Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Update!

- Nye skilter, og bilder av lyktene!

 

 

 

Ja, jeg er hissig med oppdateringer. Håper dere digger det! (Er morro å få skikkelig med tilbakemeldinger vøtt!)

 

 

Jada, skilt måtte oppgraderes til nye. Jeg digger de nye skiltene som er å få idag, med flagg og hele pakka. Yummy! Så jeg klinte til med nye skilt, da de ikke er såååå dyre (500kr for 2)

 

Tok forresten en rask håndvask av bilen i går. Litt morsomt, da vannet gradvis frøs når jeg vasket! :p Jeg bare MÅTTE vaske bort all møkka. I tilleg klarte jeg å avfette bort all polish, wax og det der i en selvvask her om dagen. (Kun nede på sidene da, der møkka samler seg som regel) Så jeg tok og kjørte på med litt polish og wax og jeg!

 

 

 

Uansett:

 

IMG_5147.jpg

Først så var det av med de gamle. Jeg har brukt noen jalla skiltholdere fra BilXtra så lenge, for å få med meg de nye skiltene hjem. Må som kjent levere de gamle vett...

 

 

 

IMG_5149.jpg

Skaffet meg noen skikkelige skiltholdere, og planla at den foran skulle følge "kurven" på frontfangeren min ganske godt. Jeg vasket frontfangeren for møkk og skitt som jeg ikke har fått av før, slik at det ble pent og pyntelig.

 

 

 

IMG_5151.jpg

Så pusset jeg ned baksiden på de nye skiltholderne, da planen var å teipe tuppene på disse til frontfangeren med 3M teip. (Ekstremværsteip). Det viste seg at det var for kaldt for at denne teipen ville feste seg idag. (-5 grader, her er vi ivrige dere! )

 

 

 

IMG_5152.jpg

Det nye skiltet. Wow sier jeg bare, dette blir saker å få på bilen.. :w00t:

 

 

 

IMG_5158.jpg

Ut med noen bolter som holdt den tidligere "skiltfestetingen" fast.

 

 

 

IMG_5163.jpg

Og der har vi den nye skiltholderen på plass. Den fulgte formene på frontfangeren min ganske godt faktisk. Men med teip blir jo dette helmaks!

 

 

 

IMG_5167.jpg

Som dere kanskje veit, eller har hørt, så er det vanlig at det bakre skiltet vibrerer noe jøtt når du vrir opp volumet på anlegget. Ihvertfall når du har et villdyr av en subwoofer, og det hele blir et orkester som minner om blekkbokser som klinger fint i kor. Dette vil ikke jeg ha noe av, så jeg dempet like greit skiltholderen med skikkelig dempemateriale på baksida.

 

 

 

IMG_5169.jpg

Måle opp slik at det blir riktig.

 

 

 

IMG_5170.jpg

Der har vi en passende bit!

 

 

 

IMG_5171.jpg

Og da ble det slik. Litt vanskelig å se, men hele baksida av skiltholderen er klebet med slikt materiale.

 

 

 

IMG_5165.jpg

Den gamle skiltholderen, som skal byttes ut. Den har vært på bilen i så mye som 1 dag, og jeg er lei den allerede. Makan til drittkvalitet har jeg ikke sett. Man skal liksom "slide" skiltet inn på plass slik man gjør med manualer som følger med CD-er! Jeg stoler ikke på at det holder særlig lenge, av 6 små pinner.

 

 

 

IMG_5166.jpg

Et bilde til. Ser dere lyktene eller? :D

 

 

 

IMG_5174.jpg

Da var den nye på plass, og alle er glade. Ihvertfall jeg! :D

 

 

 

IMG_5177.jpg

Og med skiltene... Fy søren dere, detta blir helrått. Har en fetisj for de skiltene der tror jeg..

 

 

 

IMG_5178.jpg

Overview bakfra, uten lys.

 

 

 

IMG_5180.jpg

Med lys. Litt dårlig kameramann, som ikke klarer å stå rett men! (Lyset er egentlig hvitt, og ikke blått)

 

 

 

IMG_5131.jpg

Slik var det før. Bare å sammenligne dere!

 

 

 

 

Så alt i alt ble dette en pervers oppgradering syntes jeg. Nå er det sånn at jeg tenker, "WOW, det der er bilen min! :D" når jeg parkerer den fra meg.

Lenke til kommentar

Takk! :D Ikkenoe mere respons da dere? :)

 

Neste mod er å få bremselysa til å lyse i alle 4 stedene, så jeg må til med loddebolten her!

 

Denne guiden omhandler modden, men jeg skjønner den ikke helt. Noen av dere som veit hva som trengs?

