Gå til innhold

Kulturo: Kjærlighet skal stoppe nettpirater


Anbefalte innlegg

Men uansett hvordan du snur å vrir på det, så er det kun spill du egentlig trenger å kjøpe, siden det er mye morsommere å eie en original versjon, enn en som er piratkopiert.

Så du mener at det er ikke så morsomt å ha en orginal versjon av en film, et program eller operativsystem?

 

Uansett hvordan du snur og vrir på det, så har folk forskjellige meninger og interesser.

 

Når det gjelder filmer, så lager du enkelt og greit cover og brenner det til DVD selv. Dette gir deg ingen for tap av kvalitet (så lenge du henter ned Dvd filmer, og ikke divx).

Programmene du henter ned funker som regel uten problemer, kan til og med gjøre de oppdateringene du trenger uten å betale for det.

Og operativsystem er sinnsykt dyrt, og var det ikke helt som du hadde tenkt det så kan du fjerne det uten at lommeboka blir tom.

Men når det kommer til spill, så har du plutselig flere muligheter når det gjelder flerspiller, patcher og alt det du trenger. Laster du ned ett spill, krever det ofte flere reinstalleringer og lesing av guider for å få det til å fungere 100%.

 

Så jeg snur og vender det tilbake, og holder på mitt. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig kjekt å eie originalversjoner av ting, men det spørs jo litt. For eksempel om det er filmer jeg virkelig liker, filmer jeg ser ofte, musikk jeg hører mye på osv. så kjøper jeg det. Det er rett og slett bare når noe er helt "ålreit" å høre på, men ikke fullstendig fantastisk, så er det like greit å laste det ned.

Lenke til kommentar
Rart at ikke denne tråden blir stengt, med tanke på at det vi gjør nå er å diskutere piratkopiering. Og foreløpig er det kun postive utsagn vi har kommet frem til.

 

Det er ikke ulovlig å diskuterer piratkopiering i det hele tatt.

 

Ifølge :

 

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

 

Så er det akkurat dette vi driver med.

Lenke til kommentar
Når det gjelder filmer, så lager du enkelt og greit cover og brenner det til DVD selv. Dette gir deg ingen for tap av kvalitet (så lenge du henter ned Dvd filmer, og ikke divx).

Tåpelig holdning!

 

Dessuten så får du også kvalitetstap, da en dvd-film bruker å være på 6-8GB, men blir komprimert ned til 4,7GB før de legges ut på nett.

 

Det er langt ifra det samme å laste ned en DVD-film, kontra å ha den orginalt. Mye enklere er det også, hvis du faktisk har en smule interesse for film, så du ser mer enn én film i måneden.

Endret av Steina
Lenke til kommentar
Når det gjelder filmer, så lager du enkelt og greit cover og brenner det til DVD selv. Dette gir deg ingen for tap av kvalitet (så lenge du henter ned Dvd filmer, og ikke divx).

Tåpelig holdning!

 

Dessuten så får du også kvalitetstap, da en dvd-film bruker å være på 6-8GB, men blir komprimert ned til 4,7GB før de legges ut på nett.

 

Det er langt ifra det samme å laste ned en DVD-film, kontra å ha den orginalt. Mye enklere er det også, hvis du faktisk har en smule interesse for film, så du ser mer enn én film i måneden.

 

Er fullt klar over at en dvd film bruker å være på 6-8 gb, men hvor stor plass tar de forskjellige språkene?

hvor stor plass tar ekstramateriale?

Det er dette som blir fjernet for at filmen skal bli til den størrelsen.

 

Så kvaliteten på selve filmen (som jeg er interessert i å se), blir ikke berørt! Lyd og bilde er det som er viktig her, ekstramateriale på filmene er som regel kjedelig og lite underholdende. Det spørs selvsagt hvilken film du ser, men hvis du ser en komedie så betyr det ikke så mye hvordan den er laget.

 

Så her tar du rett og slett feil.

Endret av canavasman
Lenke til kommentar

Tror ikke det er nok å vise fordelene med lovlig vare kontra ulovlig. Det er noen fordeler med de ulovlige kopiene også, og der tror jeg nøkkelen ligger. For å bekjempe, eller få det ned på et akseptabelet nivå, så må de lovlig kopiene bli bedre enn de ulovlige på alle områder. Rask og tilgjengelig distribusjon er ett område hvor de lovlige kopiene ligger langt etter, blir de konkuransedyktige her så vil nok mange flere velge å betale for det de vil ha.

Lenke til kommentar

Med andre ord, det må gå minst like fort å laste ned en film lovlig (eller, det må gå såpass fort at tiden ikke har betydning), prisen må være riktig og den lovlige versjonen bør helst være litt bedre. Ikke lett når man med symmetrisk fiberlinje snakker minutter, og et annet problem er hvordan man gjør en lovlig kopi mer apellerende. Kanskje man burde innført et nytt format som var akkurat litt for stort til å få plass på en DVD, med litt bedre kvalitet, bare på nett?

