Gå til innhold

Dumpe Canon 30D for Nikon D300?


Anbefalte innlegg

Hei, er newbie inne foto, og fant ut da Japan Foto hadde 30D tilbudet at jeg skulle ta steget og investere i et dSLR. Men et problem jeg har er at jeg er alt for skeptisk til å bruke kameraet utendørs. Jeg har lest at D300 er "bygget som en tanks" og er motstandsdyktig mot vær og vind, noe 30D ikke kan sies å være. Jeg vurderer derfor å selge 30D`n (til kostpris -500kr pga jeg har tatt noen bilder) og kjøpe D300.

 

Noen som støtter meg i tankegangen?. Jeg gjør jo lite med et kamera jeg knapt tør å bruke når mine fotointeresser er å bruke det utendørs.

 

edit: har ikke kjøpt andre objektiver utenom kitlinsa 18-55 med IS

Endret av brk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D300 er betydelig bedre værtettet enn 30D, det er det ingen tvil om, men strengt tatt høres du ut som en kandidat til Oly E3 - hvorfor vurderer du ikke denne?

 

(ellers tror jeg nok mange er overdrevent forsiktige med ustyret sitt. D70'en min har vært med ut i ymse vær, uten at den bærer nevneverdig preg av det)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Skeptisk til å bruke det utendørs? Tror du vi som har brukt det kameraet i flere år (ok, 20D) kun fotograferer innendørs. Jeg kom nettopp inn med et 20D som hadde fått en god del regn på seg. Jeg beskyttet kamera med jakken når jeg ikke tok bilder, men jeg tok bilder. Kamera fikk mer enn et par dråper på seg, for å si det mildt. Det virker fortsatt, og det er ikke første gang heller.

 

Det er klart at et kamera ikke tåler alt det man ønsker at det skal tåle, men det er ingen grunn til panikk. Siden du virker så utrolig redd for kamera, så er du sikkert rett kandidat til å kjøpe en D300. Du kan også spare litt penger på å satse på Pentax eller Samsung.

Lenke til kommentar
D300 er betydelig bedre værtettet enn 30D, det er det ingen tvil om, men strengt tatt høres du ut som en kandidat til Oly E3 - hvorfor vurderer du ikke denne?

 

(ellers tror jeg nok mange er overdrevent forsiktige med ustyret sitt. D70'en min har vært med ut i ymse vær, uten at den bærer nevneverdig preg av det)

 

 

hehe, er vel kanskje litt vel forsiktig, hadde riktignok kameraet ut på skitur i minus 10-15c. og det gikk jo bra det. husker bare en kompis som hadde sitt 350D med på en lignende tur, kameraet ble helt ubrukelig til han fikk det i hus og tørket det pga det kom kondens i kameraet, han hadde kameraet innenfor jakken når han ikke brukte det. Kanskje pga svetten? Det henger nok litt igjen akkurat det der.

 

Apropos Olympus og andre utenom Canon og Nikon, uaktuelle. det bare er slik, ikke spør hvorfor, :) jeg vet det ikke selv engang.

Lenke til kommentar

Vel, det er ditt tap at du ikke er fortrolig med andre merker enn de største. Det er tross alt fra dem du får mest for pengene, og et av dem er til og med eldre enn både Nikon og Canon, hvis tradisjon og erfaring har noe å si.

 

Selv ville jeg valgt Olympus hvis jeg tok masse bilder i øsende pøsende regnvær. Pentax/Samsung har som nevnt også god beskyttelse, men ingen av dem er aktuelle for deg uansett :roll: .

 

Det beste alternativet for deg blir å kjøpe deg en brukt Eos 1D MkII. De får du for rundt 10 store i dag.

 

Edit: Uansett hva eiere av 350D hevder, man trenger ikke ha røntkensyn og overnaturlige evner for å forstå at et billig hus laget i plast ikke nødvendigvis har samme tetthet som et som er laget av magnesium, rett og slett fordi materialet flekser mer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hei, er newbie inne foto, og fant ut da Japan Foto hadde 30D tilbudet at jeg skulle ta steget og investere i et dSLR. Men et problem jeg har er at jeg er alt for skeptisk til å bruke kameraet utendørs. Jeg har lest at D300 er "bygget som en tanks" og er motstandsdyktig mot vær og vind, noe 30D ikke kan sies å være. Jeg vurderer derfor å selge 30D`n (til kostpris -500kr pga jeg har tatt noen bilder) og kjøpe D300.

 

Noen som støtter meg i tankegangen?. Jeg gjør jo lite med et kamera jeg knapt tør å bruke når mine fotointeresser er å bruke det utendørs.

