Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal ikke joine meg og kjøpe inn donorbil fra japan og bygge om til 3SGE da? Min trenger ventiltettningsbytte nå ganske sårt, så fant ut at vet et motorbytte og kjøp av donorbil fra Japan får man med litt godsnacks gjerne fra JDM, HKS evt, samtidig som vi får en mye mer driftsikker motor med en god del mer push i! Her er det jo snakk om bytte av bremser og slikt også, så biler totalt sett blir jo vesentlig forbedret! Uansett så må vi jo ta et østlandsk sammentreff igjen snart! Stund siden vi stod på Sharifs og sammenliknet biler :)

 

Snakkes

Lenke til kommentar

3S-GE er jo kjent for å være slapp faktisk. Her oppe ler folk når de hører lyden av en Celica, og ser det bare er en 160hk GTi.

 

Gå fullt ut med 3S-GTE, og kassa til en 3S-GE om den tåler 200hk++. eller bygg om til 4WD. Eller ta det helt ut med 7A-GTE.

Lenke til kommentar

3S-GTE fra en ST205 har vel en plass nærmere 252hk (JDM) og 239hk for Euro-spec, så 200hk++ bør den minimum tåle om det skal være noe vits.

 

3S-GTE fra en SW22 (MR2) har "bare" 218, så der holder nok 3S-GE girkassen som er beregnet for 200hk. Blant annet JDM 98modell MR2 kommer med 3S-GE beams eller black top som den ofte kalles, og denne har 210PS, eller 200PS hvis man henter en med automatgir. Fordelen er maks dreiemoment rundt 5000rpm istedenfor 6500rpm som den manuelle har.

 

Er man dog riktig heldig får man tak i en av de opprinnelige 2500 bilene (ST205) som har anti-lag, water injection, water spray for IC og alt det andre "rally utstyret". Vet ikke hvor lett det er lenger, da disse begynner å få noen år på baken.

 

"vanlig" 3S-GE har vel rundt 160hk, og er sånn sett ganske slapp. Men da igjen, en 7A-FE har vel bare 116hk. Standard Audi A4 eller Toyota Avensis i dag kommer jo ofte med 170-180hk eller mer. De veier riktignok noen kilo mer, men allikevel. Skal man først bytte motor, turbokonvertere eller gjøre større inngrep så burde man satse på noe rundt 250-300hk synes jeg.

Lenke til kommentar

Letteste plassen å hente en 3S-GTE er en ST185, som har 220hk. 205en er vanskelig å finne tak i i GT-Four, da de er sjeldne. Skal man da finne en krasja igjen, blir det enda verre, sjelden bil blir ofte tatt vare på.

 

Ang. Carlos Sainz-versjonen, så erdet bare tull. Skal man opp på hestene så bytter man til FMIC og større turbo uansett, da hjelper ikke anti-lag, water injection og water-air IC.

 

Water injection hjelper jo selvfølgelig, men ikke på de 7 måneder med vinter vi har.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke akkurat 170hk (3S-GE) slapt da! Selvsagt er det ikke turbo osv, men husk at 170hk på pedalen er en del krefter å leke med det også. Og når 3S-GE Beams, som har all den moderne teknologien på plass, klarer å dra ut 210hk, så begynner vi å snakke bra krefter i en N/A motor! Er vel enkelte Beams bygg som slår 3S-GTE mener jeg, om jeg ikke husker helt feil. De imponerer ihvertfall! :)

 

Men om man bygger om en 3S-GE non-beams, slik at den er som ny, tror jeg det er ganske bra futt i en så liten og lett bil. 3S-GTE er veien å gå, men desverre en laaaang vei, SPESIELT med tanke på at man aldri får det godkjent. :(

 

Det aller beste, vil være å kjøpe en GT4, bygge den om til WRC. Da får man virkelig mye bil! :dribble:

