Gå til innhold

AMD 780 er offisiell


Anbefalte innlegg

Nei det får man ikke løst direkte .

Man MÅ ha floppy for å lage boot disk fra Ghost 8 , etterpå kan man om man ønsker eksportere dette floppy imaget til f.eks cd eller usb.

BIOS oppdateringer har ALLTID vært tryggest i realmode dos fra diskett - det er et faktum.

NDIS bootdisker får man som floppy images og MÅ ha floppy for så om ønskelig overføre/konvertere til annet medium etterpå.

 

Men detter er vel imager man lett for tak i? Jeg har ihvertfall ikke strevd med å få tak i floppy-images når behovet melder seg. Jeg har ellers vansklig for å se hvordan det er tryggest fra diskett med bios-oppdateringer, diskett er elendig på datasikkerhet, og man kan vel like gjerne kjøre det fra en dos-minnepinne?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Atw !

Jeg bruker heller 1 minutt på å kople til floppystasjonen min enn å bruke timevis på google å lete og prøve og knote kanskje for å få ting til å virke.

Ghost er dessuten betalvare og jeg personlig driver ikke å laster ned programvare uten å ha lisens

 

Når det gjelder disketter er det noe som heter CHKDSK A: /R før man legger data på den.

 

Eksempel :

 

Ghost 8 boot disk wizard:

post-35394-1204747426_thumb.png

Lenke til kommentar
Men er disse MOBa bedre en 790FX F.eks? ser at mange har slitti med og få AM2 prossesorent til og fungere sammen med 790MoBo pluss at det koster jo litt mye. Men ca hvor mye bedre/dårligere er F.eks 790 FX i forhold til 780V? :)

 

Jeg har fått oppfattelsen av at 780 er arvtageren til 690G som igjen er mATX hovedkort.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Men er disse MOBa bedre en 790FX F.eks? ser at mange har slitti med og få AM2 prossesorent til og fungere sammen med 790MoBo pluss at det koster jo litt mye. Men ca hvor mye bedre/dårligere er F.eks 790 FX i forhold til 780V? :)

 

Kan ikke sånn uten videre "sammenligne" 790 og 780, da sistnevnte (780) er basert på innebygd grafikkbrikke, mens 790 er beregnet på grafikkort kjøpt utenom. Så i stedet for "hva er best" må man spørre seg hva slags behov man har for den ene eller andre løsningen. Er man hardcore-gamer og/eller holder på med overklokking, velger man det dyrere 790 chipset. For de fleste andre duger det fint å gå for 780 chipset. Slik jeg ser det i alle fall :)

Lenke til kommentar
Men detter er vel imager man lett for tak i? Jeg har ihvertfall ikke strevd med å få tak i floppy-images når behovet melder seg. Jeg har ellers vansklig for å se hvordan det er tryggest fra diskett med bios-oppdateringer, diskett er elendig på datasikkerhet, og man kan vel like gjerne kjøre det fra en dos-minnepinne?

 

AtW

 

Hva er det du snakker om? Datasikkerhet har vel aldri vore noe spørsmål når man skal lage en bootdiskett for å legge inn en ny BIOS.

 

Man tar en ny diskett, formaterer den og kjører checkdisk, så legger man inn BIOS-filene og kjører på.

 

Det fungerer alltid på alle hovedkort, andre metoder er og blir mere usikre, på en eller annen måte.

 

Oppdatering av BIOS fra Windows er like risikabelt som det var å brenne CD-er en gang i tiden, når platene kostet 165kr stykket og en feilrate på 50% var vanlig :tease:

Lenke til kommentar

Det begynner å bli tak i AMD igjen. Skjermkortene er fullt ut konkurransedyktige hele veien fra budskjett til entusiast når man legger pris til grunn. Brikkesettene er bra. Nå må de bare få ut Phenom uten bug, og være konkurransedyktige på ytelse pr krone, noe de for tida ikke er. Blir de det, så kommer min neste oppgradering til å bli AMD. OT: driter i overklokking, det som teller for meg er effektforbruk

 

EDIT: men på prosessorfronten ser det noe mørkt ut, dessverre ...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Nei det får man ikke løst direkte .

