Gå til innhold

OCZ SATA SSD 64 GB


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Men som noen sier her så funker det kanskje ikke å kjøre 2x16GB Mtron Mobi i raid? Fatter ikke helt hvorfor...

 

Disse diskene følger S-ATA grensesnittet mot kontrollere og må derfor automatisk kunne brukes i et raid (enten raid 0,1,5,6,10 eller 50). Hvorvidt diskene er optimalisert for dette er en annen sak, det er jo mulig at enkelte kommandoer (som er mer brukt i raid enn uten) tar mye lengre tid enn med "pro" utgaven. Det kan også være at enkelte funksjoner (som TCQ/NCQ) droppes av krontrolleren dersom disse ikke detekteres riktig. En brukebar kontroller får uansett oppdateringer i sin BIOS for å kunne håndtere slikt.

 

Nettbutikker har angrefrist. Det er jo bare å prøve.

 

Mitt Promise Supertrack EX16350 har denne kompabilitets lista pr dd. Denne lista innholder disker de har testa og det er ikke dermed sagt at andre S-ATA disker vil feile.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det snakkes mye om at diskene ikke støttes av Raid kontroller. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Er det slik at de lager kontrollerne så propritære i SSD'ene at de ikke klarer å snakke med en RAID kontroller "Hei jeg er en disk, så mye dataplass har jeg og slik ser jeg ut"?
Men som noen sier her så funker det kanskje ikke å kjøre 2x16GB Mtron Mobi i raid? Fatter ikke helt hvorfor... kan nesten virke som en "innlagt" begrensning da siden de ønsker at folk som vil ha rå ytelse betaler det doble for Pro diskene sine? (Mao kunstig segmentering av markedet igjen).

Jeg ser heller ingen logisk grunn for at Mobi-versjonen ikke skal kunne kjøres i Raid0. Hva i all verden kan hindre det?

 

Hva om man kobler 2*SSD i hver sin SATA kontroller og deretter kobler man de opp i Raid0 i OS'et og lar dette ta seg av Raidet. Er ikke CPU'er i dag mer enn gode nok? Vil ytelsen gå mye ned fordi det blir flere ledd?

I følge den testen som ble linket tidligere i tråden (Battleship Mtron), står det at det er et båndbreddeproblem på Intels ICH9R sørside som begrenser hastigheten til ca 80 MB/s. Jeg vet ikke om det gjelder per disk eller totalt for alle disker på den kontrolleren. Det er en såpass alvorlig feil at jeg ser meg om etter alternativer.

 

Software Raid0 er forresten ikke mulig på OS-partisjonen med Windows. Jeg mistenker at det kan være mulig med Linux. Men når det er snakk om Linux så har man jo en ennå bedre mulighet: Konfigurere OSet slik at det kjører fra en ramdisk. Det krever dog at man har veldig mye ram i PC-en. Helst minimum 8 GiB. Ramdisken vil ha i størrelseorden utrolige ~1000 ganger raskere aksesstid enn SSD og ~100 ganger større båndbredde.

 

I Windows kan man riktignok lage en ramdisk som man kan installere programmer på, men det er litt omstendelig da man må synkronisere partisjonen med en harddisk ved oppstart og avslutning.

 

Det kan også være at enkelte funksjoner (som TCQ/NCQ) droppes av krontrolleren dersom disse ikke detekteres riktig.

TCQ/NCQ er irrelevant for SSD da det ikke spiller noen ytelsemessig rolle hvilken rekkefølge filer hentes i. SSD med og uten TCQ/NCQ vil altså yte identisk.

Lenke til kommentar

Det står det ingenting om men jeg vil gjette på at problemet muligens også kan gjelde lignende intel sørsider som ICH9, ICH8 og ICH8R.

 

Jeg håper Mtron Mobi Raid0 blir testet ut på flere kontrollere og brikkesett de nærmeste månedene slik at vi får avdekket hvor det er problemer og ikke.

Lenke til kommentar

Men hvis man kjører en RAIDkontroller, hvordan kan Intels ICH9R påvirkeytelsen rundt denne, er det fordi at datastrømmen må gå igjennom denne som en siste "last mile" før CPUen?

 

TCQ/NCQ er irrelevant for SSD da det ikke spiller noen ytelsemessig rolle hvilken rekkefølge filer hentes i. SSD med og uten TCQ/NCQ vil altså yte identisk.

 

I følge Easyco så er vel ikke dette helt tilfelle, de skriver noe slikt som at de har funnet en måte å sortere data'en i en seriell sekvens og dermed kan øke med opptil flere tusen ganger.

 

http://managedflash.com/overview/solving.htm

 

Teknologien som de snakker om her virker veldig interessant, men på generelt basis så vil jeg holde meg litt skeptisk til disse påstandene som de har. I tillegg så har jeg prøvd å finne reviews på denne software-løsningen og ved bruk av Mtron disker som de bruker i sitt oppsett, noe jeg ikke har funnet enda.

 

Noen som har noe mer kjennskap til denne teknologien så skrik ut :)

 

Frank

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men hvis man kjører en RAIDkontroller, hvordan kan Intels ICH9R påvirkeytelsen rundt denne, er det fordi at datastrømmen må gå igjennom denne som en siste "last mile" før CPUen?

 

ICH9R inneholder en raid kontroller og det er kun ved bruk av denne innbygde at det blir en flaskehals. Sørbrikken påvirker ikke farten ved bruk av en eksta kontroller i en PCI, PCI-X eller PCI-E slot.

