Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke Ebay? Finner du en selger med 99% troverdighet, så er det bare å kjøre på. Paypal er uansett en garanti for deg om du får en murstein i posten! :)

 

Sant nok det, men jeg lurte på om det var noen plasser man får kjøpt nye deler.

Ebay er vel for det meste bare brukte deler?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Allright, nå begynner det for alvor å bli varmere ute. Bilen er nå i den siste tiden heldigvis vært i stand til å vaskes (ikke risiko for å fryse alt som er nå lenger), så jeg har vært flittig bruker av selvvaskene rundt i nærområdet. Siden svært få selvvasker nå har petroleumsbasert avfetting(som dreper voks), så går det å svinge noen turer innom disse.

 

Det som er negativt med at snøen smelter, er at veiene er så sinnsykt grisete, at bilene blir håpløst møkkete. Det gjelder å vaske ofte nå ja!

 

Jeg antar at en av de første prosjektene fremover vil være å sote rutene. Det blir som nevnt ikke kølsoting, men en mild soting på kanskje 30-40% gjennomlysning. Men aller først må jeg få montert den siste døra som jeg har liggendes helt nylakkert! :)

 

Håper jeg ikke har mistet alle leserne mine igjennom vinterens harde røst, for nå skal vi tilbake igjen! Må vel nå målet på 3000 bilder og 100 sider snart vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rust har jeg prøvd å unngå til enhver tid, og jeg er ganske heldig da jeg kjører ganske lite på saltede veier. Når jeg vasker, så er jeg veldig grundig med å avfette og vaske godt der det er typisk at rust oppstår. Så, jeg håper ikke jeg får noe sjokk når jeg skal frem med lupen til våren!

 

Har uansett tenkt å sende bort bilen til en oppretter som kan ordne alt av rust og slenge på et fint lag med understellsmasse. Da skal den være god i mange år fremover. Rust er noe dritt, og jeg hater det like mye som pesten, så like greit å ta visse forhåndsregler! :)

 

Anbefaler uansett alle som ikke ønsker rust å være ekstra nøye med å vaske i hjulbuer og andre snuskete steder. Vask gjerne et par ganger ekstra der inne, for å virkelig være sikker på at ikke noe salt og f***skap har havnet der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden 90% av all snøen er blitt borte her, er ikke sommerfelgene langt unna montering merker jeg. Kjenner jeg merker savnet av skikkelig feste i svinger, og å slippe den helvettes knatringa mellom pigg og asfalt.

 

Det aller, aller første på agendaen er å få dratt igang en skikkelig vårvask. Denne gangen bare vask, da jeg ser at jeg har Swissvax Shield voksen enda liggende på lakken. Jaggu har den holdt godt i vinter gitt! Polering etc kommer litt nærmere sommerens måneder, så tenker jeg har fyrt opp maskinen i mai. Har jo blitt noen småriper i løpet av vinteren. Merkelig nok lager også snø riper! :thumbdown:

 

Uansett, fått vasket interiøret skikkelig, ryddet opp litt etter x antall verkstedbesøk i vinter trengs både for bilens og ikke minst skyld. Er så utrolig mye diggere når man har et HELT strøkent og nyvasket interiør!

 

Kan fortelle litt om mine verktstedbesøk i løpet av den siste tiden.

 

Det begynte når jeg skulle balansere vinterfelgene i vinter, hvor de klarte å montere vektene feil på felgene, slik at vektene slo borti litt understell og bremsevaiere. Det ble hull i ene vaieren, så denne måtte byttes. Det er ikke lange tida det tar før rust og dritt ødelegger en "åpen" kabel. Verkstedet skulle jo fikse dette på sin regning, selvsagt. Samt klarte de jaggu meg å ødelegge en av boltene på høyre foran, som de skulle også ordne.

 

Når de fikset begge tingene, måtte jeg kjøre med halvveis fungerende håndbrekk en mnds tid i påvente av noen deler. Drog tilbake og fikset dette. Så måtte de bytte litt ekstra med bremsedeler, da mye var slitt og ødelagt. (Bremsesko, og ene bremseklaven til kalipperen var utkjørt) Etter denne reperasjonen hørte jeg en liiiten pipelyd hver 1/2 omdreining fra ene bremsetrommelen, så drog tilbake og fikk fikset det. Var visstnok noe som hadde løsnet der inne.

