Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar alle sammen! Da skal jeg rett og slett bare prøve meg fram, og unngå "harryfaktor". Planen slik den er nå er det ved beina, i taket og i døra. Da får vi bare se om det blir like pent i praksis! LED-sene jeg har fått tak i er veldig duse og fine, så dette kan nok bli bra ja! :)

 

DiNozzo: Er ganske stolt nå ja! :) Gleder meg til det blir litt varmere vær, så er det mulig å se litt av bilen også, og ikke bare en snøhaug!

Lenke til kommentar

Bimmern til pappa har to orange dioder, der hvor kupélyset sitter. Ser ganske bra ut og gir et ganske chill "miljø" når det er mørkt.

Akkurat dette er det som inspirerte meg til dette også! :) BMW og VW (og kanskje Audi?) har dette på noen biler, og det er utrolig digg når det er mørkt. Det blir ikke bekmørt, men litt atmosfære og "chill" som du nevner. :)

Lenke til kommentar

For meg så blir blått lyst så "mainstream", og det er fort gjort å havne i harry "fella" med det. Føler jeg da! Så derfor prøver jeg å være annerledes og prøver meg ut med oransje lys. :) Er jo ikke værre enn å bare bytte ut om det ikke ble bra, for LEDs koster jo ikke så mye! :)

 

Mjo, delvis enig. Men jeg er ganske så glad i det blå/røde lyset som er i instrumentene i Passaten. Kanskje litt smak og behag, samt avhengig av hvilke farger du ellers har i bilen.

 

Interiøret i den bimmern i postet, er jo helt rått!

Lenke til kommentar

Har fått tak i oransje LEDs på ELFA, så det er ingen problem! :) Fantastisk farge også, har testet den litt nå.. :love:

 

 

MEN! Idag var siste eksamen før jul, og kastet meg hjemover og reiv fra hverandre bilen. Lenge siden moddingens tid nå ja! Litt fælt egentlig, kjenner jeg nå. Men uansett, har fått gjort en del idag, og sannsynligvis har jeg montert ferdig LEDs i taket i morra! :) Kanskje dere får en liten update også? :new_woot:

Lenke til kommentar

Har fått tak i oransje LEDs på ELFA, så det er ingen problem! :) Fantastisk farge også, har testet den litt nå.. :love:

 

 

MEN! Idag var siste eksamen før jul, og kastet meg hjemover og reiv fra hverandre bilen. Lenge siden moddingens tid nå ja! Litt fælt egentlig, kjenner jeg nå. Men uansett, har fått gjort en del idag, og sannsynligvis har jeg montert ferdig LEDs i taket i morra! :) Kanskje dere får en liten update også? :new_woot:

 

UPDATE!

Lenke til kommentar

Update 07: Integrering av LED som interiørbelysning [Del 1/2]

LED som interiørbelysning? Nei? Ja? JA! Ja. Det er blitt veldig "in" i nye biler for tiden (gjerne tyske), og det ser, etter min mening steike kult ut om det er blitt gjort riktig. Dette syntes jo ikke før kvelden begynner å komme, og mørket sniker seg på. Men hvor døllt er det ikke med en bil som er HELT svart inni utenom instrumentene? Det er faktisk utrolig godt med litt dust lys, som ikke er for sjenerende. La oss ta en titt på akkurat dette, i min bil.

 

Det eneste min Celica har som belysning inni, er det originale. Jeg har selvsagt byttet ut til hvite LEDs osv, men ikke lagt til noe "ekstra". Jeg har loddet min egen dimmer som er spesialdesignet til LEDs (PWM modulert), noe jeg skal benytte til alle ettermonterte LEDs i bilen. Planen er at det skal se slik ut, teknisk:

 

 

 

Koblingsskjema.png

Illustrasjon over det tekniske koblingsskjemaet

 

 

Så da var det bare å begynne med å montere i taket! Mangler noen få ferdig-bilder, som kommer i neste update! Men here we go:

 

 

mini-IMG_2358.jpg

Delen som skal moddes.

 

 

mini-IMG_2360.jpg

Bakside.

 

 

mini-IMG_2361.jpg

Etter nøye oppmåling, fant jeg ut hvor jeg ville ha diodene.

 

 

mini-IMG_2363.jpg

Slik ser de ut!

 

 

mini-IMG_2364.jpg

Der tar vi dem.

 

 

mini-IMG_2367.jpg

Slik ja!

 

 

mini-IMG_2369.jpg

Lodde dem sammen

 

 

mini-IMG_2370.jpg

Få på en motstand, som gjør 12v til ~ 2,2v. (1k ohm)

 

 

mini-IMG_2371.jpg

Så dekke til med og lime fast en isoleringsmatte.

 

 

mini-IMG_2373.jpg

Lodde ferdig.

 

 

mini-IMG_2372.jpg

Slik blir det da. Må bare vaske den litt, så er den good to go!

 

 

mini-IMG_2374.jpg

Og kabel ferdig lagt opp. Som dere ser på frontruta var det rimelig kaldt, så jeg måtte bare kaste det sammen fort uten særlig med bilder.

 

 

 

Jeg har testet, og fant fort ut at de må stå på maks. Mulig jeg må bytte om på motstanden eller lignende, for de lyste ikke SÅÅ sterkt som jeg ville.

 

Mangler dog å lage et panel med alle vippebryterne til de forskjellige stedene. Hvor jeg skal ha dette, må jeg også finne ut av.

 

Det var dagens update, hva syntes dere? :)

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferdigbilder kommer! Skal bare få koblet det opp slik at det funker. Hastekobla det opp i kulda, men nå lyser det bare når døra åpnes! Kobla meg på feil kurs gitt! :p

 

Disse er planlagt å stå på med en gang man vrir om nøkkelen. Kobler det til slutt på samme kursen som sigarett-tenneren. Man ser jo ikke at det lyser noe særlig i dagslys (egentlig ikke i det heletatt). Det er om kvelden det virkelig kommer til nytte! Skal også ha en vippebryter for hver av settene, så dette skal være fleksibelt. Om det ser steike bra ut all-round, så kommer jeg til å droppe vippebrytere og bare ha en main bryter for hele sullamitten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...