Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Da ligger det en pakke og venter på meg nå, som inneholder det siste som trengs for at jeg kan begynne med SKIKKELIG polering! Dette blir ikke annet enn bra! Så nå kan jeg i teorien forvandle lakk som på bildet under:

 

794897153729DSC_0023_1.jpg

 

På venstresida ser dere typiske vaskeriper, som ødelegger for det "glossy" inntrykket av lakken. Nå er ikke min lakk i nærheten så ille som dette, men det er jo litt. Dette satser vi på å fjerne nå! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

03 Min første korrigering

 

Da er min første korrigering unnagjort. Korrigering er altså polering, bare en mye mer heftig variant. Les videre, og dere forstår!

 

 

 

Les denne spoileren for å lære kort om korrigering. (Med bilder og alt slik at det er mer spennende å lese)

 

Det er altså korrigering det heter. Litt finere ord for polering altså. Men her er det snakk om en helt annen type polering. Jeg prøver å forklare litt til dere, slik at dere forstår hvordan det fungerer!

 

 

Forklaring.png

Dette er altså hvordan lakkjobben pleier å være på en overflate. Først har man grunning, farge og klarlakk.

 

 

Men etter hvert som en lakk slites, blir det riper i klarlakken og flere av lagene.

 

 

Forklaring2.png

Her ser dere at klarlakken har mange små og store riper, samt noen av ripene har gått helt ned til grunninga.

 

 

Det er vanskelig å fjerne de som har gått helt ned til fargen, eller grunninga. Her må man akte varsomt, og eventuelt fylle ripen med farge og våtslipe over. Mange gjør dette med steinsprut, og har tenkt til å prøve ut dette jeg også. Men nok om det!

 

For å fikse på slike riper, holder det ikke med Meguiars 3-step serie som jeg har hatt til nå. Det eneste den gjør, er å rense lakken kjemisk og tilføre den nye oljer. Det ser kanskje bedre ut de første ukene, men disse ripene blir ikke permanent fjernet. Om man skal ha et 100% resultat, må man fjerne ripene permanent. Det er altså dette som kalles korrigering. Her bruker man proffe midler som roterende maskin, slipende polermidler og skikkelige puter for å fjerne nanometer for nanometer av lakken.

 

 

Forklaring3.png

Her ser dere at litt av klarlakken er fjernet, og mange av småripene er nå borte. Det er dog noen igjen, og man må trå på mer for å fjerne dette.

 

Noe som er fiffig med korrigering, er at man må være forsiktig. Det er mye som kan skje, og mange pleier å brenne lakken eller rett og slett komme rett igjennom lakken. Dette er fordi et oppstår for mye varme, eller man jobber for lenge på ett sted. Men klarer man å holde tunga rett i munnen, og fokuserer og veit ca hva man driver med, går dette greit!

 

 

Forklaring4.png

Her har vi fjernet enda mer av klarlakken. Det gjenstår kun de dypeste ripene her som har gått ned i fargen, og i grunninga. Disse får man ikke gjort så mye mer med, untatt å fylle de med ny lakk og våtslipe over slik at det blir jevnt.

 

 

Det finnes dog en fiffig variant for å "skjule" disse ripene. Eller RDS som de kalles (Random Deep Scratches)

 

 

Forklaring5.png

Om dere ser nøye på kantene på ripene, ser du at de nå er avrundet.

 

 

Det har seg altså slik at om ripene blir "rundet av" i kantene, blir de mindre synlige. Dette er fordi lyset reflekteres ikke på samme måte, og man ser de ikke like godt lengre. Smart måte, som funker meget bra! Vi skal se på dette på min bil også.

 

Så da har dere lært kort om korrigering! Håper det var en enkel og grei forklaring!

 

 

 

Les spoileren under for selve updaten

 

 

Så etter mange timer med lesing på nettet, så måtte jeg bare prøve dette. Kastet meg på et gruppekjøp på en av de proffeste roterende maskinene, og handlet inn akkurat det jeg trengte for å teste ut dette. Har hatt produktene lenge, og dere som følger med husker kanskje at jeg fikk maskinen for noen updates siden. Men har ventet på det groveste polermidlet og en bakplate til maskinen, så har ikke fått gjort noe uten disse før jeg fikk de før helgen! :)

 

Så nå skal dette prøves, og været idag passet utmerket til dette.