Lenke til kommentar

Dere som sier at 3SGE er slapp tar nok litt i. 175(org) Hk i siste gen 3sge i en Celica på 1200kg er da ikke så veldig slappt, og det er mye lettere å hente ut litt ekstra på denne motoren i forhold til 7afe, og det er samtidig et direkte swap uten å måtte bygge om hele bilen. 3SGE er jo tross alt en motor som tåler utrolig mye, og det ville jo vært deilig i forhold til 7AFE´n som man merker blir merkbart slitt. Med full eksos, kammer og high komp stempler er det jo flere som har hentet opp mot 190-200 hk i en 3SGE non beams, og fra mitt standpunkt er dette en helt kurrant bil når man tenker på at en GT4 blir dobbel pris etter dette byttet igjen!

 

Jeg argumenterer ikke mot ST205 i det hele tatt, det er jo den store drømmen, men det er en veldig dyr bil i Norge fortsatt, og ikke minst skjelden.

Lenke til kommentar

Må skuffe dere, men 7,9 sekunder på 0-100 er faktisk dårligere enn Peugeot 605 har (målt personlig til 7,5 sek), med 2.0 turbo, 145hk og 210nm.

 

I forhold til 3S-GTE er det slapt, og det kommer alltid til å være målestokken til Celica, for det er i manges øye det som er Celica.

 

Om du skal godkjenne, så må du vel betale en fet avgift på de ekstra hestene. Så hvorfor ikke få en harva 3S-GE, godkjenne, bytte så til 3S-GTE. Kjøp noe uprata bremser og sleng i sammen med 3S-GTEn, så er den jo i lovlig på sånt vis, men ingen merker forskjell på 3S-GE og 3S-GTE. Vær sleip, bruk toppdekslet til 3S-GEn, alt som kan avsløre deg fra 3S-GE egentlig.

Lenke til kommentar

3S-GE er slapt, punktum. Men uansett, skal man først bygge om til noe så burde man gå for 3S-GTE. 3S-GE er vel ikke noe særlig lettere å få godkjent det heller, så da har man samme jobben, men et mye dårligere resultat når man er ferdig. Sånn jeg ser det i alle fall.

 

Det er mulig å hente ut stor effekt fra nesten hva som helst, med nok arbeid. Men overlading er fortsatt den enkleste måten.

Lenke til kommentar

Den er lettere, for den kom i FWD, så henter man bremser og drivverk over, så skal det gå greit, siden det er samme chassis og da regner jeg med samme motorfester. Er det ikke samme motorfester kan du glemme å godkjenne noe som helst.

 

Siden du vurderte turbokonvertering av 7A-FE, så sier det meg at godkjenning bryr du deg egentlig lite om, så derfor er en girkasse fra en 3S-GE, og en 3S-GTE sammen, perfekt.

Lenke til kommentar

Okay, la meg avkrefte en del rykter:

 

1. Det er IKKE mulig å få godkjent en 3S-GTE build i våre biler uten omfattende tiltak. Det er så omfattende, at 99,9999% ikke gidder å begi seg på det eventyret.

 

2. Når en bil er eldre enn 10 år, slipper man å betale hestekreft-avgift. Problem solved.

 

Den eneste builden som er overkommelig for vanlige folk å få godkjent, er en 3S-GE. Det er faktisk bare å bytte over motor, bytte bremser, og thats it.

 

Og nå aner ikke jeg hva slags biler dere sammenligner med når det kommer til hk? 175hk for meg høres ut som en god del i en slik bil, og en svært stor forbedring fra stusslige 116hk fra 7A-FE. En GT4 drar 0-100 på 6,5 sek (i teorien, så er vel mer 6,8-6,9), og når man klarer 7,9sek med 3S-GE så er jo ikke dette akkurat så ille etter hva jeg kan se.

 

Ang godkjenning, så er det eneste jeg er redd for, forsikringsselskapet. Tanken på om jeg krønsjer noen i en ulykke, og at jeg får regress pga ulovlig motor er skremmende. Om det finnes noen hull å titte igjennom her, så er jeg mer villig til å bytte motor.