Man MÅ ha floppy for å lage boot disk fra Ghost 8 , etterpå kan man om man ønsker eksportere dette floppy imaget til f.eks cd eller usb.

BIOS oppdateringer har ALLTID vært tryggest i realmode dos fra diskett - det er et faktum.

NDIS bootdisker får man som floppy images og MÅ ha floppy for så om ønskelig overføre/konvertere til annet medium etterpå.

 

Vet ikke om alt dette, men ihvertfall med mitt Asus M2R32-MVP hovedkort kan jeg

oppdatere biosen fra minnepinne via en meny i biosen, virker ganske trygt spør du meg.

Lenke til kommentar
Men detter er vel imager man lett for tak i? Jeg har ihvertfall ikke strevd med å få tak i floppy-images når behovet melder seg. Jeg har ellers vansklig for å se hvordan det er tryggest fra diskett med bios-oppdateringer, diskett er elendig på datasikkerhet, og man kan vel like gjerne kjøre det fra en dos-minnepinne?

 

AtW

 

Hva er det du snakker om? Datasikkerhet har vel aldri vore noe spørsmål når man skal lage en bootdiskett for å legge inn en ny BIOS.

 

Man tar en ny diskett, formaterer den og kjører checkdisk, så legger man inn BIOS-filene og kjører på.

 

Det fungerer alltid på alle hovedkort, andre metoder er og blir mere usikre, på en eller annen måte.

 

Oppdatering av BIOS fra Windows er like risikabelt som det var å brenne CD-er en gang i tiden, når platene kostet 165kr stykket og en feilrate på 50% var vanlig :tease:

 

Neida, å oppdatere fra Windows er trygt som et bankhvelv! Spesielt på en HP-pc med lite minne og haugevis med bloatware som går i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Men er disse MOBa bedre en 790FX F.eks? ser at mange har slitti med og få AM2 prossesorent til og fungere sammen med 790MoBo pluss at det koster jo litt mye. Men ca hvor mye bedre/dårligere er F.eks 790 FX i forhold til 780V? :)

alså det jeg vet er

770 (vanilla med 1x pci express 2.0 x16 og ingen IGP grafikk

780V (1x pci express 2.0 x16, har IGP grafikk men ikke digital alså ingen HDMI eller DVI, Display port og ingen HDCP chip)

780G (1x pci express 2.0 x16, har HDMI, DVI og Display Port (kommer ann på hovedkorta), har alså HDCP støtte opptil 1920x1080p osv)

780X (ingen IGP grafikk, har 2 stk PCI Express 2.0 x8 porter aka CrossfireX)

790FX (top end, med 2 stk 2.0 x16 eller 4x 2.0 x8 porter aka crossfireX)

 

jeg ville ha tatt 780G eller 790FX, alså 780G har i tillegg til en PCI Express x16 slot en onboard IGP grafikk, 790FX er top end alså beste chipen med CrossfireX støtte

 

håper dette hjelper deg

og ja 780G er vel meste parten med µATX størrelse

Endret av wiak
Lenke til kommentar
.... og være konkurransedyktige på ytelse pr krone, noe de for tida ikke er.

 

 

Hmm, er delvis uenig der, De har ganske bra ytelse per krone i følge denne oversikten:

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.htm...2&chart=444

 

Det ser bare ikke slik ut når man leser tråder her på hardware-forumet. Og det er nok fordi mange av de som skriver her synes de fleste AMD-prosessorene går for tregt til at de i det hele tatt gidder å se på prisen :)

 

For de som ikke er opptatt av 2048x1368 på max details på de aller tyngste 3-D spillene, men klarer seg med litt lavere detaljgrad er AMD fremdeles svært konkurransedykige.

Lenke til kommentar
Som hva da? på en moderne maskin er det ikke mye jeg kan komme på, om noe.

 

Vel, nå har det allerde komet en del forslag her da, men i tillegg til diverse tredjeparts programvare som ikke støtter USB minnepinner så mener jeg blandt annet å huske at winXP installsjonsprogrammet ikke kan lese USB-minnepnner hvis du trenger å laste inn RAID-drivere eller S-ATA drivere i forhånd av installasjonen.

