Gå til innhold

Innkalt til garden?+div. spørsmål om førstegangs tjeneste.


Nitrius

Anbefalte innlegg

Så har satt sammen en liten liste over ting jeg skal ta med, og litt veiledning hadde vært flott:

- Toalett saker(tannbørste,tannkrem, håndkle, barbermaskin, såpe osv...)

- Penger/identifikasjon/innkallingskort

- Mobil/lader (er lov regner jeg med? Bruker også mobilen som mp3 spiller)

- Tøyet jeg kommer i, samt et skift, og masse sokker og boxere.

Også er jeg fortsatt litt usikker på det med bærbar, er vel ikke noe farlig om jeg tar den med? Er bare usikkert om en får brukt den i det hele tatt?

 

Er det noe mer som trengs de først ukene i rekrutten da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
o_o Det var til overmål den 11. september 2002. Den gangen fortalte samme Kobro at de i de tre månedene før 11. september året før hadde beslaglagt 36 pistoler og i de tre etterpå bare to.

 

trettiseks pistoler? Hva faen? 36/3=12 i mnd= 3 i uka

Som betyr at hvis jeg steller meg en random dag bak sikkerhetskontrollen på gardermoen er det litt mindre enn 50% chance for at en eller annen prøver å snike gjennom en føkkings gønner?

 

Lykke til med garden, er mang en norsk ungdom som har investert et år der. hehe

Pent regnestykke. Du sier at 36 i året = 3 i uken? Er det ikke 52 uker i ditt år da? Med 3 pistoler i uken burde det blitt 156 i året...

 

Nitrius: mobil er lov, og følgelig bør du selvsagt ha med lader. Men mobilen skal legges igjen i skapet på dagtid (i tjeneste), både fordi den er forbudt i tjeneste under rekrutten på Madla, og fordi du generelt ikke har lyst å ha den med ut ;)

 

Laptop skal gå greit å ta med, det eneste du må kunne belage deg på er at du kanskje må låse den ned i tørkeskap/lignende på dagtid pga orden i skapet på rommet.

 

Ellers må du huske å ta med innkallingsslippen.

Lenke til kommentar
Så har satt sammen en liten liste over ting jeg skal ta med, og litt veiledning hadde vært flott:

- Toalett saker(tannbørste,tannkrem, håndkle, barbermaskin, såpe osv...)

- Penger/identifikasjon/innkallingskort

- Mobil/lader (er lov regner jeg med? Bruker også mobilen som mp3 spiller)

- Tøyet jeg kommer i, samt et skift, og masse sokker og boxere.

Også er jeg fortsatt litt usikker på det med bærbar, er vel ikke noe farlig om jeg tar den med? Er bare usikkert om en får brukt den i det hele tatt?

 

Er det noe mer som trengs de først ukene i rekrutten da?

 

Det samme som deg hadde jeg med, med untatt av egne sokker. Forsvaret sine er bra, og du trenger ikke egne under første del av rekrutten (uniformsplikten). Akkurat perfekt pakningsliste ellers. :)

Lenke til kommentar

Kan også komme med et godt tips til de som har innrykk i morgen og er bekymret for at vakt er vanvittig kjedelig. 70-80% av innrykket du møter i morgen havner i KP2 og blir vaktgardister om ca 3 måneder. Det innebærer 35-40 vaktdøgn i året og er den vanligste tjenesten i Garden.

 

Synes du dette høres vanvittig kjedelig og vil dimme av den grunn finnes det en annen løsning. Denne løsningen heter KP5. Støttekompaniet har to store tropper, kommandoplass og sanitet, samt mange stab, logistikk, vedlikehold og andre spesielle stillinger. Fordelen med disse er at samtlige i kompaniet står lite eller ingen vakt, men har heller mer spesialisering på sin stilling. Dermed blir det mer grønn tjeneste og mer morsom, alternativ tjeneste i stedet for vakt.

 

Jeg er i sanitetstroppen og vi ble ved nyttår helt fjernet som vaktgardister, det vil si null vakter før jeg dimmer om 6mnd. Dette har gitt/gir troppen tid til å virkelig bli gode i sanitet, noe som er pri 1. Vi har allerede samtlige 21 stk nivå 3 kurset (krevende videregående førstehjelpskurs). Vi får også tid til mye alternativ fyfo, som f eks svømming, fotball, skigåing og lignende. Jeg tror uten tvil vi har det best av samtlige i Garden og jeg ikke fatte hvor heldig jeg er som havna her selv om jeg søkte KP1 i slutten av rekrutten. Dere som velger å søke sanitet kommer i alle fall aldri til å angre et sekund.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kan også komme med et godt tips til de som har innrykk i morgen og er bekymret for at vakt er vanvittig kjedelig. 70-80% av innrykket du møter i morgen havner i KP2 og blir vaktgardister om ca 3 måneder. Det innebærer 35-40 vaktdøgn i året og er den vanligste tjenesten i Garden.

