Gå til innhold

Problemer med hardisker som ryker. kan det skyllest dårlig elektronikk i huset?!


Anbefalte innlegg

Har lenge slete med dette, har vel "tatt livet" av 5-6 HD'er no og ikke noe annet av HW har problemer.

 

Jeg har hatt samme problemet selv etter jeg kjøpte en ny pc (100% ny pc, gikk til og med fra AMD til intel). Verken TV, kjøleskap eller noe annet elektronisk utstyr har noen gang hatt problemer i denne leiligheten. men jeg har kun hatt dette problemet i denne leiligheten.

 

under pc bordet har jeg et overspennings vern (se bilde), som har en kabel til kjøkkenet for sikkerlig jordet stikkontakt.

 

Der har jeg enda et overspennings vern (dobbel kill) av denne typen:

Data / Tele Overspenningsvern: HF Filter.

Type: LYNIT v4-4100

IP20

Class II

Imax 2KA UP=0,3KV

Maks Last: 16A

230VAC / 50Hz

 

andre poster jeg har laget tidligere ang samme problemet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=897641&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...d=10799700&

 

så kan det være problem med strømmen i huset? vist ja hva skal jeg gjøre med det, og hvordan finner jeg ut av det?

 

Det er nytt strømnett i huset, sikringer går ikke, PC-en står stille og stabilt på en datapult. det er ikke noe magnetisk nær pc (uten om en liten høyttaler [kan det ha noe å si] ). Har verken småbarn eller noe som kan lage bevegelse nærme PC-en.

 

Håper noen kan hjelpe meg før enda en HD ryker.

post-32072-1206056770_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første: hvis det eventuelt er noe feil med el-nettet skal du for all del ikke røre det! tror det kan ha noe med strømforsyningen i pcn og gjøre, hvor mange watt er den på? den bør være over 550W, hvis du ikke har det: prøv å få lånt en på 550W eller mer og prøv ;)

Lenke til kommentar

Kort sagt nei, PSUen din behandler spenningen såpass grundig at uansett hva slgs merkelige fenomen som måtte være på ditt det elektriske nettverket i ditt hus så er det nesten umulig at det kan påvirke spenningen som PSUen leverer.

 

I så tilfelle så har du med en feil i PSUen å gjøre, men det kan du jo i såfall utelukke dersom du også bytet PSU når du kjøpte ny maskin. DU sier 100% ny, så da anntar jeg det inkluderer PSUen, så da tviler jeg meget sterkt på at problemet er pga. elektriske problemer.

 

Jeg kan ikke se noen åpenbar grunn til hvorfor du har problemet, utover at du rett og slett har hatt skikkelig uflaks.

 

I svar til espenb92 så er det høyst usansynlig at en utilstrekkelig PSU kan drepe hardiskene. underspenning tar aldri knekken på noe, kun overspenning, og det skjer i sfall bare dersom PSUen har en feil eller dør, noe vi kan utelukke dersom det er brukt 2 forksjellige.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Og, hva med varme? Har diskene dine en vifte? (spiller ingen rolle hvor tregt den spinner, bare deter NOE sirkulasjon). Det er spesiellt viktig dersom flere disker ligger nesten inntill hverandre, for ingen vifte i en slik situasjon gjør at dersom det ikke er annen sirkulasjon i nærheten så blir det stekeovns temperatur på diskene.

 

De tåler en god del varme vel og merke, men det er en kjennt sak at det kan være betydelig medvirkende faktor til å redusere levetiden, så kanskje om dine varmeforhold var ekstreme, så kunne det forklare problemet du opplever.

 

Jeg bruker alltid en super-treg vifte (altså totalt lydløs) på hver "blokk" av 3 disker i min server.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
for det første: hvis det eventuelt er noe feil med el-nettet skal du for all del ikke røre det! tror det kan ha noe med strømforsyningen i pcn og gjøre, hvor mange watt er den på? den bør være over 550W, hvis du ikke har det: prøv å få lånt en på 550W eller mer og prøv ;)

 

den er vel på 300w. hvorfor bør den være på 550w vist HW ikke trenger mer enn f.eks 250w?

 

på gammle PC-en hadde jeg en mist 500w. men hadde vel ikke noe mer krevende HW enn hva jeg har no.