 

mini-IMG_8696.jpg

Her ligger produktene klare til dyst. Fikk meg en kul Swissvax bag, som virkelig organiserte produktene litt. Dog ikke plass til alt, men det meste!

 

 

mini-IMG_8697.jpg

Viktig å preppe bilen med å vaske den grundig før man begynner med dette. Vi vil vel ikke ha masse stein og sandkort fykende rundt i puta når vi polerer?

 

 

mini-IMG_8698.jpg

Takket være denne Karchern, er det litt lettere å vaske bilen. Bra maskin dette her!

 

 

mini-IMG_8699.jpg

Så jeg bestemte meg for å prøve ut dette på spoileren. Jeg har aldri holdt i en slik maskin før, så greit å ta noe som enkelt kan rettes opp om det går til helvette.

 

 

mini-IMG_8700.jpg

Så titter vi litt på offeret. Litt vanskelig å ta bilde av riper ute, men vi prøver.

 

 

mini-IMG_8701.jpg

Her er det masse vaskeriper ser dere. Dette er grunnen til at jeg valgte spoileren, da det virker som det er den eneste delen på bilen som ikke er opplakkert. Så her tror jeg vi snakker om original lakk fra 1996!

 

 

mini-IMG_8702.jpg

Om dere ser litt over på midten av spoileren her, er det en ganske grov ripe. Det ser kanskje ut som et hårstrå, men det er det ikke! Denne går gått ned til grunninga.

 

 

mini-IMG_8703.jpg

Nærmere bilde av ripa. Man ser at den lyser opp hvitt, og dette er fordi lyset reflekteres i grunninga. Ikke så vakkert akkurat!

 

 

mini-IMG_8704.jpg

Flere bilder ettersom jeg fikk mer teken på å få bilde av riper.

 

 

mini-IMG_8705.jpg

 

 

mini-IMG_8706.jpg

Flere riper, både dype og vanlige vaskeriper/swirls.

 

 

mini-IMG_8707.jpg

Så loader vi kameraet på et stativ og gjør klart.

 

 

mini-IMG_8708.jpg

Teiper opp midt på for å lett se forskjellen mellom korrigert og ukorrigert overflate.

 

 

mini-IMG_8709.jpg

Lader kanonen med mildeste kombo. Grønn Uber pute og Scholl S30+. Det gjelder altså å begynne med den minst aggressive kombinasjonen mellom pute og produkt.

 

 

mini-IMG_8716.jpg

Så durer vi igang. Litt vanskelig første gangen, så maskinen hoppet litt rundt og levde sitt eget liv. Men fikk temt udyret til slutt!

 

 

mini-IMG_8710.jpg

Sjekke om denne komboen gav resultater.

 

 

mini-IMG_8711.jpg

Prøve å ta bilde av ripene.

 

 

mini-IMG_8712.jpg

Nærmer seg nå.

 

 

mini-IMG_8713.jpg

Og DER fikk jeg tatt bilde av de gitt! Her ser dere skillen mellom korr og ukorrigert overflate midt på. Denne komboen funket mot de letteste ripene, med vi må grovere til verks her!

 

 

mini-IMG_8715.jpg

Så jeg prøver samme pute, men med Scholl S03 Gold som er en meget grov rubbing.

 

 

mini-IMG_8716.jpg

Durer avgårde igjen..

 

 

mini-IMG_8717.jpg

Tørker av for å sjekke

 

 

mini-IMG_8718.jpg

Ikke fornøyd nei, så da lemper vi samme produkt på en ullpute. Disse skal visstnok være fine til plast, noe som spoileren min er i.

 

 

mini-IMG_8719.jpg

Durer avgårde med ullputa.

 

 

mini-IMG_8720.jpg

Og så sjekker vi for resultater.

 

 

mini-IMG_8721.jpg

 

 

mini-IMG_8722.jpg

Begynner å få til og ta bilde av ripene nå!

 

 

mini-IMG_8723.jpg

Og der fikk jeg det jaggu meg til, skikkelig også.

 

 

mini-IMG_8724.jpg

Her har vi et bra bilde. Her er det da enkelt å se hvor jeg har korrigert, og hvor jeg enda ikke har korrigert. Fett eller hva? Det er en helt syk forskjell vi snakker om her! Masse av ripene er fjernet, men er enda en del igjen. Men her ser dere hva vi snakker om. Og det er resultater gitt!