 

http://www.celica-club.co.uk/wiki/index.ph...ight_Conversion

 

EDIT: Det er egentlig ledningsdiagrammet jeg ikke skjønner.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

500kr for to stk! :)

 

 

Takk for god respons! Nå kan vel egentlig ikke bilen bli noe særlig finere bakfra, så neste skritt er å skaffe de heftige projektor lyktene. Disse er dyre, og det er en helvettes jobb med dem. (Konvertere dem fra høyreratta bil, til venstreratta, dvs. at jeg må åpne dem opp og mekke inni der)

 

Men det SKAL bli gjort, for de projektor lyktene er bare helt perverse. :D

Lenke til kommentar

Okay gutter, jeg trenger deres oppfatninger, vurderinger, tanker og alt som er!

 

 

Jeg har putta både bein og kropp innenfor "turboverdenen". Valget står mellom å kjøpe en turbomotor som er til GT4 celicaen(den med originalt turbo og 4wd)

 

Det koster 21.000kr for alt fra en jeg har som kontakt i danmark. Må sikkert momses inn og greier, så det blir fort 27.000kr for at jeg skal få den i fanget mitt. Men så kommer jobben! Jeg må helt sikkert oppgradere bremser og drivverk for at BT skal kunne godkjenne dette, og dette koster sikkert en del. I tillegg klarer ikke jeg alene å bare bytte om motor, så her må jeg ha hjelp av fagfolk som veit hva dem driver med.

 

Jeg anslår 40.000kr som minsteverdi. Noe jeg ikke gidder å ta meg råd til i denne omgang.

 

 

Eller så kan jeg turbokonvertere motoren jeg allerede har idag. Et fullt kit (nytt) koster omkring 18.000kr, og dette inneholder det meste jeg trenger. Jeg kan til og med gjøre det selv, da det finnes hundrevis av guider og worklogger som omfatter akkurat dette. Det jeg er redd for, er å blåse hele motoren til h**vette!

 

Har funnet noen forsterkningskit til motoren, (link her) noe som kanskje kan bidra med at den holder bedre på trykket.

 

Jeg har ingen planer om å kjøre masse turbotrykk, så det blir i det lave sjiktet her. (0,3-0,5 bar elns)

 

 

Hva syntes dere? Om jeg skal gå for noe med turbo i det heletatt vurderer jeg å ta dette til sommeren. Da er det greit å ha alt klart, så derfor begynner jeg nå.. :)

Lenke til kommentar

billigste og enkleste er vel et komplett turbokitt. Spørs litt hvor mye den motoren tåler det, uten at du må begynne å bytte innmat etc. Og du sa litt lengre opp her at du trengte fagfolk for å bytte motor, da trenger du det iallefall for å overhale motoren.

 

Hadde jo vært snasent med en liten snelle på celicaen da.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får hentet ut så mye av motoren din orginalt, du får litt ekstra hester med 0,3bar, men du får også ekstra vekt. Så med så lav ladning er det ikke sikkert forskjellen med turbo drar skinnet av pølsa akkurat. Går ikke lenge før du får lyst på mer. :)

 

Men uansett, det viktigste hvis det ikke skal gå helt til skogs er å mate på med nok bensin. Kjør med skikkelig feit blanding i starten og juster ned. Tenningsbank, rådebank og for tynn blanding er som oftest det som raserer turbobygg i startfasen. Bruk lang tid på finjustering, og kjør gjerne en uke eller to på 0.1bar før du justerer opp gradvis mens du kjører litt imellom. Mange mister også her tålmodigheten og skrur trykket rett opp til det de ønsker, og overgangen har jeg sett kan få hele motoren til å gå til hakkadalen.

 

Du vil faktisk trenge en del ekstra i tillegg til turbokittet, masse småting som man ikke tenker over.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Se denne posten for litt synspunkter rundt godkjenning, ombygging osv.

 

Regelen har egentlig blitt forenklet, og i noen tilfeller har Trafikkstasjonene fått lov til å godkjenne mer modifikasjoner enn tidligere. Det er likevell den ekstreme trimmingen av biler som foregår i enkelte miljøer som har presset frem regelendringene, og men vil ikke lenger kunne lese i Gatebilmagasinet om den 5 år gamle Supraen med 4 turboer og lystgass som ble godkjent. For de av oss som er litt moderate, vil det nok ikke være et problem å trimme litt, men det er bedre å holde det for seg selv enn å forsøke å få det godkjent, særlig om bilen er nyere enn -89. Turbo og kompressor er trolig ikke så lurt, og man skal vite at Vegvesenet har sin rullende landevei med seg ut på kontroller, og har ved flere anledninger stått ved utkjøringen til Rudskogen etter arrangement.

 

Kort sagt er det langt enklere å få godkjent en GT4-ombygging enn en turbokonvertering av den eksisterende motoren. Eventuelt å ikke vise Vegvesenet noe som helst, men da kan forsikringsselskapet ditt bli småsinna på deg om det skjer noe...

 

EDIT: var jeg deg ville jeg kjøpt en hel GT4 og plukket over alt fra den. Da kan du ta bit for bit og se hvordan ting skal være før du demonterer det. Langt enklere enn å klø seg i hodet og lure på hvor de siste fem kontaktene egentlig skal, hvor det røret skal osv. Et annet moment er jo ved et eventuelt salg. Jeg hadde foretrukket en "standard" GT4 hvor man faktisk kan feilsøke ut fra skjermaer og få hjelp på forum, kontra et lappverk hvor man ikke vet hva slags deler som er brukt, kvaliteten på monteringsarbeidet eller hvor kabler og ledninger er trukket og koblet til...