 

edit: har ikke kjøpt andre objektiver utenom kitlinsa 18-55 med IS

 

Husk bare på at D300 koster ca 13-14000, mens du har betalt 3-4000 for 30Den. Hva er sjansen for at du tar et kamera med ut som koster 4 ganger mer enn det du er (for) redd for å ta med ut nå?

 

3-4000 kan de fleste tape hvis du skulle være så uheldig å ødelegge det (det tror jeg ikke du kommer til å gjøre), i mellomtiden har du tatt x antall bilder. 13-14000 begynner å bli endel å ødelegge/miste. (og jeg har med vilje sett bort fra objekiver, og at de ofte ikke er værtette...)

Lenke til kommentar

Får tenke over hva dere sier. Jeg har ikke tatt noen valg, og har _egentlig_ ikke råd til D300 heller. 30D var jo utrolig billig,

Er meget fornøyd med prisen, :)

 

Slår meg vel til ro med 30D inntil videre, skal ta på meg barskehetta :D og ta kameraet oftere med ut. hehehe

 

Takker for svarene.

Lenke til kommentar
Hei, er newbie inne foto, og fant ut da Japan Foto hadde 30D tilbudet at jeg skulle ta steget og investere i et dSLR. Men et problem jeg har er at jeg er alt for skeptisk til å bruke kameraet utendørs.

[snip]

 

Det burde du ikke være. Jeg har brukt mitt EOS 400D i både lett regnvær og i isende kulde (-12) uten ettervirkninger. Tar man godt vare på huset, og passer på at vann/støv og skitt ikke trenger inn i huset, og at man er forsiktig når man varmer opp huset til romtemperatur etter å ha vært ute i kulden, så trenger du ikke å kjøpe et fulltettet hus (til x ganger prisen av ditt eksisterende hus) kun for å ta bilder i "unormalt" vær.

 

BTW: Skal du bruke kameraet i fossende regnvær, så kan du tre en plastikkpose over utstyret ditt. Optech Rain Sleeve <- Dette produktet er genialt; den har en strikk i enden som passer rundt enden av linsen, og har i tillegg en åpning for okularet uten at den slipper igjennom vann eller genererer fuktighet innenfor plastikken.

EDIT: Rain-Sleeve blir demonstrert her:

 

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar
Takker MightyTwin, den der Rain-Sleeve var virkelig intressant. Virkelig noe for meg. Er den å få kjøpt i Norge?

 

Det tror jeg ikke. Men B&H Photo Video selger det, og de sender til Norge:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4697...nSleeve_2_.html

 

EDIT: RainSleeve blir også solgt via Ebay. Der betaler du rundt 7 $ i frakt, i motsetning til B&Hs skyhøye fraktkostnader. ;)

 

-MightyTwin.

Endret av MightyTwin
Lenke til kommentar

Når du sier at du "egentlig ikke har råd til D300" er saken etter min mening grei. Skal du få full glede av værbeskyttelsen i huset må du nemlig ha like værbestandig optikk også, og da snakker vi en annen prisklasse enn 18-55IS. Behold kameraet du har, tenk at du "sparte" 10.000 kroner på å ikke bytte, og kjøp objektiv(er) for pengene.

Lenke til kommentar

Takker alle sammen for svarene, er det mulig å stenge tråden? :D

Jeg har råd til D300, men som påpekt over kommer jo da objektiver som tåler en støyt i tillegg så jeg har slått tanken fra meg.

 

Skal vokse og trives med mitt røverkjøp av en 30D og heller investere i objektiver til denne. (binder meg til Canon da)

Lenke til kommentar

Dette er en litt spennende diskusjon. Mange snakker mye om værtetting og byggekvalitet. Jeg brukte mitt 350d MYE ute i all slags vær og vind, men da innenfor normalen og tok normalt vare på kameraet. Hadde aldri noe problem med dette. Samme gjelder for mitt 5d nå. Jeg kjøper da ikke kamera til tusenvis av kroner for å legge det i sekken.

 

Samme gjelder etter min mening for objektiver. Folk "klager" på byggekvaliteten på feks. ef-s 17-55 2,8. Etter min mening er dette bygget mer enn godt nok for oss vanlige mennesker. Er du krigsfotograf el. trenger man selvfølgelig noe annet, men det sier seg selv. Min påstand er at spesielt dette med byggekvalitet har mer med følelser å gjøre enn praktisk bruk(selvfølgelig gjelder ikke dette de billigste plastobjektivene). Værtetting har helt klart en del å si, men vi må passe på å ikke overdrive dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...