 

Det blir bedre og bedre heldigvis, men i noen situasjoner må du fremdeles ha en diskettstasjon, så det er ikke helt sant å si at det er ingen grunn for at de fremdeles skal eksistere. Det sagt så håper jeg også at de fort blir unødvendige. Det er på høy tid at hele formatet dør.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Som hva da? på en moderne maskin er det ikke mye jeg kan komme på, om noe.

 

Vel, nå har det allerde komet en del forslag her da, men i tillegg til diverse tredjeparts programvare som ikke støtter USB minnepinner så mener jeg blandt annet å huske at winXP installsjonsprogrammet ikke kan lese USB-minnepnner hvis du trenger å laste inn RAID-drivere eller S-ATA drivere i forhånd av installasjonen.

 

Det blir bedre og bedre heldigvis, men i noen situasjoner må du fremdeles ha en diskettstasjon, så det er ikke helt sant å si at det er ingen grunn for at de fremdeles skal eksistere. Det sagt så håper jeg også at de fort blir unødvendige. Det er på høy tid at hele formatet dør.

 

-Stigma

 

Det har ikke vært et problem på mange år. Dvs man trenger ikke lenger å laste det inn på forhånd. Nesten alle programmer det er snakk om kjører jo i DOS, og man kan fint kjøre dos på en minnepinne eller CD-plate. Det er ikke akkurat som windows er det eneste alternativet. Dog er det vel enkelte eksempler på programmer, som syar er inne på, der det er mer styr å få tak i en diskimage enn å kjøre det fra diskett (selv om jeg personlig ville vurdert å bare laget et image selv en gang for alle, og såvidt jeg vet er det vel lovlig å skaffe en image når man allerede har lisensen?), men jeg vil si det havner i kategorien "spesiell bruk". Det er jo ikke evig mye plass på hovedkort heller, men på ATX-kort er det jo foreløpig så det holder, og de har jo stort sett begynt å sette floppy-connectoren "borte i gokk" så den kkke tar opp verdifull plass.

 

AtW

Lenke til kommentar

Endlig litt gode nyheter fra AMD. Varmer en AMD fanatiker dette chipsettet, og skal selvsagt ha det i stue PC-en selv.

 

Likte inquieres konklusjon, her blir det er par (dusin) glapils til helga.

 

In the end, AMD did right with the 780G. It set the bar so high that Intel does not have a prayer of a chance to catch it with the G35/45 - not a chance. Intel may have the CPU speed crown, but on the platform side, AMD creams them.

If you look at the total system, the 780G + 4850e is one hell of a media centre box. If you pick the right mobo, there is little this chipset can not do. You can run it fanless, put in a fanless 3450 GPU for light gaming, and get it all for a pittance.

 

If you are looking for a media centre, this combo should be at the top of your list, it really is that good. The only problem is a lack of Linux drivers for the media acceleration side of things, but with luck that will come soon. In the meantime, there's not a better all-round box for your living room.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Men er disse MOBa bedre en 790FX F.eks? ser at mange har slitti med og få AM2 prossesorent til og fungere sammen med 790MoBo pluss at det koster jo litt mye. Men ca hvor mye bedre/dårligere er F.eks 790 FX i forhold til 780V? :)

 

Kan ikke sånn uten videre "sammenligne" 790 og 780, da sistnevnte (780) er basert på innebygd grafikkbrikke, mens 790 er beregnet på grafikkort kjøpt utenom. Så i stedet for "hva er best" må man spørre seg hva slags behov man har for den ene eller andre løsningen. Er man hardcore-gamer og/eller holder på med overklokking, velger man det dyrere 790 chipset. For de fleste andre duger det fint å gå for 780 chipset. Slik jeg ser det i alle fall :)

 

Takker :D det klara opp tankene mine rundt de kortene. Er en gamer så trur jeg går for et 790FX. Lurer på og gå over til Intel da jeg har fått nok penger til og sturre med så sinnsykt dyre CPU og MoBo som intel har :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...