Gå til innhold

Trenger hjelp med oppsett av kablet nettverk


Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort: Et av rommene her i huset har store problemer med å motta signalene fra det trådløse nettverket vårt, dvs. vi får ikke inn internett på det rommet. Vi har prøvd mye rart for å løse dette problemet, men det har vært mer eller mindre nyttesløst.

 

Så spørsmålet er: Hva trenger jeg for å få satt opp et ikke-trådløst nettverk på dette rommet? Hva slags kabler osv.

 

Takker for svar, og ikke le av de idiotiske spørsmålene mine:P

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant ikke noe som het Cat5e, men fant 100 meter med Cat5 UTP, er det noen forskjell?

Er sansynligvis Cat5e. Har ikke sett ren cat5 på markedet på mange år nå, så muligens folk begynner å bli late og kalle en cat5e for cat5.

 

E står for enhanced, og betyr at kabelen skal takle hastigheter opp til 1000mb, mens vanlig cat5 støtter kun opp til 100mb.

 

Skal stå tydelig på siden av kabelen hvilken type det er. Har du planer om 1000mb, så sjekk i alle fall kabelen før du kjøper den.

Lenke til kommentar

Eh.. Det er litt feil..

Cat.5e er en denotasjon for overføringskapasiteten til kabelen. En Cat.5 kabel var sertifisert til 100 MHz. En Cat.5e som nå om dagen kalles Cat.5, er sertifisert til 125 MHz.

Hva som gjør denne istand til å overføre i gigabit hastigheter er oppgradert signaleringsteknologi som gjør kabelen istand til å sende tur/retur samtidig, samt på alle 4 par. derfor: 125*2*4=1000

 

Ulempen med Cat.5/Cat.5e derimot er at de er veldig utsatt for støy når du begynner å overføre store mengder data.

Hvis du ønsker en kabling som du kan oppgradere utstyr på (dvs, switcher og nettverkskort for økt ytelse) vil en skjermet Cat.6 kabel være det desidert beste alternativet.

 

Jeg ser i tidligere svar at de har allerede begynt å forvirre med plansjer om tilkobling. Ikke følg disse. men bruk helt enkel fargekode.

 

Oransj/hvit = 1

Oransj = 2

Grønn/hvit = 3

blå = 4

blå/hvit = 5

Grønn = 6

Brun/hvit = 7

Brun = 8

 

De fleste uttak idag er utstyrt med fargekode på termineringene, så da er det lettere å følge disse.

Ved å strekke en vanlig "straight-through" patch, og bruke vegguttak kan du lett selv styre signalene med en kort patchesnor i endene.

 

Hvis du er i tvil, snakk med en elektriker. De burde være sertifisert på dette.

 

Lykke til

Endret av mrblc
Lenke til kommentar
Jeg ser i tidligere svar at de har allerede begynt å forvirre med plansjer om tilkobling. Ikke følg disse. men bruk helt enkel fargekode.

 

Oransj/hvit = 1

Oransj = 2

Grønn/hvit = 3

blå = 4

blå/hvit = 5

Grønn = 6

Brun/hvit = 7

Brun = 8

Kan ikke si jeg ser den helt store forskjellen. :roll:

rj45-straight-568-B.gif

 

Cat5e er dessuten sertifisert for 125MHz som du sier og det holder greit til Gigabit som bruker 125MHz... Ser ingen spesiell grunn til å måtte bruke Cat6 ved en hjemmeinstallasjon.

Lenke til kommentar

Forskjellen lå i at istedet for å vise masse forskjellige bilder som ikke egentlig sier noe om hva som burde velges, så pekte jeg ut en metode..

 

poenget med å anbefale cat.6 er at det er sertifisert for opptil 10 GBps.. hvilket betyr at det har bedre signalforhold, og kan ligge i mer enn 5 år før det må byttes ut for å akkomodere båndbreddebehov..

Når prislappen er marginalt dyrere, så ser jeg lite poeng i å være så gnien at du legger Cat.5 som ikke engang kan garantere gigabit hastigheter da den er særdeles mer utsatt for elektromagnetisk støy.

