Gå til innhold

Last ned ny Ubuntu


Anbefalte innlegg

Folk er bortskjemte i dag altså, husker godt hvor mye tid man måtte styre med installasjon, xf86config og mesa/utah-glx etc før i tiden :) GNOME/KDE? Hah, værsågod og skriv .xinitrc og sett opp fvwm/afterstep selv. Etter å ha lasta ned på floppy hos en kamerat med internett og kompilert de selvsagt.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt er jeg vanvittig fornøyd med denne slippen. Alt fungerer som en drøm: NTFS-partisjonen på harddisken spratt rett opp, det samme med HFS+, både internt og eksternt. Ytelsen er knall, og endelig har ubuntugjengen ordnet et veggpapir det nesten står litt respekt av :p

At maskinen er helt kjølig, samtidig som viftene aldri går rundt, er også en kraftig pluss i margen. Tydelig at Linux- og Ubuntu-utviklerne har lagt mye jobb med laptopstøtte denne gangen.

 

Jeg joiner "saxin", og benytter meg nå av Ubuntu 8.04 som standard OS på min MacBook Pro. Jeg får nøye med med OSX de gangene jeg må fyre opp Logic, evt spille noen spill som ikke støttes i Ubuntu :)

Lenke til kommentar
Folk er bortskjemte i dag altså, husker godt hvor mye tid man måtte styre med installasjon, xf86config og mesa/utah-glx etc før i tiden :) GNOME/KDE? Hah, værsågod og skriv .xinitrc og sett opp fvwm/afterstep selv. Etter å ha lasta ned på floppy hos en kamerat med internett og kompilert de selvsagt.

 

 

Det kan godt tenkes at folk er bortskjemte kontra det som tidligere fantes. Men da er vi pokker meg bra bortskjemte som ikke har hest og kjerre som første fremkomstmiddel. Eller at vi er grisebortskjemte med t-banen og 4 felts motorvei.

 

Vi er ikke bortskjemte i den forstand at menneskelig utvikling og teknologi går fremover i forykende fart, men vi er bortskjemte sånn at vi ikke i dag kan klare oss uten mobiltelefoner, tilgang til internett osv.. Det er jo bare å ramse opp.

 

Men hadde "linux" (skriver det sånn fordi det er så mye som er linux...) vært slik det var, så hadde det heller ikke vært en alvorlig trussel mot MS og Apple (eller andre som lager OS). Dette året har jeg tro på som det store "desktop" linux året. Det er i år vi vil se enda flere brukere på linuxdistroer og at desktopen har blitt mer enn godkjent for den gjengse mannen i gata. Akkurat det siste der kan vi nok krangle på i mange år fremover, for linux elskere sier at slik har det vært lenge, hvor mye bedre Linuxdistroer har vært kontra Windows.. etc. Det er en evig lang liste. Men sannheten er at for oss om ikke kan noe særlig om dette fremmende linux-greiene, så er desktopmiljøene og automatiseringen som har blitt lagt inn i Linux særs velkommen. Jeg innrømmer det gjerne. Jeg er Windows mann og kan stort sett bare ting på Windows. Flink er jeg også. Men linux derimot er trasige greier. Der kan jeg svært lite og må benytte meg av fora hele tiden for å kunne gjøre ting og tang. Lærerikt, men vanskelig og tungvindt kontra det man kan. Det er her utfordringen ligger. Det å "omvende" brukere som er vant til et eksisterende miljø og over på noe annet.

 

Jeg har ingen tro på at argumenter som spill og applikasjoner eller tjenesters om ikke støttes av Linux. Det der vil bare vokse og vokse i takt med at Linux spiser markedsandeler. Handler bare om at rett fyr blir drittlei av å ikke kunne spille i Linux og lager noe brukbart for oss andre. (Ja jeg vet at det finnes mange løsninger for å kunne spille, men det var ikke poenget). Jeg tror at Linux og kanskje distroen ubuntu kommer til å bli mektig store i løpet av årene som kommer. Og Programmer og tjenester vil bli lansert på rekke og rad. Samme med spill. Kanskje OpenGL er greia allikevel ;)

 

Det var mine synspunkter. Les gjerne hele greia en gang til hvis du nå har planer om å hamre løs på meg og argumentere i øst og vest om at det jeg sier er helt høl i huet. Jeg sier IKKE at det er umulig å spille i Linux. Jeg sier IKKE at Office applikasjonene er umulig å få kjørt på Linux, jeg sier IKKE at det er umulig for selv min mor å bruke Linux. Jeg burde være bra gardert nå.... :)

Lenke til kommentar

Enig der. "Mannen i gata" vil aldri bytte til Linux med mindre det blir mer automatisert og noob-vennlig. Disse menneskene er jo ikke folk som har en dyp interesse i dataverdenen, for dem er PCn bare et enkelt verktøy i hverdagen slik som f.eks bilen eller mikrobølgeovnen, og de bryr seg jo ikke om hvordan den virker, bare at den virker. Så om Linux-gjengen ønsker å spre "gospelet" til folk flest, så må det jo gjøres på bl.a Ubuntu-måten. Just my $0.02.

