Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å Måtte "Gasse" Med Clutchen


Anbefalte innlegg

Tok endelig time for første gang i dag, og da ble jeg i de fleste situasjoner lært opp til å "gasse" med clutchen ved å holde den halvveis inne som i bakkestart, parkering, kø osv. Dette er fullstendig nytt for meg, da jeg er vant til noe helt annet. Hvordan skal jeg kunne øve på dette på "fritiden" når bilene vi har ikke kan dette?

 

Føler det blir litt håpløst å øvelseskjøre nå.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øvelse gjør mester vet du. Det er en vanesak, men veeldig lurt å bruke clutchen til å gasse, tror dette er kalles "slure med clutchen"

 

EDIT:Her i Nord-Trøndelag er dette kjent (på folkemunne) som "Sluring", var usikker på dette, så jeg spurte broren min.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

hva slags biler er det dere har som ikke gjør sånt? alle biler med kløtsj skal kunne gjøre dette, selv om man ikke bestandig "må" gjøre det. motor og drivverk har endel å si på hvordan biler oppfører seg spesielt i lav fart. det går forøvrig ann å kjøre helt uten å kløtsje om man regulerer gass helt rett i forhold til hastighet, så kløtsjbruk kommer veldig ann på kjørestil.

 

uansett, er vel mye annet å øve på, det tekniske er jo ikke det største problemet med å være på veien - alle de andre trafikantene er liksom det som blir problemet oftest :p

 

(og i tilfelle noen irriterer seg over at jeg skriver kljøtsj så er det faktisk lov, http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j )

Endret av jzono1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du skal IKKE slure med cluchen.hold foten av cluchen med en gang du har gira.Du sliter cluchen unødig-bare sånn til opplysning,det koster ca 16.000 å skifte cluch på en caravelle.Det er mye penger bortkasta på tull vil jeg si!!!

Men han skal da slure når han tar ut clutchen. Den skal jo ikkje akkurat sleppast ut. Dette skjønner du vel at en som driver og lærer seg bil kan ha problem med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du skal IKKE slure med cluchen.hold foten av cluchen med en gang du har gira.Du sliter cluchen unødig-bare sånn til opplysning,det koster ca 16.000 å skifte cluch på en caravelle.Det er mye penger bortkasta på tull vil jeg si!!!

Samme mener jeg. Men kjøreskolene praktiserer dette som om det var det eneste man skal lære. Man stryker på oppkjøring om man ikke kan slure med cluchen.

Lenke til kommentar
Du skal IKKE slure med cluchen.hold foten av cluchen med en gang du har gira.Du sliter cluchen unødig-bare sånn til opplysning,det koster ca 16.000 å skifte cluch på en caravelle.Det er mye penger bortkasta på tull vil jeg si!!!

Samme mener jeg. Men kjøreskolene praktiserer dette som om det var det eneste man skal lære. Man stryker på oppkjøring om man ikke kan slure med cluchen.

 

Såklart. Sluring er en del av det å kjøre behagelig. På oppkjøringen skal man bevise at man har kontroll over kjøretøyet. Og hvis man ikke greier noe så simpelt som å slure på clutchen, fortjener man å stryke.

Og jeg kan ikke tenke meg å ta bakkestart uten å la bilen henge på clutchen. Håndbrekk blir for tungvindt, og gir unødig slitasje på wirene. (som ofte er enda værre å skifte)

 

Å gire opp, eller ned ved å tråkke inn clutchen fort og slippe den brått ut, kan man gjøre når man er alene i bilen. Når jeg har passasjerer gidder ivertfall ikke jeg å påføre dem ubehag med bråclutching og bråbremsing.

Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke holde bilen på clutchen selv om det er bakke, det er vel bremser på bilen?

Bare å flytte beinet fra bremsen til gassen og ut med clutchen, aldri noen som har klaget på kjøringen min.

Filer heller ikke på clutchen når jeg girer, hva er poenget? Man må bare treffe med rett turtall i forhold til fart og gir. Blir myk kjøring da.

 

Kjøreskolene driter vel i clutchen sin, det gjør i hvertfall BT.

Jeg har som andre nevner lenger opp andre ting å bruke spenna på.

 

Men vil du kjøre som en pensjonist (halvautomat...), så greit for meg :tease:

Lenke til kommentar

Ingen som gir mellomgass altså? Er ikke mange år siden jeg tok sertifikatet og jeg lærte ihvertfall at mellomgass (ett lett trykk på gassen når clutchen er trykket helt inn) gir mer behagelig kjøring (vel og merke når gjort riktig) ved nedgiring før forbikjøring etc.

 

(Når det er sagt, når jeg tok føreropplæring var det ikke "bmw cabriolet" og andre halvfancy "evo" biler kjøreskolene brukte...)

Lenke til kommentar
Man trenger vel ikke holde bilen på clutchen selv om det er bakke, det er vel bremser på bilen?

Bare å flytte beinet fra bremsen til gassen og ut med clutchen, aldri noen som har klaget på kjøringen min.

Filer heller ikke på clutchen når jeg girer, hva er poenget? Man må bare treffe med rett turtall i forhold til fart og gir. Blir myk kjøring da.

 

Kjøreskolene driter vel i clutchen sin, det gjør i hvertfall BT.

Jeg har som andre nevner lenger opp andre ting å bruke spenna på.

