Gå til innhold

Ny toppgrafikk fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra en bruker på Beyond3D forumet:

 

One of the interesting comments in that article is "According to our sources, AMD is no longer clocking the cards towards performance, but towards power efficiency instead." .

 

It seems to me a subtle change that would come from the "AMD" portion of the company where the importance of being the absolute fastest at whatever costs, is now being directed to make the best card for a Platform. ATI as a separate company competed against nVidia only and as such the nature of the competetion always had the goal of being the fastest. With AMD at the helm it seems that there is more emphasis on price and balance.

 

While for some this is bad in that it does not seem to push the envelope for speed, the new direction is aiding all of us in pricing. If we had kept going in the old direction, the costs of the top end graphics card would have been astronomical whereas its getting reasonable. Those of us that never would have bought the top end are now first the first time in ages allowed to buy at reasonable price pretty performant cards from both nVidia and AMD.

 

At least from my perspective, that is good.

 

Artikkelen han referer til:

http://www.tgdaily.com/content/view/37093/135/

Lenke til kommentar
ATi brukte DX9 arkitekturen sin fra Radeon 9700 til X1950, selv om det var en del større endringer med X1800. nVidia brukte sin DX8 arkitektur fra GeForce3 til FX5900, her var det en større endringer med FX5800. Og videre fra 6800 til 7950GX2. Så dette er ikke noe nytt.

Jeg tror nVidia brukte 5-6 år på G80, så det ville være enorme kostander og vanskelig å gjøre noe fortjeneste med å komme med helt nye design hver 12-18 månde.

Ok, da. Jeg burde slutte å skrive om ting jeg ikke har peiling på :p.
Lenke til kommentar
Bah, ikke nok med jeg ikke kan kjøpe nye Intel-prosessorer ("Trusted Computing"), nå er jeg nødt til å holde meg til gamle GPU-er også :(.

Nå er du vel litt paranoid...? :)

AMD prosessorer har brukt denne teknologien helt siden Socket AM2 ble lansert. AMD kaller teknologien for Presidio.

 

Hvilke implikasjoner vil det ha? Vil DVI-til-VGA-konvertere slutte å virke?

Vil tro at enkelte kortprodusenter kommer til å lage modeller med i alle fall 1 VGA kontakt....

 

Men nå er det jo slik at nesten alle spill jeg spiller er "lagd for nVidia da", så det er jo et pluss for nVidia sine kort det syntes nå jeg.

The Way Its Meant To Be Played (TWIMTBP) er et program hvor nVIDIA gir hardware, samt hjelper til med utviklere for å debugge grafikkproblemer, samt optimalisere grafikk-motor på spill...

Lenke til kommentar

RV770 er jo snakk om tilsvarende som G92/G92b og 256bit minnebuss, ingen ny toppserie selv om de vil være bedre.

RV770 virker å være meget spennende. Jeg forstår dog ikke hvorfor de fortsatt har så lavt anntall TMUs ift. nvidia om det har stor betydning, men vi får se på ytelsen.

Og *strucked gold with this one* gjenstår å se, jeg tør ikke være entusiastisk ennå.

 

Ellers er det jo helt klart at RV770 er svaret på G92 og 55nm G92b, med sin 256bit minnebuss etc. Det skal også bli interessant å se GDDR5/2GHz på en 256bit minnebuss, kanskje det gir god nok minnebåndbredde for flere situasjoner. Håper ikke det blir spesielt fordyrende.

 

 

Når det gjelder DX10.1 og AC så kommer jeg til å boikotte spillet om det viser seg at de fjerner DX10.1 kode kun for å sabotere det faktum at HD38xx kortene har DX10.1 hardware som kommer til sin rett i spillet.