 

 

mini-IMG_8725.jpg

Da durer jeg denne komboen på resten av spoileren, siden det funket ganske så bra.

 

 

mini-IMG_8726.jpg

 

 

mini-IMG_8727.jpg

BROMM!!

 

 

mini-IMG_8728.jpg

 

 

mini-IMG_8729.jpg

Tørke..

 

 

mini-IMG_8730.jpg

Og neida, jeg var ikke helt fornøyd. Spoileren var altså helt håpløs med riper, så jeg tenkte å prøve ut den groveste komboen jeg kan lage meg. Nemlig denne gule padden og samme produkt (S03Gold)

 

 

mini-IMG_8731.jpg

Så prøvde vi denne. Har ingen etterbilder, men det ble en god del bedre!

 

Men den aller groveste komboen gjør at lakken blir litt matt. Derfor tar vi den fineste komboen til slutt, for å få det "glossy" igjen! :)

 

 

mini-IMG_8732.jpg

Rundet av med en Quick Detailer for å tørke flaten ren. Det blir MASSE støv når man korrigerer! Så hele bakparten på bilen min var jo full av støv. Så måtte ta en rask vaskerunde da gitt!

 

 

Så her ser dere altså hva de rette verktøyene kan gjøre. Jeg kommer ikke til å bruke så mye mer Meguiars 3-step serie, for å si det slik! Men det betyr ikke at Meguiars er dårlig, for de har proff-produkter som kan gjøre det samme som jeg har vist over de også!

 

Men uansett, dette var en slags teaser til jeg virkelig skal ta runden på bilen min. Det tar nemlig flere dager, så må sette av en helg på hele jobben! Brukte kanskje 3-4t på denne jobben her, så da kan dere tenke dere!

 

 

Uansett igjen, (sliter med å runde av her ja) så var dette helt utrolig. Har sett mange 50/50 bilder på nettet, men når man ser det selv, da er det morro da! :D

 

 

Kommentarer setter jeg STOR pris på, som vanlig! Så klin til, og skriv en kommentar!

 

 

Produkter som er brukt:

- Flex Roterende maskin.

- Scholl S30+ finrubbing

- Scholl S03 Gold Edition grovrubbing

- Div kluter

- Uber grønn vanlig grovhet

- Uber blå fin

- Scholl gul grov

- Scholl orange middels grov

 

Alt fåes kjøpt hos www.scandicshine.no

 

 

Endret av AnaXyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for ros dere! Man må ha bra med tålmodighet ja, men så veit man at lakken blir ganske mye bedre enn naboens... Så da er det stas å kjøre rundt i byen! :cool: Så gleder meg til jeg tar hele bilen for å se om jeg ser forskjell. Det bør være noen % forskjell ihvertfall! Men så er det slik at grunnarbeidet teller, mens voksen beskytter bare. Så hva skal jeg med Swissvax når lakken ikke er bra nok? :)

 

Spoileren har jeg ikke vasket enda, fordi jeg venter med å vaske bilen til jeg tar polishrunden til helga. Men det skal ikke bli noe værre etter at jeg vasker den om jeg ikke står med en grusete svamp. Eller hva tenkte du BIsk0p?

 

Bare å komme med bilene folkens! Selv ett steg med en slik maskin gjør de utroligste ting. :D

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Problemer

Ja, problemer oppstår støtt. Og det gjelder å løse de også! Jeg tenkte å få hjelp fra dere med akkurat dette, og i gjengjeld får dere en heftig update! :cool: Bra deal hva?

 

 

 

Problem 1: Camber bolts?

Siden jeg har senket bilen min med 40mm (kun foran enda), så skjer det naturlig nok noe med forstillingen når bilen blir lavere. Mange ting skjer, men camber er ihvertfall noe som blir påvirket. Camber er i hvordan vinkel hjulet står.

 

 

camber_angle.jpg

Illustrasjon av hva camber er

 

 

Så for å utligne dette drar man vanligvis på firhjuls-kontroll. Men så fikk jeg høre at min bil var vanskelig å justere camber på, så da fikk jeg tips om å kjøpe såkalte camber bolts. Dette er bolter som er nokså spesielle:

 

 

2827197696_cf28326f3a.jpg

Illustrasjon av hvordan en typisk camber bolt ser ut

 

Disse boltene klarer på en fiffig måte å utligne forskjellen senkinga gjør. Boltene er som dere ser tykkere ett sted, noe som gjør akkurat dette. Disse boltene holder fast huben som du fester hjulet i og fjærbeinet.