 

Men vil du kjøre som en pensjonist (halvautomat...), så greit for meg :tease:

Det er ikke snakk om å slure så det lukter svidd. Slippe ut clutch til bilen holder seg stille, flytte foten fra bremse til gass, og løse den ut. Ved giring, slippe clutchen rolig ut, og gi forsiktig gass når den er nesten ute.

Denne kjørestilen sliter minimalt på clutchen.

Lenke til kommentar
...Ved giring, slippe clutchen rolig ut, og gi forsiktig gass når den er nesten ute.

Denne kjørestilen sliter minimalt på clutchen.

 

Kjenner du bilen din godt nok, så klarer du å tilpasse motorturtallet så godt med gasspedalen at du kunne sluppet kløtsjen rett ut uten nøkking. Eneste gangen du trenger å slure er ved igangkjøring.

 

For å ta det andre poenget ditt med bakkestart, så kan du komme bort i bakker som er så bratte at motoren vil kveles før du har fått sluppet kløtsjen langt nok ut til å hindre at bilen ruller bakover, med mindre du gasser og bremser samtidig med hæl og tå på høyrefoten -da er det gjerne enklere å bruke brekket. "Slitasjen" på vaieren de 10 sekundene du holder brekket oppe under bakkestart vil uansett bli minimal sammenlignet med det spennet den konstant står i når bilen er parkert med brekket på i flere dager/uker...

Lenke til kommentar
...Ved giring, slippe clutchen rolig ut, og gi forsiktig gass når den er nesten ute.

Denne kjørestilen sliter minimalt på clutchen.

 

Kjenner du bilen din godt nok, så klarer du å tilpasse motorturtallet så godt med gasspedalen at du kunne sluppet kløtsjen rett ut uten nøkking. Eneste gangen du trenger å slure er ved igangkjøring.

 

For å ta det andre poenget ditt med bakkestart, så kan du komme bort i bakker som er så bratte at motoren vil kveles før du har fått sluppet kløtsjen langt nok ut til å hindre at bilen ruller bakover, med mindre du gasser og bremser samtidig med hæl og tå på høyrefoten -da er det gjerne enklere å bruke brekket. "Slitasjen" på vaieren de 10 sekundene du holder brekket oppe under bakkestart vil uansett bli minimal sammenlignet med det spennet den konstant står i når bilen er parkert med brekket på i flere dager/uker...

Jeg har enda til gode å møte på en så bratt bakke. Om så skulle være, bruker jeg heel and toe.

Lenke til kommentar
Kjør på du, mens du er på kjøreskole, med å slurre på clutchen. Men når du får deg egen bil don`t doit man. Ikke bra for clutchen et sted. Kjør heller i lavere gir og hold god avstand ved rush kjøring. :thumbup:

 

Det er jo ikke snakk om å slure istedefor å gire. Det kalles krypkjøring.

Du ligger i 1. gir, og slurer for å få bilen til å rulle. Og tråkker den inn og ut for å holde følge med resten av trafikken.

Mine biler humper ivertfall veldig hvis jeg har den løst ut i 1. giret og ligger å køkjører med gassen på 1000 rpm.

 

Hvis man er så redd for å slite ut clutchen, bør man heller velge automatgir.

Lenke til kommentar
Tok endelig time for første gang i dag, og da ble jeg i de fleste situasjoner lært opp til å "gasse" med clutchen ved å holde den halvveis inne som i bakkestart, parkering, kø osv. Dette er fullstendig nytt for meg, da jeg er vant til noe helt annet. Hvordan skal jeg kunne øve på dette på "fritiden" når bilene vi har ikke kan dette?

 

Føler det blir litt håpløst å øvelseskjøre nå.

 

Noen tips?

 

Heisann.. har ikkje begynte med kjøretime sjølve, men etter å ha lærekjørt med forskjellige biler innad familien har eg vell komme fram til at det er motor og moment som gjør at du kan/må gasse med clutchen...Når eg kjører pappa sin bil, ein volvo s80 disel med 140 turbo hk, kan eg gasse med clutchen....den har så masse kraft på lavt turtall at den lett går frammover uten gass...arbeidsbilen t mamma derimot, ein opel omega med 110hk bensin (som skal skrapes 16mars) må eg gi gass med. det er ein betydelig svakere maskin som treng mer turtall/moment for å få framdrift. selføgelig går den framover når eg har slept cluchen seeeeeeeiiiiint ut men det tar for lang tid.

 

det som derimot er utingen med s80n er at den har så kort 1. gir. eg må liksom opp i 2. med ein gang. til og med nesten i sakte køkjøring. Opelen derimot kan kjøres lengre på 1. gir..

 

Dette er sånne ting som varierer frå bil til bil, og er som nevnt tiligere, ein vanesak

Lenke til kommentar

Man gasser ikke med kløtsjpedalen. Her er en kjapp klargjøring for de som øvelseskjører:

 

For å betjene kløtsjepedalen "kløtsjer" man.

For å betjene gasspedalen "gasser" man.

For å betjene bremsepedalen "bremser" man.

Å regulere farten med kløtsjen kalles "å slure", evt "å slure på kløtsjen".

 

Ved igangsetting er man nødt til å slure litt på kløtsjen, det er ingen vei utenom. Slurer man for mye vil det lukte svidd, og de omkring deg tror det er en gammel dame som kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...