 

Følg gjerne opp med informasjon om dette så skal jeg avente kjøpet av AC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Litt OT, men forklaringen til Ubisoft for å fjerne DX10.1 støtten i AC er at den trengs å bearbeides. Kanskje dem har gjordt optimaliseringer i DX10 koden som ikke fungerer sammen med DX10.1 koden dems.
Det er tross alt merkelig at spillet fungerer bedre i et DX10.1 kort enn et DX10 kort og at de dermed har oppdatert DX10 slik at DX10.1 ikke lenger fungerer så bra? Men jeg avventer mer informasjon.
Lenke til kommentar
Bah, ikke nok med jeg ikke kan kjøpe nye Intel-prosessorer ("Trusted Computing"), nå er jeg nødt til å holde meg til gamle GPU-er også :(.

Nå er du vel litt paranoid...? :)

AMD prosessorer har brukt denne teknologien helt siden Socket AM2 ble lansert. AMD kaller teknologien for Presidio.

Yikes, der ble prosessorvalget mitt enda smalere :/
Lenke til kommentar
Utrolig hvordan fjas som nVIDIAs TWIMTBP fungerer. Er ikke så vanskelig å forstå at det er spesialdesignet for å få folk til å tro at det er «laget for nVIDIA-kort».

Det er nok veldig mange spilleutviklere som ikke er enig med deg der.

Å få hjelp av programmerere fra nVIDIA til å optimalisere og debugge grafikkdelen av spill, samt hjelp til bruk av nVIDIAs mange verktøy for utviklere er en ting utviklere setter pris på. Det er ikke uten grunn at programmet har blitt så populært som det er.

 

TWIMTBP er et stort konkurransehemmende onde, og kanskje burde AMD/ATI være mye mer frempå mht å promotere seg selv overfor spillprodusenter for å ikke bli dyttet til side.

Det er jo selvsagt en prioriteringssak det. Det koster nVIDIA masse penger... AMD har jo gjort dette med Valve og Half-Life, men har dessverre ikke blitt så mye mer...

Lenke til kommentar
Å få hjelp av programmerere fra nVIDIA til å optimalisere og debugge grafikkdelen av spill, samt hjelp til bruk av nVIDIAs mange verktøy for utviklere er en ting utviklere setter pris på. Det er ikke uten grunn at programmet har blitt så populært som det er.

Er det noen forpliktelser som følger med dette programmet? Ville f.eks. en utvikler fått lov til å benytte seg av et eventuelt tilsvarende tilbud fra ATi? Det ville jo sett litt snålt ut om man først ble møtt med nVidia - The Way It's Meant To Be Played og deretter ATi - The True Gaming Experience (eller hva de nå hadde kalt opplegget sitt).

Lenke til kommentar

Nvidia har vel mer penger å bruke på slikt, ettersom de har melket et konkurransefattig marked i årevis nå. Og jo bedre resultater Nvidia får i spill-benchmarks, jo høyere pris kan de ta for kortene sine. Er ikke utenkelig at slike investeringer faktisk gir god avkastning. Håper ATI(AMD) får orden på økonomien så de også kan satse litt mer på spill-utvikling og smøring...

Lenke til kommentar
Det er tross alt merkelig at spillet fungerer bedre i et DX10.1 kort enn et DX10 kort og at de dermed har oppdatert DX10 slik at DX10.1 ikke lenger fungerer så bra? Men jeg avventer mer informasjon.

Jeg vet ikke helt om dem har oppdatert DX10 koden og ødelagt for DX10.1 fordi DX10.1 fungerte bedre. Det er nok en del større brukerbase med DX10 kort slik at det blir prioritert. Vi får håpe DX10.1 kommer tilbake igjen med neste neste oppdatering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Synes selve eycandy faktoren var en stor skuffelse fra dx9 til dx10

 

Nå er vel DX10 sånn at det er mye lettere for utviklere av spill (særlig da selskaper med mindre ressurser) å få inn "eyecandy". Det vil si at kommende spill vil se bedre ut på DX10 enn de ville ha gjort om de var blitt utviklet for DX9.

 

Det er kort sagt enklere å utvikle spill mot DX10 enn DX9. Dette vil neppe få noen betydning før langt flere enn dagens 15% av spillkjøpere kjører DX10, siden brukermassen må være tilstede før utviklere tør gå for "DX10 Only".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...