 

Synes du dette høres vanvittig kjedelig og vil dimme av den grunn finnes det en annen løsning. Denne løsningen heter KP5. Støttekompaniet har to store tropper, kommandoplass og sanitet, samt mange stab, logistikk, vedlikehold og andre spesielle stillinger. Fordelen med disse er at samtlige i kompaniet står lite eller ingen vakt, men har heller mer spesialisering på sin stilling. Dermed blir det mer grønn tjeneste og mer morsom, alternativ tjeneste i stedet for vakt.

 

Jeg er i sanitetstroppen og vi ble ved nyttår helt fjernet som vaktgardister, det vil si null vakter før jeg dimmer om 6mnd. Dette har gitt/gir troppen tid til å virkelig bli gode i sanitet, noe som er pri 1. Vi har allerede samtlige 21 stk nivå 3 kurset (krevende videregående førstehjelpskurs). Vi får også tid til mye alternativ fyfo, som f eks svømming, fotball, skigåing og lignende. Jeg tror uten tvil vi har det best av samtlige i Garden og jeg ikke fatte hvor heldig jeg er som havna her selv om jeg søkte KP1 i slutten av rekrutten. Dere som velger å søke sanitet kommer i alle fall aldri til å angre et sekund.

 

 

 

 

Hei! Ser du har vært i saniteten i garden. Jeg vurderer selv å forsøke å påvirke til å komme inn dit, men jeg lurer på noen praktiske ting.. Holder gardens sanitet til på Husebyleiren også? Hvor foregår øvelser stort sett? Har man like mye fri som andre gardister? Hvordan er det med våpentrening? Hvordan ser en vanlig dag ut utenom øvelse? (er det en type "8-16"-jobb?) Helgefri? Blir man forpliktet til noe mer enn vernepliktsåret? Heh, ble en del spørsmål, men jeg setter veldig pris på å få svar :)

Lenke til kommentar

- Sanitet holder til på Huseby og er vanlige gardister som alle andre, bortsett fra å stå vakt.

 

- På store øvelser (bataljonsøvelser) er sanitet skarp støtte, dvs lite sanitetsrelatert trening, men troppen er mest på beredskap til reelle caser som alltid oppstår på store øvelser (brudd, hypothermi, sykdommer, etc). På mindre øvelser (kompani- eller troppsøvelser) trener vi stort sett masse sanitet, litt skyting og en del stridsteknikk.

 

- Sanitet er de som har flest helgepermisjoner av samtlige i HMKG, dvs mest fri av samtlige gardister, hvis jeg ikke tar helt feil.

 

- Vi har alle personlig AG-3 og glock og trener en god del skyting med begge (dette er ikke begrenset/konfidensiell info, hvis noen lurer).

 

- Etter rekrutten og gardeperioden er det sjelden kveldstjeneste, dvs normalt varer tjenesten til et sted mellom 1500 og 1530. Veldig lik en 8-16 jobb egentlig.

 

- Man forplikter seg ikke til noe som helst spesielt etter fjgt. Hvis man får mersmak av året er denne tjenesten et glimrende utgangspunkt for å søke seg til intops eller verve seg i TMBN ettersom mange av disse stillingene krever sanitet nivå 3 som du får etter gardeperioden.

 

Bare fyr løs eller send pm om andre har noen spm om fgtj. i HMKG.

Lenke til kommentar

Hva inneholder lang gardeperiode (Kp5 kommandoplass) da? Altså 5 uker, trodde gardeperiode bare besto av slo/trening jeg?

 

Edit: Angående det med "Blir man forpliktet til noe mer enn vernepliktsåret", så er det vel ikke helt riktig at man ikke forplikter seg til noe, for alle har vel en sjanse for å bli meldt inn i heimevernet?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

En lang gardeperiode den også stort sett bare SLO og fyfo, men her har man litt andre leksjoner relatert til vakt. Derfor blir det noen økter med teori, flaggheising (går egentlig inn under SLO), vaktskyting, nærkamp og case-løsing. Derfor inneholder den lange gardeperioden bittelitt mer varierende aktiviteter enn den korte, men den er jo selvfølgelig over dobbelt så lang.

 

Svar til "edit": Joda, men det er jo en del av pakka uansett hvor du havner i HMKG/Hæren/Forsvaret.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting, det ble sagt på Terningmoen (rett før vi startet påskeferien) at vi måtte møte innen 06:30 på huseby den 15 (i morgen altså). Men jeg har også hørt at det er lurt å møte opp dagen før, altså idag. Men det jeg lurer på da, har vi alt fått tildelt plasser borte på leieren? Får om jeg møter opp i dag så vil jeg veldig gjerne ha en plass å sove. Eller er det velg og vrak som på innrykk? Så jo tidligere man kommer jo "bedre" plass får man?

Lenke til kommentar

I KP5 har de i alle fall fått tildelt plasser som henger på dørene til rommene når de kommer, antar at det er slik i KP2 og. Derfor burde det ikke ha noe å si om du kommer tidlig eller sent. Og ja, det kan være smart å møte opp i dag rundt en kl 2000-2100. Da får du litt tid til å se deg kjapt rundt så du vet hvor de viktigste tingene er og tid til å prate litt med romkameratene dine. Er du heldig holder også IB korte omvisningsrunder på kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...