 

 

post-91181-1285793079,8653_thumb.jpg

Illustrasjon av hvordan bolten festes på fjærbeinet.

 

 

Så disse boltene er med andre ord litt tynnere enn de originale, men like tykke som de originale på det tykkeste punktet. Det er akkurat dette som får huben til å få en litt annerledes vinkel og VIPS! så var camber riktig igjen.

 

 

2827199644_f003a5a17d.jpg

Illustrasjon hvordan bolten skal sitte.

 

 

Jeg prøvde å smikke på disse boltene idag, men merket fort at noe var galt. Det kom en merkelig "taka-taka-taka" lyd i forstillinga mi. Den var dog meget svak, men jeg merket at noe ikke var helt på stell.

 

Så fant jeg ut at jeg måtte prøve å se om jeg fikk gjort noe annerledes. Slang meg inn i "forum-modus" og fant en guide på sånn ca hvordan jeg skulle gjøre det. Var dog ikke til Celica, men Subaru. Tok fra hverandre boltene igjen, og gjorde det slik som guiden beskrev.

 

Kastet meg inn i bilen igjen og var spent på om ulyden var borte denne gangen. Og jaggu meg så var den det! MEN:

 

Bilen hadde nå skiftet helt opplevelse. Rattet var merkelig lett å svinge med, og ikke tight i det heletatt. Det var mye dekkstøy fra front og bilen drog litt mot høyre. Det at den drog til høyre kan dog være veien osv. Alt var helt annerledes, og jeg kjente ikke igjen den tighte bilen jeg hadde før.

 

Hvordan kunne dette skje??!

 

Så jeg endte opp med å ta ut de jævla boltene og sette på de originale igjen. Tok en prøvetur med de originale for å forsikre meg om at det var boltene som var grunnen, og bekreftet det rimelig raskt. Jeg vil ikke ha noe u-tight bil!

Lenke til kommentar

Problem 2: Risting ved kald motor?

Når jeg skal ta igang med kald motor en gang i blant, så hender det at motoren og alt begynner å riste brutalt når den blir belastet. Før skjedde det vanligvis i en bakke mot et kryss jeg kjørte i hver dag, men nå skjer det også på parkeringsplasser også. Er jo ganske flaut, da det virker som jeg ikke kan å gire når det skjer!

 

Det er altså akkurat som om den får for lite gass, selv om jeg veit den får det. Jeg har jo kjørt likt i alle år, så det ville ha vært rart om jeg plutselig gjorde noe annerledes med beina.

 

Når problemet oppstår må jeg bare trå inn clutchen litt og gi en del gass for å få det vekk. Men det skjer som regel bare en gang hver tur, og det er rett etter jeg har startet og kjørt litt. Altså når motoren er kald.

 

Jeg har nylig byttet pluggkabler, rotor og fordeler samt regreim og strammehjul.

 

HVA KAN DETTE VÆRE?

 

 

(PS: Har 200 bilder og en update liggende, så... )

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt en hjulstilling med de camberboltene. Hvis du ikke vet 100% hvordan de skal stå, så er det lett å få noen grader feil. De problemene du listet opp over her høres faktisk bare ut som feil hjulstilling ;) Når man justerer på camber endres også spissing, så er nok lurt med en hjulstilling bare for å få alt 100%.

 

Merket noe til skjev slitasje på dekkene?

Lenke til kommentar

Lambdasonde er notert! Får sjekke om ECUen har lagret noen feilmeldinger i det siste for å se an denne.

 

Og ser ut til at jeg må ta en skikkelig hjulstillingskontroll også ja, trodde jeg kunne montere disse boltene for meg selv, men ser ut til å være mye vanskeligere enn jeg hadde trodd! Jeg har kjørt med feil camber siden jeg senket tidlig i sommer, og merker bittelitt mer slitasjne på innersida av dekka. Ikke mye, hadde faktisk forventa mer.

 

Men da skal jeg høre på tipsene deres! Takk for det! :)

 

 

 

Og hvem vil ha en update på over 300 bilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...