Lenke til kommentar

Skal ikke si noe sikkert, men etter hva jeg forstår blir ikke motoren sjekket så lenge det ikke er misstanke om veldig høy fart (mer enn det en vanlig bil burde klare på strekket..) Så ikke kræsj når du kjører fort ;)

 

EDIT: Forresten, imponerende mye kunnskap folk sitter med her. Spennende å se lese!!

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

7,9 sekunder er ikke noe som står i stil med det bildet Celica har i mitt hode iallefall. Ikke når min 96 Peugeot i teorien ville dratt fra en 3S-GE... Som er en familiebil på 1500kg.

 

Nei, jeg har sittet på med en Celica GTi, eneste mods var åpent filter og 2.5" eksos. Det var aldri noe spenning, fra 1000rpm til 7500rpm. Det skjedde aldri noe, det var jevnt over kjedelig imo. No offence.

 

Nå snakker du igjen om godkjenning. Men du vurderte nylig turbokonvertering, som er enda verre å få godkjent enn 3S-GTE. Godkjenning er aldri et problem, i Norge ser de seg blind på eiers ord. En kompis hadde en Toyota Corolla GTi (4A-GE) med 4A-GZE i, de lurte på hva intercooleren var. Joda, det var et luftfilter. Okei, kjørte videre, ingen problem. Det sier sitt tror jeg, om Statens Vegvesen.

Lenke til kommentar

Okay, la meg avkrefte en del rykter:

 

1. Det er IKKE mulig å få godkjent en 3S-GTE build i våre biler uten omfattende tiltak. Det er så omfattende, at 99,9999% ikke gidder å begi seg på det eventyret.

 

2. Når en bil er eldre enn 10 år, slipper man å betale hestekreft-avgift. Problem solved.

 

Den eneste builden som er overkommelig for vanlige folk å få godkjent, er en 3S-GE. Det er faktisk bare å bytte over motor, bytte bremser, og thats it.

 

Og nå aner ikke jeg hva slags biler dere sammenligner med når det kommer til hk? 175hk for meg høres ut som en god del i en slik bil, og en svært stor forbedring fra stusslige 116hk fra 7A-FE. En GT4 drar 0-100 på 6,5 sek (i teorien, så er vel mer 6,8-6,9), og når man klarer 7,9sek med 3S-GE så er jo ikke dette akkurat så ille etter hva jeg kan se.

 

Ang godkjenning, så er det eneste jeg er redd for, forsikringsselskapet. Tanken på om jeg krønsjer noen i en ulykke, og at jeg får regress pga ulovlig motor er skremmende. Om det finnes noen hull å titte igjennom her, så er jeg mer villig til å bytte motor.

 

Min gamle Mazda hadde oppgitt 0-100 sprinten på 4,9 sekunder originalt. Den hadde vel rundt 250hk (+/-), hvem vet. Bilen er steingammel. Z4'n med sine 218hk er ikke like rask, men allikevel. 218hk, og 2,5 liter sugemotor. Skulle jeg begynt å bytte motor, bygge om til turbo eller gjøre andre ting som kunne få meg dømt ifbm en ulykke så ville jeg satset på relativt høy effekt. Å bygge om til 175hk blir litt som å gjøre seg til tyv for 100,-. Skal du først stjele bør du ta i litt. Ikke helt sort/hvitt kanskje da straffen vil variere avhengig av hva du stjeler, men regner med de fleste skjønner tegninga.

 

En standard 1.8 MX-5 har 140hk. En turbo MX-5 har 180hk eller er det nærmere 200hk. Da hadde jeg for eksempel aldri i livet orket å bytte til turbomotoren i en vanlig 140hk. Rett og slett fordi det gir meg så lite tilbake. I forhold til kostnaden og stresset (lovlighet, forsikring, godkjenning osv). En ganske vanlig Passat eller A3/A4/A6 har jo fort 180hk. Avensis, Mondeo, 3 eller 5-serie BMW, E klasse Mercedes osv osv. Poenget mitt blir at en ganske vanlig familiebil i dag har fort nærmere 200hk. Ja, disse bilene veier litt mer, men motorene er generelt bedre også. Hvorfor skal man da ta seg bryet med å bruke masse tid og penger, på noe som blir "dårligere" enn en helt normal bil.