Lenke til kommentar

Hmm må kanskje prøve denne.. som live. Sitter på mandriva 2008.1 med kde4.03 inne og det fungerer rimelig bra. Litt kluss er det dog, men det er vel prisen for å kjøre KDE4.

 

Ellers så må jeg si til alle at overgangen til linux er rimelig smertefri..

Lenke til kommentar

haha Andylove, redd for Linux-mobben? :p:D

 

Mange har nok sett seg lei av at folk er utrolig trangsynte, og uttaler seg bastant om Linux uten å faktisk vite hva de prater om. Det er frustrerende når noen påstår noe som er direkte feil, og nekter å innrømme noe annet. Du virker absolutt ikke som denne typen, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig.

 

Men en ting er klart, Linux er ikke perfekt, ingen operativsystemer er det. Enkelte løsninger er bedre, enkelte er dårligere. Slik vil det alltid være, og man må som bruker vurdere hva som er best for en selv til en hver tid.

 

En stor utfordring for Linux ligger selvfølgelig i at en del løsninger er anderledes. For folk som ikke har en trang til å utforske noe nytt vil anderledes i første omgang være synonymt med dårligere, selv om løsningene etter litt tilvenning kanskje faktisk er mer elegante.

 

Men fra mitt ståsted så virker det som at den siste perioden så har Linux-utviklingen (med tanke på sluttbruker) gått betydelig fortere enn Windows/Mac.

Se på forbedringene fra XP til Vista (omtrent 7 års utvikling), og så se på hvor mye Linux-distroer har utviklet seg på samme tidsperioden.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Haha, tror du misforsto litt, det jeg skrev var jo selvsagt en spøk. Det var realiteten før, er jo selvsagt flott man er kommet videre. Litt sent for min del, da jeg allerede har gått over til OSX, men er morsomt å se Ubuntu gjøre framskritt.

 

 

Det kan godt tenkes ;) Det var alldeles ikke meningen å virke "bratuende". Jeg synes det er gøy å se at alle leire gjør fremskritt på OS fronten. Man kan si mye om Windows, men jeg bruker dette daglig og synes det er et svært godt produkt. For noen er dette å banne i kjerka.

 

Men jeg er ikke negativ til Linux fordi det er Linux, men heller at det ikke har vært godt nok. Godt nok for de som kan det og har tid til å sette seg inn i all konfig etc, men ikke godt nok for folket flest.

 

Jeg er helt enig med deg at det er svært gøy å se Ubuntu klare seg såpass bra.

 

Fortsatt sånn at ATI har drivertrøbbel på Linux plattformen? Så sjeldent som jeg gamer kan jeg fint klare meg med Wine, men jeg har Nvidia i dag og skal vurdere nytt skjermkort senere. Finnes det ingen HW site som lister "Ok" utstyr? LiveCD'en skal jeg nok få testet, men jeg ville hatt nytte av å lese en slik liste.

 

haha Andylove, redd for Linux-mobben? :p:D

 

Mange har nok sett seg lei av at folk er utrolig trangsynte, og uttaler seg bastant om Linux uten å faktisk vite hva de prater om. Det er frustrerende når noen påstår noe som er direkte feil, og nekter å innrømme noe annet. Du virker absolutt ikke som denne typen, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig.

 

Men en ting er klart, Linux er ikke perfekt, ingen operativsystemer er det. Enkelte løsninger er bedre, enkelte er dårligere. Slik vil det alltid være, og man må som bruker vurdere hva som er best for en selv til en hver tid.

 

En stor utfordring for Linux ligger selvfølgelig i at en del løsninger er anderledes. For folk som ikke har en trang til å utforske noe nytt vil anderledes i første omgang være synonymt med dårligere, selv om løsningene etter litt tilvenning kanskje faktisk er mer elegante.

 

Men fra mitt ståsted så virker det som at den siste perioden så har Linux-utviklingen (med tanke på sluttbruker) gått betydelig fortere enn Windows/Mac.

