ikke hatt anledning til å ringe vernepliktsverket da jeg har jobbet utover deres åpningstider. Ikke sikker på om de kan hjelpe meg med dette heller)

 

Det de fleste her vet er vel at man får fullføre befalsutdannelsen selv om man ryker på flyvingen. Innebærer dette også de som drar til Bardufoss før Luftforsvarets Befalsskole? (Regnes seleksjonssflyvningen som en del av befalsskolen?)

 

Om noen vet noe, setter jeg pris på svar : ) Klar over at det kanskje virker litt for håpefullt, men selv om jeg evt. ryker ut på flyskolen, kunne jeg ikke tenkt meg en annen arbeidssplass enn Forsvaret.

 

Mvh LissanNeaf

Lenke til kommentar

Satser på at jeg blir møtt av militærtransport ved togstasjonen på Torsdag!

Burde vel ikke være så veldig vanskelig å finne frem uansett, og det er vel bare å spørre noen ved flyplassen dersom man ikke finner frem? Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg røk ut i går, men til tross for at drømmen ble knust var jeg ikke veldig sørgmodig. Opptaket har vært artig de få dagene de varte og jeg fikk møte masse trivelige mennesker jeg gjerne unner en jobb som jagerpilot.

 

Videre ønsker jeg dere som bestod datatestene lykke til videre og til fremtidige søkere; gled dere! Hopp i det og ha det gøy. Det vil fort vise seg om du er pilotmateriale eller ei :-)

Lenke til kommentar

Jeg røk ut i går, men til tross for at drømmen ble knust var jeg ikke veldig sørgmodig. Opptaket har vært artig de få dagene de varte og jeg fikk møte masse trivelige mennesker jeg gjerne unner en jobb som jagerpilot.

 

Videre ønsker jeg dere som bestod datatestene lykke til videre og til fremtidige søkere; gled dere! Hopp i det og ha det gøy. Det vil fort vise seg om du er pilotmateriale eller ei :-)

 

Så du røk altså på datatestene? Jeg skal ikke møte opp før i morgen, så er fortsatt spent på hva som venter!

 

Du kunne ikke sagt litt mer om disse datatestene? :)

Lenke til kommentar

Så du røk altså på datatestene? Jeg skal ikke møte opp før i morgen, så er fortsatt spent på hva som venter!

 

Du kunne ikke sagt litt mer om disse datatestene? :)

 

Det er ikke så mye man kan si nå som kan hjelpe deg noe spesielt... Har du gjort jobben din og spilt flysimulator med joystick vil du ha en fordel, ellers går det meste på egenskaper som varierer fra person til person.

 

Det viktigste er bare å holde fokus og kun konsentrere seg om det du skal gjøre! Gjør du en feil må du bare glemme dette og fortsette testen, og du bør stole på instinktet ditt og ikke begynne å tvile på om du gjør det riktig eller om du kunne gjort noe annerledes! Jeg erfarte at flest røk på datatestene. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye man kan si nå som kan hjelpe deg noe spesielt... Har du gjort jobben din og spilt flysimulator med joystick vil du ha en fordel, ellers går det meste på egenskaper som varierer fra person til person.

 

Det viktigste er bare å holde fokus og kun konsentrere seg om det du skal gjøre! Gjør du en feil må du bare glemme dette og fortsette testen, og du bør stole på instinktet ditt og ikke begynne å tvile på om du gjør det riktig eller om du kunne gjort noe annerledes! Jeg erfarte at flest røk på datatestene. Lykke til! :)

 

Skjønner! :)

 

Har du røket ut du også eller er du med videre?

 

Takk for opplysningen uansett! :)

Lenke til kommentar

 

 

Så du røk altså på datatestene? Jeg skal ikke møte opp før i morgen, så er fortsatt spent på hva som venter!

 

Du kunne ikke sagt litt mer om disse datatestene? :)

 

Mitt tips; hold hodet kaldt og les innstruksjonene NØYE. Så nøye at du kunne lest oppgaven opp for en annen kandidat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kom gjennom fase 2 og starter seleksjonsflyvning 29. Juli på Bardufoss!! Det har vært tre intense, men spennende uker. Ser frem til en velfortjent sommerferie nå, før hardkjøret på Bardufoss.

 

Lykke til alle andre som kom videre, så snakkes vi nok der oppe ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer til dere som har kommet igjennom fase 2! Bare husk at det er nå det faktisk begynner.. Opptaket på Rygge er bare en liten start, statistisk sett vil litt over halvparten ryke ut i Bardufoss. Vær forberedt på et hardt halvår med lesing fra morgen til kveld! Her er det kun jobbing som gjelder og man må være dedikert.

 

Motivasjon er det absolutt viktigste, og ja, det er lett å sitte og si nå at man er motivert og vil bli flyger i forsvaret, men den motivasjonen kan bli satt kraftig på prøve. Sørg for å behold motivasjonen og gi alt, og var forberedt og innstilt på at det kommer til å bli hardt. Det lønner seg alltid å være forberedt på det verste, så får man seg heller en positiv overraskelse enn å gå på en smell.

 

Lykke til og gi alt! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Man kan maksimalt være 24 det året man søker. Minstealder finnes det ikke såvidt jeg vet, men i praksis er det 18/19 år. Man må ha generell studiekompetanse. Jeg vil uansett ikke anbefale å søke direkte etter VGS, det kan være en fordel å ha et års erfaring i Forsvaret først, eller bare modne litt generelt. Det vil hjelpe deg gjennom seleksjonsprosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...