 

Så nå skal disse bremsene funke igjen! Utrolig mye styr og piss som kommer ut av et hull i en kabel, men sånn er det jo.

 

Foreløpig liste over aktiviteter som er planlagt fremover:

 

- Vaske skikkelig

- Polere opp sommerglansen

- Bytte ut den siste døra og få lagt opp el.vindu der og

- Sote vinduer

- Eksosanlegg med litt mer fart i

- Behandle bilen med understellsmasse og ta bittelitt rust som er nå funnet. (Jeg har behandlet den rusten tidligere med en midlertidig løsning, så var bare snakk om tid før den kom tilbake)

- Montere nye dempere bak. (<- har alt liggende, men jeg HATER å drive med understell...)

- Koble ferdig det elektriske mtp. interiørlys

- Koble opp coming-home funksjon på hovedlysene(trykker knapp på nøkkel = lys på i 30 sek = herlig)

Lenke til kommentar

Noen som veit om et sted i norge som selger billige vindusviskere? Vil gjerne ha av nyere type. Aner ikke hva mine heter idag, og hva koblingen heter. Tenkte kanskje dere visste om en nettside som selger dette? :)

 

Mine viskere har etter vinterens harde røst begynt å lage ulyder, noe som er det værste som finnes. Så det er på tide å bytte dem ut.

 

I tillegg har mine sideblinkere blitt relativt slitne, da de detter ut hele tida. På tide med nye, så bestilte akkurat disse:

 

XL_2cf8851e1c05fdde2eb0e729aa94e962.jpg

Lenke til kommentar

skeupdate!

(Det skal være litt farger i påsken!)

 

Endelig kan vi se oss ferdige med vinteren, og de fleste har vel fått lagt om til sommerdekk og tatt en vårrengjøring. Underskrivende er ikke et unntak, så her er alt på stell i gården! La oss oppdatere oss med hva som har skjedd i det siste...

 

[1] - Brekket er nesten i orden igjen etter verksteduhell

[2] - Montert interiørlys, men ikke fått lagt opp kablene rett enda

[3] - EU kontroll, byttet reimer

 

Noe særlig mer har desverre ikke skjedd siden høsten 2010. Heldigvis skal jeg ta et friår fra skole, hvor jeg skal bruke en del tid på bilen, slik at denne blir riktig så bra. Planene for sommeren er...

 

 

Karosseri

- Ordne opp i en del smårust som har dukket opp i løpet av vinteren. (Kanaler og hjulbrønner er virkelig utsatt)

- Klesse på understellsmasse slik at bilen er klar for mange harde vintersesonger til

- Sveise og ordne jekkepunktene på bilen. Disse har visstnok blitt jekket nok i livet sitt mener de, så de har begynt å gi etter. Det er altså sveiseskjøtene hvor det er vanlig å bruke som jekkepunkt det er snakk om. Tenkte å få til en litt mer skikkelig løsning her.

- Dra ut et par småbulker. Ingen riper eller noe, så de er bare å dra ut.

 

Modding

- Få lagt ferdig ledningsnettet og brytere til den nye interiørbelysningen

- Tone rutene

- Eksosanlegg med mer "fart i"

- Dempe alle interiørpaneler, for å unngå irriterende raslelyder. Som dere vet "lever" interiør sitt eget liv, og raslelyder har vel alle slags biler. Personlig hater jeg dette, så dette skal bort. Har veldig få raslepunkter igjen, men tenkte å ta alle potensielle interiørpaneler med det samme

 

Anlegg

- Siden jeg har en sterk hobby innen stereo også på hjemmekinofronten, har jeg merket at bilanlegget trenger litt justering. Skal proffjustere anlegget med db-måler og alt mulig slik at alt er på referansenivå.

