Gå til innhold

Last ned ny Ubuntu


Anbefalte innlegg

Når kommer kubuntu? :)

Den ble sluppet samtidig og kan f.eks lastes ned her.

 

Takker! :)

 

 

Om jeg som den Linux n00ben jeg er har forstått det rett, så er kubuntu det samme som ubuntu bare med KDE?

Ergo en litt mer "avansert" utgave? Eller er jeg helt på villspor nå? :p

 

Ubuntu kommer med Gnome, mens Kubuntu kommer med KDE. Gnome og KDE er to forskjellige grafiske grensesnitt, altså programmer som sørger for alt det visuelle som skjer på skrivebordet. Ingen av de to kan sies å være bedre enn den andre, men folk har forskjellig smak. Jeg vil anbefale deg å først installere Ubuntu for så å installere KDE. Da vil du kunne bytte mellom KDE og Gnome når du vil for å finne ut hva som passer deg best. Kubuntu er ikke noe annet enn Ubuntu med KDE installert. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kanskje et dumt spørsmål her. Hvordan tjener disse selskapene penger? De er kanskje ikke fullt så griske som M$ som gjerne tar 3000kr for et operativsystem, men å dele ut gratis er veldig lite inntekstgivende. Ikke er det reklame i systemet heller...

 

Har forresten planer om å legge inn YellowDog 6 på ps3'n min. Noen som har prøvd det? Lever i håpet om at den da kan spille av 720p-mkv-filer. Håper Sony legger inn støtte for det også jeg da.. naiv og blond som jeg er..

 

Inntektene kommer vel fra Support som Canonical selger. Forbeholdt storbrukere og bedrifter i alle størrelser.

Du kan legge inn Ubuntu på ps3 også.

Min erfaring med gutsy var at det gikk utrolig treigt! Men filmavspilling gikk greit.

www.psubuntu.com

Lenke til kommentar

Ved tidligere versjoner av Ubuntu har KDE lidd under manglende oppmerksomhet. Det kan godt ha endret seg nå, men jeg tror at fokus dreier seg mer og mer mot KDE 4.x, så det kan hende at det er en ide å vente litt med Kubuntu?

 

Ellers går det jo fint å har forskjellige Skrivebordsmiljø på samme installasjon, men man får med mye ekstra bagasje i form av dobling av programvare og biblioteker. Kanskje det er en bedre løsning å velge EN desktop og heller dra inn de programmene man trenger fra den andre desktop'en?

 

Ettersom distroen er fersk kan det være lønnsomt å være konservativ med oppdateringer og styre unna Backports og Proposed repoer en stund. :D

Lenke til kommentar
kanskje et dumt spørsmål her. Hvordan tjener disse selskapene penger? De er kanskje ikke fullt så griske som M$ som gjerne tar 3000kr for et operativsystem, men å dele ut gratis er veldig lite inntekstgivende. Ikke er det reklame i systemet heller...

Nå koster det mye mindre for Canonical å lage Ubuntu enn det gjør for Microsoft å lage Windows. (Nesten) alle programmer inkludert i Ubuntu er helt gratis.

 

Slik jeg forstår det tjener Canonical penger på support, altså firmaer og enkeltpersoner som gjerne vil snakke me noen om det går noe galt. For øyeblikket derimot går Canonical i minus.

Lenke til kommentar
kanskje et dumt spørsmål her. Hvordan tjener disse selskapene penger? De er kanskje ikke fullt så griske som M$ som gjerne tar 3000kr for et operativsystem, men å dele ut gratis er veldig lite inntekstgivende. Ikke er det reklame i systemet heller...

 

Får vel inn endel inntekter fra takknemlige brukere via donasjon-knappen/PayPal osv. Dessuten er det en webshop hvor man kan handle diverse linux varer som t-skjorter, nøkkelringer, kulepenner, kaffekrus, osv. Mulig de også har inntekter der de er innvolvert i mer komersielle bruksområder/sammenhenger(?)

Lenke til kommentar

U8.04 er et virkelig supert produkt. Fungerer som en drøm med masse funksjoner de gamledagse kommersielle produktene bare kan drømme om.

 

Å sammenlikne Ubuntu med f.eks. Vista er etter U8.04 helt uinteressant. U8.04 byr på en verden av brukervennlighet og muligheter.

 

Anbefalles på det varmeste.

Lenke til kommentar

Der var den ja, lurte på når det skulle komme noe om dette her. Leste om dette tidligere i dag på dinside.no, mens HW var opptatt med og fortelle om at Vista SP1 kommer av seg selv i andre land nå :p

 

Men kan noen bekrefte at DVD versjonen er både live-cd og alternate i ett?

Og siden det ikke står spesifikt nevnt noe annet, er det KDE 3 på DVD versjonen av Kubuntu?

Lenke til kommentar
Der var den ja, lurte på når det skulle komme noe om dette her. Leste om dette tidligere i dag på dinside.no, mens HW var opptatt med og fortelle om at Vista SP1 kommer av seg selv i andre land nå :p

 

Men kan noen bekrefte at DVD versjonen er både live-cd og alternate i ett?

Og siden det ikke står spesifikt nevnt noe annet, er det KDE 3 på DVD versjonen av Kubuntu?

 

Hovedsaklig min feil det der, ville sove lenge ;-)

 

Vil tro at KDE3 følger med i standardoppsettet til Kubuntu ja. Men KDE4 skal være tilgjengelig via pakkabrønn.

Lenke til kommentar
Hovedsaklig min feil det der, ville sove lenge ;-)

He he, jada du gjør en glimrende jobb, så det var mest bare en liten spøk om alle disse agurknyhetene rundt Vista. Hvis HW.no hadde en like positivt entusiastisk skribent for Windows, som du er for Linux, kunne det vel finnes mer spennende å fortelle.

 

Men til saken, ja jeg vet Kubuntu KDE 4 er å få som iso ved å følge link i artikkelen, men DVD versjonen står det ikke noe om dette ved. Så da lurte jeg på om det skulle tolkes som at det er KDE 3.

 

Jeg prøver å laste ned både det ene og det andre, så finner jeg vel fort nok ut av det. :)

Lenke til kommentar

Har kjørt på 8.04 betaen en stund nå, sier meg rimelig greit fornøyd uten at jeg merker så veldig store forskjeller.

Jeg er litt skeptisk til valget av å legge ved FF3B5, en LTS-utgivelse med opplagt beta-programvare er litt merkelig, og på en totalt clean 8.04-install med FF3B4 klarte jeg ikke å få firebug 1.1 til å fungere skikkelig, og har heller ikke klart det med beta5.

 

Uansett alltid en gledens dag når ny versjon er ute og jeg håper ubuntu vinner enda noen flere brukere. Wubi og Brasero burde kunne trekke litt flere "uvitende".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...