Gå til innhold

Nytt objektiv fra Sigma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50mm er normal objektiv på både fullformat og APS-C-sensor.

 

Nei. Et normalobjektiv er et objektiv som har fast brennvidde på omtrent det samme som diagonalen av brikken/filmruten.

 

Dvs:

Normal for FourThirds er ca 22mm

Normal for APS-C (Canon) er ca 27mm

Normal for APS-C (Nikon, Pentax etc) er ca 28mm

Normal for APS-H er ca 34mm

Normal for full frame er ca 43mm (egentlig, men man bruker oftest 50mm som normal her)

Normal for 6x4,5 cm film er ca 75mm

Normal for 6x6 mellomformat er ca 85mm (men her brukes oftest 80mm som normal)

Normal for 6x7 mellomformat er ca 92mm

Normal for 4x5" storformat er ca 162mm

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Sigma har laget noen veldig skarpe fastobjektiver i det siste så jeg regner med at dette også blir veldig skarpt.

 

Det konkurrerende objektivet fra Canon (50mm f/1,4 USM) koster fra ca 2900 kr. Det har forsåvidt elendig skarphet under f/2,0 så jeg tror Sigma kan gjøre det veldig sterkt mot det. Canons 50mm f/1,8 til 850 kr tror jeg er en farligere konkurrent til dette siden prisen er latterlig lav.

 

Nikons konkurrent 50mm f/1,4 har en pris på ca 2600 kr og er i motsetning til Canon sitt svært bra allerede fra f/1,4, men det har ikke ultralydmotor. Nikons 50mm f/1,8 er i likhet med canons tilsvarende, svært billig.

 

Sigma skryter av pen bokeh både på største blenderåpning og mindre, samt lite vingettering selv ved største blenderåpning.

 

Jeg tror Sigma 50mm f/1,4 vil legge seg under både Canons og Nikons 50mm f/1,4 i pris. Antageligvis 2000-2500 kr her til lands. Jeg tror det vil selge bra om det blir passe skarpt ved f/1,4. Canon-eiere vil kjøpe det fordi det er mye skarpere enn Canon 50mm f/1,4 mens Nikon-eier vil kjøpe det på grunn av HSM-motoren.

 

PS. Er det bare meg eller ser det ut som det er to ulike filter-fatninger på det?

 

Redigert: Det er vist en lang tråd om dette her: Ny kjapp 50mm fra Sigma

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
50mm er normal objektiv på både fullformat og APS-C-sensor.

 

Vel forsåvidt kan jeg være enig at objektivet ikke brukes som et 80mm teleobjektiv på APS-C. Derimot er det snakk om 50mm teleobjektiv på APS-c vesentlig forskjell da brenvidden ikke forandrer seg bare utsnittet, men en 50mm har aldri hvert normal på APS-c. Selv om det ser ut til at enkelte brukere her på dette forum, tror at 50mm har noe som gjør den til et normal objektiv uansett hva slags filmformat man bruker til.

Lenke til kommentar

Advarsel: det følgende er ikke faktasjekket, og virker slett ikke særlig sannsynlig!

 

På en eller annen Sony-entusiastside har jeg lest at en grunn til at A700 ikke har raskere seriebildehastighet enn det har, er at blendermekanikken på en rekke Minoltaobjektiver ikke henger med på høyere hastigheter. Da kan man vel med rette snakke om "rask" og "treg" blender? (semantikk er viktig...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg er jo uansett preget av blender-ring og manuell fokus, og skulle ønske at det fantes slike modeller. Å ja, vi har jo D3 og D300.

Say hello to my little friend:

post-65389-1205970041_thumb.jpg

 

Jeg regner med at du drar kjensel på objektivet... ;)

 

(ny personlig rekord i OT - beklager)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvorfor det sies "rask blender"?

 

 

I min logikk er blenderen stor når den er 1.4. Hva er det som haster så siden den er rask?

 

Lyset går jo ikke fortere igjennom :p

 

 

Jeg er ganske ny på kameraer, så tilgi meg for dumme spørsmål.

Ville vel heller sagt at det var raskt glass. Primært for å høres erfaren og likegyldig ut. :p

 

Man kan kanskje skrive "rask optikk"? Det er vitterlig et objektiv som muliggjør kortere lukketider enn et objektiv med største blender 1.8, og dermed er det raskt. :p

Lenke til kommentar
Jeg er jo uansett preget av blender-ring og manuell fokus, og skulle ønske at det fantes slike modeller. Å ja, vi har jo D3 og D300.

Say hello to my little friend:

 

 

Jeg regner med at du drar kjensel på objektivet... ;)

 

 

Oh yeah. Flott kombo, men det er et par nuller og feil tall i starten for at jeg synes at 105 blir hundre prosent, men man kan jo ikke få alt her i verden :thumbup:

Jeg ser du har solblenderen med hurtigfeste. Dessverre fikk jeg solblender uten den praktiske funksjonen til min siste 105, som forøvrig er en litt eldre versjon, men ikke den eldste typen fra sekstitallet. Det er altså samme objektiv, men med en litt annen utførelse. Tipper du har lest BR sine omtaler av de forskjellige variantene. Nok OT nå.

Lenke til kommentar
Er det den mye omtalte 105mm til Nikon?.

Har ikke hålt på med dette så leng så jeg må bare spørre.

Klarer ikke helt å bestemme meg for om den solblenderen er tøff eller styg.

Tøff tøff tøff. Objektivet med solblender er tøffere enn et hvilket som helst tog. Du får kikke litt på det i virkeligheten. Jeg bruker en lignende solblender på min Canon 50mm (en kortere, selvfølgelig). Min nabo med over 40 års erfaring hadde nemlig bare en ting å si når han så det: Det ser tøft ut. Så det så. Solblenderen er tøff. Metall og old-world som det holder.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Er nok en dårlig oversettelse av det engelske uttrykket "fast lens" som blir brukt på objektiver med stor maks blender. Og med rask menes da at man får muligheten til raskere lukkertider.

 

Litt flisespikking, men jeg vil heller si det er en oversettelse av "fast aperture", som direkte oversatt blir "rask blender".

 

Nå for tiden er det mange som leser om foto på engelsk, så de engelske uttrykkene sniker seg inn. Mange sier for eksempel "linse" eller "flash", i stedet for "objektiv" eller "blits".

Lenke til kommentar
Min nabo med over 40 års erfaring hadde nemlig bare en ting å si når han så det: Det ser tøft ut. Så det så. Solblenderen er tøff. Metall og old-world som det holder.

 

Det tøffeste som finnes er jo vented hood til Målsøkere det bruker jeg på min Fed, og det gir skikkelig stil regner med at naboen din har det på sin Leica også...

Lenke til kommentar
Min nabo med over 40 års erfaring hadde nemlig bare en ting å si når han så det: Det ser tøft ut. Så det så. Solblenderen er tøff. Metall og old-world som det holder.

 

Det tøffeste som finnes er jo vented hood til Målsøkere det bruker jeg på min Fed, og det gir skikkelig stil regner med at naboen din har det på sin Leica også...

Jau da, det er jeg selvfølgelig enig i. Han er forøvrig på leting etter det perfekte kompaktkamera, for speil nekter han å bruke. Trenger forøvrig ingen råd, men jeg bare nevner det.

 

Note to myself: Det heter så det holder, ikke som det holder. Huff og huff.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...