 

 

Allright, da har vi alt på det rene, og vi vet hva vi skal gjøre fremover. Har jeg ikke mer å by på spør dere nå? Joda, en update klarer vi alltids å skvise frem! Denne er rykende fersk, og ble gjort for 1t siden ca:

 

Bytte av vindusviskere og luftdysemuttere(eller hva det heter)

 

mini-IMG_9377.jpg

Allright, det begynte med en liten tur på Biltema. Jeg skulle egentlig bare ha vindusviskere, men er ikke lett å ikke ruske med seg noe ekstra når man er i en slik fantastisk butikk! (Forresten takk til Rublings for tipset ang. vindusviskere!) Dette er altså dagens fangs. 3x vindusviskere, 4 "luftdysemuttere" til felgene og en sikringsholder.

 

 

mini-IMG_9378.jpg

Jeg må først og fremst meddele at jeg er GRÅDIG imponert over byggekvaliteten på disse viskerne! Til summen av ærlige 89kr, forventer man ikke akkurat Rolls-Royce kvalitet, men dette var jaggu meg ikke langt unna. Universalfester gjør at nesten alle biler er kompitable.

 

 

mini-IMG_9379.jpg

*Ah, ventilhetter var det de het ja!* Ja, her har vi 4x ventilhetter og en stykk sikringsholder. Har litt ymse kabelsalat som jeg vil ordne opp i inne i bilen, så blir vel en liten custom sikringsholder der tenker jeg. Ventilhettene er pga jeg har blitt frastjålet 2x av mine orginale ventilhetter, så da får disse duge bedre enn de svarte jeg har idag.

 

 

mini-IMG_9380.jpg

Vindusviskeren igjen. Wow sier jeg bare, dette blir stas å klemme fast på bilen!

 

 

mini-IMG_9381.jpg

Da var vi omsider plassert ute i finværet (16 grader er ikke værst!) og her beskuer vi et av offerne. En slik en gammeldags vindusvisker som bråker noe JØTT når den skal vaske litt regn.

 

 

mini-IMG_9382.jpg

Vi hekter den av, og "kroken" kommer frem.

 

 

mini-IMG_9383.jpg

Smokk, så var den nye på gitt! Må innrømme at jeg jobbet litt med å få den på, da det var rimelig tight-fit. Så alt er ikke så lett som det ser ut som.

 

 

mini-IMG_9384.jpg

Så drar vi av beskyttelseskappen. De hadde jaggu meg råd til å slenge på en slik også, noe ikke Bosch har på sine!

 

 

mini-IMG_9385.jpg

Og slik ble det! Vakkert?

 

 

mini-IMG_9386.jpg

Og før dere rekker å tenke det, så veit jeg at bilen ser møkkete ut. Regn + støv = slike merker. Uansett, da var det viskerne foran igjen. Samme fremgangsmåte her også.

 

 

mini-IMG_9387.jpg

Et veltrent øye ser at det har blitt litt vaskeriper i løpet av vinterens gang..

 

 

mini-IMG_9388.jpg

Så var disse på også! Dette ble en god del vakrere syntes nå jeg.

 

 

mini-IMG_9389.jpg

Så var det ventilhettene. Litt vanskelig å se, men er en svart "ordinær" hette jeg har slengt på her som replacement til de frastjålene hettene mine.. :(

 

 

mini-IMG_9390.jpg

Slik, da ble det litt freshere! Det er detaljene som teller folkens!

 

 

mini-IMG_9391.jpg

Se så fint! :cool:

 

 

mini-IMG_9394-1.jpg

Her har vi sideblinkerne forresten, som så vidt henger på plass. De er rett og slett for slitne til å sitte godt nok fast, så jeg ser frem til å få de byttet ut. Blasse og fæle har de blitt også. Er uansett godt brukte 125kr!

 

 

mini-IMG_9395.jpg

Og her har vi kalipperne som også begynner å flasse. Jeg får finne skikkelig kalipperlakk i år, så skal dette bli knall igjen tenker jeg! (Om noen veit om et bra sted som har dette, si ifra!)

 

 

Så kommer det tre bilder som var tiltenkt noe annet, men det ble ikke noe av. Nyt de uansett!

 

mini-IMG_9399.jpg

 

 

mini-IMG_9398.jpg

 

 

mini-IMG_9393.jpg

 

God påske!

 

P%C3%A5ske.gif

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...