 

Når vi da ser på Celica så er det 3S-GTE som er eneste alternativ, spør du meg. Ser vi på MR2 så er det 98 MR2 Turbo som er eneste alternativ. Supra så er det 96+ 3 liter TT som er eneste alternativ, osv. Såfremt man skal legge penger i motor. Jeg ser absolutt hvorfor mange heller konsentrerer seg om eksteriør, interiør og andre ting, og beholder motorene sine originale (effektmessig). Fordi dem rett og slett ikke har behov for noe mer. Det er ikke motor som er viktig for dem. Og det er selvfølgelig en ærlig sak, og helt greit. Men skal man først ta steget, bygge motor, turbokonvertere, bytte motor, bruke masse tid og penger. Da bør man ikke nøye seg med bare litt.

 

F.eks. så kunne jeg funnet på å kjøpe en BMW M3, eller en Supra twinturbo. Begge er biler jeg har hatt lyst på tidligere. Noe dårlig eksempel da M3 bare kommer med et motoralternativ. Men om vi sier Impreza, så ville det vært helt uaktuelt å kjøpe en WRX, når WRX STi'en allerede er bedre. (for å trimme, oppgradere motor etc). Det er dårlig business å ta utgangspunkt i noe som er dårligere, også bygge opp mot det som er best. Istedenfor å starte på det som er best, og eventuelt bygge seg oppover. Med mindre jeg da gir blaffen i effekt, også bare tenker på utseende.

 

Så derfor er alternativene dine A) bygge om til 3S-GTE (ulovlig) eller B) kjøpe en GT-Four, også begynne på nytt, so to speak. Om du skal holde deg til Celica.

 

NB: min mening, ikke noe annet!

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at det er opp til deg, AnaXyd. Men om du stapper inn en 3S-GE, så blir det moro den første måneden. Så kommer en kompis med 250hk, og du vil ikke kjøre bilen din mer.

 

Og hva kan du gjøre med en 3S-GE da? Ingenting. 3S-GTE blir det lagd hauger med deler til, og det finnes forum for GT4, 3S-GTE kan lett skremmes opp i 400-700hk med arbeid, penger og tålmodighet. 3S-GE... neeh. N/A er ikke veien å gå når vi snakker om 2 liter med stempelmotor.

Lenke til kommentar

Skulle jeg begynt å bytte motor, bygge om til turbo eller gjøre andre ting som kunne få meg dømt ifbm en ulykke så ville jeg satset på relativt høy effekt. Å bygge om til 175hk blir litt som å gjøre seg til tyv for 100,-. Skal du først stjele bør du ta i litt. Ikke helt sort/hvitt kanskje da straffen vil variere avhengig av hva du stjeler, men regner med de fleste skjønner tegninga.

Nå er jo dealen at jeg kan bygge om til 175hk lovlig, og det er derfor det frister.

 

Jeg kan legge til at det er opp til deg, AnaXyd. Men om du stapper inn en 3S-GE, så blir det moro den første måneden. Så kommer en kompis med 250hk, og du vil ikke kjøre bilen din mer.

 

Og hva kan du gjøre med en 3S-GE da? Ingenting. 3S-GTE blir det lagd hauger med deler til, og det finnes forum for GT4, 3S-GTE kan lett skremmes opp i 400-700hk med arbeid, penger og tålmodighet. 3S-GE... neeh. N/A er ikke veien å gå når vi snakker om 2 liter med stempelmotor.

Ja du sier noe der. Sånne ting frister enda mer! Så tiden er vel det eneste som kan vise hva som bringer her, jeg har nok ikke nok mot til å gå på et motorbytte enda.