Lenke til kommentar

Prismessig virker en slik 16 GB Mobi-disk veldig lovende. Om ikke mange måneder er nok en slik eller tilsvarende en god oppgradering til OS og programfiler når prisen har falt litt.

 

Men er ikke benchmarktallene for OCZ-disken veldig lave? Jeg benchmarket akkurat en vanlig CompactFlash-brikke som systemdisk og fikk over fem ganger så høy IO/s.

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ingen logisk grunn for at Mobi-versjonen ikke skal kunne kjøres i Raid0. Hva i all verden kan hindre det?

 

I følge den testen som ble linket tidligere i tråden (Battleship Mtron), står det at det er et båndbreddeproblem på Intels ICH9R sørside som begrenser hastigheten til ca 80 MB/s. Jeg vet ikke om det gjelder per disk eller totalt for alle disker på den kontrolleren. Det er en såpass alvorlig feil at jeg ser meg om etter alternativer.

 

Ifølge samme side du referer til simon så anbefaler mtron 680 i chipset og da skal en kunne kjøre raid fra HK. Nå er jo prisene for de billigste 680 i kortene nede i under 700,- så kanskje en skulle vurdere nytt hk + 2 x 16 Gb mobi. Skulle det dra seg til å ikke virke skal jeg vel alltids finne noe å bruke 2 SSD disker til :-)

Lenke til kommentar
Men er ikke benchmarktallene for OCZ-disken veldig lave? Jeg benchmarket akkurat en vanlig CompactFlash-brikke som systemdisk og fikk over fem ganger så høy IO/s.

Men det var vel sekvensielt? Har forstått det slik at SSD er veldig god på random read, men tregere en konvensjonelle disker på random writes pga. store erase blocks. Sekvensielt greier Mtron-diskene over 15 000 IOP's writes.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg brukte samme settings som oppført i testen:

 

Under målingen av I/O-operasjoner i IOmeter bruker vi standardinnstillingene (2 Kbit, 33 % skriv, 67 % les og 100 % tilfeldig). Her ser vi at SSD-saken til OCZ havner i godt lag med Western Digitals 2,5-tommer. Raptor X er i en egen klasse.

Mitt CF fikk tall omtrent 2.8 ganger så høyt som Raptoren i testen.

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke det som blir sagt om ich9r-sørsiden. jeg har jo sett flere tester av denne, spesielt brukertester der man benytter seg av matrixteknologien for intel, der man har sustained read på mange hundre MB/s. og dette var med alt fra 2-4 disker. det er mulig dette er en annen diskusjon, men dette er første gangen jeg har hørt om noen 80MB/s begrensning på intels sørsidekontroller.

 

 

jeg skal finne linken til den forumtråden om den sørsia.

 

edit: ocforums

 

edit2: som det fremgår her er det snakk om burst read på over 4GB/s og sequential read på i overkant av 400 MB/s - dette med fire disker såvidt jeg forstod. da kan man vel ikke påstå at det ligger noen begrensing i kontrolleren (sørsia av brikkesettet)

 

temaet er høyaktuelt for meg for tia da jeg trenge en løsning som kan levere data (lesing) i skremmende hastigheter, og jeg har litt å rutte med. men trenger noe plass. (~500 GB)

 

edit3: de sammenigner for så vidt ICH9R med Areca-kort på dette forumet

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Din antagelse frank_jarle viste seg å stemme, Mobi Raid med Areca fungerer :yes:

 

This past week I picked up an "open box" areca 1261ml from the egg for a very attractive price. The MTRON mobi's seem to work very well with this card, so my version of a poor man's Battleship MTRON is a slightly used areca 1261ml controller with 4x16GB mobi's in Raid0 ($2141 for the 4 mobi's and the controller).

Hele posten finner man her.

 

Dog er prisen på det kortet altfor stiv (kr 8911,-), et billigere alternativ kan være HighPoint RocketRAID 3510 (kr 2795,-), som også er utstyrt med Intels IOP341.

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar
jeg forstår ikke det som blir sagt om ich9r-sørsiden. jeg har jo sett flere tester av denne, spesielt brukertester der man benytter seg av matrixteknologien for intel, der man har sustained read på mange hundre MB/s. og dette var med alt fra 2-4 disker. det er mulig dette er en annen diskusjon, men dette er første gangen jeg har hørt om noen 80MB/s begrensning på intels sørsidekontroller.

 

 

jeg skal finne linken til den forumtråden om den sørsia.

 

edit: ocforums

 

edit2: som det fremgår her er det snakk om burst read på over 4GB/s og sequential read på i overkant av 400 MB/s - dette med fire disker såvidt jeg forstod. da kan man vel ikke påstå at det ligger noen begrensing i kontrolleren (sørsia av brikkesettet)

 

temaet er høyaktuelt for meg for tia da jeg trenge en løsning som kan levere data (lesing) i skremmende hastigheter, og jeg har litt å rutte med. men trenger noe plass. (~500 GB)

 

edit3: de sammenigner for så vidt ICH9R med Areca-kort på dette forumet

Kunne vært kjekt med en endelig avklaring på dette da jeg sitter med et P35 HK(DS4). Dette har dog også 2 SATA porter med gigagytes egen raid kontroller og slik sett kan jeg vel slippe unna det der?

Lenke til kommentar
Kunne vært kjekt med en endelig avklaring på dette da jeg sitter med et P35 HK(DS4). Dette har dog også 2 SATA porter med gigagytes egen raid kontroller og slik sett kan jeg vel slippe unna det der?

det er igrunn akkurat samme situasjon som meg - bortsett fra at jeg ikke har kjøpt enda.

Endret av JohndoeMAKT
fjernet spoiler og minsket quote
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...