Se på forbedringene fra XP til Vista (omtrent 7 års utvikling), og så se på hvor mye Linux-distroer har utviklet seg på samme tidsperioden.

 

Jeg er helt enig med deg, og jeg kan nok si at jeg ikke er redd for Linuxmobben.. hehe. Tvert om, jeg ønsker de svært velkommen. At de bruker såpass kort tid på utviklingen er svært positivt. At "alle" kan bidra er enda mer positivt. Særlig det at man kan bidra uten å måtte være "beta" bruker, slik som alle slippkandidatene til MS. De er avhengig av dette pga lukket kode. På 7 år har vi sett en rivende utvikling på Linux fronten som både Apple og MS kan se langt etter å matche. Dette er nok den store og kanskje avgjørende grunnen til at jeg tror Linux vil "vinne".

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Helt enig med resonementet til Smirnoff over her. Skal en linuxvariant nå ut til massene, må den være "noobvennlig", og sørge for at ting funker ut av boksen. Det er just dette Ubuntu får til med denne utgaven, i hvert fall for mitt vedkomne. Alt spratt opp rett etter boot, med unntak av det trådløse nettverkskortet, som enkelt kan installeres ved guiding på Ubuntu sin wiki. Fortsatt ikke bra nok for bestemora mi, men det nærmer seg virkelig.

Lenke til kommentar

OpenGL har vel mange fordeler som kan utnyttes i spill og det er ingen ting i veien for å bruke Linux som spillplatform. Det som mangler er at spillprodusenter begynner å utvikle for Linux. De lager jo en mengde spesialeffekter osv på Linuxmaskiner i Hollywood. Et eksempel er at de bruker en farm av MacPro'er hvor de har erstattet OSX med Linux for rendering av scener til neste dag.

 

Jeg ser at noen konkluderer med at Ubuntu ikke er brukbart etter å ha testet Release Candidate / Beta. Ubuntu RC/Beta er der kun for å finne bugs og svakheter, så å bedømme Ubuntu utifra disse blir helt feil. Det ligger som nevnt tidligere en milestone dato 01 Juli 2008 ved navn Hardy 8.04.1 - matrialiserer dette seg som en oppdatering av isoene tror jeg denne vil være vel verdt å vente på.

 

Når det gjelder oppgradering fremfor clean install kan det være greit å merke seg at de som bruke ENVY bør avinstallere grafikkdriveren før oppgradering. Hardy bruker ENVY NG som ligger i repo.

 

Jeg har ikke fulgt min egen anbefaling og ventet en mnd, men så langt synes jeg distroen ser svært lovende ut. Hadde problemer med automount i Feisty som er løst (mulig det hadde noe med NTFS-3g / NTFSconfig å gjøre).

 

Så langt er det største problemet jeg opplever med Hardy at de valgte FireFox 3.0 beta. Det er problemer med endel tillegg og temaer som jeg bruker, og det er problemer med Flash og Java. Forsøkte å installer FireFox 2.0.0.14 og fikk de samme problemene der. For opera må man som vanlig legge til riktig sti til java for at den skal fungere:

 

Dette er stien hvor man finner libjava.so om man bruke Java 6 i Hardy 386:

/usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.06/jre/lib/i386

 

Og slik legger man inn den nyeste standard USBleseren for Norsk Tipping:

sudo apt-get install libccid pcscd wget sun-java6-jre sun-java6-plugin

wget http://www.buypass.no/Installasjoner/Linux/jnipcsc.tar.gz

tar -zxvf jnipcsc.tar.gz

cd jnipcsc

sudo ./install.sh

Lenke til kommentar
Enig der. "Mannen i gata" vil aldri bytte til Linux med mindre det blir mer automatisert og noob-vennlig. Disse menneskene er jo ikke folk som har en dyp interesse i dataverdenen, for dem er PCn bare et enkelt verktøy i hverdagen slik som f.eks bilen eller mikrobølgeovnen, og de bryr seg jo ikke om hvordan den virker, bare at den virker. Så om Linux-gjengen ønsker å spre "gospelet" til folk flest, så må det jo gjøres på bl.a Ubuntu-måten. Just my $0.02.

Linux er da mer automatisert enn windows. Driverinstallering går stort sett av segselv, synaptics lar deg installere programmer rett på disk uten å laste ned, kjøre filer og trykke nest hele tida.

 

Eneste grunn til at linux ikke er "noob-vennlig" er fordi folk flest er vant med windows

Lenke til kommentar

Jauda. Du har rett i det. Faktum er til tross, at dersom noe hardware ikke funker, som det trådløse kortet i mitt tilfelle, tar mannen i gata lang fart og driter i at det i utgangspunktet er produsentens feil, siden det ikke blir laget drivere fra deres side.

