Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorvask på bilen


Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har lurt på og ta motorvask, men har hørt så mye forskjellige erfaringer ang dette.

Noen sier man kan bare dekke over det med elektrisitet, og egentlig bare bruke høytrykk. (Dette høres jo ikke helt smart ut, spør du meg). Ellers sies det at man skal ta poser over det aller meste, og vaske over forsiktig. Mens enkelte sier at man bør la fagfolk ta seg av jobben, så man slipper fusking og dritt i tiden fremover..

 

Noen her som har noe erfaring og dele rundt emnet?

 

På forhånd takk :o)

 

 

Mvh Tommy..;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

Jeg har lurt på og ta motorvask, men har hørt så mye forskjellige erfaringer ang dette.

Noen sier man kan bare dekke over det med elektrisitet, og egentlig bare bruke høytrykk. (Dette høres jo ikke helt smart ut, spør du meg). Ellers sies det at man skal ta poser over det aller meste, og vaske over forsiktig. Mens enkelte sier at man bør la fagfolk ta seg av jobben, så man slipper fusking og dritt i tiden fremover..

 

Noen her som har noe erfaring og dele rundt emnet?

 

På forhånd takk :o)

 

 

Mvh Tommy..;)

 

Bare dekke over elektronikken, motorvask på flaske og vaske med hageslange og en 10 l bøtte. Det blir bra nok d sjø. Ikke hatt problemer med fusking e når e har vasket for hånd

Lenke til kommentar

Motorvask

 

Ofte leser man annonser på finn.no og lignende. Biler blir fremstilt som ekstremt velholdt, men når eieren viser frem motorrommet på bildene, ser det ut som en utbrent oljetønne. Mange slurver med motorvask, fordi de tror det er vanskelig og tidskrevende. Men når man først har gjort det er et bra resultat lett og vedlikeholde.

 

Klargjøring:

Det viktigste er å dekke til elektriske deler med plastfolie. Sørg for at starter, generator og lignende er dekket til slik at ikke alt for mye vann kommer inn. Luftinntak og luftfilter bør også dekkes til. Sjekk i manualen til din bil for å se om det er andre deler som ikke tåler vann.

Det er også meget viktig at motoren ikke er veldig varm. Litt varme hjelper faktisk på at skitten går lettere av, men for mye varme gjør at dekkplasten smelter, så pass på, og finn det rette punktet.

 

Avfetting og motorvask:

I motoren er det mye fett, ergo inneholder en motorvask mye avfettende midler, så om du bruker avfetting eller motorvask, det er opp til deg. DPs Engine Degreaser fungerer kjempegodt til akkurat dette, denne er kraftig, men skader ikke plast, gummi, metall, lakk eller miljøet. Spray på og la det stå litt. Det kan være lurt å bruke en børste slik at du får av enda mer møkk. Skyll så av med vann.

 

Plast og metall:

Allerede nå har du et rent motorrom, men plasten er kanskje grå, og metallet har kanskje blitt oksidert litt. Plasten blir som ny med Optimum Protectant, denne beskytter også plasten og gjør at den holder seg svart lengre. Påfør dette med en skumpad, eller microfiberklut. Ønsker du mindre glans er det bare å fukte påføringspaden eller kluten du bruker. Husk å la dette tørke litt, våte overflater blir fort møkkete.

 

Noen liker også å lakkere motordeler. Da er det bare å bruke polish, forsegling og voks. Se egne guider for dette.

 

Når alt dette er gjort blir det lett og vedlikeholde. Da kan man bare vaske med en fuktig klut og bruke fornyende midler på plast, gummi og metall.

 

Du vil nå ha et skinnende blankt motorrom som du stolt kan vise frem.

Lenke til kommentar

Tok en motorvask på min touran her om dagen.

 

Dusjet først motoren med høytrykksvasker (ca. 3 meter avstand) sprayet så på motorrens og satt igneg med børsten og rengjorde.

 

Når jeg følte at jeg var ferdig, så spylte jeg den ren med rent vann med høytrykk. Bare ikke gå for nærme med spyleren, så går dette helt fint. (vertfall på min bil)

 

Jeg teipet ikke eller plastret noe som helst. Men ikke spyl direkte på kontakter og annet elektrisk hvis du kan ungå det.

