Gå til innhold

Problemer med hardisker som ryker. kan det skyllest dårlig elektronikk i huset?!


Anbefalte innlegg

Hva er/var temp på disker?

 

var: 30-45 grader før. kommer ann på temp i rommet og load / idle.

 

no, er jeg ikke sikker, siden jeg ikke har temp måler og fant ikke noe tempratur på HD i bios.

Der har du problemet ditt.

45 grader er ikke direkte helsebringende for en disk.

 

Hva disktemperaturer gjelder så finner everest disse.

http://en.utilidades-utiles.com/download-everest.html

 

Hva mener du med dette? 45celcius er IHVERTFALL ikke for høy. Om noe så kan det kanskje være litt lavt (googles undersøkelser viser faktisk at harddisker dør litt oftere på lave temperaturer enn på gjennomsnittlige, men mest på de høyeste temperaturene selvsagt. Det er vanskelig å konkludere noe sikkert utifra dataene).

 

Om harddisken er under 55celcius så vil jeg si med stor sikkerhet at det er absolutt ingen problem, og selv litt over dette så hadde jeg ikek vært bekymret. Over 65 er det rom for bekymring.

 

Så utdyp gjerne hva du mente. 45celcius er jo omtrent så lavt du kan komme på en harddisk utne relativt aggressiv luftkjøling, dog det spørs jo litt om 45celcius er en idle eller load temperatur - det vil jo ha veldig mye å si spesiellt om luftsirkulasjonen er relativt lav.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nå bare en generell oppfatning at disker ikke lliker denne typen temperaturerer underbygget av informasjon på nett fra de som lager software for overvåkning av diskene.

http://www.hddtemp.com/[/url'> ']According to manufactures, the normal recommended working temperature of a hard disk is 35-40°С. Once it rises by just 10°С – from 40°С to 50°С, the safety of its work becomes more than two times less!

That is why in the first place hard disk temperature monitoring is a way to prevent the loss of data.

 

Men etter å ha leitet gjennom spesifikasjoner på nettet blandt noen av harddiskfabrikantene så ser det ut som grensen ligger litt høyere.

Så avhengig av fabrikatet på disken så kan disken tåle opp til 60 grader men dette ser ut som det kun er nyere disker som tåler.

Så da er det ikke godt å si hva det er som tar knekken på diskene brått og plutselig.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgne...cale=en-US ']The operating temperature range for most Seagate hard drives is 5 to 50 degrees Celsius.

 

Note: With our newer model drives, the maximum temperature is now at 60 degrees Celsius.

 

http://seagate.custhelp.com/cgi-bin/s...amp;p_topview=1[/url'> ']Hard drive reliability is closely related to temperature. By operational design, the ambient temperature is 86°F. Temperatures above 122°F (50°C) or below 41°F (5°C), decrease reliability. Directed airflow up to 150 linear feet/min. is recommended for high speed drives.

 

http://www.wdc.com/en/library/ce/2879-701220.pdf ']Operating Ambient Temperature & Humidity

Temperature 0° C to 60° C

Lenke til kommentar

Apropo temperaturer:

Store hyppige svingninger i temperaturen på disker er heller ikke bra har jeg lest.

Dvs f.eks fra kalde disker på 18°C til oppvarmede 40°C ++ . det er en temperatur svingning på over 20°.

Dårlig PSU - rippel og svingninger på +5V (elektronikken) er en annen ting.+12v er vel kun til motoren.

Lenke til kommentar

Det er alltid vansklig det med disker, virker som noen mister mange disker, og andre ikke ahr problemer i det hele tatt. personlig tror jeg PSU eller tempratur ofte er problemet, tempten på diskene dine er helt fin, personlig liker jeg det ikke om tempen klaterer opp på 50-tallet, men 45 er helt greit. Spenningsforskjeller i strømnettet bør ikke spille inn så mye såvidt jeg kan forstå, gode moderne PSUer tåler jo helt fint at spenning faller til 100 V uten at det forstyrrer operasjonen nevneverdig, og slike spenningsfall kan jeg ikke se for meg skjer i et vanlig hus?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil tipse deg til å prøve å få tatt noen målinger på nettspenningen din over en lengre periode (rundt 1 uke). Da kan du se om nettspenningen din er for lav/høy og om det er andre forhold som kan påvirke (transienter osv.).

 

Det er ikke mye hennsiktsmessig å kjøpe en UPS som underspenningsværn hvis det ikke er det som er problemet. Det samme gjelder for transienter osv. Hvis det ikke er det som er problemet vil heller ikke en UPS hjelpe.

 

Så hvis du kjenner noen som har et logg-instrument eller føler for å kontakte en elektrikerbedrift for å få lånt et slikt instrument burde du gjøre det før du kjøper deg UPS.

 

Angående valg av UPS så er du vel på jakt etter en UPS som beskytter mot underspenning/spenningsbortfall. Og ut i fra info om den UPSen du har funnet så gir den 230V ut så lenge spenningen inn er 180-266V.

Men om den faktisk regulerer spenningen eller kjører over på batteri når spenningen er lav vet jeg ikke. Men det jeg vet er at en UPS som er line-interactive regulerer spenningen slik at du ikke kjører på batteri selv om spenningen er for lav.