Lenke til kommentar

Okay, da fikk jeg en ny pakke med godsaker fra Scandicshine.no! Denne gangen trengte jeg litt mer poleringsutstyr, samt litt verktøy som gjør vasken enda enklere. Også litt såper og stæsj da, det er jo stas!

 

mini-IMG_1374.jpg

Pakke ankommet senga, som ofte blir brukt som arbeidsbord til bilder! :cool:

 

 

mini-IMG_1375.jpg

Allright, innhold! Hva kan det være?

 

 

mini-IMG_1376.jpg

Jepp, her er alt linet opp. Flasker, kluter, poleringsprodukter, og en SINNSYKT drøy tørkeklut! Den ligger underst i bildet, så den syntes egentig ikke så godt, men navnet "Mammoth" - som den heter, stemmer veldig!

 

 

Så jeg får ta en pause i eksamenslesinga mi i morra, og vaske bil litt. Nå blir det litt lettere også. :)

Lenke til kommentar

Nå må dere huske at vi gjerne er litt unge. Og som Anaxyd sier så er ombygg til 3SGTE uaktuelt med mindre man eier et verksted og har kunnskaper langt utover det vanlige. OG gå fra 7AFE til 3SGE er hk økning på 60hk, det er nesten forskjellen på 3SGTE (lovlig) og 3SGE, og siden dere sier at 3SGTE er vanvittig mye raskere enn 3SGE, så skjønner dere jo også at 3SGE er mye raskere enn 7AFE igjen, enkelt og greit. Og som Anaxyd sier så er det kun å bytte om motorer, ledningsnett og bremser , siden drivverk og karosseri er 100% likt ellers. Og det er flere faktorer, for det første ligger en GT4 ca 150.000 kr høyere i pris enn hva jeg kommer ut av etter ombygg til 3SGE, for meg i min alder er 150K en god del penger. Hadde man hatt muligheten for en GT4 hadde det ikke vært tvil, men jeg personlig mener at 3SGE er et fint stoppested før man har muligheten for biler som GT4, STi, m3 som blir nevnt. De ligger i en helt annen klasse! Og tenk hvor mye tid Anaxyd har lagt i karosseriet til sin AT200.

 

Innen tiden man har blitt lei 3SGE, så kanskje muligheten for GT4 ligger en steinkast nærmere, og man har også innen den tid fått med seg mye kunnskap og erfaring, og vil være mye bedre egnet til å begynne å trimme 3SGTE'n, noe som garantert skjer da man blir lei de orginale kreftene der også!

Lenke til kommentar

Jepp, et bytte til 3S-GE er enkelt i forhold til 7A-FE med turbo, og 3S-GTE. Har lest masse om dette på utelandske fora, samt at jeg kjenner en i norge (Iceman her på forumet), som har foretatt samme ombygging. Selvsagt får man ikke nakkesleng og pusteproblemer med 170hk, men det er ikke det jeg er ute etter heller. Jeg tror jeg heller kjøper en GT4, for det å ha dette godkjent på papiret betyr ganske mye for meg. Jeg vil ikke risikere å få regress av forsikringsselskapet, selv om jeg "prøver å ikke kjøre ut" alltid når jeg kjører! :p

 

Så det det står på, er egentlig forsikring og godkjenning for meg. OM det viser seg at jeg ikke kan få noen problemer med å smokke i en 3S-GTE selv om det ikke er godkjent, så er det selvfølgelig valget det blir. Det er utallige som har kjørt 3S-GTE swappen med 3S-GE girkassa på en ST (AT200), og det funker ypperlig. Er ikke engang alle som oppgraderer bremsene, for i statene er jo ikke dette "så farlig", og godkjenning driter de i.

 

Fant dog en gammel diskusjon på ts-ogn.no forumet ang motorbytte og godkjenning, og jeg så jeg fikk hets når jeg nevnte regress og problemer med forsikringsselskapene. Så mulig det er noen smutthull?

 

En 3S-GTE helt original smekker lett opp til 300hk uten problemer med litt tuning. Mer enn 300hk på forhjula tror jeg ærlig talt jeg ikke trenger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...