 

Konklusjon:

Bruk hodet, så går det fint :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er litt i mot høgtrykk i motorrommet jeg... Liker ikke og drive og spyle med så høyt trykk på nedi der når jeg like godt kan bruke hageslangen med en forsiktig dusj... Det jeg gjør er og spraye på motorrens og gnikke med en kost eller svamp så spyle av forsiktig etter på, funker bra det og, selv om det kan vere litt vanskelig og komme til her og der :)

Lenke til kommentar
Er litt i mot høgtrykk i motorrommet jeg... Liker ikke og drive og spyle med så høyt trykk på nedi der når jeg like godt kan bruke hageslangen med en forsiktig dusj... Det jeg gjør er og spraye på motorrens og gnikke med en kost eller svamp så spyle av forsiktig etter på, funker bra det og, selv om det kan vere litt vanskelig og komme til her og der :)

Nå kaster jeg sikkert stein i glasshus.... men det skal sies at motorvask aldri er nødvendig. Sef. er det nødvendig hvis det skal se bra ut på bilshow å slikt... men rent praktisk, så vil gjette meg til at en motor tar mer skade av motorvask (siden større fare for kortslutning og eller annet som kaaan løsne under en motorvask.) enn å la vær.

 

Jeg tar selv motorvask på bilen min, da jeg liker at det er rent og pent, men det har altså null praktisk verdi. (bortsett fra at man blir møkkete på fingrene av å peile oljen i ny og ne)

 

Motoren går like godt uansett.

 

Så hvis bilpleie ikke er helt din greie, og du interessen kun er sån midt på treet, trenger man altså ikke å tenke på motorvask.

For alle andre, som er litt mer entusiaster, er det jo bare morro og gnikke litt for en blankere motor. men det har altså ingen annen verdi enn at det ser pent ut. Motoren får ikke noe kortere levetid, selv om det er skitt i motorrommet.

Lenke til kommentar
Er litt i mot høgtrykk i motorrommet jeg... Liker ikke og drive og spyle med så høyt trykk på nedi der når jeg like godt kan bruke hageslangen med en forsiktig dusj... Det jeg gjør er og spraye på motorrens og gnikke med en kost eller svamp så spyle av forsiktig etter på, funker bra det og, selv om det kan vere litt vanskelig og komme til her og der :)

Nå kaster jeg sikkert stein i glasshus.... men det skal sies at motorvask aldri er nødvendig. Sef. er det nødvendig hvis det skal se bra ut på bilshow å slikt... men rent praktisk, så vil gjette meg til at en motor tar mer skade av motorvask (siden større fare for kortslutning og eller annet som kaaan løsne under en motorvask.) enn å la vær.

 

Jeg tar selv motorvask på bilen min, da jeg liker at det er rent og pent, men det har altså null praktisk verdi. (bortsett fra at man blir møkkete på fingrene av å peile oljen i ny og ne)

 

Motoren går like godt uansett.

 

Så hvis bilpleie ikke er helt din greie, og du interessen kun er sån midt på treet, trenger man altså ikke å tenke på motorvask.

For alle andre, som er litt mer entusiaster, er det jo bare morro og gnikke litt for en blankere motor. men det har altså ingen annen verdi enn at det ser pent ut. Motoren får ikke noe kortere levetid, selv om det er skitt i motorrommet.

 

 

Jaha? Og hvorfor skal motorrommet mitt være så midt på tredet bare for di at jeg ikke spyler rundt med en høgrtykkspyler der? Tror ikke du sjønner helt hva jeg mener, er vel så interisert og entutiast at jeg bruker heller tre ganger så lang til på og få motorrommet strøkent med en svamp, kost og dusj på hageslagen....

Liker ikke og spyle med høgtykken nedi der, høgtrykken bruker jeg heller på plattingen og skitne felger...

 

Tar gjerne vekk plast deksel og lignende for og vaske under der ingen ser bare for det jeg liker og ha det reint der... du kan bare komme og se hvor reint jeg har det på min snart 11år gamle bil, synst selv det er kjekt og gnikke på bilen, har også polert alt av lakk i der og holder alt av plast fint med silikonspray...

 

Så sjønner ikke hvorfor du kommer her og sier at jeg ikke er interisert i og holde bilen min rein bare for det jeg ikke bruker høgtrykk i motorrommet på bilen min, det går faktiskt og gjøre ting på flere måter enn bar EN.. :mad:

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Er litt i mot høgtrykk i motorrommet jeg... Liker ikke og drive og spyle med så høyt trykk på nedi der når jeg like godt kan bruke hageslangen med en forsiktig dusj... Det jeg gjør er og spraye på motorrens og gnikke med en kost eller svamp så spyle av forsiktig etter på, funker bra det og, selv om det kan vere litt vanskelig og komme til her og der :)

Nå kaster jeg sikkert stein i glasshus.... men det skal sies at motorvask aldri er nødvendig. Sef. er det nødvendig hvis det skal se bra ut på bilshow å slikt... men rent praktisk, så vil gjette meg til at en motor tar mer skade av motorvask (siden større fare for kortslutning og eller annet som kaaan løsne under en motorvask.) enn å la vær.