 

Så vidt jeg vet, så har ikke dette så mye å si dersom det ikke over lengre tid er underspenning, da vil nemlig ikke batteriet på en offline UPS bli utladet. Men hvis du over en lengre periode har lav spenning vil batteriet bli utladet. Mens en UPS som er line-interactive fortsatt vil ha nesten fult batteri siden det bruker en transformator ved underspenninger og bruker kun batteriet i øyeblikket spenningen reguleres og når strømmen er borte.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Så hvis du kjenner noen som har et logg-instrument eller føler for å kontakte en elektrikerbedrift for å få lånt et slikt instrument burde du gjøre det før du kjøper deg UPS.

 

takker for svar, er det normalt at elektrikerbedrifter låner ut slikt til kunder, eller må jeg regne med at flaks er det som utgjør svaret for meg?

 

no har jeg testet med å panikk fyre så no er det 28 grader i rommet, sjeldet det er så varmt men ville bare sjekke hvor varme diskene blir i "worst case senario".

 

SATA er 47 grader og IDE 43 grader.

 

Dette er under load.

Lenke til kommentar

Kan det hjelpe å kjøpe et sikkerlig overspennings vern?!

 

"Hoved" overspenningsvernet jeg har (se bilde første post) er kjøpt i spania for en stund siden.

 

Men etter hva jeg har hørt skal de ha det samme strøm nettet som vi i norge har.

skal komme med litt info om den når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar

I verste fall må du ha en elektriker hjem til deg for å få han til å koble opp instrumentet osv. Men praksisen er vel varierende. Men det jeg vet er at de bedriftene som har slike instrument er nesten nødt til å bruke de (et skikkelig instrument er litt dyrt), men som sagt praksis til hver enkelt bedrift kan variere voldsomt. Det beste er å spørre litt rundt om kring.

 

Faktisk så kan det lønne seg å spørre om problemet ditt på en elektrikerbedrift. Det kan godt hende at de har vært borti noe slikt før.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

litt teknisk data for min spanske overspennings vern:

 

Advarsel, en del spansk her:

10A 230v-50Hz

Max Principal 575w (2,5A)

Max subordinados 2300w

Disyuntor reconfigur incorpardo (10A)

Max Totel: 2300w (10A)

 

Max Principal (Master) 575w (2,5A)

Max subordinados (Slaves) 2300w (10A)

 

Er dette til noen hjelp for dere som kan slikt? eller må jeg finne en tolk før dere skal skjønne noe av dette?!

Lenke til kommentar

Legg merke til at The Red Devil nevner en online UPS, noe som er et vesentlig poeng hvis strømnettet er ustabilt.

 

Så hvis du kommer frem til at du skal ha en UPS, så husk å få tak i riktig type. Hovedtypene er offline, line-interactive og online. Den sikreste (og dyreste) er online - da får maskinen alltid god strøm fra batteriet uansett om nettet er tilkoblet eller ikke. De andre typene leverer bare batteristrøm når nettet faller ut eller blir alt for dårlig. Så hvis det viser seg at strømnettet ditt ikke leverer god nok strøm, så må det bli en online UPS (samt at el-verket ditt bør få en klage). Du bør forresten også dobbelsjekke at UPSen leverer en ren sinusbølge og ikke trappesignal på strømmen, da trappesignaler ikke nødvendigvis er så bra for elektronikk.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med elektro butikken. og de mente at det kun måtte være at jeg hadde ekstrem uflax. siden de så og si er nabo'en min kunne de ikke forstå at jeg skulle ha noe problemer med strømmen og ikke de, siden ISTAD kraft leverer strømmen til samme felt.

 

De mente også at VIST det skulle være problemer med strømmen i huset så burde ikke det være HD'ene mine som klikka med strøm kortet (altså PSU'en).

 

Dem lurte også på om jeg kjøpte alt av HW fra samme butikk, og mente at jeg burde prøve å kjøpe noe fra en annen plass.

 

Så med andre ord så er dette bare uflaks da, og noe jeg må leve med vist jeg skal ha pc. for å måle spenningen i leiligheten måtte det taes gjennom hus eier og istad kraft (de som leverer strømmen).

Lenke til kommentar
Jeg har sett eksempler på at vibrasjon kan ødelegge harddisker.

Elastisk oppheng er løsningen.

 

jeg tenker at elastisk oppheng vil få harddisken til å vibrere mer og kabinettet mindre...

da er det ingenting som holder imot vibrasjonene som disken lager...

 

synspunkter på dette?

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
Jeg har sett eksempler på at vibrasjon kan ødelegge harddisker.

Elastisk oppheng er løsningen.

 

jeg tenker at elastisk oppheng vil få harddisken til å vibrere mer og kabinettet mindre...

da er det ingenting som holder imot vibrasjonene som disken lager...

 

synspunkter på dette?

 

Mulig det, men jeg tenkte på at maskinen kunne stå på et sted hvor

det var mye vibrasjon,ikke vibrasjonen i selve disken.

Sistnevnte tror jeg er svært liten.

Lenke til kommentar
Jeg har sett eksempler på at vibrasjon kan ødelegge harddisker.

Elastisk oppheng er løsningen.

 

jeg tenker at elastisk oppheng vil få harddisken til å vibrere mer og kabinettet mindre...

da er det ingenting som holder imot vibrasjonene som disken lager...

 

synspunkter på dette?

 

Mulig det, men jeg tenkte på at maskinen kunne stå på et sted hvor

det var mye vibrasjon,ikke vibrasjonen i selve disken.

Sistnevnte tror jeg er svært liten.

 

disken står oppå en stor datapult. så er lite/ingen vibrasjon i den. enste som kan lage noe er høytaleren jeg har på bordet. sub'en står under og de som står oppå bordet er småe høytalere så kan umulig ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...