Lenke til kommentar

Jeg sjekka siden på kabelen, det var en Cat5e-kabel allikevel. Også fikk jeg bestilt de greiene la7dfa linka til, så de kommer forhåpentligvis snart i hus. Og når de endelig gjør det, da er jeg nok tilbake her med et og annet spørsmål om oppsettet, så bare vent:P

Lenke til kommentar
Poenget med å anbefale cat.6 er at det er sertifisert for opptil 10 GBps.. hvilket betyr at det har bedre signalforhold, og kan ligge i mer enn 5 år før det må byttes ut for å akkomodere båndbreddebehov..

Dagens cat6 er ikke sertifisert for mere enn 1Gbps. Skal du ha 10Gbps må du vente på cat6a...... :thumbup: (Cat 6 = 250MHz mens Cay6a = "sansynligvis" 500MHz)

 

(Ren cat6 i skjermet utgave kommer sansynligvis til å takle 10Gbps over kortere avstander, men dette er en sjangse å ta.)

 

EDIT: En M i stedet for G ble lit kritisk.....

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar

Supert. Viste ikke at cat6a hadde kommet i handel enda. Sist jeg snakket med noen på ADC krone var det lit frem i tid, men er jo 6mnd siden......

 

Da skal jeg i alle fall begynne å vurdere cat6a, da det er en standar med muligheter for oppgradering i forhold til cat5e. Ren cat6 hadde jo ikke så mye mere potensiale enn cat5e, så ikke anbefalt det for noen kunder.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg hadde samme problem hjemme, fikk ikke godt nok trådløst signal til to xboxer og to datamaskiner i kjelleren.

Det jeg gjorde var å strekke en kabel fra routeren i hovedetasjen og ned til en ny trådløs router i kjelleren. På denne måten får jeg mulighet for både trådløs og kablet tilkobling over alt :)

Ser at mange har meninger om forskjellige typer kabler, men jeg tror nok biltema-kabelen funker for de fleste av oss i de fleste tilfeller. Det gjør den i alle fall hos meg :p

 

Thomas

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hallo igjen folkens!

 

Da var endelig alle delene jeg trengte her, og installasjonen kan begynne! Vel, nesten. Trenger fremdeles hjelp...

 

Spørsmål 1: Jeg skjønner hvordan jeg skal koble ledningene og de RJ45-greiene sammen (oransje/hvit til 1, osv), men en ting må jeg være sikker på: Skal innsiden (inni selve ledningen) av de små fargede kablene våre ubeskyttet? Dvs, må metallet i ledningen "stikke ut" inni RJ45-tingen for å virke? Æsj, dere skjønner ikke hva jeg mener. Se her:

 

noob1vz8.jpg

 

Spørsmål 2: Skal jeg sette opp ledningen på samme måte (oransje/hvit til 1, osv) på begge endene av kabelen? Altså både den enden som skal i PCen og den som skal i ruteren?

 

Spørsmål 3: Noen kommer til å le nå.. Hvor eksakt skal jeg putte den enden av kabelen som ikke går til PCen? Jeg tror den skal i ruteren, men det finnes flere bokser på dette nettverket... En ruter, en ADSL-boks, en IP-telefoni-boks, en trådløs telefon, samt noen boksen i veggen hvor telefonen er koblet til. Jeg kan ta noen bilder hvis dere trenger det.

 

Takk for oppmerksomheten.. uhm.. tålmodigheten.

Lenke til kommentar

1: enig med la7dfa.com, men det er viktig at du opprettholder parene i forhold til pin out. (ikke velg en tilfeldig farge til en tilfeldig pinne)

Dette vil du merke tydelig om du har planer om å kjøre noe mer hastighet enn 10 mbps.

 

3: hvis du har en ruter med switchutganger (ofte merket lan 1-4) eller noe sånt, så skal kabelen inn der.

I noen tilfeller er det ADSL modemet som har det, og da skal den inn i den.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg måtte fortelle dere det: Oppsettingen av kabelen gikk helt knirkefritt, og det trådløse nettverket er nå slått av. For godt:D

 

En liten sammenlikning: En torrentfil jeg har holdt på å laste ned i mange uker nå over det trådløse nettet, ble ferdig litt over en time over kabelen! Tusen takk for hjelpen folkens:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...