 

Kort sagt nei, PSUen din behandler spenningen såpass grundig at uansett hva slgs merkelige fenomen som måtte være på ditt det elektriske nettverket i ditt hus så er det nesten umulig at det kan påvirke spenningen som PSUen leverer.

 

I så tilfelle så har du med en feil i PSUen å gjøre, men det kan du jo i såfall utelukke dersom du også bytet PSU når du kjøpte ny maskin. DU sier 100% ny, så da anntar jeg det inkluderer PSUen, så da tviler jeg meget sterkt på at problemet er pga. elektriske problemer.

 

Jeg kan ikke se noen åpenbar grunn til hvorfor du har problemet, utover at du rett og slett har hatt skikkelig uflaks.

 

I svar til espenb92 så er det høyst usansynlig at en utilstrekkelig PSU kan drepe hardiskene. underspenning tar aldri knekken på noe, kun overspenning, og det skjer i sfall bare dersom PSUen har en feil eller dør, noe vi kan utelukke dersom det er brukt 2 forksjellige.

 

-Stigma

 

jepp, hele PC-en vart bytta ut. også psu'en.

Lenke til kommentar
Og, hva med varme? Har diskene dine en vifte? (spiller ingen rolle hvor tregt den spinner, bare deter NOE sirkulasjon). Det er spesiellt viktig dersom flere disker ligger nesten inntill hverandre, for ingen vifte i en slik situasjon gjør at dersom det ikke er annen sirkulasjon i nærheten så blir det stekeovns temperatur på diskene.

 

De tåler en god del varme vel og merke, men det er en kjennt sak at det kan være betydelig medvirkende faktor til å redusere levetiden, så kanskje om dine varmeforhold var ekstreme, så kunne det forklare problemet du opplever.

 

Jeg bruker alltid en super-treg vifte (altså totalt lydløs) på hver "blokk" av 3 disker i min server.

 

-Stigma

 

pr dags dato har de vel ikke så veldig mye kjøling ( shuttle ) men det er no litt. skal også nevnest at vi fyrer i samme rom som PC-en står. så det kan bli veldig varmt  til tider. men det er sjeldent. og vist varme var problemet burde ikke IDE disken min gå varm også? jeg har en IDE og en SATA disk no, SATA disken begynner å slite no. menst IDE disken har ingen problemer.

Lenke til kommentar

Hvilken disker som sliter avhenger også av intern plassering.

Stabler du 2 disker over hverandre vil den øverste disken få det varmest om du ikke har sirkulasjon rundt de.

 

En annen ting som kan spille inn er at IDE er et eldre og grovere format mens Sata er nyere og om mulig med mere følksom elektronikk.

Dette er salvsagt bare tanker jeg gjør meg men last ned everest og sjekk temperaturen på diskene dine, den bør ikke komme i nærheten av 40 grader.

Når dette er sagt er begge Sata diskene mine 9 og 10 grader varmere en IDE disken min.

 

Maxtor 6Y080P0 25 °C (77 °F)

Seagate ST3200822AS 36 °C (97 °F)

Seagate ST3250410AS 35 °C (95 °F)

 

Diskene står med 3cm mellomrom mellom hverandre med lik sirkulasjon rundt alle.

Lenke til kommentar
Hva slags disker har daua?

 

Hvilken kjøling har disse diskene hatt(bilder)?

 

Hvilken temperatur har diskene holdt?

 

er vel 6 disker som har tatt kvelden.. har kommet litt ut av telling..

 

men er vertfall:

2 WD

1 maxtor

2 Seagate Barracuda

 

ang kjøling so hadde jeg disse før (i gammle PC-en min)

1 x Zalman drevramme m/heatpipes

2 x <a href="http://www.microplex.no/product.aspx?pid=vtxc01sl&mcat=c46" target="_blank">http://www.microplex.no/product.aspx?pid=v...sl&mcat=c46

</a>

 

de hadde fremderles problem. no har jeg ikke plass til HD kjølere av denne typen lengre siden jeg har shuttle no.

no har SATA diskene lite kjøling, men de har litt kjøling. det vil si 2 x 20mm (?) vister. og IDE har ingen kjøling bortsett fra litt pasiv kjøling fra cpu og mb vifta.