 

Jeg tar selv motorvask på bilen min, da jeg liker at det er rent og pent, men det har altså null praktisk verdi. (bortsett fra at man blir møkkete på fingrene av å peile oljen i ny og ne)

 

Motoren går like godt uansett.

 

Så hvis bilpleie ikke er helt din greie, og du interessen kun er sån midt på treet, trenger man altså ikke å tenke på motorvask.

For alle andre, som er litt mer entusiaster, er det jo bare morro og gnikke litt for en blankere motor. men det har altså ingen annen verdi enn at det ser pent ut. Motoren får ikke noe kortere levetid, selv om det er skitt i motorrommet.

 

 

Jaha? Og hvorfor skal motorrommet mitt være så midt på tredet bare for di at jeg ikke spyler rundt med en høgrtykkspyler der? Tror ikke du sjønner helt hva jeg mener, er vel så interisert og entutiast at jeg bruker heller tre ganger så lang til på og få motorrommet strøkent med en svamp, kost og dusj på hageslagen....

Liker ikke og spyle med høgtykken nedi der, høgtrykken bruker jeg heller på plattingen og skitne felger...

 

Tar gjerne vekk plast deksel og lignende for og vaske under der ingen ser bare for det jeg liker og ha det reint der... du kan bare komme og se hvor reint jeg har det på min snart 11år gamle bil, synst selv det er kjekt og gnikke på bilen, har også polert alt av lakk i der og holder alt av plast fint med silikonspray...

 

Så sjønner ikke hvorfor du kommer her og sier at jeg ikke er interisert i og holde bilen min rein bare for det jeg ikke bruker høgtrykk i motorrommet på bilen min, det går faktiskt og gjøre ting på flere måter enn bar EN.. :mad:

Tror du missforsto meg litt her nå...

 

Jeg skriver ikke at DU ikke er interisert i og holde bilen din ren.

Jeg har heller ikke sagt at høytrykk er det beste...

 

Var bare en generell beskrivelse fra min side.

 

Sikkert noen der ute som tror at motoren holder lenger, hvis man stadig tar motorvask på bilen, ved å fjerne deler etc etc. Saken er vel heller den at det er stikk motsatt, da faren for at man løsner noe man ikke burde løsne, eller kortslutning grunnet vann på feil sted vil resultere i ett verkstedbesøk.

 

Jeg sier ikke at DU ikke vet hva du gjør, men sier sån generelt, at man bør være litt forsiktig når man skal ta en skikkelig motorvask. For det meste så går det knirkefritt, men driter man seg først ut, så trenger man nok en god del papir....

Lenke til kommentar
Er litt i mot høgtrykk i motorrommet jeg... Liker ikke og drive og spyle med så høyt trykk på nedi der når jeg like godt kan bruke hageslangen med en forsiktig dusj... Det jeg gjør er og spraye på motorrens og gnikke med en kost eller svamp så spyle av forsiktig etter på, funker bra det og, selv om det kan vere litt vanskelig og komme til her og der :)

Nå kaster jeg sikkert stein i glasshus.... men det skal sies at motorvask aldri er nødvendig. Sef. er det nødvendig hvis det skal se bra ut på bilshow å slikt... men rent praktisk, så vil gjette meg til at en motor tar mer skade av motorvask (siden større fare for kortslutning og eller annet som kaaan løsne under en motorvask.) enn å la vær.

 

Jeg tar selv motorvask på bilen min, da jeg liker at det er rent og pent, men det har altså null praktisk verdi. (bortsett fra at man blir møkkete på fingrene av å peile oljen i ny og ne)

 

Motoren går like godt uansett.

 

Så hvis bilpleie ikke er helt din greie, og du interessen kun er sån midt på treet, trenger man altså ikke å tenke på motorvask.

For alle andre, som er litt mer entusiaster, er det jo bare morro og gnikke litt for en blankere motor. men det har altså ingen annen verdi enn at det ser pent ut. Motoren får ikke noe kortere levetid, selv om det er skitt i motorrommet.

 

 

Jaha? Og hvorfor skal motorrommet mitt være så midt på tredet bare for di at jeg ikke spyler rundt med en høgrtykkspyler der? Tror ikke du sjønner helt hva jeg mener, er vel så interisert og entutiast at jeg bruker heller tre ganger så lang til på og få motorrommet strøkent med en svamp, kost og dusj på hageslagen....