 

Som et siste PS kan jeg nevne at en kompis jobber som Toyota-mekaniker, og har bedt mer enn én bønn om å ikke måtte skru på en GT4 igjen... Bare så du vet litt hva du går til. :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Tror ikke du får hentet ut så mye av motoren din orginalt, du får litt ekstra hester med 0,3bar, men du får også ekstra vekt. Så med så lav ladning er det ikke sikkert forskjellen med turbo drar skinnet av pølsa akkurat. Går ikke lenge før du får lyst på mer. :)

 

Men uansett, det viktigste hvis det ikke skal gå helt til skogs er å mate på med nok bensin. Kjør med skikkelig feit blanding i starten og juster ned. Tenningsbank, rådebank og for tynn blanding er som oftest det som raserer turbobygg i startfasen. Bruk lang tid på finjustering, og kjør gjerne en uke eller to på 0.1bar før du justerer opp gradvis mens du kjører litt imellom. Mange mister også her tålmodigheten og skrur trykket rett opp til det de ønsker, og overgangen har jeg sett kan få hele motoren til å gå til hakkadalen.

 

Du vil faktisk trenge en del ekstra i tillegg til turbokittet, masse småting som man ikke tenker over.

Det er faktisk ganske heftig hva den motoren klarer å prestere med litt turbo. En klarte å få 170hk ut av motoren med 0,9 bar(ganske mye trøkk dette da) Men jeg har sett noen som har prestert over 200 også. Husker ikke hva de hadde i turbotrykk men. Uansett så vil 0,3-0,5 være bra nok for meg! :) Motoren er ihvertfall knallsterk, og elsker turbo.

 

Lyst på mer kommer jeg nok helt sikkert til å få... :p

 

Takk med gode tips! Er nok lurt at motoren får skikkelig med bensin ja. Hvorfor har bensina noe å si egentlig? Er det ikke olja som smører da?

 

 

Turbokittet vil nok koste en del mer enn jeg tror også ja..

 

Se denne posten for litt synspunkter rundt godkjenning, ombygging osv.

 

Regelen har egentlig blitt forenklet, og i noen tilfeller har Trafikkstasjonene fått lov til å godkjenne mer modifikasjoner enn tidligere. Det er likevell den ekstreme trimmingen av biler som foregår i enkelte miljøer som har presset frem regelendringene, og men vil ikke lenger kunne lese i Gatebilmagasinet om den 5 år gamle Supraen med 4 turboer og lystgass som ble godkjent. For de av oss som er litt moderate, vil det nok ikke være et problem å trimme litt, men det er bedre å holde det for seg selv enn å forsøke å få det godkjent, særlig om bilen er nyere enn -89. Turbo og kompressor er trolig ikke så lurt, og man skal vite at Vegvesenet har sin rullende landevei med seg ut på kontroller, og har ved flere anledninger stått ved utkjøringen til Rudskogen etter arrangement.

 

Kort sagt er det langt enklere å få godkjent en GT4-ombygging enn en turbokonvertering av den eksisterende motoren. Eventuelt å ikke vise Vegvesenet noe som helst, men da kan forsikringsselskapet ditt bli småsinna på deg om det skjer noe...

 

EDIT: var jeg deg ville jeg kjøpt en hel GT4 og plukket over alt fra den. Da kan du ta bit for bit og se hvordan ting skal være før du demonterer det. Langt enklere enn å klø seg i hodet og lure på hvor de siste fem kontaktene egentlig skal, hvor det røret skal osv. Et annet moment er jo ved et eventuelt salg. Jeg hadde foretrukket en "standard" GT4 hvor man faktisk kan feilsøke ut fra skjermaer og få hjelp på forum, kontra et lappverk hvor man ikke vet hva slags deler som er brukt, kvaliteten på monteringsarbeidet eller hvor kabler og ledninger er trukket og koblet til...

 

Som et siste PS kan jeg nevne at en kompis jobber som Toyota-mekaniker, og har bedt mer enn én bønn om å ikke måtte skru på en GT4 igjen... Bare så du vet litt hva du går til. :)

Takk for enorme tips! Det frister mest med en 3S-GTE motor ja, absolutt. Og det ser ut som det er det enkleste med tanke på godkjenning. Jeg kan jo forhøre meg litt ekstra med Toyota om de kan dokumentere at en turbo på motoren min går helt greit. Er i dialog med dem over mail, så jeg får se hva jeg får til.

 

Er en GT4 så ille å skru på da?

 

Hvor kjøpte du skiltplatene og hva kosta de?

Skiltholderne skaffet jeg gratis av en anonym kilde.. :) Disse koster ikke allverden, regn med 300kr eller noe i den duren for sånne skikkelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...