 

Edit: ser ut som jeg rota til linkan:/

Edit 2: diskene er ikke over hverandre, så de varmer ikke hver andre.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
men kan vi utelokke at det er dårlig elektronikk i huset som gjør dette?! vil det hjelpe med et bedre overspennings vern?

 

Som tidligere nevnt så gjennomgår spenningen såpass mye behandling i PSUen at det jeg tror det er tilnærmet umulig at eksempelvis spenning-spikes på 230volt inn kunne på noen måte føre til at eksempelvis 12volten din også spiket opp. EN PSU er designet for å kunne behandle ganske så variabel input spenning nettop fordi strømmen fra strømnettet er ganske så "grov" og utorutsigbar.

 

Det skal dog sies at jeg er ikke en elektrofagman, så totalt utelukke det kan jeg ikke, men ved midnre du har noen spesiell grunn til å tro at det er relatert til eletrisiteten så tror jeg altså at det er feil sti å følge mot å feilsøke problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hva er/var temp på disker?

 

var: 30-45 grader før. kommer ann på temp i rommet og load / idle.

 

no, er jeg ikke sikker, siden jeg ikke har temp måler og fant ikke noe tempratur på HD i bios.

Der har du problemet ditt.

45 grader er ikke direkte helsebringende for en disk.

 

Hva disktemperaturer gjelder så finner everest disse.

http://en.utilidades-utiles.com/download-everest.html

Lenke til kommentar
Der har du problemet ditt.

45 grader er ikke direkte helsebringende for en disk.

 

45 grader for en harddisk er ingenting. De fleste harddisker operer med en anbefalt arbeidstemperatur innenfor 55-60 grader.

 

Har sjøl hatt 2 harddisker gående 24/7 i mange år på over 50 grader (to 200GB Maxtor disker).

Endret av _crs_
Lenke til kommentar
Kort sagt nei, PSUen din behandler spenningen såpass grundig at uansett hva slgs merkelige fenomen som måtte være på ditt det elektriske nettverket i ditt hus så er det nesten umulig at det kan påvirke spenningen som PSUen leverer.

Det er mulig at problemet kommer av el nettet, men som sagt dette er sjeldent.

 

Har ein kamerat som har hatt veldeg mye problemer med pcene etter han flyttet, spesielt med harddisker som ryker. Tilslutt gjorde han som eg anbefalte, og kjøpte ein online ups. Er som sagt ein dyr investering, men når han måtte kjøpe inn hardware for eit par tusen kvar andre måned så svarer det seg.

 

Når me tok ein titt på el nettet og forandringer på det via ups softwaren så er det ikkje merkelig at hardwaren hans røyk. Spenningen gjekk opp og ned som ein jojo, har aldri sett noko liknende før spenningen ligger knapt stabilt eit min eller to før den skifter igjen.

 

[edit]

Kan legge til at etter at han fekk seg upsen så har han ikkje hatt meir problemer med pcen.

Endret av The Red Devil
Lenke til kommentar
Kort sagt nei, PSUen din behandler spenningen såpass grundig at uansett hva slgs merkelige fenomen som måtte være på ditt det elektriske nettverket i ditt hus så er det nesten umulig at det kan påvirke spenningen som PSUen leverer.

Det er mulig at problemet kommer av el nettet, men som sagt dette er sjeldent.

 

Har ein kamerat som har hatt veldeg mye problemer med pcene etter han flyttet, spesielt med harddisker som ryker. Tilslutt gjorde han som eg anbefalte, og kjøpte ein online ups. Er som sagt ein dyr investering, men når han måtte kjøpe inn hardware for eit par tusen kvar andre måned så svarer det seg.

 

Når me tok ein titt på el nettet og forandringer på det via ups softwaren så er det ikkje merkelig at hardwaren hans røyk. Spenningen gjekk opp og ned som ein jojo, har aldri sett noko liknende før spenningen ligger knapt stabilt eit min eller to før den skifter igjen.

 

[edit]

Kan legge til at etter at han fekk seg upsen så har han ikkje hatt meir problemer med pcen.

 

hva kjøpte han? altså hvilken UPS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...