Liker ikke og spyle med høgtykken nedi der, høgtrykken bruker jeg heller på plattingen og skitne felger...

 

Tar gjerne vekk plast deksel og lignende for og vaske under der ingen ser bare for det jeg liker og ha det reint der... du kan bare komme og se hvor reint jeg har det på min snart 11år gamle bil, synst selv det er kjekt og gnikke på bilen, har også polert alt av lakk i der og holder alt av plast fint med silikonspray...

 

Så sjønner ikke hvorfor du kommer her og sier at jeg ikke er interisert i og holde bilen min rein bare for det jeg ikke bruker høgtrykk i motorrommet på bilen min, det går faktiskt og gjøre ting på flere måter enn bar EN.. :mad:

Tror du missforsto meg litt her nå...

 

Jeg skriver ikke at DU ikke er interisert i og holde bilen din ren.

Jeg har heller ikke sagt at høytrykk er det beste...

 

Var bare en generell beskrivelse fra min side.

 

Sikkert noen der ute som tror at motoren holder lenger, hvis man stadig tar motorvask på bilen, ved å fjerne deler etc etc. Saken er vel heller den at det er stikk motsatt, da faren for at man løsner noe man ikke burde løsne, eller kortslutning grunnet vann på feil sted vil resultere i ett verkstedbesøk.

 

Jeg sier ikke at DU ikke vet hva du gjør, men sier sån generelt, at man bør være litt forsiktig når man skal ta en skikkelig motorvask. For det meste så går det knirkefritt, men driter man seg først ut, så trenger man nok en god del papir....

 

 

Det må jeg ha gjort da, bare tolket det sånn etter du quotet det jeg skrev og skrev "Så hvis bilpleie ikke er helt din greie, og du interessen kun er sån midt på treet, trenger man altså ikke å tenke på motorvask."

 

Men men, ingen skade skjedd :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter en tids drift av bil vil det alltid bli skitt i motorrom, jo mere skitt det danner seg i motorrom jo høyere er faren for brann. Derfor får man bla annet mangel på EU kontroll med for skitten motor.

Når det gjeller vask av motor så er det KUN en ting som fungerer. Erfaring 3000-3500 morotvask. Høytrykkspyler med stim. Stim er varmt vann og framstilles i høytrykkspyler med brennkammer. Passe tempratur er 70-100 grader. Hvis du har fett i en stekpann som du har stekt mat i på ovnen, får du den ren da med kaldt vann? Hvis en bilprodusent produserer en motor som ikke tåler vann, da er ikke den bilen mye til å bruke på vei. Det eneste som trenger tildekking i mototrom er sirene til alarm eller la være å spyle på den. Etter motorvask brukes det trykklyft for å blåse evt vann fra koblinger og tenningsdeler hvis motoren fjusker etter start. La den bakke litt før det kjøres vidre.

Normal arbeidstempratur på en motor er rundt 90-100 grader. Motoren og dens deler er jo ikke akkurat lager av papir eller andre lett oppløsende matriell.

Lenke til kommentar

Det jeg kan si av erfaring er at mange litt eldre biler er følsomme for vann noen plasser..

Har selv jobbet med bilpleie og prøvd litt av hvert på egen bil..

En Vectra 2.0i som jeg hadde startet ikke etter motorvask, men der prøvde jeg å IKKE dekke til, selvom jeg hadde gjort det før, rett og slett for forsøket sin skyld :)

Jeg spyla som vanlig over med steam (som bare er varmt vann som blir forstøvet i dysa) men fikk da vann inn i fordelerlokket, dermed null tenning.

Lenke til kommentar
Etter en tids drift av bil vil det alltid bli skitt i motorrom, jo mere skitt det danner seg i motorrom jo høyere er faren for brann. Derfor får man bla annet mangel på EU kontroll med for skitten motor.

Hvilket felt på kontrollskjemaet er for skittent motorrom ?

Punkt 8.4 og Jada jada vitigper. Jeg burde formelert det litt anneledes. Synlig fersk væske på motor.

Lenke til kommentar
Etter en tids drift av bil vil det alltid bli skitt i motorrom, jo mere skitt det danner seg i motorrom jo høyere er faren for brann. Derfor får man bla annet mangel på EU kontroll med for skitten motor.

Hvilket felt på kontrollskjemaet er for skittent motorrom ?

 

Punkt 8.4 på kontrollskjemaet kan brukes for oljesøl i motorrom, jeg fikk selv en 2 'er feil for dette en gang , alt var ok etter en motorvask :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...