Lenke til kommentar
Det er veldig kjekt å eie originalversjoner av ting, men det spørs jo litt. For eksempel om det er filmer jeg virkelig liker, filmer jeg ser ofte, musikk jeg hører mye på osv. så kjøper jeg det. Det er rett og slett bare når noe er helt "ålreit" å høre på, men ikke fullstendig fantastisk, så er det like greit å laste det ned.

 

Enig!

 

Jeg laster ned mye men jeg kjøper jo også det jeg virkelig liker og bruker mye. Og så slipper jeg å ha mye søppel liggendes i samlingen. Er så fullstendig bortkastet å ha noe en aldri bruker. Dessuten så er det fint å kunne laste ned plata om den ble for ripete eller forsvant sporløst. Miljøvennelig er det også med piratkopiering siden en slipper produksjon og distrubisjon av de harde kopiene pluss embalasje.

 

Jeg gir en stor fis i alle de store korporasjonene, de er nå bare ute etter lommeboken min uansett.

 

Tenk hvor mye kjedeligere internett hadde blitt om alt måtte kjøpes av tjenester?

Lenke til kommentar

Fikk et lite støkk jeg, når jeg så at de spillutviklerene måtte legge ned pga piratvirksomhet. Nå fikk jeg dårlig samvittighet, nå må jeg kjøpe meg et spill :(

 

For det er faktisk ganske frekt, at disse folkene bruker en haug penger, en masse tid, og en masse svette, og så er ikke vi engang villige til å gi de det de fortjener for strevet?

 

Vel, herretter kjøper jeg spill og film. Ihvertfall spill til pcen :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ja, PC-spillindustrien lider hardt under at folk ikke engang tenker over hva det vil si at de laster ned spillene uten å kjøpe dem. Digitale distribusjonssjapper som Steam sørger nok for mindre piratvirksomhet enn vanlig for de spillene som gis ut der, men det er fortsatt ganske ille.

 

Hadde dere giddet/hatt råd til å jobbe hardt i flere år og så bare kunne sitte å se på at flesteparten av brukerne ikke gidder å betale for det?

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Rart at ikke denne tråden blir stengt, med tanke på at det vi gjør nå er å diskutere piratkopiering. Og foreløpig er det kun postive utsagn vi har kommet frem til.

 

Det er ikke ulovlig å diskuterer piratkopiering i det hele tatt.

 

Ifølge :

 

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

 

Så er det akkurat dette vi driver med.

 

For å avklare; Det er fullt lovlig å ha etiske diskusjoner rundt piratkopiering, diskutere om man syntes det er positivt eller negativt og evt. hva som er positivt eller negativt. Det gjelder å ikke lese retningslinjene slik fanden leser bibelen ;)

 

Forbudet på forumet går på at man ikke kan gi informasjon som hjelper noen til å piratkopiere. Som eksempelvis ulike typer teknisk bistand, linke til torrenter osv. Men det blir en litt annen diskusjon, om man ønsker en generell diskusjon av hvor grensen går så opprett en tråd under tilbakemeldingsforumet. Gråsoner blir opp til moderatorteamet å vurdere.

 

Med det så kan man fortsette diskusjonen rundt denne nyheten fortsette :)

Lenke til kommentar
Fikk et lite støkk jeg, når jeg så at de spillutviklerene måtte legge ned pga piratvirksomhet. Nå fikk jeg dårlig samvittighet, nå må jeg kjøpe meg et spill :(

 

For det er faktisk ganske frekt, at disse folkene bruker en haug penger, en masse tid, og en masse svette, og så er ikke vi engang villige til å gi de det de fortjener for strevet?

 

Vel, herretter kjøper jeg spill og film. Ihvertfall spill til pcen :dontgetit:

 

 

dette kunne du vel strengt talt tenkt ut selv for lenge siden, men bra at du tar til fornuften! jeg laster selv ned noen spill, sletter de ALLER fleste etter ca 10 minutter (eller kortere) (er ekstremt kresen/sær og har brent meg nok ganger på titler som hørtes/så bra ut men ikke hadde underholdningsverdi i det hele tatt, da vi fortsatt satt med 28.8 linjer.

 

kjøper de spillene jeg bruker tid på og vil game online, gamer man et spill 100 timer (veldig lite om spillet virkelig falt i smak) koster hver time 3-4 kroner!! og jo mer man spiller utover dette jo lavere blir timeprisen.

 

Vi må skape og spre sunne holdninger som gjør at folk er stolte når de kjøper pc-spill for å sikre oss gode titler i fremtiden! Det er ikke lenger sånn at et bra spill kan programmeres av 2-3 personer, så de er avhengige av vår støtte for å kunne fortsette!

Jeg frykter en stadig nedgang i bra titler til PC ( og det er jo DER vi vil spille gromtitlene!! ikke en lobotomert porting til konsoll!!!) ikke la konsollene vinne!!

 

mvh Leo

 

 

edit: for guds skyld vær kresne, men belønn de som gjør det riktig!

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...