Spør du meg, er det kun bedre drivere fra ymse produsenter som gjenstår før linuxene (i sær grad Ubuntu) er fullt på høyde med Windows/OSX. Også for bestemora mi :p

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller (for vanlige folk) er Ubuntu enklere enn Windows både med drivere, codecer og installasjon av vanlige kontorprogram. I de relativt få tilfellene det er kluss med drivere, kan det være veldig vanskelig for nybegynnere, som oftest skyldes dette at det ikke finnes gode Linux-drivere for den maskinvaren.

 

For mange virker Linux vanskelig fordi det er nytt og annenledes enn Windows, ikke for at det egentlig er vanskelig. For helt nybegynnere vil Ubuntu tilby et mer forståelig grenesnitt enn Windows.

 

 

En stor del av brukermassen bruker PC til kontorarbeid, filmtitting og nettsurfing. På alle disse områdene tilbyr Ubuntu like bra eller bedre løsninger enn Windows, og dette "rett ut av esken". Så lenge folk skal gjøre slike ting er det i de fleste tilfeller ingen vanskelig konfigurasjon, og det meste kommer av seg selv.

Lenke til kommentar
I de fleste tilfeller (for vanlige folk) er Ubuntu enklere enn Windows både med drivere, codecer og installasjon av vanlige kontorprogram. I de relativt få tilfellene det er kluss med drivere, kan det være veldig vanskelig for nybegynnere, som oftest skyldes dette at det ikke finnes gode Linux-drivere for den maskinvaren.

 

For mange virker Linux vanskelig fordi det er nytt og annenledes enn Windows, ikke for at det egentlig er vanskelig. For helt nybegynnere vil Ubuntu tilby et mer forståelig grenesnitt enn Windows.

 

 

En stor del av brukermassen bruker PC til kontorarbeid, filmtitting og nettsurfing. På alle disse områdene tilbyr Ubuntu like bra eller bedre løsninger enn Windows, og dette "rett ut av esken". Så lenge folk skal gjøre slike ting er det i de fleste tilfeller ingen vanskelig konfigurasjon, og det meste kommer av seg selv.

 

Btw: hyggelig å se en post fra deg, efikkan... Blitt av deg a? ;)

 

Ta meg som et eks. Jeg har brukt Fedora et par ganger og testet Ubuntu noen ganger også. Det slår meg hvor pent og ryddig det er i grensesnittet, og at ting har blitt langt mye enklere i nyere versjoner kontra de gamle. F.eks dette med codex og drivere. Slet fælt med å få ting til å virke, rett og slett fordi jeg ikke visste hvordan og fordi jeg syntes det skulle være unødvendig å bruke wiki hele tiden for å gjøre unna arbeid eller praktiske oppgaver. Har ikke samme problem i Windows, men igjen.. Hva er jeg vant med?

 

For en ny bruker er jeg helt enig i at brukergrensesnittet ikke er vanskelig i det hele tatt. Det er kanskje enklere og lettere. Men igjen, hva er jeg vant med? Det med "rett-ut-av-esken" opplevelsen tror jeg er svært viktig for Linux. Ting må bare virke i det OS'et er installert og det skal ikke være nødvendig med masse brukerhjelp for å finne ut av hvordan man legger til programmer og installerer andre ting man ønsker å bruke. Her må Linux bli bedre, både med selvforklarende vinduer og gode hjelpefunksjoner. God brukervennlighet handler om at ting er intuitivt og lettfattelig. Bl.a ;)

 

Så er det dette med tid. Jeg kan fikse min Windows "boks" rimelig enkelt. Møter sjeldent utfordringer som tar hele dagen å finne ut av. Har de fleste såpass god tid at de kan sette seg inn i noe nytt? Nei, det tror jeg ikke. Eller så vil de ikke bruke tid på å lære seg noe "skummelt og fali", fremfor å bruke det som er "trygt". (Hva de kan altså.. ikke noe med sikkerheten til Linux...)

