Gå til innhold

Innkalt til garden?+div. spørsmål om førstegangs tjeneste.


Nitrius

Anbefalte innlegg

Det er ikke lett å dimme bare fordi man vil. Og hvis du jukser på deg en "sykdom" eller noen annen grunn til å dimme er det en god sjanse for at du får en kjedelig stilling et annet sted i forsvaret. Jeg har selv vært i HMKG siden august, litt blandede følelser, men i all hovedsak gleder jeg meg til å dimme. Vakt er ikke gøy, det er alle her enige om. Det er også relativt lite fri til tider, vi ble akkurat ferdig med en 6ukers periode uten en dag perm, men det kan du sikkert oppleve andre steder også. Det skal sies at det er hyggelige karer som er her, lett å slå seg tilrette.

 

Og, ja ta med boksere + sivilklær til et par dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sivilklær er ikke vits. Ta med deg mange sivile boxere (ja, forsvarets suger) og det du har på deg, mer trenger du ikke.

Hæ, kødder du? Haha. Kanskje jeg er litt sær, men nå 5-6 mnd etter jeg dimmet, bruker jeg fremdeles nesten bare forsvarets boxere. Greit, mine er svære som telt, men jeg har vendt meg til dem og da er de gode å gå i :p

Lenke til kommentar
Sivilklær er ikke vits. Ta med deg mange sivile boxere (ja, forsvarets suger) og det du har på deg, mer trenger du ikke.

Hæ, kødder du? Haha. Kanskje jeg er litt sær, men nå 5-6 mnd etter jeg dimmet, bruker jeg fremdeles nesten bare forsvarets boxere. Greit, mine er svære som telt, men jeg har vendt meg til dem og da er de gode å gå i :p

 

Bra det finnes en som liker dem da. Du er herved den første jeg har hørt om.

Lenke til kommentar

Hei , har noen spm om militæret og førstegangstjeneste : )

 

1-Jeg er rimelig våpenint. , skyter man mye på blink osv på førstegangstjeneste? Hvilke våpener?

 

2-Jeg kunne faktisk tenkt meg et utenlandsopphold f.eks. i Afghanistan eller noe lignendes, er det mulig etter førstegangstjeneste?

 

3-Jeg er ikke den som er i best form , og jeg lurer da på om du kommer i god form etter et år i militæret.

Lenke til kommentar

1. Ja, selvsagt. Våpen avhenger av tjeneste, og om du kommer i en avdeling som har fått inn HK416 og MP7.

Standardvåpenet er AG3 (som nå byttes ut med HK416), mens noen, særlig vaktsoldater, bruker MP5 (byttes ut med MP7). Kystjegerne bruker G36, og jeg lurer på om ikke en eller annen avd. bruker C7 eller C8. I tillegg brukes gjerne Glock som håndvåpen.

 

2. Etter førstegangstjeneste er dette mulig, ikke under (ihvertfall ikke Afgh.)

Enkelte tjenestetyper er mer kvalifiserende for dette enn andre, se info på mil.no eller ring 03003 og spør.

 

3. Du må selvsagt ha innstilling for dette, og det varierer etter tjenestetype. Rekruttskolen er aktiv for de fleste, men blir du sjåfør, velferdsassistent e.l. under førstegangstjenesten må du selv ta intiativ til å komme i god form.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

litt offtopic, men jeg så over listen over hva du kunne ta med deg på fly og ikke : )

c) Stumpe gjenstander

 

Stumpe gjenstander som kan volde skade, herunder;

 

* balltrær

* batonger og klubber av alle slag

* golf-, ishockeykøller o.l

* padleårer

* rullebrett/skateboard

* biljardkøer og lignende

* fiskestenger

* kampsportutstyr; eksempelvis slåsshansker, klubber, batonger, nunchakoer m.m.

 

Enda et spm , er det artig å være i militæret , eller er det sånn at du gleder deg til å komme hjem etter første uka der ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

o_o Det var til overmål den 11. september 2002. Den gangen fortalte samme Kobro at de i de tre månedene før 11. september året før hadde beslaglagt 36 pistoler og i de tre etterpå bare to.

 

trettiseks pistoler? Hva faen? 36/3=12 i mnd= 3 i uka

Som betyr at hvis jeg steller meg en random dag bak sikkerhetskontrollen på gardermoen er det litt mindre enn 50% chance for at en eller annen prøver å snike gjennom en føkkings gønner?

 

Lykke til med garden, er mang en norsk ungdom som har investert et år der. hehe

Lenke til kommentar

laptop er en god ide. kommer til å være masse dødtid gjennom hele året.

Hvis du har, militærstøvler som er inngått og gode greier.

Hvis du har, jegerlue. De første mnd får man ikke skikkelig lue og fryser som faen på hodet.

Nylonstrømper. Når du skal marsje tre mil på fire timer blør du fra beina. Har du nylonstrømper inni ullsokkene dine er det som ei myk seng. Uten er det myk seng med grus i. Anbefales! Skaff nylonstrømper nå! Den typen som brukes til pensko etc. Hurtigpuss til støvler. Liten klut til å ha i lomma som du kan tørke over støvlene dine av og til.

 

Tar du i bruk noen av disse hjelpemidlene kommer du til å sende meg 200 kr etter rekruttskolen=) Jeg fant ut av dette selv og det var konge. Ikke glem elektrisk barbermaskin. Og en stor bag til å hive under senga som du kan fylle med rot. Denne sjekkes nemlig ikke.

Og noe lurt til å hjelpe med romvasken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...