 

Jeg merker selv hvor fristet jeg er til å bruke hele dagen på å få maskinen opp å gå med Linux, men jeg vil ikke risikere datatap eller andre uforutsette ting som tar tid. Det er kanskje bare meg, men jeg tror mange vegrer seg fordi Linux ikke er like enkelt som Windows. Igjen møter jeg vel argumentet med at det ikke tar lang tid å vende om brukeren, nei, det er sant det. Men det tar lang tid å endre brukervaner.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Når du sier at windows er mer automatisert så vil jeg på stå at det er helt feil, men du "innrømmer" det jo selv ved at du sier at det er windows du kan, bruker og har erfaringer med. Windows krever at du har ingående kunnskaper om hvilke drivere, kodeker og programmer du trenger. Du må ut å laste ned hver enkel exe-fil, kjøre hver enkelt og sikkert kjøre noen reboot en gang i blant. Vet du ikke hvilken hardware du har, da har du strengt tatt et problem dersom du ikke er "datainterisert", og du må få naboen over for å hjelpe deg eller ringe han der datainteriserte vennen din. Skal du finne programmer til windows må du enten ha tidligere erfaringer, få anbefalinger fra andre eller bruke google, windows hjelper deg ikke med noen av disse punktene.

 

Har hardwaren din fungerende drivere så vil du ikke trengte å installere en eneste driver, dersom det finnes bedre lukkede drivere kan man hake av at du skal bruke de i en pop-up, så laster den ned å installerer uten at du gjør noe.

 

Dobbelklikker du på en musikk eller videofil, så starter totem. Har ikke totem kodeker, så kommer det en pop-up som spør deg om du skal installere kodeken, trykk ja, og den laster ned og installerer.

 

Trenger du et program så søker du i legg til/fjern programmer, og vil praktisk talt bare få opp relevante resultater, les beskrivelsen for de programmene som ser aktuelle ut, huk av for de du vil ha, og den vil laste ned og installere.

 

Kommet en ny versjon av tredjeparts programmer eller driverne dine? Nei, du må ikke ut på internett og laste ned den nye exe-filen, alle programmer oppdateres med noen få tastetrykk.

 

Å si at windows er mer automatisert blir bare helt feil og har ingen rot i virkeligheten. Selvfølgelig, dersom du kan modellnavn på all hardwaren din og vet nøyaktig hvilke programmer du trenger så er det ikke noe problem å få et fungerende windowssystem på relativt kort tid, men da er man ikke en som bare bruker opperativsystemet, da man såppas interesse for data og det vil være lettere å skrive en linje i terminalen som gjør alt for deg.

 

Har tatt utgangspunkt i ubuntu 7.04 som var det siste ubuntuversjonen jeg har brukt (bruker ikke ubuntu til vanlig), og regner med at den nye versjonen ikke er dårligere... (*host*i linuxverdenen så blir ting som oftest bedre *hark*)

Lenke til kommentar

Windows har til gode å vise et like enkelt system som Ubuntu når det gjelder installasjon av programvare og codecer. Jeg kunne veddet ganske mye på at Ubuntu sin løsning er enklere og mer forstålig for personer som aldri har tatt på en PC tidligere. Det er ikke enkelt å legge inn Microsoft Office for eksempel. Og hva er vel enklere enn at Totem finner codecer automatisk?

 

andylove: Jeg tilbringer ikke noe serlig tid på forumet lenger siden HW-nettverket ikke tar et oppgjør med det utallet med useriøse brukere som har kommet de siste årene. Halve tiden gikk bort i å krangle med umulige folk, så da gidder jeg ikke mer. Jeg tenkte at folk ville sette pris på litt hjelp, men neida...

Lenke til kommentar
Det var mine synspunkter. Les gjerne hele greia en gang til hvis du nå har planer om å hamre løs på meg og argumentere i øst og vest om at det jeg sier er helt høl i huet.
Ja fy flate :!: neida, det du sier er helt riktig. Spørsmålet blir vel da hvordan vi skal komme ut av dagens monopol så raskt at du og jeg rekker å nyte litt godt av det. Tenk deg en Vista Ultimate lisens til to hundre kroner, med service pack 1 tre måneder etter release og bedreytende enn XP. Akkurat det med vane kan man jo gjøre noe med. Hvorfor i huleste bruker skoler flest XP, når de kan like greit bruke linux? Hva med offentlig sektor? Den dagen du selv kan velge OS på Elkjøp har vi kommet langt, jeg synes ikke det er et urimelig ønske.
Lenke til kommentar

Aff... Der ramlet jeg borti første kjipe bøgg også. Når jeg spiller musikk i f.eks. Rhythmbox eller Exaile, og ikke stopper musikken helt eller skrur av programmet før jeg enten skal se på Youtube eller spille et spill, får jeg ikke lyd. Det fungerer ikke å trykke pause.

 

Så fort jeg stenger ned programmet eller trykker på stopp, samt restarter Firefox/spillet, løser det seg. Satse på at det kommer en fiks snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...